چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بانکداری از طریق تلفن همراه-Mobile Banking


بانکداری از طریق تلفن همراه-Mobile Banking
تلفن‌همراه در ابتدا به عنوان وسیله‌ای صرفا تجاری و نظامی در اختیار اقشار خاصی از جوامع قرار داشت و به طور کلی مصارف محدودی داشت. اما زمانی که تکنولوژی این وسیله را به جامعه عرضه نمود و آن را در اختیار عام قرار داد، ناگهان انقلاب عظیمی در عرصه ارتباطات به وقوع پیوست. رشد روزافزون استفاده از تلفن‌همراه و نزدیکی آن به زندگی مردم، مشاغل و گروههای مختلف را بر آن داشت تا از این تکنولوژی در راستای نیل به اهداف اقتصادی خود استفاده کنند. یکی از این گروهها، بانک‌ها بودند که در ابتدا بخش کوچکی از خدمات خود را از طریق تلفن همراه ارائه کردند . این خدمات با سرعت قابل قبولی رو به فزورنی نهاد و باعث شد که امروز بسیاری از بانک‌های جهان در فکر ارائه هرچند کوچک خدمات خود از طریق تلفن همراه باشند. در این مقاله سعی شده است در چند بخش به معرفی و بررسی زوایای مختلف این تکنولوژی پرداخته شود.
● تعریف
استفاده ار فناوری تلفن‌همراه در عرصه بانکداری عمری در حدود ۸ سال دارد ، یعنی تقریبا از سال ۲۰۰۰ تا به امروز.
در این ۸ سال تعاریف مختلفی برای این بخش از خدمات ارائه شده است ، که در میان آنها دو تعریف از باقی تعاریف ساده‌تر و قابل قبول‌تر جلوه می‌کنند. یکی از این تعاریف که تقریبا آکادمیک هم هست به شکل بسیار ساده‌ای تنها به ترسیم تصویر ساده‌ای از فناوری می‌پردازد:
▪ بانکداری و ارائه خدمات مالی به کمک ابزار موبایل.
اما تعریف دیگری که از تعریف بالا هم قابل لمس‌تر است و برای عموم جذاب و قابل قبول‌تر است بیان می‌دارد:
▪ بانکداری از طریق تلفن‌همراه یعنی، شما می‌توانید در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته بانک را در هرکجا که می‌خواهید در جیب خود حمل کنید.
با توجه به تعریف دوم می¬توان زوایای مختلف این خدمات و تاثیر قابل قبول آن را پس از پذیرفته شدن تکنولوژی از طرف جوامع مختلف ، بررسی کرد، که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
● چه نیازی است به فناوری جدید؟
سوالی که در ابتدای رشد و معرفی هر فناوری جدید به وجود می‌آید و در بعضی موارد تبدیل به مانعی بر سر راه توسعه‌ی فناوری می‌شود این است که آیا واقعا نیاز داریم تا از مسیر گذشته به مسیر جدید تغییر جهت دهیم، به عبارت دیگر آیا جامعه واقعا نیازمند پرداخت این هزینه می‌باشد یا نه ؟
فرید آموزگار


همچنین مشاهده کنید