پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

غار و غور معده


غاز و غور معده نشانهٔ چیست؟
بعد از سال‌ها تحقیق معلوم شد که معده هم زبان مخصوص خود را دارد. مثلاً اگر پیش از ظهر معده‌تان سر و صدا می‌کند، معنی آن این است: غذای خورده شده به‌عنوان صبحانه کم بود. اگر کمی زودتر چیزی بخورید، قول می‌دهم در طول جلسهٔ اداری شما ساکت باشم. در غیر این صورت روده را هم به سر و صدا می‌اندازم.
اما صداهای حرکت غذا، هوا و گاز در دستگاه گوارش برای پزشک اهمیت دارد. برای اینکه بدانید بعد از خوردن غذا چه بر سر آن می‌آید، حرکات سر خوردن یک مار را در نظر بگیرید. غذا در اسید معده خیس خورده و در لولهٔ گوارش به جلو و عقب چلانده می‌شود تا به شکسته‌شدن آن و جذب مواد مغذی کمک شود. انجام این حرکات ایجاد صدا می‌کند. بعد از شش ساعت، بیشتر غذای خورده شده از معده تخلیه گردیده است.
چه چیزی خورده باشید یا نه، هر یک تا دو ساعت یک بار جریانی از شیره‌های گوارشی در لولهٔ گوارش به حرکت درمی‌آید تا چیز باقی‌مانده را به جلو براند. این عمل ایجاد غار و غور می‌کند.
دل به‌هم خوردگی معده و نشانگان قولون تحریک‌پذیر هم ایجاد صدا می‌کنند.

- درمان غار و غور معده
آب معدنی بخورید. خوردن آب معدنی گازدار ممکن است به خارج شدن گاز حبس شده و شکم به‌صورت آروغ کمک کند.
چیزی بخورید. احتمالاً فرصت ندارید، ولی سرپائی هم شده چیزی بخورید. اگر خیلی عجله دارید، خوردن تکه‌ای نان یا یکی دو عدد بیسکویت معده را ساکت می‌کند.
هوا نخورید. همیشه سعی کرده‌اید با نفس عمیق سر و صدای معده را خاموش کنید؟ احتمالاً آن را بدتر کرده‌اید، چون مقدار بیشتری هوا خورده‌اید. اگر نفس عمیق یا خمیازه می‌کشید، سعی کنید هوا وارد معده نکنید.
برای آشنائی با نشانگان قولون تحریک‌پذیر و دیگر گرفتاری‌های گوارشی که ممکن است غار و غور معده ایجاد کنند، به بخش درد معده مراجعه کنید.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید