چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

همیوپاتی درمان جسم و روان بیمار


همیوپاتی درمان جسم و روان بیمار
طبق این دیدگاه بیماری به هیچ وجه یک امر موضعی نیست و مربوط به تمامیت وجود فرد است.
یعنی برای مثال اگر فردی دچار زخم معده شده باشد، مشکل تنها مربوط به معده او نیست بلکه تمام وجود وی (ذهن و جسم) مختل شده است که یکی از علائم آن اختلال زخم معده است.
با توجه به دیدگاه کل‌نگرانه، برای تشخیص دارو باید تمامیت فرد و علائم مختلف جسمی و ذهنی وی بررسی شود و سپس دارویی که کلیت علائم وی را پوشش می‌دهد تجویز گردد.یعنی مثلا یبوست وسردرد وافسردگی به عنوان یک اختلال کلی در نظر گرفته شده وبرای همه این علائم یک دارو تجویز میشود.
در حقیقت آنچه که باعث بروز علائم بیماری است، اختلال در نیرویی است که تمام وجود فرد را هدایت و کنترل می‌کند و باعث یکپارچگی اعضاء مختلف میشود و با تصحیح اختلال آن تمام علائم بیماری از بین می‌روند. بنابراین در هومیوپاتی «تخصص» مفهومی ندارد و یک هومیوپات حاذق قادر است انواع و اقسام بیماری‌های ذهنی و جسمی را درمان نماید، چرا که او قادر به تصحیح اختلال نیروی حیاتی یعنی سرچشمه علائم بیماری گوناگون است.
● قانون مشابهت: طبق قانون مشابهت، هر آنچه که بتواند در انسان سالم مشکلی ایجاد کند، می‏تواند همان مشکل را در یک فرد بیمار درمان کند. برای مثال اگر دارویی در افراد سالم حالت اضطراب ایجاد کند، افراد مضطرب را می‏تواند درمان کند. این قانون که در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می‌رسد پایه تجویز دارو در هومیوپاتی است و تجربه و مطالعات متعدد و گسترده نشان داده است که با استفاده از این قانون می‌توان بیماری‌های مختلف جسمی، روانی و ذهنی را به خوبی درمان نمود. لغت «هومیوپاتی» نیز به معنای «مشابه بیماری» است که با توجه به قانون مشابهت انتخاب شده است.
● قانون فردگرایی:
در همیوپاتی آنچه درمان میشود نام بیماری نیست بلکه وضعیت بیمارگونه بیمار است. یعنی اهمیتی ندارد که نام بیماری چیست. به همین دلیل یک هومیوپات به صرف دانستن نام بیماری (مثلاً سرماخوردگی) نمی‌تواند داروی آن را پیدا کند. در هر مورد بیماری پزشک هومیوپات باید کلیت علائم بیمار را در نظر بگیرد و داروی مناسب با آن را تجویز کند.
به این ترتیب چند بیمار با مشکل سرماخوردگی ممکن است چند داروی متفاوت دریافت کنند و بالعکس برای چند نفر با مشکلات مختلف یک دارو تجویز شود. در حقیقت در هومیوپاتی با هر بیمار به عنوان یک مورد جدید و متفاوت از تمام موارد دیگر برخورد می‌شود.
قانون توانمندسازی: داروهای هومیوپاتی باید بتوانند روی نیروی حیاتی اثر وسیعی بگذارند. که این امر با رقیق کردن‏ها و تکان دادن‌های متوالی ماده اولیه میسر است. فرایند توانمندسازی (پرووینگ)در پایین توضیح داده شده است.
● قانون حداقل مقدار و تکرار دارو:
اگر داروی هومیوپاتی صحیح تشخیص داده شود، با حداقل مقدار و تکرار می‌تواند اثرات عمیقی بر نیروی حیاتی داشته باشد. بنابراین در هومیوپاتی ممکن است که تنها یک بار مصرف دارو شخص را برای چند ماه از هرگونه دارویی بی‌نیاز کند و سلامت وی را مداوماً افزایش دهد.
▪ همیوپاتی بیماری‌ها را درمان می‌کند، یا تنها نقش کنترل‌کننده دارد؟
چنانکه گفته شد در هومیوپاتی اختلال نیروی حیاتی تصحیح می‌شود و بدین ترتیب بیماری به طور کلی «درمان» می‌شود. این امر بخصوص در بیماری‌های مزمن کاملاً مشهود است و در این موارد، بیمار پس از طی دوره درمان بطور کلی از مشکل خود رهایی می‌یابد.
▪ آیا همیوپاتی یک روش علمی است؟
هومیوپاتی یک روش کاملاً علمی و مبتنی بر اصول روشن است که بر اساس تجربه، مشاهدات، و آزمایش‌های بسیار دقیق و تکرارپذیر بدست آمده است.Double blind clinical trials) علمی بودن این روش چنان است که تا به امروز اکثر کتابهایی که توسط هومیوپاتهای برجسته از ۲۰۰ سال پیش تا کنون نوشته شده هنوز مورد مراجعه و استناد هستند و این خود گواهی بر استحکام کم‌نظیر مبانی و روشهای این علم است. در حقیقت با پیشرفت هومیوپاتی، معمولاً به آن اضافه شده اما چیزی کم نشده است.
▪ آیا همیوپاتی همان طب گیاهی است؟
خیر. در طب هومیوپاتی از مواد گوناگونی از جمله گیاهان، مواد معدنی، و مواد حیوانی استفاده می‌شود و علاوه بر این، اصول این طب با طب گیاهی متفاوت است.
▪ داروهای همیوپاتی چگونه و از چه تهیه می‌شود؟
در حال حاضر در فارماکوپه هومیوپاتی بیش از ۳۰۰۰ دارو درج شده است که از منابع مختلف گیاهی، معدنی، جانوری، و غیره تهیه می‌شوند. این داروها معمولاً به صورت خام (مادی) به کار نمی‌روند بلکه توانمند می‌شوند. توانمندسازی داروها به این شکل انجام می‌شود که ماده اولیه در مقداری آب حل می‌شود و شدیداً تکان داده می‌شود (تکان‌های ضربه‌ای). سپس مقداری از این محلول در ظرف دیگری ریخته شده و پس از افزودن آب دوباره تکان داده می‌شود. بدین ترتیب رقیق کردن‌ها و تکان دادن‌ها متوالیاً ادامه پیدا می‌کند. این فرایند اگرچه مقدار ماده موجود در دارو را به صفر نزدیک می‌کند اما اثر شفابخش آن را افزایش می‌دهد، بطوری که هرچقدر این عمل بیشتر تکرار شود محلول نهایی اثر دارویی قوی‌تری خواهد داشت! این فرایند توانمندسازی خوانده می‌شود.
▪ داروهای همیوپاتی چگونه اثر می‌کنند؟
این داروها به طور مستقیم روی نیروی حیاتی که کنترل‌کننده تمام فعالیتهای ذهنی و جسمی است اثر می‌گذارد. از آنجا که اختلال در نیروی حیاتی باعث بروز انواع مشکلات و علائم بیماری است، تصحیح اختلال آن می‌تواند منجر به از بین رفتن کلیه نشانه‌های بیماری گردد. در هر حال تأثیر عمیق داروهای هومیوپاتی در درمان انواع بیماری‌های حاد و مزمن کاملاً طی مطالعات آماری متعدد و تجارب کلینیکی ثابت شده است و روشن است که اثر آن هیچ ارتباطی به تلقین ندارد. جالب است که امروزه داروهای هومیوپاتی حتی در دامپزشکی و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است.
▪ آیا همیوپاتی می‏تواند همه بیماری‏ها را درمان کند؟
چنانکه گفتیم اگر بیماری ناشی از اختلال نیروی حیاتی باشد، با هومیوپاتی قابل درمان است. اما برخی بیماریها منشأ فیزیکی دارند (صدمات ناشی از تصادفات، شکستگی‌ها، کمردرد ناشی از نشستن نادرست، مشکلات ناشی از تغذیه نادرست، و غیره) که در این موارد مداخلات جراحی، شکسته‌بندی، تغییر روش زندگی، و غیره می‏تواند مفید واقع شود. همچنین در مواردی که نیروی حیاتی بیمار بسیار ضعیف شده باشد (مانند سرطانهای پیشرفته) احتمال درمان چندان زیاد نخواهد بود.
▪ آیا همیوپاتی فقط برای درمان بیماریهای مزمن مفید است؟
بطور کلی هومیوپاتی هم در درمان بیماریهای مزمن و هم درمان بیماریهای حاد بسیار مؤثر است.
آیا استفاده از درمان همیوپاتی مستلزم صرف هزینه زیادی است؟
از آنجا که داروهای این پزشکی فوق‌العاده ارزان هستند (چند یا چندده تومان برای هر بیمار)، هزینه اصلی درمان را حق‌الزحمه پزشک تشکیل می‌دهد. بنابراین هومیوپاتی از نظر اقتصادی می‌تواند بسیار به صرفه باشد.
▪ آیا همیوپاتی با ابزارهای نوین پزشکی و دستاوردهای فناوری در تضاد است؟
باید توجه داشت که استفاده از هومیوپاتی به هیچ وجه نفی کننده مراقبت‌های درمانی نیست و بنابراین استفاده از امکانات بیمارستانی و نظایر آن در صورت لزوم ضروری است. همچنین در امر تشخیص، استفاده از ابزارهای تشخیصی مانند تصویربرداری، آزمایش خون و غیره در صورت نیاز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
▪ آیا این روش در کشورهای مختلف استفاده می‌شود؟
در کشورهای زیادی از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، امریکا، و هندوستان، دانشگاهها و بیمارستانهای زیادی مختص هومیوپاتی وجود دارد و چند صد میلیون نفر در کل جهان از این روش استفاده می‌کنند. طبق آمار، نزدیک چهل درصد مردم فرانسه از داروهای هومیوپاتی استفاده می‌کنند. خانواده سلطنتی انگلستان از شش نسل پیش منحصراً از هومیوپاتی استفاده کرده‌اند و افراد سرشناس زیادی در کل جهان از این شیوه استفاده می‌کنند.
▪ آیا همیوپاتی در ایران جایگاه قانونی دارد؟
در آبان ماه سال ۱۳۷۴ در شورای عالی ارزشیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هومیوپاتی به عنوان یک رشته علمی شناخته شده است. همچنین طبق مصوبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دی ماه ۱۳۷۶ و اعلام این وزارتخانه در بهمن‌ماه همان سال کلیه پزشکانی که دوره دوساله هومیوپاتی را در یک مرکز معتبر گذرانده باشند، می‌توانند از عنوان پزشک هومیوپات استفاده نمایند. البته طبق قوانین ایران، تنها پزشکان حق ارائه خدمات درمانی را دارند (هومیوپاتی یا غیر آن) و هیچ شخص غیرپزشک حق طبابت ندارد. در حال حاضر انجمن هومیوپاتی ایران با حدود ۳۰۰ عضو رسماً مشغول فعالیت است.
▪ آیا در حال حاضر مجوز قانونی برای وارد کردن داروهای همیوپاتی به ایران وجود دارد؟
در کمیته سیاست‌گذاری ورود و توزیع داروهای هومیوپاتی که در تابستان سال هشتاد و سه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد، مقرر شده است که شرکت‌های داروسازی می‌توانند مانند سایر داروهای پزشکی پس از اخذ مجوز لازم از وزارت متبوع داروهای هومیوپاتی را وارد نمایند.
تهیه و تنظیم:نسرین ون آبادی کارشناس پرستاری
منبع:www.rs۲۷۲.com
منبع : سایت سیمرغ


همچنین مشاهده کنید