جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ترش کردن


- چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟
- درمان‌های خانگی ترش کردن را رفع نمی‌کند.

- ترش کردن نشانهٔ چیست؟
ترش کردن هم مانند سوزش دل ناشی از نشت اسید از معده به درون مری است. به‌محض اینکه کمی اسید و غذا از معده برگردد، رسیدن آن به حلق بسیار ساده است.
کسانی که دچار ترش کردن می‌شوند، گرفتار شل شدن متناوب اسفنکتر مری (دریچهٔ ورودی مری به معده) هستند. این درچه به‌طور طبیعی یک طرفه است. اما اگر باز شود، محتویات معده به درون مری و حتی دهان باز می‌گردد. این مواد ترش مزه گاهی با آروغ و گاهی در اثر پرخوری بر می‌گردد.
این حالت در هر کسی روی می‌دهد، اما در بعضی بیشتر است. آنقدر زیاد که التهاب مری ایجاد کند و باعث سوزش دل شود.
گرفتارئی به نام دیورتیکول زنکر هم باعث ترش کردن بعد از غذا می‌شود. در این حالت کمی غذا به جای فتن به معده در کیسه‌ای که در دیوارهٔ مری به‌وجود آمده است جای می‌گیرد و وقتی بعد از غذا دراز بکشید این غذا به دهان باز می‌گردد.

- درمان ترش‌کردن
بعد از غذا دراز نکشید. کمی دراز کشیدن بعد از غذای دلچسب لذتبخش است، اما دراز کشیدن به پشت احتمال ترش کردن را زیادتر می‌کند. اگر حتماً باید چرتی بزنید، روی یک صندلی راحت و به‌ حالت نیمه نشسته بخوابید. بهتر از همه کمی قدم زدن بعد از غذاست که در این حالت اسید معده کمتر احتمال برگشت به مری دارد. چون ترش کردن به‌همان علّت سوزش دل روی می‌دهد، درمان آن هم مثل درمان سوزش دل است.
به پزشک مراجعه کنید. اگر درمان‌های سوزش دل ترش کردن را برطرف نکند، باید نزد پزشک بروید تا مری شما را معاینه کند. اگر دچار دیورتیکول‌زنکر شده باشید، پزشک با عمل جراحی آن را درمان می‌کند.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید