شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

منی خونی


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- بیش از سه بار خون در منی دیده‌اید.
- خون‌آلود بودن منی همراه با درد بین آلت تناسلی و مقعد است، یا نیاز به دفع فوری و تکراری ادرار است.
- سن بالای ۵۰ است.

- منی خونی نشانهٔ چیست؟
اگر بعد از نزدیکی خون مشاهده کردید، زیاد نگران نشوید، احتمالاً چیز مهمی نیست. وجود خون در منی، چه به‌صورت رگه و چه به‌صورت منی قهوه‌ای رنگ بی‌خطر است و خودبه‌خود از بین می‌رود.
وجود خون در منی بسیار شایع و معمولاً خوش‌خیم است. در بیشتر موارد، علتی برای آن یافت نمی‌شود، و اگر دلیل آن هم مشخص شود، معمولاً چیز خطرناکی نیست.
به‌عبارت دیگر، منی خونی تقریباً هیچ‌گاه اهمیت زیادی ندارد و برخلاف باور عامهٔ مردم نشانهٔ سرطان نیست. یک عفونت جزئی گاهی باعث پیدا شدن خون در منی می‌شود. در مردان مسن هم گاهی نشانهٔ بزرگی غده پروستات یا دیگر گرفتاری‌های ادراری است. در بیشتر موارد، منی خونی بعد از سه هفته از بین می‌رود.

- درمان منی خونی
آسپیرین نخورید. هیچ داروی رقیق‌کنندهٔ خون نخورید، مگر با تجویز پزشک. آسپیرین هم باعث خونریزی بیشتر می‌شود. اگر نمی‌دانید چه داروهائی از انعقاد خون جلوگیری می‌کند، از پزشک یا داروساز سئوال کنید.
دوری نکنید. از انجام نزدیکی نترسید. این خونریزی برای هیچ‌یک از طرفین گرفتاری ایجاد نمی‌کند.
نزد پزشک بروید. اگر منی بعد از سه هفته هنوز خونی باشد، یا اگر بعد از انزال یا دفع ادرار احساس درد می‌کنید، یا اگر بیش از ۵۰ سال دارید، به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً دچار یک عفونت خفیف یا التهاب پروستات شده‌اید. درمان عفونت با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب توسط پزشک صورت می‌گیرد. آنتی‌بیوتیک تجویز شده را تا به‌ آخر بخورید.
آزمایش کنید. اگر پزشک نیاز به آزمایش را تشخیص دهد، پروستات و مثانه را معاینه می‌کند و دستور انجام آزمایش مثانه‌بینی می‌دهد تا مطمئن شود که پولیپ یا توموری در آن نیست.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید