جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

Samsung D۷۳۰


Samsung D۷۳۰
● آنچه در بسته ی خریداری شده ی شما موجود می باشد :
ـ گوشی موبایل
ـ راهنمای مصرف کننده
ـ باتری
ـ شارژر
اولین باری که سامسونگ گوشی D۷۳۰ را ارائه داد در نمایشگاه سبیت ۲۰۰۵ که در هانوفر برگزار شد و این شرکت علاوه بر D۷۳۰ ، گوشی های بسیار زیاد دیگری را نیز به عموم معرفی نمود ، اما این مدل های جدید همگی به گوشی قدیمی تری به نام I۳۰۰ برمی گشتند ، اگر بخواهیم حقیقت را بیان کنیم این گوشی حدود دو سال از رقبای خود عقب تر می باشد در ابتدا D۷۱۰ در سال ۲۰۰۴ معرفی گردید که به دلایلی با شکست مواجه شد و بعد از آن D۷۲۰ براساس D۷۱۰ به بازار عرضه گردید و بعد از مدت کمی حالت تاشو این گوشی به نام D۷۳۰ به بازار عرضه گردید ، در اصل D۷۳۰ یک آزمون برای قدرت بازار و نشان دادن کارآیی های سامسونگ بود ، در واقع هدف گوشی پیروزی تجاری نبود و آزمون بر پایه سری ۶۰ بوده است . نکات بارز و مثبت گوشی در اندازه کوچک ، وزن کم و دوربین خوب آن بوده است و بقیه مطالب در سطح متوسط و عادی کار شده است و این اولین گام سامسونگ برای تولید Smartphone بوده که در سال آینده پتانسیل ارائه آن را خواهد داشت و به علت خاص بودن گوشی به همه نکات مثبت و منفی آن می پردازیم .
سامسونگ همیشه در طراحی گوشی ها سخت گیر بوده است و طراحی سعی دارد در نگاه اول حالتی گرد و مشتری پسند را به گوشی داده و از رنگ های مناسبی در آن استفاده کند . در مقایسه با تاشوهای موجود ، گوشی از اندازه کمی بزرگتر ولی مناسب برخوردار می باشد ولی نسبت به Smartphone ها دارای اندازه کوچکی می باشد ، ۹۵x۴۷x۲۱ میلی متر و وزن گوشی نیز ۹۵ گرم می باشد ، در زمان تولید D۷۳۰ تنها مدل های تاشو ، Smartphone ، نوکیا ۶۲۶۰ و پاناسونیک X۷۰۰ و موتورلا MPX۲۲۰ بودند و این گوشی به عنوان یک تولید موفق در این راستا ارائه گردید .
بدنه گوشی پلاستیکی می باشد و زمانی که آن را در دست می گیرید متوجه خواهید شد که از جنس پلاستیک است ، که نه ارزان و نه گران قیمت می باشد و یک حالت میانی را به گوشی می دهد . ساختار گوشی محکم می باشد فقط در فشارهای زیاد کمی صدا از داخل آن خواهید شنید !
صفحه نمایش مربعی شکل بیرونی گوشی از نوع TFT بوده و دارای قطر ۱.۱۸ اینچی می باشد و رزولوشن آن ۹۶x۹۶ پیکسل می باشد ۲۱x۲۱میلیمتر. صفحه نمایش به گفته سازنده قابلیت نشان دادن ۶۵۰۰۰ رنگ را دارد که البته در نظر ۴۰۰۰ رنگ مناسبی به نظر می رسد . وقتی صفحه نمایش روشن می شود و حتی وقتی گوشی را باز می کنید ، این صفحه نمایش روشن باقی می ماند ولی وقتی گوشی را می بندید و در عرض ۴ ثانیه این صفحه نمایش کم رنگ و خاموش می شود و یک ساعت بزرگ برروی گوشی مشاهده می شود و خط بالای صفحه نشان دهنده باتری و سیگنال آنتن می باشد و بعد از ۴ ثانیه از بسته شدن دیگر اطلاعات قابل مشاهده برروی صفحه نبوده و حتی با فشار دادن کلیدهای کناری گوشی فعال نمی شود .
در حین زنگ خوردن گوشی نام و عکس تماس گیرنده قابل مشاهده برروی این صفحه نمایش کوچک می باشد که عکس به طور کوچک در میان صفحه نشان داده می شود و البته شما احتیاج به حدس نام فرد از روی عکس او دارید ، صفحه نمایش بیرونی گوشی نیز در حین عکس برداری نقش نشان دهنده تصاویر را برای شما ایفا می کند .
یک بلندگو با قدرت متوسط نیز در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است و یک دوربین با فلاش و چراغ نشانگر آنتن دهی در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است ، دوربین گوشی هم همان جا در میان این دو قرار گرفته است و وقتی گوشی را می بینید به هر حال جای انگشتان برروی صفحه نمایش خواهد افتاد .
بازشدن گوشی با یک دست امکان پذیر است و صفحه نمایش اصلی گوشی با یک قاب نقره ای فلزی محصور گردیده است ، صفحه نمایش داخلی گوشی دارای رزولوشن ۱۷۶x۲۰۸ پیکسل می باشد و بنابر گفته سازنده قابلیت پشتیبانی ۲۶۲۰۰۰ رنگ را دارا می باشد ولی آیکن ها در گوشی جدید نشده است و شبیه به همان حالت های گوشی های قبلی می باشد و بیشتر به یک گوشی ۶۵۰۰۰ رنگ خوب می آید در برخی حالت ها و در برابر نور خورشید ، صفحه نمایش گوشی کاملاً محو می گردد و حتی پیدا کردن زاویه مناسبی برای این مطلب سخت و دشوار خواهد بود .
کلیدهای شماره دار گوشی کاملاً نزدیک به یکدیگر می باشند ولی دارای اندازه بزرگی هستند و حرکت مناسب و متوسطی را دارند . نور پس زمینه صفحه کلید آبی می باشد و دکمه تأیید (OK) نیز در Joystick گوشی قرار گرفته است .
در سمت چپ گوشی تنها دو کلید کنترل صوتی گوشی قرار گرفته است و در سمت راست محل اتصال هدست با پوشش پلاستیکی و کمی پایین تر ، دکمه فعال سازی دوربین و عکس برداری که کاملاً داخل بدنه قرار گرفته است و پایین تر از آن محل قرارگیری کارت حافظه مشاهده می شود که کارت حافظه آن از نوع MMC micro می باشد و دارای پوشش پلاستیکی نیز است .
به هر حال این سازنده تصمیم به استفاده از این نوع کارت های حافظه گرفته که دارای ابعاد mm ۱۴x۱۲x۱.۱ است که تقریباً یک سوم MMC های معمولی می باشد و ولتاژ ۱.۸ تا ۳.۳ را تحمل می کند و بیشتر سرعت انتقال داده ی آن MB/S ۲۶ می باشد ، شرکت سامسونگ تولید MMC micro ها را از مارس ۲۰۰۵ شروع نموده است کهگیگابایت ۱ برای سال ۲۰۰۵ ،۲ و ۴ گیگابایت آن را در میانه ۲۰۰۶ تولید خواهد نمود .
محل اتصال شارژر گوشی در قسمت پایینی آن قرار گرفته است و بند مخصوص گردن گوشی بالای آن قرار داده شده که البته خانم ها شاید به علت وزن گوشی از آویزان نمودن آن دور گردنشان امتناع ورزند .
با برداشتن پوشش پشت گوشی می توانید باتری Li – Ion گوشی را مشاهده نمایید که یک روز ونیم با ۱۵ دقیقه صحبت و ۳۰ دقیقه بازی و ۱۰ دقیقه کار با دیگر کارآیی های گوشی به کار خود ادامه می دهد . البته اگر استفاده کمی از گوشی داشته باشید تا ۲ روز هم می توانید روی آن حساب باز کنید .
● بلوتوث (Bluetooth) :
در این گوشی نیز همانند گوشی های جدید نوکیا فقط از بلوتوث استفاده شده و اثری از اینفرارد دیده نمی شود و بلوتوث گوشی پروفایل های زیر را پشتیبانی می کند :
ـ GAP دسترسی کلی
ـ DUN اتصال به شبکه
ـ HPF اتصال به هندزفری
ـ HS اتصال به هندزفری
ـ GOEP Generic Object Profile Exchange
ـ OPP Object Push Profile
ـ FTP File Transfer Profile
بلوتوث دستگاه برای سری ۶۰ می باشد و در D۷۲۰ و D۷۳۰ استفاده شده و از نوع بلوتوث نسخه ۲ می باشد .
● دوربین (Camera) :
یک دوربین ۱.۳ مگاپیکسل در این گوشی موجود است و فراخوانی دوربین ۴ ثانیه به طول می انجامد و نشان دادن تصویر در صفحه نمایش ۱ ثانیه عقب تر از حالت واقعی می باشد و فشردن دکمه ی راست و چپ ، شما را به بخش فیلم و یا عکس خواهد برد بالا و پایین بردن Joy Stick برای بزرگ نمایی ، تنظیم روشنایی و کنتراست گوشی کارآیی دارد ، همچنین از فلاش و تایمر جهت عکس برداری می توانید استفاده نمایید . کیفیت عکس ها در سه حالت بالا (High) ، عادی (Normal) و پایه (Basic) می باشد و دارای رزولوشن های ۱۰۲۴x۱۲۸۰ و ۶۴۰x۴۸۰ و ۳۲۰x۲۴۰ و ۱۷۶x۱۴۴ پیکسل می باشد و کیفیت تصاویر یکی از بهترین ها بین گوشی های موجود می باشد و شاید تنها ، بازی را به نوکیا ۶۶۸۰ و ۶۶۸۱ ببازد .
تنظیم های فیلم برداری نیز شباهت زیادی به عکس برداری داشته و دارای رزولوشن های ۲۸۸x۳۵۲ و ۱۷۶x۱۴۴ و ۱۲۸x۹۶ می باشید . آزمایشاتی بررو ی گوشی با استفاده از SP mark انجام شده و با مدل های مختلف نوکیا مقایسه گردیده که در جدول زیر آمده است .
تقریباً ۲۰.۴ مگابایت در حافظه برای استفاده شما موجود می باشد .
● نرم افزار (Software) :
در این گوشی از نرم افزار سری ۶۰ یعنی سیمبین ۷ ، (Symbian ۷) استفاده گردیده است و در این قسمت به آن می پردازیم همانند گوشی های ۶۶۸۰ و ۶۶۸۱ صفحه نمایش در شروع کار با گوشی دارای شکل و شمایلی شبیه به گوشی های تحت ویندوز می باشد ، ۴ آیکن بالاتر نشان دهنده آخرین کارآیی های استفاده شده می باشد و در زیر آن نیز ۳ خط نوشته نشان دهنده پیام های خوانده نشده ، توضیحاتی در رابطه با ملاقات ها و کارها و وظایف اتمام نشده می باشد .
● Mp۳ Player :
این برنامه خوب و مناسب بوده و دارای تنظیمات مخصوص اکولایزر نیز می باشد .
● Picsel Viewer :
این برنامه قوی قابلیت نشان دادن فایل ها MS Office را دارد که قسمت خاصی در اسمارت فون های سامسونگ می باشد و این ویرایش ۱.۱.۳ آن است که با برخی فونت ها البته دارای مشکلاتی می باشد که در D۶۰۰ دیده نمی شود .
● Any Voice :
کارآیی کنترل صوتی گوشی که قابلیت شناسایی نام ها و برنامه ها را به صورت صوتی داشته و در واقع مسئول قسمت برنامه های صوتی می باشد .
● Mounut :
این قسمت به شما کمک می کند که برخی از کارآیی های گوشی که شما انتخاب می کنید در لیست منوهای اصلی بیاید . مثلاً خواندن پیام ها و یا نوشتن یادداشت که این کارآیی در اسمارت فون های قبلی مشاهده نشده است .
● Print :
یک کارآیی تحت برنامه HP که قابلیت فرستادن دستور پرینت از طریق بلوتوث را به شما خواهد داد .
دو بازی Bubble Smile و Golf نیز در گوشی موجود می باشند که می تواند اوقات فراغت شما را پر کند .
شاید مهمترین بخش برنامه های گوشی همان قابلیت خواندن فایل های MS Office باشد تصور نکنید برنامه هایی جهت ویرایش بعد از عکس برداری و تصویربرداری در گوشی وجود دارد .
● در نهایت :
این وسیله بدون هیچ مشکلی در سیستم ارتباطی و با کیفیت در اتصال ، به کار خود ادامه می دهد و صدای زنگ ها نیز بلند بوده و شاید تنها در یک خیابان شلوغ شنیده نشود البته حجم صوتی گوشی از D۷۲۰ و I۳۰۰ کمتر است و ویبره ی گوشی در حد متوسط است. این گوشی اواخر ۲۰۰۵ به بازار وارد شد و فروش گوشی احتمالاً خیلی بالا نخواهد بود چون گوشی برای کسانی ساخته شده است که به دنبال اسمارت فون ها هستند ، زیرا که این گوشی شاید از لحاظ قیافه دارای شکل و شمایل خوبی باشد ولی از لحاظ اسمارت فون بودن یک سال از رقبای خود عقب تر می باشد .
● مشخصات گوشی را به طور خلاصه در زیر آورده ایم :
ـ کلاس : SmartPhone
ـ موقعیت در خط تولید : زیر D۷۲۰
ـ سیستم عامل : سری ۶۰ نوکیا (Symbian ۷)
ـ CPU : MHZ ۱۹۲ Texas Ins.
ـ Rom : MB ۲۰.۴
ــ اینترفیس : USB ، Blue Tooth و MMC micro
باند : ۱۰ کلاس GPRS و ۱۹۰۰/۱۸۰۰/۹۰۰ GSM
ـ صفحه نمایش داخلی : ۲۶۲۰۰۰ رنگ و ۱۷۶x۲۰۸ رزولوشن و ۱.۸۳ اینچ و TFT
ـ صفحه نمایش خارجی : ۶۵۰۰۰ رنگ و ۹۶x۹۶ رزولوشن و ۱.۸۳ اینچ و TFT
ـ دوربین : ۱.۳ مگاپیکسل با قابلیت فیلم برداری
ـ باتری : قابل جابه جایی از نوع Li – Ion
ـ ابعاد : ۹۵x۴۷x۲۱ میلی متر
ـ وزن : ۹۵ گرم
منبع : سایت جی.اس.ام


همچنین مشاهده کنید