چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بهداشت اقتصادی با اعمال قانون پولشویی


بهداشت اقتصادی با اعمال قانون پولشویی
اقتصاد کشورها مانند هر نظام اجتماعی برای دسترسی به اهدافی چون رشد پایدار و پویایی نیازمند چارچوب های پایه و پشتیبان هستند که بهداشت اقتصادی یکی از این سیستم های پایه و پشتیبان است. بهداشت اقتصادی باید این قابلیت را داشته باشد که جامعه را در قبال انواع آلاینده ها، ویروس ها و میکروب های اقتصادی مصون و حیات اقتصادی را تداوم بخشد. پول کثیف یکی از میکروب های اقتصادی است که در زیان بخش بودن آن تردیدی نیست ‎/ منظور از پول کثیف، وجوهی است که نه از کار و تلاش سازنده و به عبارتی خلق ارزش های اقتصادی بلکه از فرایند های مجرمانه حاصل می شود. قاچاق مواد مخدر و کالاهای مضر، تجارت غیرقانونی، دزدی، رشوه و ‎/‎/‎/ منابع پول های کثیف هستند، وجوه آلوده ا ی که هم منشأ مجرمانه، ناپاک و مخرب دارند و هم گردش آنها در اقتصاد آثار زیان باری در بر دارد.
مبارزه قضایی و برخوردهای جزایی اگر چه همچنان، از شروط لازم برای مقابله با این افعال مجرمانه اند، ولی ردیابی این وجوه و پیشگیری از گردش آنها در اقتصاد که موضوع مقررات پولشویی است، از شروط کافی است. اجرای مقررات مقابله با پولشویی، با تأکید بر شناسایی منشأ وجوه که در شبکه مالی به گردش در می آیند، راه را بر تطهیر و شستشوی پول های آلوده می بندد. در واقع این امر با افزایش مخاطره بکارگیری پول های کثیف به طور غیرمستقیم بر ریسک اعمال مجرمانه می افزاید و عایدات نامشروع این فعالیت ها را بی ارزش می سازد، لذا در جای خود نقش بازدارنده در قبال افعال مجرمانه که با انگیزه مالی صورت می گیرند را دارد.
اما اجرای قانون پولشویی برای اقتصاد هم بسیار سودمند است که به چند مورد اشاره می شود:
▪ قانون پولشویی به شفافیت و جلوگیری از رشد اقتصاد زیرزمینی و پنهان که سبب انحراف و اتلاف منابع هستند، منجر می شود.
▪ اجرای قانون مقابله با پولشویی انگیزه فعالیت های سالم و مولد ارزش اقتصادی را تقویت می کند، زیرا به همان میزان که قانون مبارزه با پولشویی، امنیت و اعتبار وجوه حاصل از فعالیت های مجرمانه را به خطر می اندازد، در مقابل درآمد و ثروت حاصل از فعالیت های موجد ارزش، محترم شمرده می شوند، چرا که تمییز وجوه مشروع از وجوه نامشروع را آسان می سازد.
▪ اجرای قانون پولشویی به سهم خود مانع از رقابت های غیر منصفانه می شود. در بسیاری موارد صاحبان وجوه کثیف که از چنگ قانون گریخته اند، برای تطهیر پول های آلوده خود، آن را در فعالیت های اقتصادی قانونی به کار می اندازند و چون هزینه فرصت این قبیل وجوه (سرمایه) پایین هستند، به ظاهر و به طور کاذب به قدرت رقابت قیمتی تبدیل می شوند و در یک تجارت ناعادلانه، رقبای اقتصادی را به زانو درمی آورند و از بازار حذف می کنند، در واقع پول های کثیف، سبب سلطه اقتصادی مجرمان می شوند.
در کنار موارد فوق، تصویب و اجرای قانون پولشویی مواهب دیگری را نیز در بردارد، از جمله اینکه به تلاش بین المللی برای مقابله با افعال مجرمانه چون قاچاق، تروریسم و ‎/‎/‎/ کمک می کند که فی نفسه دارای ارزش است، دیگر اینکه جایگاه بخش پولی را در نظام مالی بین المللی تحکیم می بخشد و درجه سلامت مالی - اقتصادی کشور در نظام جهانی را اعتلا می بخشد.
بدین ترتیب تصویب قانون مقابله با پولشویی را باید گامی مهم برای بهبود و سلامت اقتصادی به شمار آورد. البته کیفیت اجرای قانون مقابله با پولشویی هم بسیار حایز اهمیت است ‎/ مجریان قانون بویژه سیستم بانکی باید توجه کنند که قانون مقابله با پولشویی ابزاری برای مبارزه با گردش وجوه کثیف است و نباید گردش سالم پول های پاک را کند ساخته و هزینه مبادله و تجارت سالم را افزایش دهد. مجریان اهتمام داشته باشند که اجرای سریع، صحیح و کم هزینه قانون مقابله با پولشویی نیازمند یکپارچگی سیستم و پایگاه های اطلاعاتی است لذا باید بیش از پیش به این مهم توجه شود ‎/ بدین ترتیب تصویب قانون مقابله با پولشویی را باید آغاز مسیری پرزحمت اما با ارزش دانست.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید