پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رشد فزاینده بیماری های قلبی


رشد فزاینده بیماری های قلبی
یک پژوهش طولانی مدت دانمارکی حاکی از آن است که کودکان چاقی که به سن بزرگسالی می رسند در معرض خطر ابتلا بیشتری به بیماری های قلبی اولیه و مرگ ومیر ناشی از بیماری های قلبی قرار دارند. این یافته ها در حد پیشگویی نیست و داده های حاصل از این آزمایش در نتیجه مطالعات طولانی مدت بر روی ۱۰۲۳۵ مرد و ۴۳۱۸ زنی بوده است که بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۶ در کوپنهاک دانمارک به دنیا آمده بودند.
روند ادامه دار چاقی همه گیر و اپیدمیک پیشگویی کننده سیل عظیمی از بروز بیماری های قلبی در آینده است.
دکتر جنیفر ال باکر و همکارانش در مرکز جامعه و سلامت کوپنهاک با سعی و تلاش زیاد اقدام به جمع آوری و ثبت وقایع مربوط به خصوصیات شهر کوپنهاک کرده و سپس به انطباق این اسناد با وقایع استاندارد سلامت ملی موجود پرداختند.
آن ها دریافتند کودکان چاق بالای ۷ سال در بزرگسالی در معرض خطر ابتلا بیشتری به بیماری های قلبی قرار دارند. هر چه قدر ایندکس توده بدنی کودکان یا همان BMI ( ارتباط قد و وزن) بیشتر باشد به همان نسبت خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالی بالاتر می رود.
باکر می گوید:« چیزی که ما به آن پی بردیم این مساله بود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در سن بزرگسالی هم در دختران و هم در پسران ۷ ساله در حد متوسطی قرار دارد. اما این خطر در سن ۱۳ سالگی به طرز چشم گیری افزایش می یابد.»
از این رو کودکان نباید به اندازه ای اضافه وزن پیدا کنند که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی در آینده قرار گیرند.
دکتر باکر می گوید:« ما به مقایسه پسران ۱۳ ساله ای که دارای ۹۶ پوند وزن بودند با پسران چاق دیگری که قدشان با آن ها برابر بود اما از وزن ۱۲۱ پوندی برخوردار بودند، پرداختیم.» دکتر باکر اظهار می دارد:« احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی در سن ۶۰ سالگی حتی برای یک کودک پسر با وزن طبیعی به نسبت ۱ به ۶۰ است. اما احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در کودکان دارای ۹۶ پوند به نسبت ۱ به ۹ افزایش یافته و این میزان برای کودکان چاق تر به نسبت ا نفر از هر ۶ نفر است و همین امر نشان دهنده ارتباط بین چاقی و آسیب به سلامت قلب است.»
دکتر تام کیمبال متخصص قلب کودکان از بیمارستان«سینسیناتی چیلدرن» می گوید:« این یافته ها در واقع زنگ هشداری برای والدین به منظور توجه به چاقی کودکان خود است.»
در نتایج پژوهش های مختلف در خصوص رابطه بین چاقی کودکان و خطر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در بزرگسالی در طی ۴۶ سال اخیر تفاوت و تغییر قابل توجه ای به وجود نیامده است و این مشکل آن چنان به وضوح مشخص نیست که بتوان رژیم غذایی امروز را به عنوان یک حقیقت ساده در چاقی کودکانمان بپذیریم. رژیم غذایی امروز هر چه باشد چاقی کودکان در حد هشدار دهنده ای در حال افزایش است. کودکان چاق در دوران نوجوانی نیز چاق باقی مانده و همین نوجوانان چاق نیز در آینده به بزرگسالی به بیماری های قلبی تبدیل می شوند.
یک برنامه شبیه سازی کامپیوتری به وسیله دکتر کریستین دومینگو و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو حاکی از آن است که چاقی نوجوانان امروز به معنای چاقی اپیدمیک در سال ۲۰۲۰ است که در این زمان ۳۰ تا ۳۷ درصد مردان ۳۵ ساله و ۳۴ تا ۴۴ درصد از زنان ۳۵ ساله چاق خواهند بود.
محققان پیش بینی می کنند در سال ۲۰۳۵ ، افزایش ۱۶ درصدی در شیوع بروز بیماری های قلبی به وجود خواهد آمد و بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ از این موارد به علت چاقی ایجاد می شوند.
دکتر دیوید اس لودویگ محقق دیگری از دانشگاه هاروارد اظهار می دارد چاقی اپیدمیک در سال ۲۰۵۰ عمر افراد آمریکایی را به میزان ۲ تا ۵ سال کاهش می دهد و کاهش طول عمر ناشی از چاقی با تاثیر حاصله از انواع سرطان مشابه است.
دکتر لودویگ می گوید:« ما هنوز از نظر ایجاد یک استراژی و راهکار کامل و همه جانبه به منظور تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم و شرکت در فعالیت های فیزیکی در مضیقه هستیم.»
دکتر لودویگ راهکارهای یک برنامه مناسب را به شرح زیر اعلام می کند:
▪ تبلیغات مربوط به غذاهای غیر اصلی( هله هوله ) را متعادل سازیم.
▪ به این نکته توجه داشته باشیم که ناهار کودکان در مدارس سالم باشد و از انجام فعالیت های فیزیکی توسط کودکانمان در مدرسه غافل نشویم.
▪ ساختار نظام مربوط به تولیدات غذایی را تغییر داده و غذاهای مغذی را جایگزین غذاهای پرکالری کنیم.
▪ سازمان های بیمه گر برنامه های مبارزه با چاقی و درمان کودکان چاق را تحت پوشش خود در بیاوردند.
دکتر باکر می گوید:« هرچند چاقی کودکان، آن ها را در بزرگسالی با مشکل مواجه می سازد لیکن هنوز جای امیدواری وجود دارد.» او می گوید:« کودکان در سنین ۷ سالگی از نظر ابتلا به بیماری های قلبی در معرض خطر متوسطی قرار دارند و این خطر در سن ۱۳ سالگی به اوج خود می رسد، لیکن همین فاصله کوتاه زمانی فرصت خوبی است تا در مورد چاقی کودکانمان با دید وسیع تری بنگریم و با یک راهکار مناسب وزن کودکان را در حد متعادلی نگه داشته و آن ها را در آینده از ابتلا به بیماری های قلبی مصون داریم.»
مترجم دکتر متین محمدی پور
منبع : محیا نیوز


همچنین مشاهده کنید