چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

پیوسته اما نه آهسته


پیوسته اما نه آهسته
سیستم لیگ فوتبال انگلستان که به نام «هرم فوتبال» نیز شناخته می شود، از یکسری لیگ های پیوسته در جزیره تشکیل شده که دارای شکلی سلسله وار است. این سیستم راه را برای هر تیمی جهت رسیدن به بالاترین سطح بازگذاشته است. از این جهت به این سیستم، «سیستم سلسله مراتبی هرمی» گفته می شود که هر تیم برای رسیدن به رأس هرم باید سلسله مراتب را از پایین ترین سطح شروع کرده و با پیروزی در هر سطح یک سطح بالا برود. تیمی که در سطح خود جزو دسته تیم های آخر باشد، باید به یک سطح پایین تر سقوط کند.
● ساختار لیگ برتر
در لیگ برتر ۲۰ باشگاه حضور دارند. یک سطح پایین تر، لیگ فوتبال می باشد که به ۳ سطح تقسیم می شود که در هر سطح ۲۴ تیم با هم به رقابت می پردازند. لیگ قهرمانان، لیگ دسته اول و لیگ دسته ۲ که به این ترتیب ۹۲ تیم در سیستم لیگ انگلستان بازی می کنند. قبل از سال ۱۹۹۲ و پیش از تأسیس لیگ برتر انگلستان، لیگ به ۴ دسته تقسیم می شد که جمعاً در این ۴ سطح ۹۲ باشگاه حضور داشتند. به تیم هایی که در لیگ برتر یا یکی از سطوح لیگ بازی کنند، «تیم لیگ» و تیم هایی که در غیر از این لیگ ها بازی می کنند، «تیم غیر لیگ» گفته می شود. به سطحی که تیم های غیرلیگ در آن قرار دارند، کنفرانس می گویند که در سطح ۵ قرار دارد. همچنین کنفرانس دارای سطح پایین تر، یعنی سطح ۶ هم هست که به ۲ لیگ مجزا تقسیم می شود: لیگ شمال و لیگ جنوب. این ۳ سطح هر کدام شامل ۲۲ تیم می شود.
● لیگ برتر انگلستان
لیگ برتر انگلستان بالاترین لیگ فوتبال جزیره محسوب می شود که در آن ۲۰ باشگاه برای رقابت با هم حضور دارند. اسپانسر این لیگ بانک و مؤسسه سرمایه گذاری بارکلی انگلستان است که نام لیگ جزیره هم از این مؤسسه سرچشمه گرفته است. بارکلی سال ۱۹۹۳ حامی اصلی لیگ برتر انگلستان شد.
قهرمانی در این لیگ، بزرگترین افتخار برای یک باشگاه انگلیسی در کشور انگلستان محسوب می شود. تیم قهرمان لیگ برتر به همراه ۳ تیم دوم، سوم و چهارم جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را دریافت می کنند.
● تاریخچه لیگ برتر
لیگ برتر انگلستان در ۲۷ می سال ۱۹۹۲ تأسیس شد؛ زمانی که تیم های قدرتمند انگلستان از قدیمی ترین لیگ فوتبال جهان که به نام لیگ فوتبال شناخته می شود کناره گیری کردند تا با به وجود آوردن لیگی حرفه ای تر سطح فوتبال و درآمد باشگاه خود را بالا ببرند. کناره گیری این تیم ها از لیگ فوتبال بیشتر جنبه تجاری داشت. با سرمایه ای که این تیم ها از فروش پخش تلویزیونی دیدارهای خود به شرکت تلویزیون ماهواره ای پایگاه اطلاع رسانی بریتانیا به دست آوردند، می توانستند رقابت های حرفه ای تر را برای خود برپا کنند. بعد از تأسیس، این لیگ از بین نرفت، بلکه به عنوان لیگ سطح ۲ (دسته یک) انگلستان شناخته شد. یعنی ۳ تیم برتر «لیگ فوتبال» به لیگ برتر صعود می کردند و ۳ تای آخر لیگ برتر به لیگ فوتبال سقوط می کردند.
اولین فصل لیگ برتر انگلستان، فصل ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ بود که رسماً در روز بیستم فوریه ۱۹۹۲ آغاز شد. این فصل با ۲۲ تیم آغاز به کار کرد. سازمان این لیگ اول به شکل یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت شد که سهامداران آن رؤسای باشگاه ها بودند. در سال ۱۹۹۵ با فشارهایی که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به سازمان لیگ برتر آورد، این سازمان را مجبور به حذف ۲ تیم از این لیگ کرد و در نتیجه تیم های آن به ۲۰ باشگاه رسید.
● لیگ فوتبال
لیگ فوتبال به عنوان قدیمی ترین لیگ جهان شناخته می شود. این لیگ پس از ۴ سال بحث و گفت وگو سرانجام تحت اتحادیه فوتبال انگلستان در ۲۰ جولای ۱۸۸۵ به عنوان لیگی حرفه ای تأسیس شد. «ویلیام مک جورج» مؤسس اصلی این لیگ بود که در آن ۷۲ تیم از انگلستان و ولز در ۳ سطح لیگ قهرمانان، دسته یک و دسته دوم شرکت دارند. از نظر سطح، این لیگ بعد از لیگ برتر جای دارد. وقتی رومن آبراموویچ در سال ۲۰۰۳ چلسی را خرید، نام خود را به عنوان اولین سهامدار خارجی لیگ برتر به ثبت رساند. ۱۰ تیم صدر جدولی نظیر منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول، منچسترسیتی، آستون ویلا، وستهام، پورتس موث، ساندرلند، فولهام و دربی به طور کلی توسط سهامداران داخلی و خارجی بیرون از بریتانیا کنترل می شوند.
● جهانی شدن لیگ برتر
با توجه به اینکه فوتبال انگلستان در آستانه جهانی شدن می باشد، اکنون ثروتمندترین لیگ در دنیا است و اینچنین به نظر می آید که ثروتمندتر از این هم خواهد شد. با توجه به رشد چشمگیر اقتصادی لیگ برتر فوتبال انگلستان در ۱۵ سال اخیر، به نظر می رسد این تصمیم احتمالی بتواند علاوه بر گسترده تر کردن بازار فوتبال این کشور، بر شکوفایی مالی و شهرت جهانی این لیگ نیز بیفزاید. درآمد سالانه لیگ برتر فوتبال انگلستان از حق پخش تلویزیونی از ۱۷۸ میلیون پوند در سال ۲۰۰۱ به ۶۲۵ میلیون پوند در سال جاری رسیده که تا سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت. حق پخش تلویزیونی بین المللی لیگ برتر در کشورهای جهان به مبلغ ۶۰۰میلیون پوند، یکی از عوامل مهم در درآمدزایی این رقابت ها بوده است. برای مثال حق پخش این مسابقات در هنگ کنگ به تنهایی ۱۰۰ میلیون پوند در سال می باشد. برآورد رسانه ها حاکی از آن است که در دیدار اخیر بین آرسنال و منچستریونایتد در نوامبر سال گذشته، به طور زنده توسط یک میلیارد بیننده در سراسر جهان مشاهده شده است. هم اکنون تیم های لیگ برتری در بازی های دوستانه دستمزدهای کلان را در دستور کار دارند اما هرگز مسابقات رسمی داخلی خود را در خارج از کشور انجام نداده اند. تیم های پرآوازه فوتبال انگلستان ممکن است بعضی از مسابقات رسمی خود را در دیگر کشورهای طرفدار فوتبال این کشور انجام دهند. در نشست اخیر ۲۰ تیم حاضر در لیگ برتر فوتبال انگلستان، قرار شد موضوع افزایش تعداد هفته های این لیگ و انجام چند مسابقه در ۵ کشور برگزیده دارای تماشاگر زیاد و با درآمدزایی فراوان مورد بررسی جدی قرار گیرد. شهرهای خارجی خواستار میزبانی این رقابت های فوتبال ممکن است از طریق امتیازبندی و یا از طریق قرعه کشی بین داوطلبان متعددی از مناطق آسیا، خاورمیانه و یا آمریکای شمالی انتخاب شوند. این مناطق ضمن داشتن هواداران بسیاری از فوتبال انگلستان، باید دارای ثروت توانایی پرداخت حق بازی به تیم های انگلیسی نیز باشند. «ریچارد سودامور» مدیر عامل لیگ برتر در این باره اعلام کرد این دیدگاه هیجان انگیزی است چرا که زمان انجام آن فرا رسیده و موجب بهره مندی همه باشگاه ها و تقویت و همبستگی بیشتر لیگ برتر خواهد شد. تصمیم گیری نهایی درباره این پیشنهاد بی سابقه تا قبل از آغاز فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ انجام نخواهد شد
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید