جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


وقتی مرده‌ها حرف می‌زنند


وقتی مرده‌ها حرف می‌زنند
هالیوود از زمان فیلم کلاسیک «سرود کریسمس» تا «از روی جنازه او» که اخیرا اکران شده، علاقه زیادی به حضور ارواح در دنیای مادی داشته است. فهرست ذیل، مجموعه‌ای از بهترین یا بدترین نمونه‌های چنین فیلم‌هایی است.
● از روی جنازه او (۲۰۰۸)
روح ایوا لانگوریا پارکر، وقتی می‌فهمد نامزد سابقش (پل راد) به سراغ زنی دیگر رفته، نمی‌تواند آرام و قرار بگیرد. این نخستین بار نیست که یک زوج جدا شده سینمایی، از یکدیگر جدا نمی‌مانند. شاهد این مدعا، چهارده فیلمی است که به آنها اشاره خواهد شد. برخی از این آثار ترسناک، برخی خنده‌دار و برخی ناراحت‌کننده هستند. مسلما فیلم‌های مهم دیگری نیز خارج از این فهرست وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند.
● روح (۱۹۹۰)
دمی مور و پاتریک سوئیزی نقش مالی و سام، زوجی بسیار رمانتیک را بازی می‌کنند که پس از قتل سام به دست دوست او دورو (تونی گلدوین) از یکدیگر جدا می‌شوند. ورود احضارکننده روح به نام اودا مائه براون (ووپی گلدبرگ) که می‌تواند با مردگان حرف بزند، اوضاع را عوض می‌کند. اودا پلی بین دو دنیا به وجود می‌آورد، تا از این طریق سام بتواند از عشقش محافظت و در نهایت از او خداحافظی کند.
● حس ششم (۱۹۹۹)
تریلر غافلگیرکننده و عبوس ام نایت شیامالان باعث شد تا عبارت «من مرده‌ها را می‌بینیم»، در ذهن و روح تماشاگران سینما در آستانه قرن ورود به هزاره جدید جای گیرد. هیلی جوئل آزمنت، پسربچه‌ای است که موهبت برقراری ارتباط با ارواحی را دارد که هنوز دنیا را ترک نکرده‌اند. بروس ویلیس نیز به زیبایی نقش روانکاوی را بازی کرده که به این کودک می‌آموزد قدر موهبت اعطا شده را بداند و در پایان درمی‌یابد خود از مردگان است.
● جنبش پژواک ها (۱۹۹۹)
تریلر کوین بیکن، از بخت بد یک ماه پس از نمایش «حس ششم» اکران شد و به همین دلیل هیچ‌کس توجهی به آن نکرد. در این فیلم بیکن نقش یک «گیرنده» را بازی می‌کرد که علاوه بر دیدن ارواح قادر به مشاهده اتفاقات گذشته و آینده نیز بود.
● شبح و خانم موئیر (۱۹۴۷)
بیچاره لوسی موئیر (جین تیرنی). بیوه جوان می‌خواهد مدتی در یک ویلای ساحلی اقامت کند، اما می‌فهمد این مکان در تسخیر سربازی بداخلاق (رکس هریسن) است. هرچه زن تلاش می‌کند از دست روح مزاحم خلاص شود، بیشتر شیفته او می‌شود. این فیلم آ‌ن‌قدر جذاب بود که ۲۰ سال بعد، دستمایه ساخت یک مجموعه تلویزیونی شود.
● جنگ ستارگان: قسمت ششم ـ بازگشت جدای (۱۹۸۳)
وقتی یک جدای جوان، راهش را گم می‌کند چه باید کند؟ اگر این جدای لوی اسکای واکر (مارک همیل) باشد، بهترین کار رفتن به مرداب «داگوبا» و مشورت با استادان متوفی مانند اوبی-وان کنوبی (لک گینس) است.
● Truly Deeply Madly م(۱۹۹۱)
آنتونی مینگلا با نخستین فیلم خود همه را غافلگیر می‌کند. این فیلم پراحساس بریتانیایی، روایتگر مردانی است که از دنیای مردگان می‌آیند تا زنان غمگین خود را تسلی بخشند.
● کاسپر (۱۹۹۵)
بیل پولمن و کریستینا ریچی، پدر و دختری هستند که پس از اسباب‌کشی به خانه‌ای قدیمی با روحی مهربان به نام «کاسپر» و سه برادر نه‌چندان مهربانش آشنا می‌شوند. کریستینا ریچی با بازی در این فیلم در پانزده سالگی، برای همیشه ایفای نقش کودکان را کنار گذاشت.
● پارازیت (۲۰۰۵)
با تماشای این فیلم مایکل کیتن، می‌توان متقاعد شد که چیزی به نام «پدیده صدای الکترونیک» واقعیت دارد که به واسطه آن می‌توان از طریق رادیو یا تلویزیون مرده‌ها را دید یا صدایشان را شنید. کسی نمی‌داند این مساله صحت دارد یا نه، اما در این مساله هیچ شکی نیست که بهترین فیلم با موضوع ارواح که کیتن در آن بازی کرده، «بیتل‌جوس» ساخته تیم برتن است.
● بیتل‌جوس (۱۹۸۸)
اگر روحی بخواهد خارج از خانه‌ای که برایش در نظر گرفته شده، زندگی کند به موجودی شبیه به مایکل کیتن در این فیلم تبدیل خواهد شد. مسلما باربرا (جین دیویس) و آدام (الک بالدوین) نمی‌دانستند پس از احضار «بیتل‌جوس»، خلاص شدن از دستش تا پایان فیلم آنها را مشغول خود خواهد کرد. تیم برتن طنزی بی‌نظیر به این فیلم می‌بخشد و کیتن نیز بهترین بازی عمرش را در این فیلم انجام می‌دهد.
● بابا شبح (۱۹۹۰)
مردی در تصادف با تاکسی کشته می‌شود، اما با کمک دانشمندی موفق می‌شود آن‌قدر در این دنیا بماند تا خیالش از بابت آینده بچه‌هایش راحت شود. فیلم دنباله‌های زیادی در پی داشت که آنها هم مانند فیلم اصلی تماشایی نبودند.
● ترس آفرین ها (۱۹۹۶)
پیتر جکسن پیش از رفتن به سراغ هابیت‌ها، این فیلم کمدی فراطبیعی را با بازی مایکل جی فاکس ساخت. در این فیلم فاکس ایفاگر نقش یک پژوهشگر مسائل فراطبیعی است که با روح‌های تسخیرگر خانه‌ها به مقابله برمی‌خیزد و طبق قاعده چنین فیلم‌هایی، اتفاقات عجیب و غریب زیادی نیز می‌افتد.
● سرود کریسمس (۱۹۵۱)
داستان فیلم را تقریبا همه می‌دانند. ابنیزر اسکروج خسیس با سه روح (کریسمس گذشته، حال و آینده) ملاقات می‌کند که خطاهای زندگی‌اش را به او نشان می‌دهند. یکی از داستان‌های کلاسیک و زیبای با موضوع کریسمس. شاید روزی کسی تصمیم بگیرد نسخه زنده‌ای از این انیمیشن بسازد.
● تاپر (۱۹۳۷)
کری گرانت و کنستانس بنت زوجی شاد و سرخوش هستند که پس از مرگ، هنوز قصد ترک این دنیا را ندارند. این دو روح تصمیم می‌گیرند کاری خوب انجام دهند و تغییری مهم در زندگی دوست قدیمی‌شان کازمو تاپر (رونالد یانگ) به وجود آورند.
● دوباره سلام (۱۹۸۷)
فیلمی مهجور با بازی شلی لانگ که پس از مرگ خواهرش روح او را احضار می‌کند.
مارک برناردین
منبع: اینترتینمنت ویکلی، ۳ فوریه
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید