جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مقدمه‌ای بر کاربردهای فناوری RFID در مدیریت انبار


مقدمه‌ای بر کاربردهای فناوری RFID در مدیریت انبار
در جریان سریع توسعه فناوری شناسایی از طریق امواج رادیویی (RFID)، انبارها و سیستم‌های توزیع بسیار مورد توجه می‌باشند. این فناوری موفق شده است تا قابلیت‌ها و کارایی خود را به عنوان یک ابزار مقرون‌به‌صرفه در صرفه‌جویی در زمان، بهبود عملکرد و میدان‌عمل، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و منابع مورد نیاز فعالیت‌های مختلف در مدیریت انبار ثابت نماید. این مقاله مقدمه‌ای بر نحوه بکارگیری فناوری RFID در مراکز نگهداری و توزیع و در نهایت معرفی انبارهای هوشمند (Intelligent Warehouse) می‌باشد.
فناوری RFID می‌تواند برای بسیاری از عملیات معمول مدیریت کالا در انبارها و شبکه‌های گسترده توزیع مورد استفاده قرار گیرد، ازقبیل: ورود و دریافت، طبقه‌بندی، جانمایی و مدیریت نگهداری، برداشت و تحویل، خروج و انتقال. با بررسی دقیق فرآیندها و خصوصیات سیستم و همچنین طراحی و انتخاب مناسب تجهیزات، این فناوری می‌تواند با قابلیت‌ها و خصوصیات منحصربفرد خود در حل مشکلات و رفع محدودیت‌های قبلی، افزایش کارآمدی فرآیندها و فراهم آوردن بستر پردازش قدرتمند و یکپارچه استفاده شود. بعلاوه بازگشت سریع و مناسب سرمایه را نیز بدنبال خواهد داشت. در ادامه برخی از این کاربردها بررسی شده است:
● تگ‌ها:
معمولترین تگ‌ها برای استفاده در انبارها و مراکز توزیع، برچسب‌های غیرفعال یا برچسب‌های هوشمند(Smart Labels) است که به بسته‌ها و یا پالت‌ها الصاق می‌شوند. یک برچسب هوشمند نمونه دارای یک تگ RFID است (که در داخل آن قرارداده شده) و کد بارکد و متن مناسب نیز برای پشتیبانی سیستم‌های قدیمی مدیریت انبار بر روی آن چاپ شده است. آنتن و تراشه RFID همچنین می‌تواند در پوشش‌های مقاومتر برای الصاق دائمی بر اموال، شناسایی و تعیین موقعیت و یا مقاومت در شرایط مختلف از قبیل درجه حرارت بالا، مایعات صنعتی، فشار، ضربه و شرایطی که روش‌های دیگر جمع‌آوری داده ممکن نمی‌باشد، قرار داده شود.
تگ‌خوان‌ها دارای آنتن جهت ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی، یک پردازنده جهت بازخوانی اطلاعات تگ و کنترل‌کننده و نرم‌افزاری جهت انجام پردازش‌ها و عملیات پیشرفته مدیریت داده‌ها، می‌باشند.آنتن ممکن است برای نصب در محل‌های مختلف جدا از سیستم پردازنده بوده و از طریق یک کابل به آن متصل شود. انواع مختلفی از تگ‌خوان‌ها فراهم شده‌است؛ مانند تگ‌خوان دستی قابل حمل و یا تگ‌خوان ثابت که معمولا در ورودی انبار و خطوط نوار نقاله نصب می‌شود.
● خصوصیات و قابلیت‌ها:
قابلیت بکارگیری تگ‌های RFID در مکان‌های صنعتی فقط یکی از خصوصیاتی است که آن را از بارکد و یا سایر فناوری‌های شناسایی و جمع‌آوری خودکار داده‌ها یا AIDC (Automatic Identification and Data Collection) مجزا و برتر می‌سازد. یکی از بارزترین خصوصیات این فناوری عدم نیاز آن به دید مستقیم بین تگ و تگ‌خوان جهت تبادل داده است که موجب می‌شود در شرایطی که تگ و تگ‌خوان در زاویه مناسبی قرار ندارند و یا اجسام و یا پوشش بسته‌بندی، مانع ایجاد کند ، نیز عملیات شناسایی و ثبت اطلاعات تگ انجام شود. تگ‌خوان‌ها همچنین می‌توانند تعداد زیادی تگ را با هم و در یک زمان شناسایی کند.
تگ‌های RFID همچنین حافظه‌های امن و قابل نوشتن را فراهم نموده‌اند که می‌تواند در گسترش میدان‌عمل، ردگیری و کنترل سوابق و امنیت مورد استفاده قرار گیرد و مزایای بسیاری را موجب گردد. بیشتر تگ‌های RFID قابلیت خواندن/نوشتن را دارند، بسیاری حافظه‌هایی دارند که حتی می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود که برخی از قسمت‌ها غیرقابل تغییر باشد (مانند محل نوشتن شماره سریال) و دیگر قسمت‌ها قابل تغییر و بروز رسانی بوده و محلی برای ثبت سوابق جابجایی و تراکنش‌ها، سوابق نگهداری، اطلاعات ساختار و اجزاء و سایر اطلاعات متغیر باشد.
سیستم کد محصول الکترونیکی یا EPC (Electronic Product Code) در فناوری RFID، یک شماره سریال استاندارد منحصربفرد برای هر تگ فراهم می‌نماید. بسیاری از فرآیندها و پردازش‌های نوین ایجاد شده در حوزه زنجیره تامین بر مبنای استفاده از مزایای این شماره منحصربفرد، استاندارد و امن ارائه شده‌اند. این شماره‌ها با طول‌های مختلف ۶۴، ۹۶ و ۲۵۶ بیتی استفاده می‌شوند.
خصوصیت دیگر فناوری RFID که اغلب برای کاربردهایی مانند مدیریت انبار و مراکز توزیع بسیار مهم می‌باشد، محدوده قابل‌خوانده‌شدن تگ می‌باشد. با توجه به ساختار و نوع تگ، طراحی آنتن، فرکانس مورد استفاده و سایر متغیرهای موثر، تگ‌های غیرفعال تا فاصله حدود ۶ متری قابل شناسایی و خواندن می‌باشند. تگ‌های فعال از فاصله بیشتری قابل خواندن و شناسایی می‌باشند و به‌طور معمول برای مدیریت محوطه‌ها، ردیابی و موقعیت‌یابی بسته‌ها و کانتینرها و سایر کاربردهای مشابه استفاده می‌شوند.
بُرد و محدوده قابل شناسایی، یک پارامتر بسیار مورد توجه است و اغلب یک نشانگر نادرست و گمراه‌کننده از عملکرد و کارایی یک سیستم RFID است. کنترل و حساسیتی که آنتن و تگ‌خوان فراهم می‌کنند و دقت شناسایی معمولا بسیار مهمتر از بُرد است. محدوده‌های وسیع از خواندن می‌تواند احتمال ثبت ناخواسته تگ‌ها را بیشتر کند. بنابراین تنظیم جهت خواندن و فاصله مناسب بسیار مهم و ضروری خواهد بود.
● فرکانس‌ها و استاندارد EPC:
فرکانس یکی از مهمترین پارامتر‌های موثر در بُرد و کارایی سیستم RFID است. تقریبا کلیه سیستم‌های RFID استفاده شده در کاربرهای انبار، مراکز توزیع و زنجیره‌های تامین در یکی از سه خانواده فرکانسی زیر می‌باشد:
▪ § فرکانس (HF) ۱۳.۵۶MHz: معمولا برای فواصل کوتاه و در حدود یک متر.
▪ § فرکانس (UHF) ۸۶۰~۹۶۰MHz: که استاندارد شناخته شده EPC-global نسل دوم (Gen۲) را شامل می‌شود و بُرد تا ۶ متر را خواهد داشت.
▪ §فرکانسGHz ۲.۴۵ : که در تگ‌های فعال استفاده می‌شود و بُرد بالایی دارد. معمولا در شناسایی و تعیین موقعیت در محوطه‌های بزرگ کاربرد دارد.
فناوری UHF، محدوده پوشش مناسب، سرعت، امنیت و تجهیزات مقرون‌بصرفه‌ای را که بیشتر برنامه‌های کاربردی و سیستم‌های انبار، مدیریت کالا و تولید نیاز دارند فراهم می‌نماید. استاندارد EPC Gen ۲ UHF برای رفع نیازهای زنجیره‌های تامین ارائه شده است و در محدوده فرکانسی ۸۶۰~۹۶۰MHz عمل می‌کند، همچنین احتمال تداخل با سیستم‌های رادیویی مانند استاندارد شبکه‌های رادیویی۸۰۲.۱۱ کمتر می‌باشد. این استاندارد سرعت بالا در شناسایی و خواندن تگ‌ها، فاصله مناسب، کد‌های الکترونیکی محصول که شماره‌گذاری سریال منحصربفرد را فراهم می‌کند و میزان حافظه مناسبی را نیز برای ذخیره اطلاعات کاربر، ارائه می‌نماید.
نویسنده : امیر رحیقی (Amirr@sgnec.net )
ناشر : مهندسی شبکه همکاران سیستم (مشورت)
منبع : مشورت مهندسی شبکه و راهبری تحقیقات همکاران سیستم


همچنین مشاهده کنید