جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیرون‌زدگی مهبل


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- سنگینی یا فشار غیرطبیعی در درون مهبل احساس می‌شود.
- چیزی بیرون زده از میان مهبل احساس می‌شود.

- بیرون‌زدگی مهبل نشانهٔ چیست؟
اگر احساس برآمدگی در مهبل می‌کنید، احتمالاً چند فرزند دارید. جاذبهٔ زمین، زایمان و فرایند‌های نازک‌کنندهٔ بافت در هنگام یائسگی رباط‌ها و ماهیچه‌های نگاهدارندهٔ اندام‌های درون لگن را ضعیف می‌کنند. و وقتی این اندام‌ها به طرف پائین کشیده شوند، حالتی به‌نام افتادگی ایجاد می‌شود.
این حالت روندی تدریجی دارد و گرچه بیرون‌زدگی درون مهبل خیلی ترسناک به‌نظر می‌آید، اما خطری ندارد. ناراحت‌کننده است، مانع نزدیکی می‌شود، و تحمل وجود آن سخت است.
مهبل شروع به بیرون زدن می‌کند، و بسته به محل و مقدار افتادگی، مثانه، راست روده، یا زهدان با آن بیرون می‌آید. شایع‌ترین بیرون‌زدگی مربوط به دیوارهٔ جلوئی مهبل است. مانند وجود توپی در دهانهٔ مهبل احساس می‌شود. قطر بیرون‌‌زدگی ممکن است تا چندین سانتی‌متر برسد.
گاهی افتادگی نگاه داشتن ادرار را هنگام عطسه کردن، سرفه کردن، یا خندیدن مشکل می‌کند. و اگر افتادگی مربوط به راست‌روده باشد، دفع مدفوع هم دچار اشکال می‌گردد.

-درمان بیرون‌زدگی مهبل
راه‌های مختلفی برای کنترل افتادگی وجود دارد. پزشک راه حل مناسب را به شما نشان خواهد داد.
فیبر بخورید. خوردن مواد غذائی فیبردار گرچه افتادگی را درمان نمی‌کند، ولی مدفوع را نرم و دفع آن را آسان‌ می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات مانع غنی فیبر هستند.
مرتب ادرار کنید. اگر مرتباً مثانه را خالی کنید، فشار افتادگی کمتر باعث چکیدن ادرار می‌شود. به‌طور منظم به دستشوئی بروید، حتی اگر احساس دفع ادرار ندارید.
به آن اهمیت ندهید. اگر بیرون‌زدگی خفیف است و مشکلی ایجاد نمی‌کند، کاری به آن نداشته باشید. ولی آن را به پزشک اطلاع دهید.
جراحی کنید. پزشک ممکن است عمل جراحی ترمیم دیواره‌های جلو و پشت مهبل را توصیه کند. اگر زهدان نیز دچار مشکل شده باشد، ممکن است برداشتن آن لازم شود. این عمل بدون برش شکمی امکان‌پذیر است.
شیاف مهبلی بگذارید. اگر پزشک عمل جراحی را لازم نداند، ممکن است گذاشتن شیاف مهبلی را توصیه کند. این شیاف یک پلاستیک صفحه‌ای شکل است که در درون مهبل گذاشته می‌شود تا اندام افتاده را در جای خود نگاه دارد. هر چند ماه یک بار باید آن را عوض کرد، و گرچه ممکن است کمی پوشش مهبلی را زخم کند، ولی استفاده از آن مفید است.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید