جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

این ده نفر


این ده نفر
۱) فیدل کاسترو
۵۲ سال بعد از آن زمانی که فیدل کاسترو به همراه ۱۱ چریک دیگر از کوه های یسیرا مالترا پایین آمدند و دولت باتیستا را در کوبا سرنگون کردند، چریک پیر تصمیم گرفته است با قدرت خداحافظی کند. او در میان سیاستمداران معاصر تنها کسی است که ۴۸ سال بر کرسی قدرت تکیه زد و در تمام این مدت از مواضع ضد امریکایی خود یک گام عقب نشینی نکرد. و در تمام مدتی که همراه چریک او، چه گوارا، تنها در عکس روی پوسترها و تی شرت ها به حیات خود ادامه می داد کاسترو مرد شماره یک کوبا و تجسم مبارزه با امپریالیسم و رویارویی کمونیسم و کاپیتالیسم به شمار می رفت و هیچ گاه لباس چریکی از تن به در نکرد.کاسترو پیش از انقلاب حاکم «جزیره امید» چریک های ضد حکومت به شمار می رفت و پس از آن «متحد ریشه دار» حکومت در مبارزه و مقابله با سیاست های استعماری امریکا؛ که این دو چهره از کاسترو به شدت با هم متفاوتند. اینک کناره گیری او از قدرت پایان نام کاسترو در کوبا نخواهد بود چرا که قدرت به برادر جوان تر او رائول کاسترو انتقال خواهد یافت.
۲) محسن صفایی فراهانی
محسن صفایی فراهانی یکی از مدیران درجه یک جمهوری اسلامی است که همه آنهایی که از نزدیک با او کار کرده اند می دانند که او چه توانایی هایی در مدیریت دارد. صفایی یکی از نمایندگان مجلس ششمی بود که این روزها خیلی به آن حمله می شود و می گویند مجلس ناکارآمدی بوده. اما آقای محسن این هفته بیکار ننشست و در دفاع از عملکرد مجلس ششم با ارگان جبهه مشارکت گفت وگو کرد و از عملکرد مجلس ششم و تحصن نمایندگان دفاع کرد؛ «تحصن در خانه ملت بهترین روش است برای اینکه یک نماینده بتواند به آرامی اعتراض خود را اعلام کند و به جای هرگونه جنجال و تنش در جامعه سعی کند حرف خود را به گوش کسانی که از طریق معمولی گوش شنوایی ندارند برسانند. به همین دلیل جریان تحصن اتفاق افتاد. من فکر نمی کنم تحصن اصلاً اقدام تندروانه یی باشد، تحصن ساده ترین روش اعتراض مدنی است. هنوز هم اعتقاد دارم تحصنی که در مجلس ششم اتفاق افتاد یکی از کارهای درستی بود که در آن مقطع باید انجام می شد و کوچک ترین کاری بود که در برابر آن ردصلاحیت ها انجام شد.»
۳) محمد رحمانیان
آنهایی که نمایش های محمد رحمانیان به ویژه «فنز» را دیده اند، می دانند که او چه نمایشنامه نویس با هوش و چه کارگردان با ذوقی است. استاد رحمانیان که حالا فیلمنامه فیلم جدید مازیار میری را هم نوشته، برای جشنواره تئاتر فجر نمایش «مانیفست چو» را آماده کرده بود، اما مسوولان ارشاد این نمایش را در جشنواره نپذیرفتند. رحمانیان هم در اعتراض به این رفتار، گروهش را جمع کرد و جلوی تئاتر شهر بخش هایی از نمایش را اجرا کرد. او درصدد بود آخرین تمرین این نمایش را در موسسه کارنامه برگزار کند که علاقه مندان بتوانند آن را ببینند که مسوولان ارشاد جلوی آخرین تمرین گروه رحمانیان را هم گرفتند. رحمانیان در واکنش به این رفتار گفت؛ «در هیچ کجای دنیا برای تماشای تمرین از جایی مجوز صادر نمی شود.» بی صبرانه به صحنه رفتن «مانیفست چو» را به انتظار نشسته ایم.
۴) اسحاق جهانگیری
هنوز نتیجه معلوم نیست. اما شاید ربع قرن رفاقت رئیس ستاد تهران اصلاح طلبان با سرلیست ائتلاف اصلاح طلبان سرنوشت خوبی را برای باقیمانده های لیست یاران خاتمی در تهران رقم زند. پس از آنکه روزنامه کیهان خبر خبرگزاری مهر دال بر تایید صلاحیت مرتضی حاجی را در صفحه نخست تکذیب کرد و حاجی نیز به علتی که خود آن را «مشارکت در برنامه ریزی و کارهای عملیاتی ستاد» خوانده از سمت خود کناره گرفت، حسین مرعشی به ریاست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران منصوب شد. اما سرنوشت انتخاباتی حاجی تنها یک تالی نداشت. با عدم تایید صلاحیت وی بحث بر سر انتخاب سرلیست اصلاح طلبان در پایتخت هم منتفی شد و نام اسحاق جهانگیری بر بالاترین نقطه فهرست جای گرفت. اسحاق جهانگیری ۵۰ ساله، متولد سیرجان، کارشناس فیزیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان، کارشناس ارشد صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دارای مدرک دکترای مدیریت صنعتی از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران است. با انتخاب وی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی او بار دیگر به نقطه نخست فعالیت های حکومتی بازخواهد گشت.جهانگیری در سال ۶۳ به نمایندگی مردم جیرفت وارد مجلس شد و تجربه نمایندگی را تا پایان دوره سوم (۱۳۷۱) ادامه داد. عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس بلافاصله پس از انتخاب علی زادسرجیرفتی به عنوان نماینده دور چهارم این شهر استان کرمان از سوی عبدالله نوری به عنوان استاندار اصفهان به دولت هاشمی رفسنجانی پیشنهاد شد. دوره پنج ساله استانداری او فصل نوینی در توسعه استان بود و در همین دوره بود که انتخابات مجلس پنجم اصفهان از سوی شورای نگهبان ابطال شد. به دنبال واکنش آیت الله طاهری و او به اقدام هیات نظارت بر انتخابات و حمایت از سیدمحمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ وقتی یکی از استانداران نزدیک به ناطق نوری به جهانگیری گوشزد کرد که انتخاب ناطق قطعی است و آینده خود را با حمایت از رقیب او خراب نکن. پاسخ تاریخی استاندار اصفهان هنوز در یادها هست که؛ «ان شاءالله در دولت بعدی به تحصیل ادامه خواهم داد.»
با روی کار آمدن خاتمی ابتدا به وزارت معادن و فلزات و سپس به عنوان وزیر وزارت ادغام شده صنایع و معادن منصوب شد. عملکرد او در دوره وزارت از نگاه «سید اصلاحات» به گونه یی بود که در مراسم تودیعش از جهانگیری به عنوان «مدیر آگاه و مجربی که آبروی مدیریت متعهد و توانای جامعه امروز ماست»، یاد کند.
۵) حسین شریعتمداری
روزهایی که سرمقاله کیهان را مدیرمسوول آن می نویسد از کنارش نمی شود ساده گذشت چرا که معمولاً نکته یی یا اعتراضی به شخصی یا گروهی دربر دارد که پشت این اعتراض یا گلایه، برنامه یی نهفته است. در هفته گذشته اما یک اتفاق متفاوت افتاد و حسین شریعتمداری در یک صفحه دو یادداشت (با امضا) نوشت و در مورد دو موضوع مهم ابراز عقیده کرد که هر دو واکنش برانگیز شد.وی در یادداشت اول اعتراض اصلاح طلبان به سخنان فرمانده سپاه را وارد تشخیص داد و از سردار جعفری خواست سخنانش را اصلاح کند. در یادداشت دوم شریعتمداری به دفاع از سیدحسن خمینی برخاست و مسوولان سایت نوسازی را بابت توهین به نوه امام(ره) به باد انتقاد گرفت.این دو یادداشت شریعتمداری از آن رو مورد توجه قرار گرفت که وی در یک روز دو مرتبه اصولگرایان را مورد انتقاد قرار داد. انتقاد دوم وی البته با یک اصلاح و پوزش همراه بود چرا که وی سایت نوسازی را در یادداشت خود وابسته به دولت عنوان کرده بود اما در نوشته های بعدی اش خود را بابت این اشتباه شایسته ملامت دانست.در هر حال دو نوشته انتقادی شریعتمداری بلافاصله واکنش برانگیز شد و در عمل نتیجه داد؛ سایت نوسازی فیلتر شد و فرمانده سپاه هم سخنانش را اصلاح کرد و گفت «هیچ گاه منظورش این نبوده که سپاه وظیفه حمایت از جناح اصولگرا را برعهده دارد، بلکه باید از جریان اصولگرایی حمایت کرد.» در این شرایط شریعتمداری که معمولاً در نوشته هایش اصلاح طلبان را مورد انتقاد قرار می داد و با هر انتقاد، همه منتظر وقوع اتفاقی بودند در اقدامی غیرمنتظره سایت اصولگرای نوسازی را مورد حمله قرار داد و البته موجب یک اتفاق جدید (فیلترینگ) شد.
۶) مسعود نیلی
«چشم انداز این دانشکده تبدیل شدن به قطب آموزش و پژوهش مدیریت و اقتصاد در کشور، درخشش در میان دانشکده های مدیریت و اقتصاد آسیا و قرار گرفتن در میان ۱۰ دانشکده طراز اول در این قاره است. مصمم هستیم با تلاش کلیه همکاران در دانشکده، جذب استادان با سوابق خوب، گزینش دانشجویان با استعداد، استفاده از جدیدترین منابع علمی، به کارگیری شیوه های نوین آموزشی و با حمایت دستگاه های دولتی و شرکت های خصوصی و نیز توسعه همکاری با دانشگاه های برتر به این مهم دست یابیم.»اینها بخشی از پیام ریاست جدید دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف است.مسعود نیلی ۵۲ ساله متولد همدان دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه منچستر و دو مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی اصفهان است. در دو دوره معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در دولت های اول هاشمی و خاتمی بانی نگارش برنامه های اول و سوم توسعه شد. وی پس از انتصاب محمدرضا عارف به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیشنهاد تصدی مرکز آمار ایران را نپذیرفت و تمام وقت خود را به دانشکده نوپای مدیریت و اقتصاد شریف واقع در خیابان سهروردی تهران اختصاص داد؛ دانشکده دو طبقه یی که در سال ۷۸ به همت دکتر علی نقی مشایخی و با حمایت سازمان برنامه و وزارت صنایع پا گرفت. مشایخی و نجمی از استادان مدیریت، تاکنون دو دوره چهارساله ریاست این دانشکده را بر عهده داشته اند.ولی ماه گذشته برای نخستین بار عضوی از گروه اقتصادی به این مقام رسید.
۷) مصطفی پورمحمدی
وزیر کشور اوایل هفته همایش «منشور اخلاق انتخاباتی» را برگزار کرد . البته پورمحمدی برای برگزار کردن این همایش به عنوان یکی از چهره های هفته انتخاب نشده بلکه به دلیل نامه یی که برای احمد جنتی نوشته نامش در این بخش آمده است. پورمحمدی در این نامه از شورای نگهبان خواسته تا با تایید صلاحیت چهره های شناخته شده، شرایط انتخابات رقابتی را فراهم کند. در این میان اما کسی از وزیر محترم کشور نپرسید شما که به عنوان مسوول هیات های اجرایی، ۸۰ درصد اصلاح طلبان را ردصلاحیت و از حضور در انتخابات محروم کردید، چرا آن روز به برگزاری انتخابات رقابتی اعتقاد نداشتید که حالا از شورای نگهبان می خواهید آنهایی را که شما و دوستان تان در هیات های اجرایی ردصلاحیت کرده اید به انتخابات بازگرداند. بهتر است پورمحمدی پاسخ این سوال را پیش از انتخابات بدهد.
۸) علی اکبر محتشمی پور
وزیر کشور میرحسین موسوی هفته سختی را سپری کرد. او از طرفی عزادار عماد مغنیه فرمانده ارشد حزب الله لبنان بود و از طرف دیگر در سوگ یکی از رفقای قدیمی اش در مجمع روحانیون مبارز، آیت الله محمدرضا توسلی، نشست. محتشمی پور در مراسم ختم آیت الله توسلی ضمن اعتراض به توهین هایی که این روزها به خانواده امام (ره) می شود، نسبت به ردصلاحیت ها انتقاد کرد.
۹) علیرضا علی احمدی
محمود احمدی نژاد سه شنبه گذشته بالاخره به آرزویش رسید و علیرضا علی احمدی را در قامت وزیر در کابینه اش دید. علی احمدی که از نزدیکان احمدی نژاد محسوب می شود، پس از هفته ها سرپرستی وزارت آموزش و پرورش توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد و وزیر شود. وی در مرداد سال ۸۴ هم به عنوان وزیر تعاون به مجلس معرفی شد اما آن هنگام نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند. پس از رای عدم اعتماد، وی به عنوان رئیس دانشگاه پیام نور انتخاب شد و ارتباط نزدیکش با رئیس جمهور را حفظ کرد تا همین چند هفته پیش که دو اتفاق مناسب وی را بسیار خرسند کرد. با کنار رفتن محمود فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش، علی احمدی سرپرست این وزارتخانه شد. پس از انتخاب مهرداد بذرپاش به مدیرعاملی سایپا، نوبت به علی احمدی رسید تا یک بار دیگر در معرض رای نمایندگان قرار بگیرد. به این ترتیب پدرزن وزیر و داماد هم مدیرعامل سایپا شد تا خانواده بذرپاش و احمدی در دولت نهم مسوولیت های مهمی را برعهده داشته باشند. احمدی حالا که به وزارت رسیده باید به دو وعده اش عمل کند که اولی بسیار عجیب به نظر می رسد. وی اعلام کرده قصد دارد ۹ نوع مدرسه جدید به وجود آورد که اجرایی کردن آن بسیار بحث برانگیز به نظر می رسد. وعده دوم وی هم این بوده که اعلام کرده قصد دارد بازنگری اصل ۳۰ قانون اساسی در مورد آموزش و پرورش رایگان را به مقام معظم رهبری ارائه کند.باید دید احمدی که پیش از این در بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت با احمدی نژاد همکار بود در دولت با رئیس جمهور چه تعاملی را برقرار می کند.
۱۰) علی کفاشیان
علی کفاشیان روزهای سختی را سپری می کند. او که پس از جنجال های فراوانی به ریاست فدراسیون فوتبال رسید، حالا دربه در به دنبال مربی مناسبی است که هدایت تیم ملی را به او بسپارد. کفاشیان برای این کار ابتدا خاویر کلمنته را در نظر گرفت اما پس از آمد و شدهای فراوان، سرانجام کلمنته حاضر نشد سرمربیگری تیم ملی ایران را بپذیرد. اینک اما کفاشیان از چند نظر تحت فشار است. از طرفی شنیده می شود که مسوولان سازمان ورزش امیر قلعه نویی را به رئیس فدراسیون فوتبال پیشنهاد کرده اند و از طرف دیگر از راهروهای فدراسیون فوتبال خبر می رسد که هیات رئیسه فدراسیون به هیچ عنوان حاضر به همکاری با قلعه نویی نیست. در این میان گفته می شود که رئیس فدراسیون با افشین قطبی و مجید جلالی گفت وگوهایی داشته و احتمال اینکه یکی از این دو نفر سرمربی تیم ملی شود وجود دارد. حالا که منصور ابراهیم زاده به عنوان سرمربی موقت انتخاب شده و مثل اینکه فدراسیون فوتبال عجله یی برای انتخاب سرمربی جدید ندارد.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید