شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

نسخه آزادی وارداتی برای انقلاب نپیچید


نسخه آزادی وارداتی برای انقلاب نپیچید
حالا که قلـم آزاد شد، ایـن طـور نباشـد که هر کـس هر چه دلـش بخـواهد بگوید و هر کـس کاری کند که ایـن مملکت از نظم بیرون بـرود، از نظام بیـرون بـرود. ایـن معنای آزادی است؟!... آن ها با اسـم آزادی که در مغز ایـن جـوانان می اندازند، با اسـم آزادی مـی خواهنـد شما را تحت حمایت خـودشان قرار بـدهند و آزادی را از شما سلب کننـد. باید رسانه های تبلیغاتـی خـودشان را اصلاح کنند و هر کـس مـواظب سخـن گفتنـش و قلـم به دست گـرفتنـش بـاشـد.
یکـی از اصـول بسیار دقیق و مهم انقلاب اسلامی، آزادی است. آزادی مفهومـی گستـرده دارد که اگـر درست شکـافته نشــود نه تنها از چارچـوب مذهب فراتـر مـی رود بلکه به ویرانـی کشـور و نظام نیز می انجامد. باید دید مقصـود از آزادی که یکی از آرمان های امام و امت بـوده است، چیست؟ و محـدوده آن چقـدر است؟ آزادی در محـدده سخنان معصـومیـن(ع) بـا آزادی به معنای روز فـرق مـی کنـد. ائمه و پیشـوایان(ع) آزادمرد به کسـی مـی گـویند که خـود را از قید و بنـد گناهان رها سازد و تنها بر خدا توکل کند و جز الله معبـود دیگری را برای خویـش نپسندد و به بندگی او بسنده کند. آزادمرد کسـی است که نه خـوف از دوزخ و نه طمع در بهشت او را به عبادت وامـی دارد, بلکه فقط چـون خدا را شـایسته عبـادت مـی دانـد، پـرستـش مـی کند.
مـا آزادی را در مـحدوده پـرستـش خـدا مـی پذیریم و آزادی را در چارچوب قانون قرآن قبول داریـم. ما با آزادی های وارداتـی که از غـرب می آید و جـوانان ما را به سـوی الگوهای غربی فرامی خواند و از پرستـش خدا دور می کند، مخالفیـم.
اگر خـداوند انسان ها را آزاد آفریده است به ایـن معنـی نیست که هر کـس هرچه می خواهد، بگوید و هرچه می خـواهد، بنویسد. هرچند مردم را به بـردگی و بنـدگـی غیر خـدا وادارد. آزادی در اسلام مطلق نیست بلکه محـدود است. نخـواندن و پخـش نکردن و ترویج ننمـودن کتب ضاله و نـوشته های گمراه کننده جزء مبانی فقه اسلام و در ضمیـم قانـون قرآن است. مگر می شـود بی بندو باری را آزادی تلقی کرد؟ و مگر مـی شـود قلـم های مسمـوم و زهرآگیـن را آزاد گذاشت؟! اشتباه بزرگی است که برخـی اندیشمندان اسلامی می کنند که باید هر کـس در هر چه می نویسد و پخش می کند، آزاد باشد. هرچند مطالبـش مردم را از اسلام قرآن و نظام روی گردان کند. تـوطئه کردن و نظام اسلامـی را بـرانـداختـن تنها به هجـوم مسلحانه نیست، بلکه قطعا تهاجـم فرهنگـی شدیدتر، کـوبنده تر و خطرناک تر از هر نـوع تهاجمی است.
امـام و رهبـر بزرگ انقلاب رحمه الله علیه، همـواره بـا قلــم و بیان از خطر فزون از حد قلـم های مسمـوم، هشدار داده و مردم را بـرحذر داشته است. نبایـد در مقابل نص، اجتهاد کنیـم و بـا آزادسازی انگشت و زبان، سخنان امام را تخطئه کـرده و زیر سـوال ببریم.
امام (ره) در آغاز راه پیروزی می فرمایند: "حالا که قلـم آزاد شد، ایـن طـور نباشـد که هر کـس هر چه دلـش بخـواهد بگوید و هر کـس کاری کند که ایـن مملکت (کشـور) از نظم بیرون بـرود، از نظام بیـرون بـرود. ایـن معنای آزادی است؟! آن آزادی که در ممالکـی که ما را می خواهند بخـورند هست، ایـن طـوری است؟! اگر این طـور بـود انسجام پیدا نمـی کردند، ایـن ترقیات را پیـدا نمـی کـردنـد، آن ها با اسـم آزادی که در مغز ایـن جـوانان می اندازند، با اسـم آزادی مـی خواهنـد شما را تحت حمایت خـودشان قرار بـدهند و آزادی را از شما سلب کننـد. باید رسانه های تبلیغاتـی خـودشان را اصلاح کنند و هر کـس مـواظب سخـن گفتنـش و قلـم به دست گـرفتنـش بـاشـد. آزادی را که هدیه ای است الهی، به انتقام الهی نکشانید و بر ضـد مصلحت نظام و کشـور قلـم فـرسـایـی ننمـایـد."
رهـبر معظم انقلاب اسلامی هم در بیاناتی اینچنین فرمودند: "ما به آزادی بـیان و آزادی فـعالیت های اجـتمـاعی معتقـدیـم، اصلا ایـن مـفاهیـم و ایــن حـقایق را، انـقلاب و پـیشـروان انقلاب در ایـن کشـور آوردند. اما این آزادی محدود است. حـد ایـن آزادی کجاست؟ حدش عبارت است از آن حـدودی که اسلام تعییـن کـرده است. اگر بنا شد کسانی مردم را به بـی ایمانی و به شهوات سـوق بدهند، آن ها در این کار آزاد نیستند. ایـن آزادی، آزادی خیانت است."
قطعا یکـی از اصـول مسلمه انقلاب و نظام اسلامـی آزادی است ولــی اسلام مـاننـد غرب نیست که آزادی را به طـور مطلق بپذیـرد که آن دیگر آزادی نیست، بلکه بـی بنـد و باری و لجام گسیختگـی و اشاعه فحشا است و اشـاعه فحشـا و منکـرات تنها به صـورت فیزیکـی محقق نمـی شـود. بلکه بالاترین منکر و خطرناک تریـن فحشا، فحشای زبان و قلـم است. اصلا آن چه انسـان را به بهشت یا به جهنـم وامـی دارد. بیـش از هـرچیز زبان او است که در روایات بسیار زیادی انسان ها را از لجام گسیختگی زبانش برحذر داشته و ثمره بدسخن گفتـن و بد نوشتـن را جهنم دانسته است. و این چنیـن نیست که برخی فکر کنند اگر زبان شخص او را به جهنـم وامی دارد، چه ربطی به جامعه دارد!
قطعا خطر زبان و قلـم برای جامعه بیـش تر است تا بـرای فرد و اصلا در صـورتـی زبان، انسان را به خطر می اندازد و به دوزخ مـی افکند که در پی تحمیل غلطهای خـود بر جامعه باشد وگرنه صرف داشتـن یک ایـده و یا یک اندیشه غلط، خطری را بـر جامعه تحمیل نمـی کنـد و انسـان را به بـدبختـی و شقـاوت شـایـد نکشـاند.
سید محمدجواد مهری
منبع : برنا نیوز


همچنین مشاهده کنید