جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


فرشته سفید Beyaz melek


فرشته سفید  Beyaz melek
▪ نویسنده و کارگردان: ماحسون کیرمیزی گول.
▪ موسیقی: ماحسون کیرمیزی گول، یلدیرای گولگن، کمال ساهیر گورل.
▪ مدیر فیلمبرداری: ایوپ بوز.
▪ طراح صحنه: زینپ کول اوغلو توران.
▪ بازیگران: سونا سلن[میزگین]، علی سورمه لی[مختار]، عارف ارکین[آحمت]، بیلگه زوبو[یاشار]، جاهیت تامر[طیار مدیر]، جزمی باسکین[صبری]، امل ساین[به نقش خودش]، ارل گون آیدین[فرمانده واحیت]، غاضنفر ئوزجان[دلقک]، ماحسون کیرمیزی گول[علی]، سارپ آپاک[رشات]، نژات اویگور[قاضی جمال]، باووز بینگول[حیدیر]، یلدیز کنتر[ملک]، زینپ توکوش[نازلی]، فادیک سوین آتاسوی، لاله بلکیس، حسین آونی دانیال، نورسیم دمیر، ارول دمیرئوز، پینار ارتوره، صالیح کالیون، تورون کاراجااوغلو، ئوزنور کولا، تومریس ئوغوزآلپ، ایلکای ساران، سونا سلن، فیرات تانیس[موسی].
▪ ١٢٢ و ١١٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ ترکیه. نام دیگر: The White Angel.
▪ ژانر: درام.
علی و رشات پدرشان آحمت را برای شیمی درمانی به استانبول می برند. اما آحمت که در خود تحمل شیمی درمانی را نمی بیند، از بیمارستان فرار می کند. علی و رشات او را دنبال می کنند، اما آحمت موفق به گم کردن رد خود شده و مدتی بعد خود را در برابر یک آسایشگاه مخصوص سالمندان می یابد. ساکنین آسایشگاه به تصور اینکه فرزندانش او را به حال خود رها کرده اند، از وی می خواهند تا در آنجا بماند. آحمت که به سختی قادر به صحبت کردن است، می پذیرد.
علی و رشات بعد از مدت کوتاهی پدرشان را در آسایشگاه می یابند. اما چون او را از بودن در آنجا راضی می یابند، می پذیرند تا مدتی در آنجا بماند.
این دو که از مرگ قریب الوقع پدرشان باخبرند، می پذیرند که دستیابی به احساس خوشبختی در آخرین روزهای عمر از ادامه مداوای کم اثر برای پدرشان مفیدتر و مهم تر است.
ساکنان آسایشگاه نیز هر کدام برای خود سرگذشتی دارند و آحمت با فهمیدن سرگذشت آنها خود را بیشتر به آنان نزدیک تر احساس می کند. در دومین روز اقامت آحمت در آسایشگاه، قرار است دو نفر از ساکنان آنجا -معلمی بازنشسته به نام یاشار و نباهت با هم ازدواج کنند.
پس از برگزاری مراسمی باشکوه، آحمت که تصمیم به بازگشت به خانه گرفته، از این زوج و دیگران برای سفر به روستای خود در دیار باکیر دعوت می کند. پس از کرایه یک مینی بوس همگی به راه می افتند، اما سفر پر ماجرایی در انتظار آنهاست و اتفاق های غریبی نیز در مقصد انتظارشان را می کشد....
● چرا باید دید؟
فرشته سفید پر فروش ترین فیلم سال ٢٠٠٧ سینمای ترکیه و یازدهمین فیلم پر فروش تاریخ سینمای این کشور اوج موفقیت سینمای عامه پسند ترک اولین ساخته خواننده مشهور ماحسون[محزون] کیرمیزی گل یکی از آن درام ها یا بهتر بگویم ملودرام های جذاب، ساده از نظر نوع نگاه اش به هستی، راحت الهضم و دوست داشتنی است.
جهان بینی ساده و انسانی اش را لااقل شرقی ها به راحتی می پذیرند، چون راه حل هایی ساده نیز برای حل مشکلات بزرگ پیشنهاد می کند. همین سادگی می تواند بلای جان فیلم نیز بشود، چون پذیرش این که هنوز در این دنیای قرن بیست و یکمی افراد ساده دلی چون ساکنان روستای آحمت وجود دارند اندکی دور از ذهن است.
با این حال، فارغ از تلقی سازنده اش، فرشته سفید قصه ای جهان شمول را دستمایه کار خود قرار داده است. کنار گذاشته شدن سالخوردگان و راندن آنان به حاشیه زندگی پر هیاهو و شتاب امروزی که باعث بروز خلاهای احساسی می شود.
فرشته سفید با چنین سوژه ای قصد دارد تا انسان های جامعه گرفتار میان سنت و مدرنیته ترکیه را به بازگشت به سوی شرق-آناتولی کهن و صفا و صمیمیت روستایی آن- ترغیب کند تا از این راه پذیرش مرگ را نیز آسان تر نماید.
کیرمیزی گول با تصویر کردن انسان های سالخورده دو سوی فلات آناتولی می خواهد منادی عشق به زندگی و عشق میان انسان ها باشد و این کار را با اختصاص دادن بخشی از درآمد سرشار فیلم به آسایشگاه های سالمندان سراسر ترکیه به شکلی عملی نیز اثبات می کند.
فرشته سفید که همزمان در ٢١٠ سینما به نمایش در آمد و بیش از یک و نیم میلیون نفر را به سالن ها کشاند، اولین تجربه فیلمسازی کیرمیزی گول است.
ماحسون کیرمیزی گول متولد ١٩٦٩ بینگول استان دیار باکیر ترکیه است. وی در ٢٢ سالگی از &#۳۰۴;TÜ کنسرواتوار دولتی موسیقی ترک فارغ التحصیل شد . از ١٩٨٠ شروع به فعالیت در زمینه خواندن آواز کرد. اولین آلبوم موسیقی حرفه ایش در ١٩٩٣ با نام "اگر دنیا اینه، تو پادشاهی" منتشر شد که رکورد فروش را شکست. این موفقیت با انتشار کارهای بعدی او به بنام "عزیزم"، "حقوق بشر" و "عاشق شدم همشهری" تکرار شد.
از کیرمیزی گول تاکنون ١٢ آلبوم موسیقی منتشر شده که همگی با اقبال وسیعی روبرو شده اند. او از سال ١٩٩٣ با بازی در سریالی به نام "اگر دنیا اینه، تو پادشاهی" شروع به بازیگری کرد و تاکنون در سریال های این عشق تمام شدنی نیست[١٩٩٦]، همشهری[١٩٩٦]، زمین نخوردم[١٩٩٩]، ظالم[٢٠٠٣] و تبعیدی عشق[٢٠٠٥] بازی کرده است.
فرشته سفید مصداق کامل جمله مشهوری است که ترک های می گویند: اگر زندگی یک سفر است، پس سعی کن از آن لذت ببری!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید