جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۷۲ سال تلاش برای رسیدن به عصر دیجیتال


۱۷۲ سال تلاش برای رسیدن به عصر دیجیتال
بسیاری از اندیشمندان جهانی، مایکل فارادی دانشمند انگلیسی را آغازگر ورود به عصر دیجیتال می دانند، آن جا که او در سال ۱۸۳۳ میلادی، کار بر روی نیمه رساناها را منتشر کرد و ۱۷۰ و اندی سال بعد هم پردازشگر سلولی راه اندازی شد. در طول این سال ها، تلاش برای رسیدن بشر به تکامل بیشتر در عرصه الکترونیک، تحولات بسیاری رخ داده که در ذیل می آید;
▪ مه ۱۸۳۳:
مایکل فارادی کار بر روی نیمه رساناها را منتشر می کند.مایکل فارادی، دانشمند انگلیسی در حالی که تاثیر حرارت را بر روی قابلیت هدایت سولفید نقره بررسی می کرد، دریافت که قابلیت هدایت و رسانایی مواد با دما افزایش می یابد. با کمک این تاثیر به نوعی نیمه رساناهای مورد استفاده برای صنعت تراشه مطرح شدند. فارادی مشاهدات خود را در کتابی با نام "تحقیقات تجربی در الکتریسیته"(Electricity in Researches Experimental) یادداشت و ثبت کرد.
▪ ۸ اکتبر ۱۹۲۶:
جولیوس لیلینفیلد دستگاهی را که بعدا به نام ترانزیستور شناخته شد، ثبت کرد.در سال ۱۹۲۶ جولیوس لیلینفیلد، فیزیکدان لهستانی- آمریکایی حق امتیاز دستگاهی را که در سال ۱۹۲۸ توسط ۲ نفر دیگر پیگیری شد، کسب کرد. این دستگاه سه الکترود از جنس سولفید مس داشت. این دستگاه امروزه یک ترانزیستور موثر است که از تراشه های سیلیکون ساخته می شود.
▪ دسامبر ۱۹۴۳:
رایانه کلوسوس پرده برداری شد. رایانه کلوسوس توسط کدشکن انگلیسی برای کمک به کشف رمز پیام های رد و بدل شده مابین فرماندهان ارشد آلمانی ساخته شد. این رایانه به سختی توانست کلید رمز کد لورنزو را که توسط هیتلر برای ارسال پیام به ژنرال ها استفاده می شد بیابد. در این ماشین از لوله های وکیوم ترانزیستورهای پیشرو استفاده شد.
این دستگاه مقدمه ساخت ماشین های دیگری مانند انتگرال گیر عددی الکترونیک و رایانه ENIAC بود که در سال ۱۹۴۷ در دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شد.
۲۳ دسامبر ۱۹۴۷اختراع ترانزیستور:پس از ۱۸ ماه کار، جانباردین و والتر براتین که تحت نظارت ویلیام شاکلی کار می کردند، نخستین ترانزیستور را برای مدیران آزمایشگاه بل در نیوجرسی به نمایش گذاشتند. نقطه اتصال این ترانزیستور از جنس ژرمانیوم بود و آغاز ضربتی برای "انقلاب ترانزیستور" محسوب می شد.
ژوئن ۱۹۴۸دانشمندان اروپایی به طور مستقل ترانزیستور را اختراع کردند.هربرت ماتاره و هنریک والکر در حال که برای Signaux et Freins bes Compagnie در فرانسه کار می کردند به طور مستقل توانستند ترانزیستوری با نقطه اتصالی از جنس ژرمانیوم بسازند. در ماه جولای دانشمندان آلمانی متوجه شدند که آزمایشگاه های بل در این اختراع ۶ ماه از آن ها پیش بودند.
▪ ۱ جولای ۱۹۴۸:
آزمایشگاه های بل اختراع خود را به اطلاع عموم رساندند.ترانزیستور به طور عمومی در یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک معرفی شد و به نام جان پیرس، مهندس برق، نام گذاری شد.
▪ ۱۹۵۲:
ترانزیستورها در شبکه تلفن ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.
دسامبر ۱۹۵۲: نخستین محصول اقتصادی مبتنی بر ترانزیستور به بازار عرضه شد.در پایان سال ۱۹۵۲ نخستین محصول تجاری که از ترانزیستور در آن استفاده شده بود برای فروش آماده شد. نخستین وسیله سمعک از شرکتSonotone ساخته شد که از رادیو ترانزیستور استفاده کرده بود. سال ۱۹۵۳ به نام "سال ترانزیستور" نام گذاری شد.
▪ مارس ۱۹۵۳:
مجله فورچون این سال را "سال ترانزیستور" نامید.
▪ ۱۶ نوامبر ۱۹۵۳:
نخستین رایانه مبتنی بر ترانزیستور ساخته شد.ریچارد گریمسدیل و داگلاس وب با همکاری تام کیلبورن در دانشگاه منچستر نمونه اولیه رایانه مبتنی بر ترانزیستور را به نمایش گذاشتند. این ماشین تجربی در ادامه به ۹۵۰ Metrovick نخستین رایانه تجاری تبدیل شد که از سال ۱۹۵۹ به بعد توسط MetropolitanVickers ساخته شد. هفت نمونه از این ماشین تولید شد.
▪ ژانویه ۱۹۴۵:
نخستین ترانزیستور سیلیکون ساخته شد. موریس تاننبائوم(Tanendaum Morris) یکی از شیمیدانان آزمایشگاه های بل نخستین ترانزیستور سیلیکون را می سازد که پایه و اساس تراشه های امروزی محسوب می شود. اما این موسسه تولید تجاری آن را آغاز نمی کند و به شرکت Instruments Texas به عنوان رقیب اجازه می دهد نخستین سری تجاری این ابزار را در ماه های بعد سال بسازد.
▪ ۱۹۵۴:
تکنیک های تولید انبوه مدرن معرفی می شوند. آزمایشگاه های بل تکنیک" پوشش اکسید" را برای ساخت ترانزیستور توسعه می دهد. این تکنیک برای ساخت مدارهای لایه-لایه در حال حاضر پالایش شده است، اما هنوز برای سخت تراشه های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ ۱۹۵۵:
اساس و بنیاد شیار سیلیکون گذاشته شد.ویلیام شاکلی، آزمایشگاه های بل را ترک کرد و نیمه رسانای شاکلی را در کالیفرنیا راه اندازی نمود. در میان نخستین کارمندان وی گوردون مور و رابرت نویس که بعدها اینتل را راه اندازی کردند به چشم می خورند. این شرکت توسعه ابزار سیلیکون را آغاز می کند.
▪ ۱ اکتبر ۱۹۵۶:
جایزه نوبل به تحقیق ترانزیستور تعلق یافت. ویلیام شاکلی، جان باردین و والتر براتین در فیزیک "به دلیل تحقیقات شان در زمینه نیمه رساناها و کشف تاثیر ترانزیستور" به دریافت جایزه نوبل نائل آمدند.
▪ ۱۹۵۷:
صنعت سیلیکون فعال می شود."۸ مکار"(۸نفر از کارکنان شاکلیeight Traitorous) معروف آزمایشگاه نیمه رسانای شاکلی را ترک می کنند و نیمه رساناهای Fairchilb را راه اندازی می نمایند. این نخستین شرکتی است که به طور انحصاری با سیلیکون کار می کند. در همین سال صنعت نیمه رسانا برای نخستین بار بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارزش یافت.
▪ ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۸:
نخستین مدار یکپارچه به نمایش درآمد. جک کیلبی از Instruments Texas نخستین مدار یکپارچه را که اساس تراشه های مدرن است می سازد. مدارهای یکپارچه مدارهای بسیار کوچکی هستند که به طور مستقیم بر روی صفحه نیمه رسانا تولید می شوند. شرکت Instruments Texas این وسیله را در کنفرانس مطبوعاتی در مارس ۱۹۵۹ معرفی می کند.
▪ مارس ۱۹۵۹:
فرآیند تولید تراشه اختراع شد.جین هورنی از Semiconbuctor Fairchilb توانست "فرآیند دو وجهی" برای ساخت تراشه های سیلیکون را توسعه دهد. ماه ها بعد در همین سال دوست وی رابرت نویس توانست فرآیند ساخت مدارهای یکپارچه را تجاری کند و در نتیجه تراشه های سیلیکون در تعداد انبوه برای نخستین بار تولید شدند.
▪ ۱۹۶۴:
صنعت نیمه رسانا ۱میلیارد دلار ارزش یافت.
▪ ۱۹ آوریل ۱۹۶۵:
قانون مور منتشر شد.مقاله گوردون مور موسس شرکت اینتل با نام "قراردادن اجزای بیشتر بر روی مدارهای یکپارچه" در مجله الکترونیکز منتشر شد. در این مقاله وی پیش بینی کرد که در طول ۱۰ سال آینده تعداد ترانزیستورها بر روی تراشه هر سال ۲ برابر خواهد شد. وی در سال ۱۹۷۵ پیش بینی خود را به صرعت هر بیست و چهار ماه ۲ برابر تغییر داد. این پیش بینی که همچنان باعث پیشبرد صنعت تراشه است، یک پیشگویی منحصربه فرد برای وی باقی ماند.
▪ ۳ اکتبر ۱۹۶۸:
نخستین رایانه شخصی عرضه شد.شرکت هیولت پکارد، برای نخستین بار، واژه "رایانه شخصی" را در تبلیغی برای ماشین حساب ۹۱۱A در مجله ساینس معرفی کرد.
▪ ۱۵ نوامبر ۱۹۷۱:
نخستین ریزپردازنده برای فروش آماده شد.اینتل، نخستین ریزپردازنده تجاری را با نام ۴۰۰۴ عرضه می کند. این ریزپردازنده شامل ۲۳۰۰ ترانزیستور و تقریبا با قدرت رایانه ENIAC است. این ماشین سرعتی معادل ۱۰۸ کیلوهرتز یعنی ۲۰۰۰ بار آهسته تر از تراشه های امروزی داشت و برای ماشین حساب Busicom طراحی شد.
▪ ژانویه ۱۹۷۵:
رایانه ۸۸۰۰ Altair راه اندازی شد.اگرچه ۸۸۰۰ Altair نخستین رایانه شخصی محسوب نمی شود، ولی فروش چندهزاری آن در نخستین سال فروش، موفقیتی دور از انتظار بود. این رایانه شخصی نخستین ماشینی بود که نرم افزار مایکروسافت BASIC Altair را فعال کرد. این ماشین مانند یک گیت از طریق نشریه Electronics Popular فروخته شد.
▪ ۱۹۷۵:
قانون مور تغییر کرد.پس از ۱۰ سال پیشرفت سریع در صنعت تراشه گوردون مور "قانون" خود را تغییر داد. پیش بینی جدید وی عنوان می کرد که هر ۲۴ ماه تعداد ترانزیستورها بر روز یک تراشه دو برابر خواهد شد نه هر ۱۲ ماه.
▪ آوریل ۱۹۷۶:
رایانه Apple۱ عرضه شد.رایانه شخصی Apple۱ توسط استیو ووزنیاک(Wo Stevezniak) طراحی شد. این رایانه برای نخستین بار در کلوپ رایانه Homedrew در پالوآلتو به نمایش درآمد. استیو جابز دوست ووزنیاک پیشنهاد فروش این رایانه را داد و در جولای ۱۹۷۶ آن را به قیمت ۶۶.۶۶۶ دلار به فروش رساند. حدود ۲۰۰ دستگاه تولید شد. برای کار با این رایانه کاربران باید یک نمایشگر و صفحه کلید به آن اضافه می کردند.
▪ ۱۲ اکتبر ۱۹۸۱:
شرکت IBM تجارت رایانه شخصی خود را راه اندازی کرد.شرکت IBM رایانه ۵۱۵۰ نخستین رایانه شخصی رومیزی خود را معرفی کرد. این نخستین تلاش شرکت برای معرفی یک رایانه شخصی نبود، اما موفق ترین آن ها بود. این ماشین تنها ۱۶ کیلو حافظه داشت و از کاست های صوتی برای بارگذاری و ذخیره اطلاعات داده ها استفاده می شود. بسیاری براین باورند که این ماشین آغازی انفجاری در انقلاب رایانه های شخصی است.
▪ ۱۰ آوریل ۱۹۸۹:
نخستین ریزپردازنده با یک میلیون ترانزیستور. اینتل ریزپردازنده ۴۸۶ را معرفی کرد. این وسیله ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ترانزیستور دارد و با سرعت ۵۰ مگاهرتز یعنی ۴۰ بار آهسته تر از تراشه های امروزی فعالیت می کند.
▪ ۲۲ مارس ۱۹۹۳:
اینتل از نخستین پردازشگر پنتیوم خود پرده برداری کرد.
۷ مارس ۲۰۰۰: نخستین پردازشگر گیگاهرتز عرضه شد. اینتل در رقابت با AMD Devices Micro Abvanceb تراشه Athlon را به عنوان نخستین تراشه ای که سرعت ۱ گیگاهرتز یا ۱ میلیارد محاسبه در ثانیه را ارائه می دهدعرضه کرد.
▪ اکتبر ۲۰۰۰: جایزه نوبل به فناوری تراشه تعلق یافت.جک کیلبی به دلیل "نقش اش در اختراع مدارهای یکپارچه" ۴۲ سال پس از اختراع این فناوری به دریافت جایزه نوبل در فیزیک نائل آمد.
▪ ۲۰۰۰:
صنعت نیمه رسانا ۲۰۰میلیارد دلار ارزش یافت.
▪ ۲۰۰۱:
شرکت IBM نخستین تراشه چند هسته ای را معرفی می کند.نخستین تراشه که از چندین هسته استفاده می کند عرضه شد. تراشه POWER۴ شرکت IBM برای استفاده در سرورهای انتهای خط عرضه شد. هر هسته یک تراشه قابل برنامه ریزی موثر در مدار خود است.
▪ ۷ فوریه ۲۰۰۵:
پردازشگر سلولی راه اندازی شد.تراشه قوی که برای پلی استیشن ۳ استفاده می شود در سانفرانسیسکو عرضه شد. این سلول شامل ۸ هسته بوده و ۱۰ برابر سریع تر از تراشه های رایانه شخصی در بازار است. این نتیجه تحقیق توسط سونی، IBM و توشیباست.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید