سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

بررسی نقش نگهداری و تعمیرات خطوط بر راندمان صنعت حمل و نقل ریلی


بررسی نقش نگهداری و تعمیرات خطوط بر راندمان صنعت حمل و نقل ریلی
حمل و نقل ریلی به‌دلیل دارابودن مزیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه در ابعاد ایمنی، زیست‌محیطی، حمل انبوه و هزینه‌های حمل نسبت به سایر سیستم‌های حمل و نقل مورد توجه دولتمردان ومسئولین حمل و نقل کشورها بوده است. در همین راستا توسعه حمل و نقل ریلی در صدر سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص توسعه سیستم‌های حمل و نقل به تصویب رسیده است و بر اساس برنامه ٥ سال توسعه کشور بایستی سالیانه حدود ٤٠٠ کیلومتر شبکه موجود توسعه یابد. شبکه ریلی کشور در حال حاضر دارای حدود ٨٠٠٠ کیلومتر خط اصلی و حدود ٢٠٠٠ کیلومتر خط فرعی صنعتی بوده که بنادر و معادن و همچنین شهرهای مهم کشور را به یکدیگر و همچنین به کریدورهای بین‌المللی متصل نموده است. ساخت راه آهن در همه کشورها یکی از پروژه‌های گران‌قیمت بوده و درحال حاضر در کشور ایران برحسب موقعیت جغرافیائی و همچنین مشخصات فنی خطوط هزینه‌ای حدود ٤٠٠٠ تا ٧٠٠٠ میلیون ریال برای ساخت یک کیلومتر خط پرداخت می‌شود. حفظ این سرمایه عظیم و آماده به‌کاری آن مستلزم داشتن برنامه جامع تعمیر و نگهداری در زیربنا و ناوگان و همچنین کنترل و نظارت بر روش‌های بهره‌برداری از شبکه می‌باشد. تجربه نشان داده است که بهترین خطوط راه‌آهن که با مرغوب‌ترین مصالح نیز ساخته شده‌اند به‌علت بهره‌برداری نامناسب و عدم وجود سیستم مناسب نگهداری در مدت زمان اندکی تبدیل به مسیری با حداقل کیفیت فنی شده است.
سید مسعود نصر آزادانی
منبع : مهندسان نگهداری و تعمیرات ایران


همچنین مشاهده کنید