شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

انتقاد از تهدید شرکت های فناوری اطلاعات


انتقاد از تهدید شرکت های فناوری اطلاعات
سعیدی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در ابتدای این مراسم با اشاره به ضرورت انسجام و اتحاد صنفی، بزرگترین افتخار سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در طی دو سال گذشته را استقلال و عدم وابستگی به هیچ نهاد یا جریانی در کشور عنوان کرد و افزود : نهاد مردمی اگر استقلال خود را از دست دهد، مشروعیت خود را از دست داده است. وی با بیان اینکه در طی این دوسال جریان های مختلفی که منافع فردی و یا گروهی خود را به منافع صنفی ترجیح می دهند سعی در بر هم زدن آرامش و ایجاد تفرقه و فضای نگرانی در این حوزه را داشته و دارند که خوشبختانه با درایت و هوشیاری اهالی صنف و حفظ انسجام صنفی نخواهند نتوانست کوچکترین خدشه ای به اعتبار و جایگاه قانونی صنف وارد نمایند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر جایگاه قانونی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به پشتوانه اعضا سازمان اشاره کرد و گفت : در شرایطی که مسئولین نظام در سطح کلان تمام تلاش و اهتمام خود را برای حفظ استقلال، شکوفایی و رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفاه و آسایش برای آحاد جامعه به عمل می آورند و این موضوع از دغدغه های اساسی رهبر معظم انقلاب و شخص رئیس جمهور است، تهدید جمعی از اهالی خوشنام و شرکت های فعال و توانمند حوزه فناوری اطلاعات اقدامی غیرمدبرانه و بدون توجیه است که عده ای آن را در دستور کار خود قرار داده اند.
وی افزود : صدور برگه های اخطار از سوی اتحادیه ماشین های اداری شهر تهران که با تاکید و فشار اداره اماکن صورت گرفته است مغایرت کامل با استقلال این نهاد مردمی وابسته به صنف داشته و از این که دوستان ما در اتحادیه تهران متحمل چنین فشارهایی از سوی عوامل بیرونی می شوند و علیرغم میل باطنی خود مجبور به اجرای چنین اقداماتی شده اند اظهار تاسف نموده و افزود: صنف فناوری اطلاعات کشور تا روشن شدن ریشه های چنین اقدامات تحریک آمیز از پیگیری مسئله کوتاه نخواهد آمد.
سعیدی گفت : با توجه به اخبار منتشر شده ، سران استکبار جهانی پیش نویس قطعنامه سوم علیه جمهوری اسلامی ایران را تهیه و در حال رایزنی برای تصویب آن در شورای امنیت می باشند.
اینکه در همین ایام تعدادی از شرکت های فعال ایرانی در فناوری پیشرو همچون فناوری اطلاعات، به هر دلیل موجه یا غیر موجه با بسته شدن از چرخه ارتباط با دنیا محروم گردند خود آبی است که به آسیاب دشمن ریخته می شود و جو ناامنی و فرار نیروهای مستعد و سرمایه های ملی در داخل کشور را تشدید خواهد نمود.
وی افزود : صدور اخطاریه هایی که زمان پایان مهلت آن دقیقا مصادف با ایام انتخابات مجلس هشتم است خود نشان دیگری از بی تدبیری و یا سوء نیت احتمالی دست اندرکاران آن است زیرا در این ایام جامعه بیش از هر زمان دیگر به آرامش و ثبات احتیاج دارد. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در خصوص برخورد گزینشی در اجرای قانون در ارتباط با مسائل به وجود آمده اخیر گفت : قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای که مبنای تشکیل نظام صنفی رایانه ای کشور می باشد هر دو مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان را دارند و آیین نامه های اجرایی مربوط به آنها نیز از تصویب هیئت دولت گذشته است. حال چگونه است که اداره اماکن با استناد گزینشی به برخی از مواد قانون نظام صنفی، نسبت به تهدید و ارعاب شرکت های رایانه ای اقدام می کند.
در ادامه این مراسم محمودی دبیر شورای عالی انفورماتیک به عنوان میهمان ویژه بر ضرورت و نقش جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور تاکید نمود و گفت: متاسفانه عدم مشخص بودن متولی حوزه فناوری اطلاعات در کشور در طی سال های گذشته لطمات جبران ناپذیری را بر بدنه اقتصادی کشور وارد آورده است چرا که امروزه فناوری اطلاعات به عنوان ابزار توسعه می بایستی در کشور و در تمامی دستگاه های دولتی مورد استفاده قرار گیرد ولی علی رغم اهمیت این موضوع هنوز در این حوزه کارهای بسیاری مانده که باید از سوی دولتمردان مورد توجه قرار گیرد.
محمودی با اشاره به جایگاه محکم قانونی سازمان نظام صنفی رایانه ای ، پشتوانه اعضا و حمایت همه جانبه فعالین عرصه فناوری اطلاعات در دفاع از دستاوردها و صیانت از حقوق قانونی سازمان را خواستار شده و افزود: متاسفانه وجود متولیان مختلف دولتی در مواردی مشکلاتی را برای حوزه فناوری اطلاعات کشور به همراه دارد در حالی که این موضوع در قانون نظام صنفی رایانه ای به خوبی نهادینه شده و بر اساس قانون مصوب مجلس این سازمان رسالت ساماندهی و نظارت بر بازار فناوری اطلاعات در کشور را بر عهده دارد.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیت های قانونی موجود در بخش خصوصی ، پشتوانه قانونی این سازمان را بسیار مهم خواند و گفت : صیانت از حقوق اعضا صنف از مهمترین رسالت های سازمان است که خوشبخانه مسئولین سازمان در طی این مدت با درک صحیح اهمیت این موضوع آن را در اولویت های کاری خود قرار داده اند. وی در ادامه به عملکرد شورای عالی انفورماتیک در طی یکسال گذشته اشاره نمود و وجود تغییرات زیاد در شرایط محیطی این شورا طی این مدت را یکی از عللی بر شمرد که به واسطه آن شورای عالی انفورماتیک نتوانسته است وظایف خود را در حد و اندازه و انتظار بخش خصوصی انجام دهد.
وی خاطر نشان کرد شورای عالی انفورماتیک به عنوان متولی فناوری اطلاعات کشور برنامه ها و اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی را تدوین نموده که امیدوار است با توجه به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر تداوم فعالیت های شوراهای عالی پیگیری و برنامه ریزی برای اجرایی نمودن این برنامه ها مجدد در دستور کار دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک قرار گیرد.
وی از راه اندازی سیستم مکانیزه رتبه بندی شرکت و محصولات نرم افزاری در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: روش فعلی در ثبت محصولات نرم افزاری با مشکلات فراوانی همراه است که با بازبینی فرایندهای کاری در این خصوص و در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بخشی از فرایند صدور شناسنامه فنی نرم افزار به شرکت های توانمند واگذار خواهد شد.
در ادامه این نشست گزارش عملکرد سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در سال ۱۳۸۶ توسط سهیل مظلوم ارائه شد. نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با اشاره به اینکه عملکرد سازمان در سال گذشته در چارجوب برنامه مصوب هیئت عمومی صنف در مجمع سال ۱۳۸۵ و در هفت محور شفافسازی فعالیتهای دولت در حوزه ICT، تقویت کمی و کیفی تقاضا در بازار، تقویت بنیه اعضای سازمان، اصلاح مقررات و شرایط حاکم بر بازار، افزایش توان سازمان، اطلاع رسانی و حفظ و ارتقاء جایگاه صنف بوده است به ارائه گزارشی از مهمترین فعالیت ها و اقدامات نظام های صنفی رایانه ای استانی در کشور پرداخت.
در ادامه این جلسه اثنی عشری خزانه دار سازمان گزارش مالی و گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۶ را ارائه نمود و اعضا مجمع پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی گزارش عملکرد و گزارش مالی سازمان در سال ۱۳۸۶ را تصویب نمودند. تعیین روزنامه کثیر الانتشار و برگزاری انتخابات بازرس از دیگر برنامه های مجمع عادی هیئت عمومی صنف بود که بر اساس رای حاضرین مجمع، روزنامه فناوران اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار سازمان و آقای حمیدرضا کریم نژاد به مدت یکسال به عنوان بازرس اصلی و آقای حمید رضا سوداگران به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.
در پایان مراسم هیئت عمومی صنف از خدمات شورای مرکزی و ریاست سازمان در دفاع از منافع صنفی تقدیر و حمایت کامل خود را اعلام نمود.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ITanalyze


همچنین مشاهده کنید