جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


مولیر Molière


مولیر Molière
▪ کارگردان: لوران تیرار.
▪ فیلمنامه: لوران تیرار، گره گوار وینرون.
▪ موسیقی: فردریک تالگوران.
▪ مدیر فیلمبرداری: ژیل آنری.
▪ تدوین: والری دسین. طراح صحنه: فرانسوا دوپرتوا.
▪ بازیگران: رومن دوریس[ژان باتیست پوکلن]، فابریس لوچینی[آقای ژوردان]، لورا مورانته[المیره ژوردان]، ادوار بیر[دورانت]، لودوینه سنیه[سلیمینه]، فانی والت[هنریت ژوردان]، ملانی دوس سانتیس[لویزون ژوردان کودک]، گیلیان پتروفسکی[توما]، سوفی شارلوت هوسون[مادلن بژار]، آری الماله[معلم رقص]، اریک برگر[معلم نقاشی].
▪ ١٢٠ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ فرانسه.
▪ نامزد جوایز سزار بهترین طراحی لباس-بهترین طراحی صحنه-بهترین بازیگر نقش مکمل مرد/فابریس لوچینی و بهترنی فیلمنامه اصیل، برنده جایزه تماشاگران و سنت ژرژ بهترین بازیگر/لوچینی و نامزد جایزه سنت ژرژ طلا از جشنواره مسکو.
▪ ژانر: کمدی.
سال ١٦٥٨، ژان باتیست پوکلن نمایشنامه نویس و بازیگر فرانسوی معروف به مولیر پس از ١٣ سال به سفر به همراه گروه نمایشی اش به پاریس بازمی گردد تا در تماشاخانه ای که پادشاه در اختیارش گذاشته، نمایشی بزرگ برای وی اجرا کند. مولیر که به عنوان یک کمدی نویس شهرت یافته، این بار آرزو دارد تا در گونه تراژدی نمایشی نوشته و اجرا کند، اما پادشاه و اطرافیانش فقط انتظار دیدن نمایشی تازه و کمیک از او دارند.
در کشاکش تصمیم گیری برای نوشتن نمایش تازه، نامه ای از بانویی محترم به دست وی می رسد. نویسنده از او خواسته تا قبل از مرگ به دیدارش برود. این زن کسی نیست جز المیره ژوردان که مولیر ١٣ سال پیش مجبور به ترک وی شده است.
در آن زمان مولیر نمایشگری نه چندان موفق و مقروض بود. اما پس از زندانی شدن توسط یکی از طلبکاران، فرشته نجات در قالب پیشکار آقای ژوردان ثروتمند به سراغ وی آمده و در ازای کمک به اجرای یک نمایش وی را می رهاند. مولیر بعد از رسیدن به خانه مجلل ژوردان درمی یابد که این ثروتمند تازه به دوران رسیده با وجود داشتن دختری دم بخت و همسری زیبا، دل در گروی مارکیز جوانی به نام سلیمینه بسته و قصد دارد تا به وسیله اجرای نمایشی تک نفره در برابر وی دلش را به چنگ آورد.
این کار باید بسیار مخفیانه انجام شود، از این مولیردر لباس کشیش و تحت نام جعلی تارتوف به اهالی خانه معرفی می شود. اما این کشیش قلابی سخت گیر به زودی خود را اسیر عشق بانوی خانه می یابد...
● چرا باید دید؟
لوران تیرار فیلمنامه نویس و کارگردان فرانسوی در دانشگاه نیویورک درس خوانده و از ستایش گران اسپیلبرگ است. کارش را با بررسی فیلمنامه در وارنر آغاز کرده و سپس با کار در مجله استودیو روزنامه نگاری را نیز به کارنامه خود افزوده است. پس از شش سال کار در این ماهنامه و مصاحبه با سینماگران مختلف که در کتابی تحت عنوان "دوره دکترا برای فیلمسازان: درس های خصوصی از مشهورترین کارگردان های دنیا" منتشر و با استقبال گسترده ای روبرو شد.
از ١٩٩٧ کار در مطبوعات را رها و شروع به فیلمنامه نویسی کرد. پس از ساخت دو فیلم کوتاه در ١٩٩٩ و ٢٠٠٠ اولین فیلم بلندش را به نام داستان زندگی ام نوشت و در سال ٢٠٠٤ آن را به فیلم برگرداند. در سال ٢٠٠٥ فیلمنامه چگونه ازدواج کنید و مجرد بمانید را برای آلن شابات نوشت که با موفقیت کم نظیری روبرو شد.
مولیر دومین فیلم بلند اوست که یکی از عظیم ترین و گران ترین محصولات تاریخ سینمای فرانسه تا امروز محسوب می شود. یک فیلم ملی و زندگی نامه مشهورترین کمدی نویس قرن هجدهم فرانسه در ترکیب با برداشتی آزاد از دو اثر وی به نام تارتوف و Le Bourgeois gentilhomme که با دست و دلبازی هر چه تمام تر و صرف ١٦ میلیون یورو ساخته شده است.
اما مولیر تنها یک داستان عاشقانه پر ماجرا و خوش ساخت نیست. مولیر فیلمی در ستایش از هنر بازیگری و ژانر کمدی است. ژانری که هنوز هم در نظر بسیاری به هنگام مقایسه با تراژدی و درام در مکانی پایین تر قرار می گیرد. چیزی که مولیر نیز با گفتن "تئاتر واقعی یعنی تراژدی" بر آن صحه می گذارد. اما بعدها با تشویق المیره ژوردان راه هایی برای ارتقای منزلت این ژانر ابداع می کند.
فیلم مولیر نیز به خوبی قادر است اشتباه بودن این نظریه را اثبات کرده و ژان باتیست پوکلن را همسنگ ویلیام شکسپیر اعلام کند.
تنها کافی است به صحنه آموزش ژوردان توسط مولیر-جایی که در نقش اسب های متفاوت بازی می کند- نگاه کنید، تا عمق احترام فرانسوی ها را به هنر بازیگری دریابید[در زبان فرانسه کمدین به معنی بازیگر است].
انتخاب بازیگران و چهره پردازی آنها در کنار فیلمبرداری و طراحی صحنه فخیم فیلم از نقاط قوت اثر است. شباهت ظاهری رومن دوریس با مولیر حیرت انگیز و بازی لوچینی در نقش ژوردان ساده لوح و همیشه بازنده تکان دهنده است.
شاید از تاثیر انتقاد اجتماعی نمایش های مولیر که در فیلم حکم پس زمینه را یافته اند، در گذر سالیان کاسته شده باشد. اما تا زمانی که آدمی بر روی کره زمین وجود دارد و مناسبات طبقاتی و خصلت های بشری چون حرص و آز زنده اند، نمایشنامه های مولیر و این فیلم زنده خواهند ماند.
دوستداران مولیر دلایل کافی و متقن برای تماشای فیلم تیرار دارند، اما کسانی که هنوز با این هنرمند فرانسوی آشنا نیستند نیز باید در تماشای این فیلم شتاب کنند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید