چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چرائی و چگونگی ارزیابی عملکرد در سازمان‌های تعمیرات و بازسازی


چرائی و چگونگی ارزیابی عملکرد در سازمان‌های تعمیرات و بازسازی
ارزیابی عملکرد و به‌طور کلی‌تر مدیریت عملکرد فرآیندی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص چگونگی انجام مؤثر کارها برای تقویت رفتارهای مثبت و حذف رفتارهای نامناسب و غیر ضروری به‌دست آورد. ارزیابی عملکرد علاوه بر فراهم‌کردن بازخورد اطلاعاتی، کارکردهای مهم دیگری دارد که یکی از آنها تعیین نیازهای آموزشی و توسعه منابع انسانی است. برخی از متخصصان علوم مدیریتی، بر این اعتقاد هستند که بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد تفاوتی که وجود دارد این است که مدیریت عملکرد جنبه کیفی داشته و در برگیرنده کل چرخه عملکرد می‌باشد که هدف اصلی آن بهبود مستمر عملکرد است در حالی‌که ارزیابی عملکرد جنبه کمی داشته و نتایج و پیامدهای ارزیابی را به مقادیر قابل محاسبه تبدیل می‌نماید. در مدیریت عملکرد، بر اساس نتایج حاصله از ارزیابی عملکرد، زمینه‌های بهبود و تقویت قوت‌ها فراهم می‌شود در حالی‌که در ارزیابی عملکرد چنین امری صورت نمی‌گیرد. ارزیابی عملکرد در فرهنگ سازمانی دارای بار معنائی منفی بوده و در نگاه کارکنان سازمان، همان ارزیابی و رتبه‌بندی افراد توسط مدیران است که معمولاً در یک جلسه بررسی سالیانه صورت می‌گیرد. ارزیابی عملکرد باید از مدیریت عملکرد تمیز داده شود زیرا مدیریت عملکرد فرآیندی بسیار گسترده‌تر، جامع‌تر و طبیعی‌تر در مدیریت است و هدف آن مشخص‌کردن انتظارات متقابل بوده و بر نقش حمایتی مدیرانی که انتظار می‌رود به‌عنوان مربی و نه به‌عنوان قاضی عمل کنند تأکید دارد.
احسان ستاری فرد
منبع : مهندسان نگهداری و تعمیرات ایران


همچنین مشاهده کنید