سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آپاندیس دوتایی در شیرخوار دو ماهه


آپاندیس دوتایی در شیرخوار دو ماهه
آپاندیس دوتایی، ناهنجاری بسیار نادری است که در کودکان معمولاً با مشکلات جدی روده ای، ادراری تناسلی و مهره ای همراه است. شیوع این ناهنجاری در ۵۰۰۰۰ مورد اتوپسی، معادل دو مورد گزارش شده است.
در این مقاله یک مورد آپاندیس دوتایی در شیرخواری دو ماهه، گزارش شده است و شیوع، طبقه‌بندی، تظاهرات بالینی و نحوة برخورد جهت درمان مورد بحث قرار گرفته است.
● زمینه و هدف
ناهنجاری های آپاندیس، موارد بسیار نادری هستند که در بالغین معمولاً بطور اتفاقی کشف می‌شوند و در کودکان تقریباً در تمام موارد همراه با ناهنجاری های روده ای، ادارای – تناسلی یا ستون مهره ها می‌باشد.
در مقاله ای در سال ۱۹۸۷، تعداد گزارشات ثبت شده در زمینة آپاندیس دوتایی، شصت عدد ذکر شده است. در یک بررسی در ۵۰۰۰۰ اتوپسی شیوع این ناهنجاری دو مورد ذکر شده است . آپاندیس دو تایی در ۰۰۴/۰درصد از بیمارانی که بدلیل آپاندیس حاد تحت جراحی قرار گرفته‌اند دیده شده است.
این ناهنجاری به سه گروه تقسیم می‌شود .
▪ در گروه الف، دوتایی شدن بصورت ناکامل است و دو آپاندیس، در قسمت قاعده مشترک هستند.
▪ در گروه ب، که شایعترین فرم است یک آپاندیس در سکوم قرار دارد و آپاندیس دوم از ناحیه ای دیگر از کولون منشاء می‌گیرد.
▪ در گروه ج، سکوم دوتایی وجود دارد و هر سکوم حاوی یک آپاندیس می‌باشد. اخیراً انواع دیگری از جمله آپاندیس نعل اسبی نیز اضافه شده است.
● معرفی مورد
بیمار مورد بحث، شیرخوار مؤنث دو ماهه ای بود که در روز چهارم تولد بدلیل ناهنجاری بسته بودن مقعد تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و برای وی کولوستومی تعبیه شده بود و در حال حاضر بدلیل هرنیاسیون قسمتی از کولون در مجاورت محل کولوستومی، مجدداً تحت لاپاراتومی قرار گرفت و در بررسی شکم، آپاندیس دوتایی از نوع ب به طول حدود ۴ سانتیمتر مشاهده گردید که فاقد التهاب بود و جهت بیمار آپاندکتومی انجام نشد.
● بحث و نتیجه‌گیری
دوتایی شدن آپاندیس یکی از انواع ناهجاری های دوپلیکاسیون در دستگاه گوارش است. دوتایی شدن قسمتی از دستگاه گوارش در یک مورد از هر ۴۵۰۰ تولد روی می‌دهد و حدوداً در نیمی از موارد، رودة باریک را درگیر می‌کند.
دوتایی شدن آپاندیس در این گروه از ناهنجاری ها قرار دارد و بیماری بسیار نادری است که معمولاً بی علامت است و ضمن عمل جراحی بصورت اتفاقی کشف می‌شود. علائم می تواند به دنبال عفونت یا انسداد بروز کند و بر اساس مکان آپاندیس، متفاوت است.
در صورت وجود التهاب در آپاندیس، هر دو آپاندیس باید خارج گردد ولی در صورتی که این ناهجاری بطور اتفاقی کشف شود و التهابی وجود نداشته باشد، نیاز به آپاندکتومی نیست.
دکتر احمد صدیقی، دکتر محمدرضا حکیمیان
منبع : وب سایت سید محمد رضا حکیمیان


همچنین مشاهده کنید