جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


« برنامه ریزی فرایند استخدام »


« برنامه ریزی فرایند استخدام »
● برنامه‌ ریزی فرآیند استخدام
این مقاله به فرآیند استخدام از لحظه‌ استعفای کارکنان یا استخدام یک فرد می‌پردازد.
استخدام، فرآیندی پر هزینه است، اگر نتوان افراد مناسب را انتخاب و استخدام کرد آنگاه هزینه‌های آن بر اساس عملکرد سازمانی و چرخش بالای کارکنان به شدت بالا خواهد رفت. برای به حداقل رساندن این مشکلات، یک رویکرد برنامه‌ریزی شده در قبال استخدام به افراد اجازه می‌دهد تا یک ارزیابی جامع و سیستماتیک در قبال نیازهای استخدامی سازمان داشته و بدین ترتیب بهترین افراد را به کار بگیرند.
● تعریف
در نخستین بخش فرآیند استخدام (قبل از بخش مصاحبه) این موضوع مشخص می شود که آیا شما شغل یا سمتی بلاتصدی دارید یا خیر. سپس فردی که مد نظر دارید و توانایی‌ های او را مشخص سازید. نهایتاً، به دنبال افراد داوطلب باشید و فهرستی کوتاه از افراد ذیصلاح تهیه نمایید.
● مزایا
استخدام برنامه ‌ریزی شده:
▪ به شما اجازه می ‌دهد سمتی را که واقعاً خالی است، مشخص نمایید؛
▪ فرصت ارزیابی مجدد یک سمت را به شما می ‌دهد؛
▪ اجازه می‌ دهد تا شما بر مبنایی که مد نظر دارید، فردی را استخدام کنید؛
▪ تضمین می‌ کند که شما تمامی منابع ممکن برای استخدام یک نفر را بررسی کنید.
● معایب
این فرآیند:
▪ زمان‌ بر است؛
▪ ممکن است باعث تأخیر در تصدی پست ‌ها و سمت‌‌ های سازمانی شود.
● چک لیست
۱) آیا پست بدون تصدی دارید یا خیر
تعیین کنید برای انجام یک کار نیازمند فردی جدید هستید یا افراد موجود می ‌توانند همان کار را انجام دهند. اگر شغل بدون تصدی دارید، ببینید، نیازمند یک فرد تمام وقت هستید یا خیر. کارمند نیمه وقت یا موقت می خواهید؟
بر مبنای آنچه می خواهید، از سازمان ‌های کاریابی استفاده کنید. راه دیگر، ارجاع کل کار به خارج از سازمان است.
۲) با کارکنان احتمالی فرآیند شوند، مشورت کنید
احتمالاً شما نیاز دارید تا برای استخدام یا تکمیل کردن مجدد یک پست سازمانی، مجوز مدیریت ارشد را دریافت کنید. به سراغ دیگر بخش ‌های سازمان بروید که ممکن است نسبت به آن شغل علاقه‌ مند باشند. شما می ‌توانید کارتان را به صورت مشترک با آنها انجام دهید. در صورت امکان، با کسی که قبلاً آن کار را انجام می‌ داده یا سرپرست او صحبت کنید. به ویژه با کسانی گفتگو کنید که کارمند جدید قرار است با آنها کار کند. اگر دارای واحد پرسنلی هستید، با کارشناسان آنها صحبت کنید و از تجارب آنها بهره ببرید. مشخص نمایید، چه کسی باید کار مصاحبه با داوطلبان را انجام دهد.
۳) به چه نوع فردی نیاز دارید
تمام مسئولیت‌ ها، وظایف، اختیارات و ارتباطات شغل مورد نظر را تعیین کنید. اگر قرار است پستی پر شود که از قبل وجود داشته، مشخص نمایید، آیا ویژگی ‌های فعلی فرد مناسب آن شغل می باشد، آیا زمان برای تغییر این ویژگی‌ ها وجود دارد یا خیر. تعیین کنید، به دنبال چه صلاحیت ‌هایی داوطلبان هستید، به چه نوع تجربه‌ ای نیاز دارید و کدام یک از ویژگی ‌های آنها برای شما مهم هستند. بر این مبنا، شما می‌ توانید ویژگی‌ های شغلی و خصوصیات مرتبط با آن را روزآمد کنید. تاریخی را برای شروع تعیین کنید و مشخص نمایید که چه نوع آموزشی مورد نیاز است.
۴) آیا انتظارات شما معقول هستند یا خیر
از خودتان بپرسید، آیا می‌ توانید صلاحیت‌ ها، ویژگی ‌ها و تخصص‌ هایی را بیابید که دنبال می ‌کنید. اگر چنین است، به پیشنهاد دستمزد و مزایایی که می‌ خواهید، فکر کنید. این کار را می ‌توانید از طریق بررسی تبلیغات و آگهی‌ های مندرج در روزنامه‌ ها، بررسی تحقیقات انجام شده درباره‌ دستمزدها و برقراری ارتباط با دیگر کارفرمایان در سایر بخش ‌های صنعتی انجام دهید. این تحقیق کمک می کند می ‌توانید فرد مورد نظر خود را به صورت بومی استخدام کنید یا باید به سراغ افرادی از دیگر مناطق بروید. تعیین کنید که می ‌خواهید چه افرادی به سازمان شما بپیوندند و چگونه می ‌توانید آنها را جذب کنید.
۵) جستجو برای متقاضیان را برنامه‌ ریزی کنید
این کار را از درون سازمان خود آغاز کنید. آیا کارمندانی آماده‌ استفاده از این فرصت هستند؟ حتی اگر ارزیابی شما منفی است، مطمئن شوید که به اندازه‌ کافی در این زمینه در درون سازمان خود تبلیغ کرده ‌اید زیرا این امر هم نشانه‌ احترام شما به کارمندانتان است و هم باعث می ‌شود که آنها موضوع را به اطلاع دوستان یا خویشاوندانشان که علاقه‌ مند به چنین شغلی هستند، برسانند. تبلیغ دهان به دهان، می ‌تواند یک روش بسیار ارزشمند باشد اما در عین حال به تبعیض ‌هایی که در زمینه‌ جنسیت و نژاد افراد می ‌شود، توجه کنید. پرونده‌ متقاضیان قبلی را بررسی کنید. با هر مرجعی که فکر می‌ کنید مناسب است تماس بگیرید مانند دانشگاه‌ ها و انجمن ‌ها. این روش زمانی مفید است که شما به افراد با تحصیلات بالا نیاز دارید. در این مرحله مشخص نمایید آیا می‌ خواهید از یک بنگاه استخدامی استفاده کنید یا خیر. در این خصوص تخصص، زمان و هزینه توجه کنید.
منبع دیگر، نمایشگاه ‌های شغلی است. سالانه، صدها نمایشگاه از این دست در نقاط مختلف جهان برگزار می ‌شوند. می ‌توانید برخی از مخاطبان آنها به ویژه افراد دارای تحصیلات دانشگاهی را هدف قرار دهید.
موتورهای جستجوی اینترنتی نیز روشی مناسب هستند.
۶) در کجا می‌ خواهید تبلیغ کنید
اگر تنها هستید و تمایل به کار تبلیغات دارید، می ‌توانید از مطبوعات کمک بگیرید. می ‌خواهید از یک روزنامه‌ محلی استفاده کنید یا یک روزنامه‌ سراسری؟ اگر سمت سازمانی شما یک کار تخصصی است، می ‌توانید در نشریات تخصصی یا مجلات تجاری آگهی دهید. توجه خاصی به هزینه‌ آگهی خود داشته باشید.
مراکز بومی و اینترنت فرصت ‌های شغلی فراوانی پیش روی شما قرار می دهد.
۷) یک آگهی و تبلیغ بنویسید
ببینید آیا خودتان و دیگر کارمندانتان به اندازه‌ کافی برای نوشتن یک آگهی مهارت دارند یا خیر. اگر واحد پرسنلی سازمان شما این کار را به عهده می ‌گیرد، خودتان هم در کل این فرآیند دخالت داشته باشید. در مورد مشاغل ارشد یا در صورتی که باید افراد متعددی را استخدام کنید، مناسب است با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد ببندید تا آنها این کار مهم را برای شما انجام دهند. اگر محرمانه بودن مانع کارتان نمی ‌شود، حتماً نام خود را در آگهی ذکر کنید زیرا صرف درج چند شماره تلفن باعث می‌ شود که برخی متقاضیان تمایلی به تماس با شما نداشته باشند. مطالب زیر باید به روشنی در آگهی شما درج شوند:
▪ وظایف و مسئولیت‌ های شغلی؛
▪ صلاحیت ‌ها و تجربه‌ مورد نیاز؛
▪ مکان شغل؛
▪ حقوق پیشنهادی؛
▪ مطالب مورد نیاز (مانند یک نامه یا یک رزومه یا درخواست برای فرم تقاضا)؛
▪ سایر اطلاعات مناسب
آگهی باید ترسیم‌ کننده‌ تصویری جذاب و پویا از سازمان شما باشد، باید آن را به مثابه‌ یک سند روابط عمومی تلقی کنید که توانایی تأثیرگذاری بر آنانی دارد که آن را می‌ خوانند، نکته‌ مهم‌ تر این است که آگهی نباید هیچ یک از قوانین و مقررات ملی را نقض کند. مثلاً، آگهی نباید هیچ گونه تبعیضی در قبال نژاد، جنسیت، سن یا توانایی‌ های جسمی داشته باشد. اگر از متقاضیان می ‌خواهید، فرم تقاضا را پر کنند، مطمئن شوید، فرم تمام موضوعات برای ارزیابی را دربرمی‌ گیرد. منظر یک متقاضی شغلی خودتان فرم تقاضا را تکمیل یا آن را به یکی از همکارانتان بدهید تا تکمیل کند مجموعه‌ اطلاعات از قبل تهیه نمایید.
۸) یک فهرست کوتاه آماده نمائید
فهرستی کوتاه از پنج یا شش نفر تهیه کنید. احتمالاً برای بررسی و اولویت ‌بندی متقاضیان، نیازمند کمک افراد خارج سازمان، کارکنان، سرپرستان و یا مدیران سازمان خود هستید. این امر نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود، بلکه منجر به بازخورد در مورد متقاضیان از جانب دیگران می شود. وقتی یک فرم تقاضا را مطالعه می‌کنید، شرایط داوطلب و نیازهای خود را به دقت با یکدیگر مقایسه کنید، ببینید آیا هنوز ابهامی وجود دارد، نحوه‌ ارایه‌ مطالب او چگونه است؟ آیا متقاضی می‌تواند دقیقاً به نیازهای شما و سازمان شما پاسخ دهد یا خیر.
۹) به داوطلبان پاسخ دهید
با کسانی که نمی‌ خواهید مصاحبه کنید، در اسرع وقت تماس بگیرید و برخوردی مؤدبانه با آنها داشته باشید. ممکن است آنها و دوستان و خویشاوندانشان در آینده مشتری شما باشند یا به متقاضی محصولات شما تبدیل شوند. با کسانی که می ‌خواهید مصاحبه کنید، سریعاً تماس بگیرید و ببینید آیا هنوز به این شغل علاقه‌ مند هستند یا خیر. مطمئن شوید آنها می‌ دانند در کجا شما را بیابند، به آنها بگویید چه انتظاراتی از آنها دارید. ممکن است شما تنها چند داوطلب را انتخاب کنید.
● برای مراکز ارزشیابی و توسعه‌ شغلی
▪ بایدها
ـ از فرصت ارزیابی و تکمیل یک شغل خالی به نحو احسن استفاده نمایید.
ـ درباره‌ کسی که در جستجویش هستید، ایده‌ ای روشن و صریح داشته باشید
ـ حداقل از کمک یک نفر دیگر بهره ببرید.
ـ قبل از انتشار آگهی، بازار را بررسی کنید.
▪ نبایدها
ـ طوری رفتار نکنید که تصور شود سازمان شما برخوردی تبعیض ‌آمیز دارد.
ـ فراموش نکنید که فرآیند استخدام، دارای مفاهیم و مضامین روابط عمومی است.
▪ پرسش‌ های مهم
ـ آیا چرخش کارکنان در سازمان شما بالا است؟
ـ در گذشته، چه عواملی باعث اشتباه در استخدام شده ‌اند؟
ـ تجربه‌ شما از داوطلب شدن در فرآیند استخدام چیست؟
مترجم: گروه مترجمان میثاق مدیران
کتب:
« رقابت بر سر استعدادها: استراتژی ‌های کلیدی استخدام و حفظ کارکنان برای تبدیل شدن به یک کارفرما»، نانسی آهلریکس ، انتشارات دیویس – بلک ، ۲۰۰۰
«استخدام و گزینش: رویکردی جامع»، گرت رابرتس ، انتشارات بیکمن ، ۲۰۰۰
«استخدام و حفظ بهترین ‌ها»، رای شریر ، انتشارات ایمپکت ، ۲۰۰۰
«استخدام و گزینش مبتنی بر صلاحیت ‌ها»، رابرت وود ، انتشارات جان ویلی ، ۱۹۹۸
وب سایت ‌ها:
www.ipd.co.uk: انستیتو توسعه‌ پرسنلی لندن
www.indsoc.co.uk: انجمن صنعتی
www.inst-mgt.org.uk: انستیتو مدیریت
منبع : نشریه میثاق مدیران


همچنین مشاهده کنید