جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سوژه ای که کمتر درباره اش خوانده اید


سوژه ای که کمتر درباره اش خوانده اید
کودک در آغوش مادر به خواب خوشی فرو رفته است او همان طور که به صورتش نگاه می کند، نگران است نمی داند چه زمانی فرزندش را عمل کند تا عوارض کمتری داشته باشد؟
دکتر فاطمه قانع، فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره عمل سرکیوم سیشن (ختنه) می گوید: گر چه در کشورهایی که مردم آنها مسلمان یا کلیمی هستند، باید در مورد فرزندان خود این عمل را انجام دهند، اما استقبال آنان به دلایل مختلف در کشورهای دیگر هم رو به تزاید است.
وی در ادامه توضیح می دهد: عوامل فرهنگی، سنتی، اعتقادی، توجه به مسایل بهداشتی و تشویق والدین از سوی پزشکان، نقش مهمی در تصمیم گیری آنان برای انجام این عمل خواهد داشت.
● قدمت چهار هزار ساله
دکتر محمود خزاعی، فوق تخصص کلیه و فشار خون کودکان نیز برای این عمل جراحی قدمتی چندین هزار ساله ذکر می کند و می گوید: در اجساد مومیایی مربوط به چهار هزار سال قبل شواهدی از انجام این عمل جراحی رؤیت شده است.
به اعتقاد این پزشک فوق تخصص، در این عمل جراحی نکته قابل توجه پراکندگی انجام آن در جوامع مختلف انسانی بدون ارتباط جغرافیایی است، به طوری که ختنه در سرخپوستان آمریکای شمالی و جنوبی، بومیان استرالیایی، ساکنان خاورمیانه و آفریقا با عقاید و مذاهب گوناگون از دیرباز مشاهده شده است.
● فواید سرکیوم سیشن
دکتر خزاعی کاهش خطر بروز عفونت ادراری در پسران را به میزان ۱۰ برابر و نیز سرطان پروستات به میزان ۵/۱ تا ۲ برابر، همچنین سرطان آلت تناسلی به میزان ۲۰ برابر از جمله فواید ختنه برمی شمرد، ولی در ادامه فواید دیگر این عمل را کاهش خطر انتقال بیماریهایی نظیر ایدز، سفلیس، شانکروئید و کلامیدیا معرفی و تأکید می کند: چون بروز عفونتهای ادراری در کودکان بخصوص در دوران شیرخوارگی با آسیبهای کلیوی بیشتری همراه خواهد بود، بنابراین، این عمل ساده موجب پیشگیری از بروز عفونتها می شود.
او در ادامه به خانواده ها یادآوری می کند، هزینه درمان عفونتهای ادراری ۱۰ برابر بیشتر از هزینه انجام عمل ختنه است.
● بهترین زمان انجام عمل
دکتر خزاعی در خصوص انجام زمان این عمل می گوید: در کودکانی که مبتلا به ناهنجاریهایی در قسمت خارجی این عضو هستند باید ختنه پس از اصلاح این ناهنجاریها صورت گیرد.
به اعتقاد وی زمانی که ابهامات جنسی در کودک مطرح است باید قبل از انجام این عمل جراحی وضعیت جنسی وی معلوم شود.
از دیدگاه این پزشک متخصص، در کودکانی که مبتلا به ناهنجاریهای کلیه، مثانه، حالب و مجرای ادراری هستند باید به دلیل جلوگیری از بروز عفونت ادراری، هر چه زودتر این عمل انجام شود.
دکتر خزاعی، خاطرنشان می کند: کسب اطلاعات لازم در زمینه این عمل جراحی در مورد کودکان سالم می تواند در تصمیم گیری صحیح خانواده ها برای تعیین زمان عمل مؤثر باشد.
دکتر اسماعیلی و دکتر قانع نیز به اتفاق معتقدند: ختنه در نوزادان ضمن آنکه با درد کمتری همراه است، آسانتر انجام می شود.
به اعتقاد آنان اگر قبل از اینکه کودک به جنسیت خود توجه کند، این عمل جراحی انجام شود آثار روانی منفی کمتری در آینده بروز خواهد کرد.
● رابطه افتادن ناف با عمل زودهنگام
دکتر رئیس السادات نیز می گوید: گر چه دوران نوزادی زمان مناسبی برای انجام این عمل خواهد بود، ولی انجام ختنه در این دوره در مواردی با تنگی مجرای ادرار همراه می شود.
وی در ادامه تأکید می کند: چون برخی از اختلالات مادرزادی از جمله کمبود فاکتور ۱۳ انعقادی با خونریزی بعد از افتادن ناف بروز می کند، اگر والدین مایل به انجام این عمل در دوره نوزادی هستند باید تا آن زمان، از انجام این عمل پرهیز کنند.
وی سپس اشاره می کند: بهتر است خانواده ها انجام این عمل را تا قبل از سن مدرسه به تعویق بیندازند و در صورتی که ختنه به منظور درمان انجام نمی شود، در اوایل فصل بهار یا اواخر فصل زمستان انجام شود تا کودک بتواند از پوشش مناسبی در این دوران بهره مند شود.
از دیدگاه دکتر قانع در نوزادان نارس، همچنین نوزادانی که دارای عفونتها و بیماریهای قلبی شدید هستند باید این عمل به تعویق بیفتد. او در ادامه به خانواده ها هشدار می دهد در کودکانی که دچار بیماریهای خونریزی دهنده نظیر هموفیلی و کمبود پلاکت هستند نیز باید ختنه با تمهیدات خاص در بیمارستان انجام شود.
● روش انجام عمل
دکتر رئیس السادات در این باره می گوید: دو روش برای انجام ختنه وجود دارد؛ استفاده از دستگاه و یا انجام عمل جراحی که از دیدگاه وی روش دوم ترجیح دارد.
به اعتقاد دکتر امیر هژبرالساداتی، متخصص کلیه و مجاری ادرار، بهتر است عمل ختنه در چند ماه اول عمر و با روش استفاده از دستگاه انجام شود، اما انتخاب روش جراحی در سایر کودکان مناسب تر خواهد بود.
● آیا این عمل عوارضی دارد؟
خونریزی و عفونت از جمله عوارضی است که دکتر اسماعیلی مطرح می کند و می افزاید: این دو عارضه با تعویض پانسمان و تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان هستند.
به اعتقاد وی در صورت بروز بند آمدن ادراری و خونریزی باید به پزشک مراجعه شود.
کم یا زیاد بریدن پوست نیز از عوارض دیگری است که دکتر اسماعیلی مطرح می کند و می گوید: گاهی بروز این عوارض منجر به نگرانی والدین می شود، اما باید به این نکته توجه شود که این عوارض مهم نیست نیازی به انجام ختنه مجدد وجود نخواهد داشت.
● مراقبتهای بعد از عمل
دکتر قانع درباره مراقبتهای بعد از آن می گوید: بروز درد در هنگام این عمل جراحی و پس از آن با مسکن هایی نظیر استامینوفن قابل درمان است.
ترشح مختصر سفید رنگ مایل به زرد در محل برش عمل از دیدگاه این فوق تخصص طبیعی است، اما اگر درد شدید، التهاب و قرمزی همراه با ترشح چرکی و تب بروز کند حتماً باید به پزشک مراجعه شود. او به خانواده ها تأکید می کند پس از انجام این عمل باید روزانه پانسمان تعویض و بهتر است در این مورد از پانسمان چرب استفاده شود.
به گفته او بهبود زخم این عمل جراحی ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد. این پزشک متخصص به خانواده ها یادآوری می کند: تسکین درد و همچنین آرامش کودک در زمان انجام این عمل بسیار اهمیت دارد.
در ضمن بهتر است در کودکانی که همکاری مناسب دارند این عمل با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام شود، اما اگر کودک بی قرار است عمل جراحی با بیهوشی عمومی توصیه می شود.
محبوبه بوری
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید