پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


می توان شاد هم زندگی کرد


می توان شاد هم زندگی کرد
متخصصان برای ایجاد پل میان همسران برای رفع تفاوت های موجود و داشتن ازدواجی شاد و سالم پیشنهادهایی دارند:
۱) هر روز با هم صحبت کنید. نقطه نظر همسرتان را در مورد همه چیز بدانید و یاد بگیرید که چگونه با او صحبت کنید، چه موقع عصبانی است، یا چه زمانی برای صحبت مناسب است. به شرایط و وضع یکدیگر توجه داشته باشید. به این ترتیب صحبت شما نیز شیرین و سودمند می شود.
۲) در صحبت با یکدیگر از جملاتی زیبا و دلنشین استفاده کنید. علاوه بر آن، به همدیگر عباراتی خوب و زیبا بگویید و این کار را چندین بار تکرار کنید.
۳) سعی کنید یکدیگر را از هم دور نکنید. نسبت به لحظاتی که فرصت با هم بودن پیدا می کنید، حساس و آگاه باشید و نگویید که سرتان شلوغ است و یا کار دارید. از کوچک ترین فرصت برای با هم بودن استفاده کنید و آن را از دست ندهید.
۴) در مورد عادات، عبارات و گفته های یکدیگر بیشتر بدانید. رموز برقراری ارتباط با همدیگر را بلد باشید و از همین خصوصیات فردی ویژه استفاده کنید تا بتوانید روی هم تأثیر بگذارید.
۵) به جای نقطه ضعف ها، نکات منفی و آن خصوصیاتی که در همسر خود دوست ندارید بر نقاط مثبت و دوست داشتن او تمرکز کنید. در حقیقت هر آنچه که در فکر و دل آدمی می گذرد نتیجه آن چیزی است که کانون توجه اوست.
۶) برای پرهیز از هرگونه سردی روابط و حتی شکست و طلاق در زندگی زناشویی، کانون توجه تان را به نکات مثبت در اخلاق و رفتار همسرتان معطوف کنید.
۷) دست از انتقاد از همسرتان در حضور او یا حتی در ذهن خود بردارید. فکرتان را به سوی نکات مثبت هدایت کنید و سعی کنید به دنبال چیزهایی باشید که موجب بهبود زندگی مشترک تان خواهد شد.
۸) سعی کنید بیشتر از آن که در انتظار دریافت چیزی از همسرتان باشید چیزی به او ببخشید.
اگر هدف شما ایجاد حس رضایت و خوشبختی در همسرتان باشد مطمئن باشید فرصت های بی شماری برای رسیدن به این هدف پیدا خواهید کرد.
در این صورت شما نیز از لطف و محبت همسرتان برخوردار خواهید شد. زیرا انسان ها همواره سعی می کنند خوبی های دیگران را جبران کنند.
۹) از همسرتان انتظارات غیرواقعی نداشته باشید. اجتناب از انتظارات غیرواقعی می تواند از بروز بسیاری درگیری ها، عصبانیت ها و سرخوردگی ها جلوگیری کند. انتظار نداشته باشید همسرتان کامل و بی نقص باشد. در ضمن هیچ گاه او را با دیگران مقایسه نکنید.
۱۰) مهربان باشید و بهانه گیری نکنید. قبول کنید هیچ دو نفری شبیه هم نیستند. بنابراین این قدر از هم خرده نگیرید و عیب و ایراد همدیگر را آشکار نکنید.
۱۱) بیشتر متخصصانی که در امر ازدواج مشاوره می دهند ، روی خوب گوش کردن تکیه دارند. گوش کردن خوب و فعال شامل تفسیر کردن، تأیید کردن و معتبر دانستن بازخوردی است که از همسرتان به شما می رسد. ضمناً از همسرتان در حد توان او توقع داشته باشید.
۱۲) باید با همسرتان مهربان باشید. در آموزش های اسلامی به مردان و زنان توصیه شده است که با همسران خود به نیکویی رفتار کنند.
۱۳) به کار بستن یک نظام ارزشی مقتدر در ازدواج در تحقق ارتباط موفق و داشتن زندگی خوب بسیار مؤثر است.
۱۴) ریسک کنید، قلب خود را بگشایید و اجازه دهید همسرتان به آن وارد شود.
۱۵) از مراجعه به مشاور خجالت نکشید. زوج های موفق قبل از مراجعه به مشاور، سند طلاق را امضا نمی کنند. آنان می کوشند که مشکلات را در نخستین فرصت حل کنند.
۱۶) اغلب زنان روزگار ما دیگر نیاز چندانی به این ندارند که همسران شان در زمینه های مالی و فیزیکی از آنها حمایت کنند. به جای آن، یکی از خواسته های مهم آنها این است که در زمینه های احساسی و عاطفی مورد حمایت قرار گیرند.
۱۷) مردان این روزگار از زنان خود چیزی بیش از یک کدبانوی خانه دار و مراقبت فرزندان شان انتظار ندارند. مردها نیز از زنان می خواهند تا در زمینه های عاطفی و احساسی از آنان حمایت کنند.
۱۸) آنچه را که می خواهید تقاضا کنید.
۱۹) قدردان همسرتان باشید و به او ارزش دهید.
۲۰) بدون این که قضاوت کنید یا در دیوار دفاعی خود پناه بگیرید گوش کنید.
صابر محمدی
منابع:
۱- راهنمایی همسران جوان، تألیف محمدعلی سادات، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ،۱۳۷۸ ص۱۰۹
۲- اینترنت
منبع : وزارت آموزش و پرورش ایران


همچنین مشاهده کنید