جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

«مارکو»با تجربه تر از دوستان هلندی


«مارکو»با تجربه تر از دوستان هلندی
فوتبال هلند جدا از زیبایی ها و طراوت و سبکی که در ارائه نمایش مسابقات دارد یک فاکتور ویژه در زمینه شناخت رشد و پرورش استعداد مربیان دارد که سال های سال در این عرصه پیشتاز بوده و هم اکنون نیز چندین و چند مربی سرشناس در تیم های ملی و باشگاه های معتبر جهانی دارد که از این حیث به خود می بالد. از رینوس میشل و کرایف گرفته تا هیدینک و ادوکات همگی دارای کارنامه ای درخشان و محبوبیتی ویژه هستند که حالا نام این گروه زیر سایه جوانان مشتاق و پراستعداد قرار گرفته و نسل فعلی با شتاب فراوانی روبه جلو گام برمی دارند.
گولیت ستاره سیه چرده هلند اولین فردی بود که در هنگام بازی کردن سمت سرمربیگری را پذیرفت آن هم در تیمی نظیر چلسی که در مرحله گذار یا انقلاب درونی بود و داشت پوست عوض می کرد. گولیت خیلی زود به این حرفه قدم نهاد و قدر موقعیت خود را ندانست لذا با چند نتیجه ضعیف و یک کودتای درونی جایگاه خود را به ویالی اسطوره ایتالیایی سپرد و از آن هنگام تا به امروز «رود گولیت» را تنها در میادین غیررسمی هنگام برگزاری بازی های خیرخواهانه دیده ایم که با شمایلی جدید افسوس طرفداران خود را برانگیخته است. ریکارد دیگر ستاره هلندی است که از این نسل عاقبت به خیر شد. او پس از یک دوره ناکامی در تیم ملی و باشگاه روتردام به طرز عجیب و شگفت انگیزی روی نیمکت بارسلونا قرار گرفت و تحت تأثیر عظمت این غول اسپانیایی پیشرفتی خیره کننده داشت.
انتخاب «تن کاته» تئوریسین بزرگ هلندی به عنوان دستیار از جمله اقدامات مؤثر او بود که باعث شد تیم محبوب ایالت کاتالونیا از زیر سایه رئال خارج شده، ۲ مرتبه لالیگا و یک بار لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا را فتح کند که به همین دلیل فرانک در زمره مردان پرافتخار و صاحب کسب قرار گرفت، هرچند که این روزها زیر فشار ناعادلانه مطبوعات اسپانیایی تلاش می کند حقانیت خود را ثابت نماید. رونالد کومان، مدافع مجرب سال های دور فوتبال هلند که در آژاکس، آیندهوون و بنفیکا سابقه سرمربیگری دارد به مدد حضور در لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا صاحب تجربیات ارزشمندی شد که به کمک همین فاکتور نام خود را بر سر زبان ها انداخت و با نتایج مناسب ارزش خود را افزایش داد.
کومان که از جمله اسطوره های بارسلونا محسوب می شود تمایل فراوانی به مربیگری در این تیم متحول و پرمهره دارد و برای رسیدن به این هدف وارد لالیگا شد تا در والنسیا توان خود را از نزدیک به رخ سران بارسا بکشد. کسب چند نتیجه ضعیف در ابتدای راه این شک و شبهه را به وجود آورد که او مرد حضور در لالیگا نیست اما رونالد که در اولین گام عذر ۳ بازیکن بزرگ و با سابقه مستایا را خواسته و جوانگرایی را در دستور کار قرار داده بود بر اوضاع مسلط شد و هم اکنون به آرامش و ثبات نسبی رسیده تا فعلاً منتقدانش خاموش شوند و با توجه به سابقه روشنی که این مربی جوان در لیگ هلند و پرتغال از خود به یادگار گذاشته انتظار بیهوده ای نیست که سران مستایا در فصل آتی به دنبال کسب مقام های قهرمانی باشند. کومان هنوز چشم به نیمکت بارسلونا دارد و موفقیت این مربی در والنسیا تضمین کننده چنین هدفی است و با توجه به محبوبیتی که او در بازی کردن برای خود به ارمغان آورده محیط برای فعالیت در نوکمپ بسیار مهیا و حیاتی است.
مارکو فان باستن دیگر بازیکن بزرگ دنیای توپ گرد است که همگان دلیل خداحافظی زودهنگام او از میادین فوتبال در ۲۸ سالگی را می دانند. مردی که ۳ بار مقام آقای فوتبال جهان و اروپا را به خود اختصاص داده به دلیل آسیب دیدگی مچ پای خود وادار به کناره گیری شد تا جهان فوتبال یکی از اسطوره هایش را خیلی زود از دست بدهد اما مارکو در عرصه مربیگری سریعاً رشد کرد و پس از سال ها نیمکت هدایت تیم ملی هلند را از انحصار نام های بزرگ و مجرب درآورد و با وجود ناکامی در جام جهانی ۲۰۰۶ بازهم در پست خود ابقا شد و با قدرت، مردان سرزمین لاله های نارنجی را به دور نهایی یورو ۲۰۰۸ رهنمون ساخت اما اخیراً اعلام کرد پس از برگزاری این تورنمنت قصد کناره گیری از سمت فوق را دارد. کرایف رئیس افتخاری بارسلونا او را بهترین جایگزینی برای ریکارد قلمداد کرد و بکن باوئر او را چهره ای موجه برای جانشینی هیتزفلد دانست، چلسی برایش پیغام فرستاد و میلان و هوادارانش او را صدا زدند اما فان باستن برخلاف سایر مربیان جوان این کشور با آینده نگری محض از پذیرفتن پیشنهادات بزرگ سر باز زد و قرار شده در آژاکس آمستردام دوران مربیگری باشگاهی را تجربه کند.
هیچ کس در حال حاضر از آژاکس ، مقام قهرمانی اروپا را طلب نمی کند اما در لیگ هلند با توجه به جوانان شایسته و چند چهره باتجربه، شانس قهرمانی دارد و مارکو می تواند این خواسته را تحقق بخشد. فان باستن یکی از چهره های موجه فوتبال دنیا است که سعی دارد مدارج ترقی در عرصه باشگاهی را پله پله طی کند و از عاقبت ریسک کردن و پذیرش پیشنهادات بزرگ می ترسد و سرنوشتی که برای گولیت هم باشگاهی سابقش رقم خورد چشم او را ترسانده به همین علت آژاکس را انتخاب کرد تا آرام آرام خود را مطرح کند. فوتبال هلند در زمینه صادرات مربی به اندازه صادرات بازیکن موفق بوده اما نسل جدید مربیان این کشور قدر خود را ندانسته و برای اوج گیری عجله به خرج می دهند که کوچکترین ناکامی آنها را به پائین سوق می دهد.با نگاهی به اوضاع مربیگری در سطح باشگاه های اروپایی می بینیم چهره های قدیمی با وجود ناکامی در بعضی باشگاه ها یا تیم های ملی باز هم با پیشنهادات رنگارنگ تیم های بزرگ روبرو می شوند اما این اتفاق برای جوانان نمی افتد و مربیان نسل جدید فرصت زیادی برای جبران مافات ندارند.
فان باستن، گولیت، ریکارد و کومان مردان نسل طلایی هلند هستند که در فینال سال ۸۸ اروپا آخرین مقام قهرمانی این کشور در عرصه ملی را خلق کردند و سرمایه های بزرگی در مربیگری هستند که همگی مثل مارکو فکر نمی کنند و برای رسیدن به قله های ترقی احتیاط را کنار گذاشته و عواقب آن را نیز پذیرفته اند اما فان باستن، آژاکس را انتخاب کرده تا با تجربه اندوزی در این تیم شانس کار کردن در تیمی نظیر میلان برای فصول آتی را برای خود حفظ کند و باید دید اقدام او مؤثر واقع می شود یا خیر؟ این مرد مستعد و موفق با برگشتن به لیگ هلند اعتبار این لیگ را افزایش داده و تلاش می کند با نتایجی مثبت راه اوج گیری را پیدا کند نه اینکه با حضور در تیمی که هوادار و توقعات زیادی پشت سر خود دارد، آینده مربیگری در عرصه باشگاهی را برای خود به مخاطره بیندازد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید