جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی


جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی
سال ۲۰۰۸، مصادف با هشتادمین مراسم اهدای جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است که در همه جای دنیا به نام شب اسکار Oscar شناخته میشود و در ۲۴ فوریه ۲۰۰۸ در مجموعه تئاتر کداک واقع در هالیوود برگزار خواهد شد.
در طی مراسم اسکار، جوایز متعددی به افرادی در رشته های مختلف مربوط به امور سینمایی اهدا میشود و جوایز دیگری نیز وجود دارند که هر چند اهمیت آنها نه تنها کمتر، که در جایی بیش از جایزه اسکار است، اما-شاید به دلیل فقدان جنبه های تبلیغاتی- کمتر به آن پرداخته میشود. در اینجا علاوه بر شرح مختصری درباره جایزه اسکار، به معرفی سایر جوایز اهدایی در این شب پرداخته ایم.
● جایزه شایستگی و برتری آکادمی
جایزه ای که سالهاست به عنوان اسکار میشناسیم، به طور رسمی "جایزه شایستگی و برتری آکادمی " یا Academy Award of Merit نام دارد. طراح این مجسمه سدریک گیبونز (Cedric Gibbons)، طراح ارشد کمپانی مترو گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer) بود و مجسمه آن توسط جورج استنلی (George Stanley) هنرمند اهل لوس آنجلس، ساخته شد. تندیس اسکار، شوالیه ای را که شمشیری در دست دارد و بر روی یک حلقه فیلم ایستاده است نمایش میدهد. حلقه فیلم مذکور دارای پنج پره است که نماد پنج شاخه اصلی آکادمی- بازیگران، کارگردانان، تهیه کنندگان، متخصصین امور فنی و نویسندگان- هستند.
هر مجسمه از آلیاژی به نام بریتانیوم ساخته شده و سپس با لایه هایی از مس، نیکل، نقره و در آخر با طلای ۲۴ اندود شده است. هر مجسمه ۳۴.۵ سانتیمتر ارتفاع و حدود ۴ کیلو وزن دارد.
از اولین مهمانی برگزاری این مراسم در ۱۶ مه ۱۹۲۹، تا هفتاد و هفتمین مراسم اهدا در ۲۷ فوریه ۲۰۰۵، ۲۵۷۸ جایزه اسکار به برندگان اهدا شده است.
دلیل واقعی اینکه این مجسمه چگونه به نام اسکار مشهور شده است، چندان مشخص نیست. اما یکی از مشهورترین داستانها در اینباره حاکی از آن است که مارگرت هریک (Margaret Herrick)، از کارمندان آکادمی و مدیر احتمالی آن گفته بود که این مجسمه به عموی او اسکار شباهت دارد و کارمندان دیگر آکادمی نیز این مجسمه را اسکار خطاب کردند. اما منشاء این نام هرچه بود، تا سال ۱۹۳۴ به قدری به این نام شهرت یافته بود که والت دیسنی در سخنرانی دریافت جایزه خود، مجسمه را اسکار خطاب کرد. به این ترتیب هرچند نشریات در طی دهه ۳۰ به طور فزاینده این نام خودمانی را بکار بردند ، اما تا سال ۱۹۳۹ آکادمی به طور رسمی از این نام استفاده نکرد.
● جایزه یادبود ایروینگ تالبرگ
دریافت کننده جایزه یادبود ایروینگ تالبرگ (Irving G. Thalberg) توسط هیئت مدیره آکادمی انتخاب میشود و به "تهیه کنندگان خلاقی" اهدا میشود که" مجموعه آثارشان در زمینه تولید سینمایی همواره دارای کیفیتی عالی باشد".
این جایزه به نام مردی نامیده شده است که در بیست سالگی به سمت سرپرستی تولید کمپانی فیلمسازی یونیورسال رسید و سه سال بعد نایب رئیس و رئیس تولید لویی ب. مایر (Louis B. Mayer) شد. یک سال بعد استودیوی مایر به بخشی از کمپانی مترو گلدوین مایر یا MGM تبدیل شد و تالبرگ سمت نایب رئیسی و سرپرستی کل تولید را بر عهده گرفت. در طی هشت سال بعد از آن، MGM به معتبرترین استودیوی فیلمسازی هالیوود تبدیل شد و تالبرگ شخصا کار نظارت بر مهمترین تولیدات آن را بر عهده داشت. او در سال ۱۹۳۶ و در سن ۳۷ سالگی در اثر ابتلا به دات الریه درگذشت و آکادمی در سال بعد، جایزه ای به افتخار وی ثبت و برقرار نمود.
این جایزه، مجسمه برنزی از سر تالبرگ است که بر پایه ای از مرمر سیاه قرار گرفته است. ارتفاع آن حدود ۲۳ سانتیمتر و وزن آن حدود ۵ کیلوگرم است. مجسمه ای که امروزه اهدا میشود سومین طرح اجرا شده بوده و توسط گالبرتو روچی (Gualberto Rocchi) در ۱۹۵۷ ساخته شد و اولین بار در سال ۱۹۶۱، زمانی که استنلی کریمر (Stanley Kramer) آنرا دریافت کرد، اهدا شد. لازم به ذکر است که این جایزه لزوما در هر سال اهدا نمیشود. از جمله برنگان این جایزه میتوان به سسیل ب. دومیل (۱۹۵۲)، اینگمار برگمان (۱۹۷۰)، استیون اسپیلبرگ (۱۹۸۶)، جورج لوکاس (۱۹۹۰) و دینو دولورنتیس (۲۰۰۰) اشاره نمود.
جایزه بشر دوستی جین هرشولت
جایزه بشر دوستی جین هرشولت (Jean Hersholt)، یک مجسمه اسکار است که به "فردی در صنعت سینما که فعالیتهای بشر دوستانه اش موجب اعتبار این صنعت شده است" اهدا میشود.
جین هرشولت که این جایزه به افتخار وی برقرار شده است، اصلا بازیگری دانمارکی بود که در سال ۱۹۱۳ و سن ۲۷ سالگی به آمریکا آمد و به تدریج از بازیگر نقشهای کوچک به یکی از پرکارترین بازیگران دوران صامت مبدل شد. اما با ظهور سینمای ناطق، لحجه شدید دانمارکی او موجب شد که هرشولت به بازیگر تیپ تبدیل شود.
هرشولت که سالها نقش پزشکی مهربان، اخلاق گرا و گشاده دست به نام دکتر کریستین را ایفا کرده بود، در سال ۱۹۳۷ در زندگی واقعی نیز به ادامه راه این پزشک خیالی پرداخت و به شکل گیری سازمانی برای کمک رسانی پزشکی به آن دسته از اهالی سینما که نیازمند کمک بودند، کمک کرد. فعالیتهای وی در این زمینه به دریافت یک جایزه افتخاری مشترک با همراهانش رالف مورگان (Ralph Morgan)، رالف بلاک (Ralph Block) و کنراد نایجل (Conrad Nagel) منجر شد. این سازمان تعاونی سپس موفق به تاسیس آسایشگاه و بیمارستان سینما در وودلند هیلز (Woodland Hills) کالیفرنیا نیز شد.
هرشولت از ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۹ رئیس آکادمی بود و علاوه بر فعالیتهای سینمایی، علاقه فراوانی به نویسنده هم میهنش هانس کریستین اندرسن (Hans Christian Andersen) داشت و بیش از ۱۶۰ داستان پریان این نویسنده محبوب کودکان را به انگلیسی ترجمه کرد و فعالیتهایش در این زمینه موجب شد تا از شاه کرستین دهم دانمارک عنوان شوالیه گری دریافت کند. هرشولت پس از سالها فعالیت پر افتخار در سال ۱۹۵۶ درگذشت و تقریبا بلافاصله پس از درگذشت وی، آکادمی جایزه بشر دوستی جین هرشولت را برقرار نمود.
از جمله برنگان این جایزه میتوان به گریگوری پک (۱۹۶۷)، فرانک سیناترا (۱۹۷۰)، اودری هپبورن (۱۹۹۲) و پل نیومن (۱۹۹۳) اشاره نمود. جایزه گوردون ای. سویر گوردون ای. سویر (Gordon E. Sawyer)، رئیس اسبق دپارتمان صدای استودیوی ساموئل گلدوین و در طی سالهای ۱۹۳۶ تا ۷۷ از اعضای کمیته اهدای جوایز علمی و فنی آکادمی بوده است. به گفته وی فهرست جوایز گذشته که هم به ترتیب زمانی و هم از نظر نوع دسته بندی شده بودند، نمیانگر تاریخ شکل گیری و توسعه صنعت سینما است. به خاطر خدمات بسیار وی در زمینه فنی، پس از مرگ او جایزه اسکاری به عنوان گوردون ای. سویر در نظر گرفته شد تا به " فردی در صنعت سینما که دستاوردهای فنی وی موجب اعتبار صنعت شده باشد" تعلق بگیرد.
انتخاب نامزدها و برنده این جایزه بر عهده کمیته علمی و فنی آکادمی است.
oscars.org
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید