جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


مجلس در رأس امور است


مجلس در رأس امور است
جمله تاریخی فوق کوتاه و بسیار پرمعنی است و در زمانی عنوان شده است که مشکلات عمده ای به جهت توزیع قدرت در کشور وجود داشت و بنی صدر به عنوان رئیس جمهور وقت تقریباً تمام اختیارات را قبضه نموده بود. بحث تفکیک قوا و استقلال آنها به صورت عملی اجرا نگردیده و توازن قدرت تقریباً در دستان ریاست جمهور وقت بود. در چنین شرایطی با بیان این جمله حضرت امام (ره) نظارت و کنترل سامانه اجرایی کشور به صورت غیرمستقیم توسط مجلس علنی گشت. یاران فعال امام و انقلاب توانستند با هوشیاری و استفاده از ابزار قوه مقننه نسبت به جراحی غده چرکین رأس قوه اجرایی کشور حرکت بی نظیر و شایسته ای در تاریخ رقم زدند و نسبت به ارائه مسئولیت خویش کوشا باشند. مجلس به جهت قدرت قانونگذاری و تخصیص و تصویب بودجه سالانه و لوایح دولتی میزان بودجه، شیوه تخصیص و قوانین جاری برای اجرای آن می باشد. با حضور افراد آگاه و توانمند در مجلس و بهره مندی از تخصص در علوم مختلف و تجربه کافی در رده های اجرایی کشور و آشنایی کامل با مشکلات عدیده کمبود یا عدم اختصاص بودجه در یک ردیف خاص یا وجود ردیف های غیر ضروری که باعث کندی حرکت در اجرا میگردد. می توان نسبت به حل بسیاری از معضلات مبتلا به فعلی امیدوار باشیم.
بهره مندی از نیروهای خبره و آشنا به برنامه چشم انداز بیست ساله می تواند نسبت به رفع گرفتاریهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره مردم اسلامی این سرزمین در مجلس تکیه گاه مهمی برای آحاد جامعه دینی ما باشد. لازمه یک جامعه ایده آل بهره مندی از دو متغییر بسیار مهم است: اول وجود قوانین روشن، صریح، جامع، بدون ابهام و متناسب با فرهنگ و زمینه های اجرایی در کشور و دوم بهر ه مندی از نیروهای اجرایی با تقوا، آگاه، توانمند، بهترین الگوی تاریخی برای مصداق این قضیه حکومت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) در مدینه و نیز حکومت حضرت علی (ع) در کوفه می باشد که با توسل به قوانین الهی و بهره مندی از انسان کامل در راس حکومت در مدت بسیار اندک توانستند نسبت به رفع مشکلات جامعه بدوی آن زمان بهترین دستاورد را داشته باشند و با نشر و گسترش فرهنگ غنی اسلام به قسمت اعظم جهان توان و پویایی مکتب اسلام را اثبات نمایند. با توجه به مقدمه فوق انسانها برای پویایی حرکت خویش و دفاع از شیوه زندگی نیاز به تبیین یک نگرش و یا به قول امروزیها یک جهان بینی خاص دارند. این جهان بینی پس زمینه ای است برای توجیه تمام اعمال در رفتار انسان و عملکرد او به صورت فردی و اجتماعی، جهان بینی ما در اسلام ناب محمدی خلاصه شده است که نگاه انسان دینی را به جهان و طبیعت و نوع شناخت و فهم او را از پدیده های آن تبیین می کند.
چرایی در این مقوله باعث توجیه چگونگی رفتار و کنش و زندگی انسان در جامعه خواهد بود. اصول جهان بینی اسلامی در پنج اصل آن خلاصه شده است. زیباترین اصل آن توحید است با ارکان و تعاریف خاص خویش، توحید در عبادت، توحید در افعال، توحید صفات، توحید ذات و غیره زندگی بهانه ای است برای غوطه ور شدن در این دریای بی کران توحیدی و گذر عمر یعنی سیر این درجات و طی مسیر انالله و انالیه راجعون. اگر این جمله درست درک شود و ابعاد مختلف آن خوب شکافته و بررسی گردد نقطه شروع حرکت هویدا خواهد شد ومسیر حرکت انسان آشکار. به کمک خداوند متعال با طی طریق در این مسیر انشاءالله به سر منزل مقصود خواهیم رسید. این هدف خلقت است که در اولین اصل نهفته و برای رسیدن به آن در مسیر زندگی خودسازی فردی و اجتماعی لازم است. برای سهولت کار و ادامه مسیر ارسال پیامبران و تاریخ انبیاء حکایت از اصل سوم جهان بینی اسلامی دارد (نبوت). با آمدن پیامبران الگوی کامل برای افراد جامعه شکل می گیرد و افراد جامعه با الگوپذیری از این افراد نسبت به تکامل فردی و اجتماعی خویش در زندگی عملی و واقعی متناسب هر عصر و زمان سعی و تلاش می کنند.
به دلیل نیاز انسان به زندگی اجتماعی و عدم برخورداری و تکامل اجتماعی انسان بدون احتیاج به تشکیل دولت و حکومت توسط چهارمین اصل جهان بینی توحیدی یعنی امامت مرتفع گردیده است.مامت نوید بهره مندی از یک حکومت اسلامی و عدالت گستر را با وجود یک انسان کامل در رأس آن می دهد. البته به دلیل وجود اصحاب زور و زرو تزویر و تنگ نظریها، دشمنی های فراوان و محرومیت آحاد مردم از آگاهی کافی، جامعه توانست مدت کوتاهی از شهد حکومت عدالت گستر بزرگ مرد تاریخ بشریت حضرت علی (ع) کام بگیرد. و چشم امید پیروان عدالت بوجود فرزند برومندایشان یعنی حضرت حجت و امام عصر (عج) هنوز روشن است. اما در این اصول با توجه به رتبه و جایگاه آن در جهان بینی یک اصل انسان را همیشه غرق ارزش های خویش می سازد و به نوعی انسان را به تفکری عمیق و امید دارد. آن اصل، اصل عدالت است که خود از صفات جلالیه و جمالیه خداوند است. حضور آن در عرصه جهان بینی اسلامی یک انقلاب درونی و حرکت عظیم اجتماعی را ایجاد می کند. چرا انسان جهان بینی های دیگر از جمله کاپیتالیسم، سوسیالیزم، امانیسم، اگزیستانسیالیسم و کمونیزم را که در دو قرن اخیر اساسی ترین منشأ تغییرات اجتماعی بوده اند بیشتر از جهان بینی دینی که در طول زندگی بشر اساس تغییرات اجتماعی بوده ترجیح داده است .
با رشد ابزار تولید و ایجاد ارزش افزوده در عرصه های اقتصادی و صنعتی و تغییر بسیار سریع و سرسام آور رشد اجتماعی و اقتصادی انسان ، آنچه که باعث تغییر تحولات اجتماعی در طول تاریخ بوده است در سه اصل می توان بیان نمود. اول نگاه غیرمادی در قالب تفکر دینی دوم برابری در قالب عدالت و سوم آزادی .همیشه در طول تاریخ یک حق را با حق دیگر به زیر کشیده اند و هیچگاه حقیقت را با باطن سرکوب نمی توان کرد. در دوران حکومت کلیسا به دلیل عدم دفاع خوب از مسیحیت در قرن هجدهم جوامع انسانی شاهد افراط گرایی به اصطلاح دینی در عرصه زندگی و خلق دادگاه های تفتیش عقاید بوده است. در نتیجه و ناگزیر انسانهای آزاده برای رهایی از خفقان یک مشت افراد ناآگاه و منجمد با آهنگ دینی ساز زیبای آزادی را کوک نموده تا طنین دلنشین آن از تمام دیوارهای قرون وسطایی کلیساها و زندانهای مخوف بگذارد. سقوط قلعه باستیل شکست این نوع تفکر را (غافل از توجه به اسلام به عنوان آخرین ارتباط آسمان و زمین) آشکار ساخت. البته چهارده قرن قبل دیوارهای این تفکر بدست سرداران اسلام در زمان فتح روم شرقی فروریخت اما صدای شکستن آن مرزهای اعتقادی و دین پوچ و منسوخ مسیحیت را کسی در آن زمان نشنید. در قرن هیجدهم صدای شکستن استخوانهای پوسیده با گوش مردم عوام در اروپا شنیده شد.برای رفع این ظلم از سلاح برنده آزادی برای ذبح نمودن اصل تفکر دینی استفاده شد. حاصل این آزادی و شکست تفکر دینی رشد و تولید طبقات اجتماعی بود. تولد فاصله عظیم طبقاتی و تقسیم جامعه به اکثریت فقیر و اقلیت ثروتمند خفقان و زور حکام طبقه غنی باعث درهم کوفته شدن استخوانهای انبوه انسانهای دردمند که به جهت انسانی هیچ فرقی با انسانهای ثروتمند نداشتند گردید. اصل آزادی که روزی زیباترین شعار انقلابیان زمان بود وسیله ای شد در دست اصحاب زر و زور و تزویر.
پس از آن برای گریز از این اریکه و این ستم اصل دیگری به جنگ آزادی آمد و آن عدالت بود. در قالب جهان بینی ماتریالیستی، سوسیالیزم و کمونیزم که بمدت یک قرن جهان را عرصه تاخت و تاز خویش قرار داد. در این فاصله مردم با چشم انداز رسیدن به مدینه فاضله و چشم داشت به جامعه بی طبقه در جهت دفاع از طبقه کارگر و محرومان به پا خاستند. حاصل این حرکت دولت پرستی، اشتراک در مسائل اخلاقی، ترویج پوچ گرایی و و جاماندن از صحنه های اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی دربلوک شرق بود. نادرستی این تفکر پس از یک قرن با فروپاشی شوروی به اثبات رسید غافل از اینکه اسلام با تمام توانمندیها و بهره مندی از هر سه اصل درگوشه ای با پویایی خاص مهجورو محقر مانده بود. درعصر حاضر از سلسله مردان الهی، مردی از سلاله پاک پیامبر(ص) با نام خمینی (ره) پا به صحنه اجتماع نهاد. اسلام را از کنج وخلوت خانه ها مساجد به عرصه اجتماع جهانی کشید و بعد از ایشان مقام معظم رهبری از همان نسل سکاندار هدایت جامعه اسلامی شدندو با رهبری فکورانه ایران را در منطقه وجهان به سمت شکوفایی ورشد هدایت می کنند. حال با توجه به تحولات اجتماعی شاید به زودی شاهد معجزه ای دیگر باشیم. سقوط شوروی وحذف جهان بینی کمونیزم را شاهد بودیم.
شکست کاپیتالیسم در جهان سرمایه داری ودر رأس آن آمریکا خرق عادتی است که در قرن حاضر دیده های مارا برای چندمین با روشن خواهد گردانید. خداوند متعال بر بندگانش منت نهاده و افق روشنایی هدایت را در غالب نگاه دینی از ورای ابرهای ایدئولوژیهای منحرف نمایان می نماید. انشاء اله چشمهایمان به حضور سردار بزرگ اسلام و فرزند برومند علی ابن ابی طالب (ع) حضرت حجت (عج) به عنوان وارث حکومت مستضعفین مفتخر خواهدشد. چرا مجلس ومجلسیان رکن اصلی کشور هستند؟ و وظایف آنهادر قبال مردم چیست؟مجلسیان نماینده مردم در حکومت وبزرگترینابزار کنترل دولتها هستند. عزل و نصب آنهابا مردم است وعزل ونصب دولتمردان با آنها مدافع کلیه منافع ملی در درجه اول مدافع کلیه حقوق موکلین منطقه خویش در مرحله دوم علاوه بر وضع قوانین پویا با سرکشی پاسداری می کنند. با تیزهوشی و ارتباط صحیح وشناخت کافی از معضلات حوزه انتخابیه بایک برنامه چهارساله نسبت به رفع مشکلات اساسی موکلین خویش فعالیت خواهند نمود. مشکلات اساسی مردم از سر روه نظر کن بر دمشق« از سربلندی به شهر نگاه کن تا بتوانی پستی ها وبلندی های را ببینی»
۱) بیکاری
۲) سیدگی جدی به وضعیت معاش مردم صریح وقاطع از جمله محرومین جامعه
۳) توزیع صحیح وعادلانه ثروت
۴) مقابله با غول تورم
۵) مبارزه با رانت خواری
۶) توزیع ثروت از کلان شهرها به روستاها برای جلوگیری از مهاجرت
۷) کوچک کردن دولت و واگذاری اموربه مردم
۸) جابه جایی تفکر تولید به جای تفکر تجارت وبازرگانی وسوق سرمایه های مردمی به سمت تولید و افزایش بهره وری
۹) حذف تنگ نظری و آماده سازی زمینه مناسب جهت رشد استعدادهای خدادادی
۱۰) توزیع مشاغل بر اساس توانمندی افرادو جایگزینی ضوابط به جای روابط
۱۱) به کارگیری افراد آگاه و توانمند درمسئولیت های مختلف
۱۲) وضع قوانین متناسب با شرایط جامعه
۱۳) آموزش و پرورش نیروهای مجرب متناسب با نیاز جامعه
۱۴) تغییر سیستم آموزش و پرورش در روشهای آموزشی از مبانی نظری به مبانی عملی
۱۵) توجه اساسی به ورزش، هنر، موسیقی و سینما
۱۶() توجه به مطالعات دانشجویان، طلاب و دانش آموزان
۱۷) پیگیری حقوق تساوی زن ومرد
۱۸) گسترش بخش خصوصی و ایجاد رقابت سالم و فعال سازی بانک ها درجهت اعطای وام برای تولید
۱۹) جلوگیری از مصرف گرایی
۲۰) احیای صنعت گردشگری
۲۱) توجه اساسی به منابع معدنی آب، برق، گاز، نفت و ...
۲۲) نگاه ویژه به صنعت گسترش تکنولوژی
۲۳) ارتقای سطح حمل ونقل عمومی و تغییر تولیدات عمومی به جای تولیدات شخصی
۲۴) توجه اساسی به محیط زیست وبهداشت روانی اجتماع
۲۵) نگاه اساسی به بهداشت و درمان وخدمات سلامت در جامعه وارتقای کیفی آنها در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانی
۲۶) نگاه ویژه به سرانه امکانات و زیر ساخت های ورزشی ۲۷- آماده نمودن بسترمناسب جهت ارتقایفعالیت های اجتماعی برای زنان
۲۸) توجه به مشکلات امنیتی، اجتماعی و اخلاقی جامعه
۲۹) کاهش هزینه ساخت و نگهداری مدارس و دانشگاه ها و حرکت به سوی آموزش الکترونیک از طریق تلویزیون و اینترنت و توزیع عادلانه ثروت دانش آموزی در جامعه با استفاده از مدرسین مجرب از طریق رسانه های عمومی
۳۰) قطع دست واسطه ها در خرید و فروش محصولات کشاورزی
۳۱) کنترل و نظارت جدی بر تورم و موج های سنگین هزینه های سبد خانوار از جمله کاهش هزینه مسکن، درمان و تحصیل
۳۲) حذف قوانین دست و پاگیر اداری و اقتصادی و غیره
۳۳) وضع قوانین اقتصادی متناسب با شرایط جامعه برای کاهش رفتارهای ناهنجار
۳۴) کنترل و گسترش فضای فرهنگی و سیاسی
۳۵) تفویض مسئولیت و مشاغل مهم با شجاعت به افراد توانمند و حمایت قاطع از آنان
۳۶) جلوگیری جدی از توزیع مشاغل متعدد برای یک فرد اگر چه بسیار توانمند باشد چناچه در عمل ما شاهد کاهش کارآیی در تمام زمینه های تفویض شده به فرد خواهیم بود.
۳۷) رشد و ارتقای برنامه های تفریحی در سطح شهر و کشور
● موضوع اشتغال:
شاید اساسی ترین مشکل جامعه در حال حاضر بیکاری باشد. عدم به کارگیری توانمندی افراد در جامعه در زمینه های مختلف باعث سکون، احساس ناتوانی، پوچی در عرصه فردی و اجتماعی می گردد. رفته رفته توانایی های فرد در زمینه رفتارهای ناهنجار از قبیل بزه اجتماعی، رشد بیماریهای روحی و روانی، افسردگی و ناتوانی جسمی سوق پیدا نموده با تحمیل هزینه های سنگین مادی و معنوی بر جامعه باعث یک سیر قهقرایی و ایجاد بارکاذب اجرایی در حوزه های انتظامی، قضایی، امنیتی، بهداشتی درمانی خواهد شد. جامعه به جای استفاده از خدمات مفید این افراد شاهد تولید هزینه های گزاف خواهد بود. با وصف تمام این سرفصلها توجه بسیجی به معاش مردم از واجب ترین امور است. نمی توان منتظر ماند تا تمام امور فوق اصلاح شود توجه به قشر آسیب پذیر خارج از شعار معیار اساسی حرکت یک نماینده غیرتمند و خداجوست، از بزرگترین معیارهای توجه مردم به مسئولین شیوه زندگی و برخورد آنها با وضعیت و مشکلات اقتصادی مردم است. به خصوص قشر آسیب پذیر. اگر از دریای بیکران مفاهیم قرآن و نهج البلاغه فقط از دو اصل آن استفاده نماییم یکی در بعد اجتماعی هر چه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و دوم در بعد اخلاق فردی اجتناب از دروغ گفتن. خواهیم دید که در مدت کوتاهی به مدینه فاضله و جامعه متکامل دینی و ایده آل خواهیم رسید که صاحب اصلی آن حضرت حجت (عج) منتظر آن می باشد.
دکتر مهدی شادنوش
منبع : روزنامه ابرار اقتصادی


همچنین مشاهده کنید