پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

چه فرشی برای کجا مناسب تر است


چه فرشی برای کجا مناسب تر است
پس از تصمیم گیری راجع به ابعاد فرش مورد نیاز نوبت به انتخاب آن با در نظر گرفتن موارد زیر فرا می رسد:
- رابطه خصوصیات محیط با طرح و نقشه فرش: پیش از هر توصیه ای در این زمینه یادآوری این مطلب خالی از لطف نیست كه معمولاً فرش های دستباف اكثر شهر های ایران در سه قالب اصلی به لحاظ طرح بافته می شوند كه عبارتند از لچك ترنج- خشتی و افشان كه در میان آنها لچك ترنج از قدیم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته و اغلب فرش هایی را كه شما در خانه خود و یا اطرافیان خود و یا حتی فرش فروشی ها می بینید در همین طرح بافته شده اند. البته طرح های دیگری نیز وجود دارند كه در شهر های مختلف بر آن اساس بافته می شوند. گبه ها، فرش های تركمنی و غیره از این دسته اند. در فرش های لچك ترنج دار علاوه بر حاشیه ای پهن كه دور تا دور فرش را احاطه كرده است، نقشی در قالب شكل هندسی دایره و یا بیضی در میان قرار گرفته كه به آن ترنج می گویند و در چهار گوشه داخلی حاشیه چهار نقش با فرم مثلثی قائم الزاویه كه وتر آن خطی هلالی است وجود دارد كه هر یك از این چهار نقش را هم لچك می گویند. برخی از كارشناسان فرش ادعا می كنند كه طرح های اصلی فرش های ایرانی برگرفته از معماری ساختمان های آن روزگار است. در نتیجه هنگامی كه در ساختار خانه ها تغییری اساسی ایجاد می شده، طراحان فرش نیز از این تغییر تبعیت می كرده اند. آنها بر این عقیده اند كه طرح لچك ترنج فرش ها از طرح پردیس معماری ساختمان های سده آخر دوره اشكانیان الهام گرفته است. این معماری از فضای اندرونی بیرونی تشكیل شده بود و در واقع فرش های لچك و ترنج دار نمادی از حیاط این ساختمان ها بوده اند. لچك ها باغچه های سبزیكاری چهار وجه حیاط و ترنج حوض میانی حیاط را یادآور می شدند. گل های میان آنها نیز به گلكاری های گل محمدی حیاط اشاره می كرده اند. پس از گذشت زمان و ایجاد تغییرات در معماری و حذف حوض میانی و باغچه های سبزیكاری طرح افشان فرش به وجود آمد. در این طرح دیگر اثری از لچك و ترنج نبود و با حفظ همان حاشیه اصلی در فضای میان حاشیه ها نقش هایی از انواع گل و ساقه و برگ دیده می شدند.
طرح های خشتی نیز از جمله دیگر طرح های فرش های ایرانی هستند كه براساس آن تمام سطح داخلی مابین حاشیه ها به مستطیل هایی مساوی تقسیم شده و در داخل هر یك نقشه ای بافته می شود كه ممكن است این نقشه ها چندین بار در خشت های مختلف تكرار شود. البته عدم تكرار آنها نشانی بر مرغوبیت نقشه و ابتكار طراح است.
این طرح در برخی از شهر ها به گلستان نیز معروف است.
امروزه طراحان نقشه های فرش با ابتكارات خود و براساس سلایق متقاضیان در همین قالب های اصلی به ارائه طرح های متفاوت و زیبا پرداخته اند كه با توجه به نامشان ثبت شده است. به عنوان مثال در فرش های تبریز نقشه های علیا، بهشتی، شیوا، بنام، تقی زاده، قلی نامی و بسیاری نقشه های دیگر وجود دارند كه با توجه به نام طراحانشان نامگذاری شده اند و اگرچه به لحاظ طرح و رنگ با هم متفاوت هستند ولی همگی در قالب طرح اصلی لچك ترنج جای می گیرند. با توجه به تنوع موجود دست برای انتخاب مناسب ترین فرش برای فضای مورد نظر باز است. پس در همین راستا به پیشنهادات زیر توجه كنید:
- در فضایی با وسعت كم، پهن كردن فرش با نقش و نگاری فشرده و متراكم به شلوغی فضا و در نهایت كوچكتر به نظر آمدن آن كمك می كند.
- هنگامی كه كفپوش ثابت فضای مورد نظر شما طرح دار است فرشی با طرح های خلوت انتخاب كنید تا تعادل طرح و نقش در كف محیط حفظ شود. به عنوان مثال در صورت امكان استفاده از گبه به لحاظ سبك دكوراسیونی محیط بهترین انتخاب برای روی كفپوش پاركت آن هم در فضای مدرن گبه است.
- دكوراتور ها فرش های با طرح افشان را برای فضا های كوچك همواره توصیه می كنند.
-انتخاب فرش های لچك ترنج برای فضای معمولی و نسبتاً بزرگ بسیار مناسب است ولی انتخاب فرش خشتی برای این قبیل مكان ها توصیه نمی شود زیرا سبب كوچكتر جلوه كردن محیط می شود.
رنگ و انتخاب فرش: برای فضایی با وسعت كم فرشی با تركیب رنگی روشن انتخاب كنید. این مسئله در مورد مكان های با محدودیت نور كافی نیز توصیه می شود. هر چه كف زمین روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانی تر جلوه می كند. در ضمن به هنگام انتخاب رنگ فرش به پالت رنگی موجود در فضا شامل رنگ دیوار ها، پارچه روكش مبلمان، پرده ها و حتی رنگ چوب لوازم و از همه مهم تر رنگ كفپوش توجه كنید. حفظ هماهنگی میان طرح و رنگ فرش انتخابی و دیگر عناصر یك فضا از جمله مهم ترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.
كاربرد محیط و فرش مناسب: اینكه فرش مورد نیاز در چه مكانی و با چه كاربردی پهن می شود در انتخاب تعیین كننده است. به عنوان مثال برای فضا های پررفت وآمد مثل اتاق نشیمن و فضای ورودی خانه، فرش های روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نكنید. اینگونه فرش ها در این مكان ها در معرض آسیب دیدگی بیشتری قرار می گیرند.
سبك دكوراسیونی: انتخاب فرش نیز مانند انتخاب دیگر لوازم دكوراسیونی تابع رعایت قوانین سبك دكوراسیونی به كار رفته در محیط است. لذا پیش از خرید فرش به انتخاب نقشه ای مناسب با سبك دكوراسیونی فضای خانه تان بیندیشید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید