جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


تعیین مبنای مالیات


تعیین مبنای مالیات
● مقدمه : ‏
ذهن بشری به دنبال کشف و استخراج اصول و قواعد حاکم بر یک علم و یک مجموعه منظم است ‏چرا که اگر ما بخواهیم بر مجموعه منظم علم اشراف و احاطه علمی وفنی و تخصصی داشته باشیم ‏لازم است اصول و قواعد حاکم بر آن را کاملاً بشناسیم.
به عبارت دیگر به میزانی که ما این اصول و قواعد و ارتباط دقیق و منظم آنها را با یکدیگر می ‏شناسیم به همان اندازه بر آن علم تسلط و احاطه پیدا خواهیم کرد. لهذا خود را نیازمند آن دانستیم ‏که در این راه قدمی برداریم تا شاید مفید واقع شود و طالبان علم را موثر واقع شود بدین جهت ‏درصدد جمع آوری اصول حاکم بر حقوق مالیاتی بر آمدیم , هر چند مدعی آن نیستیم که این ‏مهم را به طور تام و تمام بر رسیده ایم لیکن از باب " المیسور لایسقط بالمعسور " سعی کرده ایم تا ‏آنجایی که میسر است به انجام آن مبادرت نماییم از دیدگاه اقتصادی،‎ ‎میزان درآمدهای مالیاتی ‏دولت در سنجش با ظرفیتهای قابل حصول در مقیاس محصول ناخالص‎ ‎داخلی قابل ارزیابی است. ‏به بیان دیگر، نسبت درآمد مالیاتی به حصول ناخالص داخلی یا‎ ‎بازده درآمدی مالیات، مبنا یا ‏محدوده افزایش درآمدهای مالیاتی را متناسب با شرایط‎ ‎کسب و کار اقتصادی معین می کند‎. ‎
تعریف ، بازده درآمدی مالیات از حاصلضرب‎ ‎دو نسبت اصلی ، به صورت زیر به دست می ‏آید‎. ‎‏ مالیات وصول شده × پایه مالیاتی‎ = ‎درآمد مالیاتی‎
●‏ پایه مالیاتی‎ GDP
بر پایه این تعریف، هدف راهبردی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای افزایش‎ ‎درآمد ‏مالیاتی دولت به دو عامل بستگی می یابد‎: ‎
۱) یکی ، سیاست مالیاتی دولت که‎ ‎باید به حداکثر سازی نسبت به پایه مالیاتی به محصول ‏ناخالص داخلی بینجامد
۲) دیگری‎ ‎، دستگاه وصول مالیات که باید نسبت مالیات وصول شده به پایه ‏مالیاتی را حداکثر کند‎. ‎
سیاست مالیاتی قابل پیگیری توسط این وزارت در چارچوب سیاستهای کلان اقتصادی‎ ‎دولت و با هدف برآوردن کارکردهایی مانند ایجاد کارایی، کمک به رشد و توسعه اقتصادی،‎ ‎تصحیح سازوکار توزیعی برای ایجاد برابری و عدالت ، ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف‎ ‎اقتصادی، و اصلاح درجه تمرکز مالی دولت تنظیم خواهد شد‎. ‎
توجه به پیوند بین‎ ‎سیاست مالیاتی و دستگاه وصول مالیات در اصلاح نظام مالیاتی ‏کشور از هر حیث موضوعی ‏
شاید این گام کوتاهی باشد در جهت شناخت کلیه اصول کلی حاکم بر حقوق عمومی و از ‏جمله حقوق مالیاتی: ‏
‏۱) اصل قانونی بودن مالیات ‏
حق برقراری مالیات از وظایف حاکمیت است و این یک اصل اساسی حقوق عمومی است. ‏وضع مالیات عبارت است از قانونگذاری و چون از طرف دیگر او حکومت را قانونگذاری و فرمانده ‏ا ی تعریف می کرده , به این ترتیب مالیات و قانون را پایه مشترک حکومت می دانست . قدرت ‏وضع مالیات یک فکر ساده و یا نتیجه یک تحلیل فرضی مجرد نیست بله در درجه اول یک واقعیت ‏سیاسی است. "منتسکو" در بسیاری از فصول روح القوانین به نشان دادن ارتباط بین آزادی و ‏مالیات علقه به خرج داده و فرمولی را که بارر نسبت می دهند خلاصه کرده و آن فرمول این است ‏‏: ( تمام آزادی مردم در مالیات خلاصه می شود) قدرت برقراری مالیات متضمن یک واقعیت ‏حقوقی نیز هست. ‏
اعلامیه حقوق بشر در ۱۷۸۹ چنین می گوید : (تمام مردم حق دارند شخصاً به وسیله ‏نمایندگانشان لزوم پرداخت مالیات از طرف عموم و تأدیه آزادانه آن رابپذیرد و در مصرف آن ‏نظارت کنند وسهمیه و مبنای تشخیص وصول و مدت آن را معین نمایند). اصل قانونی بودن مالیات ‏اصلی بسیار محکم به نظر می رسد و قانون اساسی و هم قوانین عادی ، اهمیت زیادی برای آن قائل ‏شده اند . "اصل ۹۴ _ هیچ قسم مالیات برقرار نمی شود مگر به حکم قانون. "
‏۲) اصل عمومی بودن مالیات ‏
اصل قانونی بودن مالیات موجب شده است تا مانند هر قانون دیگری عمومیت داشته و ‏جنبه شخصی نداشته باشد. در اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۷۸۹ و پس از آن در اعلامیه سال سوم ‏و همچنین در قانون اساسی سال ۱۸۴۸ فرانسه این اصل آمده است و در تمام قوانین اساسی ‏بعدی نیز روی آن تکیه شده است و این قوانین تساوی در مقابل مالیات را مقرر داشته اند. تساوی ‏در مقابل مالیات از اصل تساوی در به عهده گرفتن هزینه های عمومی که خود یک اصل اساسی ‏حقوق عمومی است ناشی می شود. ‏
‏ چهار قاعده اصلی در مورد مالیاتها از آدام اسمیت
آدام اسمیت رهبر مقتصدین کلاسیک چهار قاعده اصلی در مورد مالیات ذکر نموده که به نام وی ‏مشهور گردیده و عبارتند از : "اصل عدالت اصل مشخص بودن مالیات ، اصل سهل الوصول بودن ‏و اصل صرفه جویی " اینک به شرح هر یک از این اصول می پردازیم :
الف) اصل عدالت مالیاتی :
منظور از عدالت مالیاتی این است که مالیاتی را که ‏دولت در نظر دارد از افراد مردم وصول کند. باید متناسب با توانایی مالیات دهنده بوده و بعلاوه ‏عمومیت داشته و تمام افراد مردم در آن شرکت داشته باشند البته منظور این نیست که کلیه افراد ‏کشور بدون استثناء مشمول مالیات واقع شوند. زیرا برقراری بخشودگی و معافیت از پرداخت ‏مالیات در مورد بعضی از افراد و در طبقات مختلف مالیاتی لازمه اجرای همین اصل عدالت است . ‏در حقیقت منظور از این اصل این است که در برقراری و وصول مالیات بین اشخاص مشمول ‏مالیات در هر طبقه نباید تبعیض قایل شد. ‏
ب) اصل مشخص بودن مالیات :
اصل مشخص بودن مالیات ناظر به وظایف ‏قانونگذارو دولت در مورد مالیات نسبت به مالیات دهنده است. به موجب این اصل مالیاتی که هر ‏فردموظف به پرداخت آن است ، باید نه تنها از لحاظ مبلغ بلکه از لحاظ مأخذ مالیات زمان ‏پرداخت و طریقه پرداخت مشخص و معین باشد و در حقیقت مسئولیت مالیات دهنده نسبت به ‏مالیات مقرره باید برای خود او وحتی دیگران نیز کاملاً روشن و واضح باشد ‏
ج) اصل سهل الوصل بودن مالیات : مقصود از اصل فوق آن است که مالیات ‏باید در مناسبترین موضع و برحسب مساعدترین شرایط از مودیان وصول شده و برای آنان حداقل ‏ناراحتی و مزاحمت را ایجاد کند. بنابراین اصل " ما نحن فیه " ناظر به وظیفه دولت در طرح ‏مالیات و طریقه اجرای آن است.‏
د) اصل صرفه جویی :
منظور از اصل فوق آن است که در مالیاتها بایستی حتی ‏المقدور و مخارج وصول به حداقل تقلیل داده شود و به هرحال مخارج وصول فقط جزئی از مبلغ ‏وصول مالیات باشد. شاید از سه اصل پیش گفته مهمتر ،
‏۳) اصل سالانه بودن مالیات : ‏
معنی اصل سالیانه بودن این است که قانون مالیاتها باید هر سال به مرحله اجرا در آید . ‏یعنی در اول هر سال قانون مربوط به آن سال قدرت قانونی و قابلیت اجرا پیداکند و بر تمام ‏عملیات مالیاتی آن سال حکومت داشته باشد که از یک طرف عبارت خواهد بود از تعیین ‏صلاحیتهای دستگاه مالیاتی برای برقراری مالیات (تشخیص مالیات قطعی کردن و وصول آن ) و از ‏طرف دیگر معین کردن و تحقیق و ارزیابی تواناییهای پرداخت مودی در این دوره سال. ‏
بنابراین در پاسخ به این سئوال که مجوز وصول قانونی مالیات برای چه مدتی است؟ باید ‏گفت: یک سال و برای سال بعد دولت باید مجوز جدید داشته باشد. ‏
‏۴) اصل محدود بودن مدت مالیات : ‏
در اعلامیه ۱۷۸۹ اصل محدود بودن مدت مالیات پذیرفته شد و سپس در قوانین اساسی ‏‏۱۷۱۹ , ۱۸۱۴ , ۱۸۳۰ , ۱۸۴۸ اصل سالانه بودن مالیات مورد قبول قرار گرفته. هر چند در ‏قوانین اساسی بعدی به این اصل اشاره ای نشده ولی این قاعده ارزش خود را تاکنون حفظ کرده ‏است بنابراین اصل محدود بودن مالیات مقدم بر اصل سالانه بودن مالیات است. ‏
‏۵) اصل سالانه بودن بودجه : ‏
اصل سالانه بودن بودجه که قانون بودجه آن را مقرر می دارد با اصل سالانه بودن مالیات ‏کاملاً پیوستگی دارد زیرا هر سال باید اجازه وصول مالیات به وسیله قانون بودجه داده شود. اصل ‏سالانه بودن مالیات ساده و به این صورت است که چون وصول مالیات هر سال به وسیله بودجه ‏اجازه داده می شود پس زندگی موقت و زودگری دارد و به محض اینکه اجازه سالانه تمام می ‏شود وصول آن غیر ممکن می شود .‏
‏۶) اصول تعیین مالیات : ‏
مالیات بر مبنای تقسیم مخارج بین افراد کشور معین می شود و بنابراین بایستی بررسی و ‏معلوم نمود که این تقسیم به چه ترتیب طبق چه اصولی بایستی انجام شود .‏
‏۷) اصل معافیت مالیاتی : ‏
همانگونه که اخذ مالیات باید به موجب قانون باشد معافیت از آن نیز باید به موجب قانون ‏باشد چنانه اصل ۵۱ ق . ا. ج . ا. ا . نیز بدان مشعر است : " هیچ نوع مالیاتی وضع نمیشود مگر به ‏موجب قانون موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف به موجب قانون مشخص می شود ."‏
‏۸) اصل درون مرزی بودن قوانین مالیاتی : ‏
مفهوم اصل فوق آن است که قابلیت قانون مالیاتها در مرزهای کشور متوقف می شود و از ‏آن فراتر نمی رود. این قانون شامل تمام کسانی است که مثلا در سرزمین فرانسه ساکنند و اموالی ‏را اعم از منقول یا غیر منقول که در خاک فرانسه است اداره می کنند با این همه اجرای این اصل ‏همیشه به آسانی صورت نمیگیرد زیرا تشخیص اینکه مال مشمول مالیات یا فعالیت مشمول مالیات از ‏کجا آمده یا صورت گرفته آسان نیست .‏
‏۹) اصل یکسان کردن مودی داخلی و خارجی : ‏
اصل درون مرزی قانون مالیاتی از نظر مالیاتها وضع افراد داخلی و خارجی را با هم یکسان ‏می سازد خصوصیت غیر قابل احتراز بودن مالیات با نظریه تعادل و تساوی پیوند دارد , بدین معنی ‏که هیچ کس در آن سرزمین نمی تواند از شمول مقررات مالیاتی خارج باشد . ‏
‏۱۰) اصل معامله متقابل در حقوق مالیاتی بین المللی :
اصل معامله متقابل در حقوق مالیاتی یک اصل پذیرفته شده. ‏
‏۱۱) اصل عطف بماسبق شدن در قوانین مالیاتی : ‏
چنانکه می دانیم در قانون اساسی اصلی که مبنی بر عطف بماسبق نشدن قوانین باشد نداریم ‏‏. باتوجه به اصول فوق برای اخذمالیات قانونی نیازبه تعیین مبنا میباشد. ‏
باید دانست که از ابتدای قرن نوزدهم تاکنون دو اصل مبنای تعیین ‏مالیات و هادی افکار برای تقسیم مخارج عمومی بین افراد بوده است و این ‏دو اصل به قرار ذیل است : ‏
الف) اصل بهای خدمات :‏
به موجب اصل فوق مالیات بایستی معادل بهای خدماتی باشد که دولت و دستگاه حکومت ‏برای هر شخص انجام می دهد یا به عبارت دیگر هر شخص بایستی به اندازه منافعی که از دستگاه ‏حکومت عاید او می شود مالیات بپردازد این اصل را به گونه دیگری نیز توضیح داده اند و نام آن ‏را اصل استفاده گذاشته اند. به موجب این اصل مالیاتی که به هر شخص اعم از حقوقی یا حقیقی ‏تحقق می یابد باید معادل منافعی باشد که از خدمات عمومی و انجام وظایف دولت عاید آن ‏شخص می گردد. به عبارت دیگر باید رابطه مستقیمی بین میزان مالیات و استفاده افراد از سازمان ‏دولت موجود باشد در استفاده از این اصل میزان مالیات مقرر ممکن است بر دو اساس تعیین گردد ‏‏: ۱ ) براساس هزینه خدمات انجام شده و ۲ ) براساس ارزش تحصیل شده به وسیله افراد. ‏
ب) اصل قدرت پرداخت :‏
منظور از اصل فوق آن است که مالیات هر فردی بایستی متناسب با قدرت پرداخت او باشد ‏و درجه ثروتمندی و میزان درآمد اشخاص ملاک تشخیص مالیات آنان باشد اعم از اینکه نفعی که ‏این اشخاص از دستگاه حکومت می برند تناسبی با سهم مالیات آنها داشته باشد یا نداشته باشد .‏
‏ بنابراین به موجب این اصل تمام افراد کشور باید بر اساس توانایی خود در تامین هزینه ‏خدمات عمومی کمک نماینددر استفاده از این اصل دو موضوع مورد توجه قرار می گیرد
‏۱) انتخاب ماخذ مالیات که باید نماینده قدرت واقعی مالیات دهنده باشد
‏ ۲) استفاده از نرخهایی که فشار مالیات را در طبقات مختلف اجتماع متعادل سازد
اصولا"تعیین مبنای مالیات بصورت کارشناسی شده باعث برقراری عدالت اجتمایی واجتناب از ‏مالیات گریزی مودیان مالیاتی میباشد.‏
فرارمالیاتی وگریز از مالیات ، از چالش های مهم دولت ها در تامین اعتبارات و برآورد ‏بودجه است . در بسیاری از کشور ها ، بدلیل وجود حفره های مالیاتی درآمدهای مالیاتی همواره ‏کمتر از میزان برآورد شده است . ایجاد ثبات در‎ ‎قوانین و مقررات می تواند به طور قابل توجهی ‏به کاهش فرار مالیاتی منجر شود، چرا که‎ ‎مسئولان و سیاستگذاران براساس قوانین و مقررات ‏موجود برنامه ریزی می کنند و اگر‎ ‎قرار باشد هر روز قوانین و مقررات جدیدی وضع شود، هرگز ‏نمی توان به کاهش فرار‎ ‎مالیاتی امیدوار شد. به همین دلیل بهتر است لایحه های مالیاتی به نحوی‎ ‎تنظیم شود که در کوتاه مدت نیازمند اصلاح نباشد‎. ‎
درذیل منابع مالیاتی چند کشوروتغییرات واصلاحات منابع ‏مالیاتی باتوجه به شرایط فوق ذکر میشود
▪ آرژانتین:‏
درآرژانتین مهمترین مالیات های ملی عبارتنداز:مالیات بر در آمد اشخاص ‏حقیقی(از۶تا۳۰درصد).مالیات بر ثروت(۵درصد).مالیات بر ارزش افزوده(۲۱درصد)ومالیات ‏رسومات برتولیدات داخلی ازقبیل:توتون تنباکو الکل نوشیدنیهای غیرالکلی عطروادکلن ‏جواهروسنگهای قیمتی تایر خودرو سیاستهای بیمه بنزین وروغنهای صنعتی.‏
مالیات برشرکت های داخلی وخارجی به نرخ ۳۰%وصول میشود وهمچنین مسئولان استان ‏هاوشهرهای مختلف مالیات های متفاوتی را از مردم مطالبه میکنند .‏
‏ در آرژانتین مالیات بر ارث وجود ندارد . ‏
▪ سوئیس:‏
کنفدراسیون سوئیس، کانتون ها وکمیون های مختلف این کشور همگی مالیات هایی از ‏درآمد یا سودحاصل از درآمدوصول می کنند.مالیات بر درآمدفدرال به نرخ ۱تا۱۳درصدمحاسبه ‏میشود.افرادمابین۲۰تا۵۰سال که خدمت سربازی انجام نمی دهند مشمول یک مالیات اضافی ‏خواهند بود.‏
درسال۱۹۹۵سوئیس به جای سیستم قدیمی مالیات بر عایدات مشابه همسایگان اروپایی ‏خودمالیات بر ارزش افزوده رابه مرحله اجراگذاشت. مالیات بر ارزش افزوده بر تمامی کالاها ‏وخدمات ارائه شده بسته میشود.همچنین همه کالاهاوخدمات وارداتی مشمول این مالیات میشوند. ‏
▪ انگلیس:‏
مالیات بر در آمد انگلیس مشتمل بر درآمدتصاعدی افراد حقیقی ومالیات بر شرکتها ‏میشود.اگر چه مالیات بردرآمد افراد حقیقی هنوز رقم بالایی را نشان میدهد اماازسال۱۹۸۰تاکنون ‏این میزان چندین بار کاهش پیداکرده است مالیات بردرآمدبرهمه درآمدهایی که محل کسب ‏آنها داخل انگلیس ویابرای ساکنین بریتانیاکه از خارج کشور بدست می آید بسته می شود.با این ‏وجود بریتانیا قراردادهایی را با بسیاری از کشورهای جهان امضاء کرده است تا از اخذ مالیات ‏مضاعف در این زمینه جلوگیری به عمل آید.‏
در ژانویه سال ۱۹۷۳ مالیات بر ارزش افزوده با نرخ استاندارد ۱۰% جایگزین مالیات خرید ‏شده و شیوه مالیاتی بریتانیا را همسنگ اتحادیه اروپایی کرد. در این مالیات بیشتر مواد خوراکی , ‏کتابها, روزنامه ها و گاهنامه ها ، خدماتی از قبیل بیمه ,بهداشت وسلامتی ,آموزش و پرورش, زمین ‏واجاره (مستغلات) معاف هستند.‏
با این حال محصولات بدست آمده از نفت خام ,توتون و مشروبات الکلی مشمول مالیات ‏می شوند. انواع مختلفی از حق تمبر نیز وجود دارد.‏
▪ سوئد:‏
با ارائه خدمات اجتماعی فراوان و تقریبا نبود فقر, مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در ‏سوئد, بالاترین میزان را در کل جهان داراست . در عوض شرکتها و اشخاص حقوقی در مقایسه با ‏سایر کشورهای جهان کمترین میزان مالیات را پرداخت می کنند .‏
‏ همچنین برای دهه های متوالی ,نسبت مالیاتهای غیر مستفیم به کل درآمدهای مالیاتی ‏وصول شده در این کشور یکی از پایین ترین ارقام بوده است. هر چند در طول جنگ جهانی دوم ‏و سالهای اولیه پس از آن سیستم مالیات ملی مشاغل مورد استفاده بوده است.این نوع مالیات در ‏اول ژانویه ۱۹۶۹ جای خود را به مالیات بر افزش افزوده با نرخ استاندارد۱۰ درصدی داد.‏
این نرخ هم اکنون ۲۵ درصد است و تقریبا همه کالاها و خدمات را در بر می گیرد. ‏خدمات چاپ,ساخت و تعمیر هواپیما و کشتی داروهای تجویزی,سوخت هوایی,خدمات نجات ‏دریایی و تهیه طلا برای بانک مرکزی از این مالیات معافند.‏
▪ اسپانیا:‏
ساختار سیستم مالی و مالیاتی اسپانیا در سالهای ۱۹۷۷ و۱۹۷۸ به مقدار زیادی اصلاح شد. در ‏حال حاضر نرخ های مالیات بر درآمد توسط واحد هماهنکی دولت مرکزی واستان ها که در سال ‏‏۱۹۹۶ تشکیل شده تعیین می شود.جدول تصاعدی نرخ در آمدهای مشمول مالیات به شش قسمت ‏تقسیم و نرخ پایه مالیات بر شرکتها ۳۵ درصد است. مهمترین منبع مالیات غیر مستقیم اسپانیا, مالیات ‏بر ارزش افزوده است که در اول ژانویه سال ۱۹۸۶ با نرخ استاندارد ۱۲ درصدی وارد سیستم ‏مالیاتی اسپانیا گردید.استفاده از مالیات بر ارزش افزوده عمدتا به دلیل ورود اسپانیا به جرگه ‏کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت گرفت , و با اینکه جایگزین مالیات بر عایدات ,مالیات بر ‏اجناس لوکس و مالیات تعادلی شد اما در حال حاضر با بسیاری از مالیات های قبل از اجرای این ‏طرح از قبیل مالیات ارث اسناد ومدارک ,فروش,امتیازات مالی و محصولات ویژه همانند ‏محصولات نفت خام و الکل همزمان به مورد اجراء گذاشته می شود.‏
▪ ژاپن:‏
پس از جنگ جهانی دوم مشابه ایالات متحده و بریتانیا ژاپن نیز سیستم مالیاتی خود را اساسا ‏بر مالیاتهای غیر مستفیم پایه گذاری کرد.از مهمترین انواع آن مالیات بر درآمد و مالیات بر ‏شرکتهاست . بر اساس گزارش صندوق جهانی پول ,کل درآمدهای مالیاتی دولت ژاپن در سال ‏‏۲۰۰۱ به ۳/۲۹ درصد بالغ می شد که پایین ترین رقم در میان کشورهای صنعتی است.‏
آژانس اجرایی مالیات ملی که شاخه ای از وزارت اقتصاد ژاپن است بر قوانین مالیات بر ‏درآمد و شرکتها نظارت دارد. علاوه بر این شورای سیستم مالیاتی پیشنهاد رسیده را برای باز بینی ‏سیستم مالیاتی در هر سه سال جمع آوری میکند.‏
اشخاص حقیقی در ژاپن علاوه بر مالیات بر درآمد ملی باید مالیات محلی حرف و مشاغل و ‏اقامت (شهری یا ناحیه ای)پرداخت کنند.از دیگر مالیاتهای ملی می توان به عوارض گمرکی ‏‏,مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی ,مالیات تمبر ارث و هبه ,مالیات سود امتیازات ویژه , مالیات ‏رسومات شکر و مالیات بنزین اشاره کرد. مالیات مسافرت و مالیات محلی جاده را نیز می توان نام ‏برد.‏
▪ صربستان:‏
در جمهوری صربستان , دولت ونه شوراهای شهر یا شهرداریها , مالیاتهای محلی را جمع ‏آوری و سپس بخشی از این سرمایه را بین مسوولان اداره شهر ها تقسیم می کنند.‏
کار خانه های محلی در این کشور هیچگونه مالیات شهری یا محلی پرداخت نمی کنند.‏
▪ توگو:‏
انواع مختلف مالیات در توگو عبارتند از :مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی , مالیات سود ‏شرکتها ,مالیات سود فروش سرمایه ,مالیات قرارداد,مالیات مصرف سوخت ,و پرداختهای بیمه ‏درمانی و بازنشستگی خدمات اجتماعی.‏
همچنین می توان از ۲ مالیات حق تمبر و ثبت قرارداد ,و مالیات درآمد ناشی از خرید برگه ‏های سهام و اوراق فرضه بهاءدار نام برد.‏
در توگو نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۸%است.‏
▪ لهستان:‏
مالیاتهای مستقیم در لهستان عبارتند از مالیات بر در آمد افراد حقیقی در ۳ سطح ,مالیات بر ‏در آمد شرکتها با نرخ استاندارد ۲۷ درصد مالیاتهای تکلیفی از ۳۶ تا ۳۹ درصد , مالیات بر اموال ‏غیر منقول ,مالیات بر سود سهام ,سودهای بانکی ,حق التدریس ,امتیاز تالیف و مالیات مکسوره از ‏حقوق افراد غیر ساکن در محل اعلام شده است.‏
لهستان حداقل با ۶۶ کشور قراردادهای مالیاتی دو جانبه امضاء کرده است.‏
مهمترین نوع مالیات غیر مستقیم ,سامانه مالیاتهای ارزش افزوده است.‏
خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از :خدمات مالی ,بیمه و خدمات بهداشتی.‏
مالیات رسومات نیز بر تولیدات داخلی از جمله الکل ,خودرو ,بنزین و محصولات تنباکویی ‏بسته می شود.‏
نوع دیگری از مالیات غیر مستقیم مالیات بر قراردادهای مدنی است.‏
● ‏" دریافت مالیات ازخطوط هوایی برای مبارزه با ایدز "‏
▪ هند:‏
در حالی که دولت هند در نظر دارد برای مبارزه با بیماری ایدز بر بلیط خطوط هوایی این ‏کشور مالیات بندد.کارکنان خطوط هوایی هند نسبت به این امر اعتراض کردند . روزنامه ایندیا ‏دیلی نوشت: اجرای این برنامه ها بخشی از طرح های ابتکاری وجهانی مبارزه با ایدز است که ‏دسترسی به این داروها را درکشورهای درحال توسعه امکان پذیر می سازد . چهارده کشور در ‏پیاده سازی این برنامه سازمان ملل که از ماه ژوئن اغاز شده است همکاری دارند . این برنامه سه ‏ساله سال گذشته توسط روسای جمهوری فرانسه وبرزیل پیشنهاد شد ودوکشور اعلام کردند که ‏تصمیم دارند با افزایش بهای بلیط پروازهای بین المللی این اقدام را عملی سازند . مسئولان هندی ‏عقیده دارند هند به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان بیشترین درگیری را با ایدز ‏دارد واین اقدام ،اولین گام برای تامین منابع مالی تهیه داروهای مبارزه باایدز محسوب می شود . ‏
● ‏" تشدید تلاش ها برای افزایش دریافت مالیات در ‏هندوستان "‏
سازمان مالیات بر درآمد هند با اجرای برنامه عفو عمومی برای مودیان مالیاتی بیش از ۴۴ ‏میلیون دلار جمع آوری کرده است . ‏
به گزارش نشریه بیزینس فرست این بخشش مالیاتی شامل مودیانی شده است که از سال ‏‏۱۹۷۰ مالیات خود را نپرداخته اند . بر اساس این برنامه مودیان مالیاتی متخلف مالیات عقب مانده ‏خود را بدون آنکه مشمول پرداخت جریمه شوند می پردازند و مشمول مجازاتهای قانونی نیز قرار ‏نمی گیرند . ‏
میتاژ دانیلز از اعضای کابینه هندوستان در این باره گفت : اگرچه این برنامه برای دولت ‏درآمدی میلیونی داشت اما کارهای زیادتری باید در این زمینه انجام شود .
وی افزود : درصورتی که افراد از این فرصت داده شده برای پرداخت مالیات های عقب مانده ‏خود استفاده کنند ، ما وعده های خود را محقق می کنیم . ‏
بیش از ۳۲۰۰۰ شماره حساب بانکی شامل این مالیات شده اند و ۲۰۰۰ احضاریه برای ‏اشخاص ثالت در این زمینه منتشر شده است . ‏
پیش بینی می شود این اقدام ممکن است ۳۹ میلیون دلار اضافه درآمد برای دولت به ‏همراه داشته باشد . ‏
دولت هند برای وصول مالیات از سه روش انتشار احضاریه ، مالیات بر حسابهای بانکی و ‏جمع آوری دادخواهی ها استفاده می کند تا بدین ترتیب بتواند ۱.۹ میلیارد دلار بدهی مالیاتی ‏را که واجد شرایط عفو عمومی است، بدست آورد. ‏
جان اکارت نماینده اداره مالیات بر درآمد هند ، گفت : عفو یک فرصت برای کسانی است ‏که بدهکارهای مالیاتی آنها روند صعودی داشت. ‏
● ‏" افزایش مالیات های محیط زیستی فرانسه "‏
▪ فرانسه :‏
دولت فرانسه اعلام کرد که سال آینده مالیات های محیط زیستی را با شدت بیشتری اعمال ‏می کند . به گزارش خبرگزاری سامان به نقل از خبرگزاری فرانسه ، دولت این کشور با اشاره بر ‏این که این نوع مالیات از سال آینده از معادن ذغال سنگ دریافت می شود افزود : علاوه بر این ‏نوع مالیات ها دولت در نظر دارد تا یک افزایش ۱۰ درصدی نرخ مالیاتی را به دلیل ایجاد ‏آلودگی های محیط زیستی بر صنایع و حمل و نقل هوایی ایجاد اعمال کند .
نخست وزیر فرانسه دومینیکو دو ویلپین در این باره گفت : فرانسه همچنین خواستار آزمایش ‏تدریجی مالیات کربنی به همراه شرکای اروپایی خود بعد از سال ۲۰۱۲ بر وارد کنندگان کالاها ‏و صنایعی است که کشورهایی متبوع آنها از عضویت و حمایت از پروتکل کیوتو سرباز می زنند ‏‏.وی با اشاره به صنایع ذغال سنگ فرانسه و مالیات های محیط زیستی وارده بر آن افزود : ما تلاش ‏داریم تا محورهای اصلی پرداخت های زیست محیطی را تقویت کنیم .
نخست وزیر فرانسه اظهار داشت : ما مالیاتی را بر ذغال سنگ اعمال می کنیم و مالیات تمامی ‏صنایع آلوده کننده محیط زیست را تا ۱۰ درصد افزایش می دهیم . درعین حال آن گروه از ‏صنایع که خطری برای محیط زیست ایجاد نمی کنند نباید از این بابت نگران باشند .
مالیات بر ذغال سنگ در فرانسه ۱.۱۹ یور برای هر مگاووات ساعت تولید انرژی خواهد بود .
دولت ها برآورد کرده اند که مالیات های جدید عایدی ۵۰ میلیون یور( ۶۴ میلیون دلار ) برای ‏آنها در برخواهد داشت. این درآمد صرف فعالیت های مبارزه با گرم شدن زمین مانند نظارت بر ‏منابع گرما زای قابل برگشت می شود . مالیات های زیست محیطی بر حمل و نقل هوایی نیز صرف ‏ضد صدا کردن ساختمان های اطراف فرودگاه ها خواهد شد . گفتنی است نمایندگان ۱۴۱ کشور ‏جهان پیمان کیوتو را نخستین معاهده بین المللی جهانی می دانند که پس از کنفرانس زمین در ‏سال ۱۹۹۲ با بهره گیری از شیوه های قانونی قصد دارد یکی از بزرگ ترین خطراتی که زمین را ‏تهدید می کند از پیش رو بردارد.
این پروتکل سال هدف را ۲۰۱۲ قرار داده و کاهش گازهای مخرب از کشورهای چین، هند و ‏برزیل را که حدود یک سوم جمعیت جهان در آنها زندگی می کنند پس از سال هدف دنبال می ‏کند.اهمیت پروتکل کیوتو تا حدی است که کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل نیز درباره آن ‏اظهار نظر کرده است.براساس پیمان کیوتو کشورهای صنعتی موظف شده اند انتشار گازهای ‏گلخانه به ویژه دی اکسید کربن را که بر اثر مصرف سوخت های فسیلی و گیاهی (ذغال) در جو ‏تولید می شود به حداقل برسانند. این کشورها باید میزان انتشار این گازها را در سال ۲۰۰۸ تا ‏‏۲۰۱۲ به ۲/۵ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش دهند. ‏
با این حال کیوتو در سال ۲۰۰۱ از سوی آمریکا مورد قبول واقع نشد، رویه ای که ‏همچنان نیز ادامه دارد. آمریکا حدود یک چهارم دی اکسید کربن را منتشر می کند، از این رو به ‏عنوان آلوده کننده ترین کشور شناخته می شود. پشتیبانان کیوتو عقیده دارند که کشورهای ‏پیشرفته پس از انقلاب صنعتی باعث افزایش دمای زمین تا حدود شش دهم درجه سانتیگراد شده ‏اند بنابر این آنها باید به سرعت مصرف سوخت های فسیلی را قطع کنند و درعوض از انرژی های ‏پاک نظیر انرژی خورشید و انرژی باد بهره مند شوند. ‏
اما ایالات متحده تنها کشوری نیست که به پروتکل کیوتو بی توجهی کرده است. بسیاری از ‏کشورهایی که این پیمان را مورد موافقت قرار داده اند نیز نسبت به دهه ۹۰ انتشار گازهای ‏گلخانه ای را نه تنها کاهش که افزایش داده اند. اسپانیا و پرتغال در سال ۲۰۰۲ در حدود ۴۰ ‏درصد بیشتر از سال ۱۹۹۰ اینگونه گازها را در جو انتشار داده اند. در این آمار ایرلند با ۹/۲۸ ‏درصد، یونان با ۲۶ درصد و استرالیا با ۲/۲۲ درصد افزایش انتشار گازهای گلخانه در مقام های ‏بعدی ایستاده اند. ‏
ژاپن که به عنوان یکی از دو قطب بزرگ اقتصادی شناخته می شود نیز ۸ درصد بر تولید و ‏انتشار گازهای گلخانه ای افزوده است.
اگر تمام کشورها به کیوتو ملحق شوندو دستورالعمل های آن را به کار گیرند تا پایان قرن ۲۱ تنها ‏یک دهم درجه سانتیگراد از افزایش دمای زمین کاسته می شود. ‏
● ‏" قانون کاهش مالیات برغذا در ویرجینیا تصویب شد "‏
▪ آمریکا :‏
به دنبال گفتگوهای فراوان، مجلس نمایندگان ویرجینیای غربی ، کاهش مالیات بر غذارا ‏تصویب کرد.به گزارش خبرگزاری سامان به نقل ازمجله چارلستون از مجلات اقتصادی این ایالت ، ‏مجلس نمایندگان ویرجینیای غربی کاهش ۲درصدی مالیات برغذا را تصویب کرد.
نمایندگان همچنین طرح واگذاری اعتبارات مالیاتی به خانواده هایی که درآمدشان زیر حد ‏فقراست را تصویب کردند.‏
جومانچین فرماندار ویرجینیای غربی ، کاهش تدریجی مالیات برغذارا ابتدا از پنج به ‏چهاردرصد وسپس تا ماه جولای سال آینده ازچهاربه ۳درصد کاهش می دهد .
وی همچنین به عنوان طرحی ابتکاری برای حفظ سلامتی ، مالیات برآبنبات ، نوشابه های غیرالکلی ‏و غذاهای حاضری ماشین های سکه ای را نیز تصویب کرد.
طبق این قانون نرخ مالیات برآبنبات با نرخ مالیات برغذا برابراست.
یادآوری می شود نرخ مالیات بر نوشابه های غیرالکلی ، آبنبات وهر غذا ویا نوشیدنی استخراج شده ‏از ماشین های سکه ای ۶ درصد تعیین شده است.‏
مانچین افزود : این قانون شامل غذاهای سلف شده دررستوران نمی شود.‏
● ‏" افزایش مالیات برای جلوگیری ازمصرف مشروبات الکلی "‏
پزشکان آمریکایی از مسئولان این کشور خواستند برای جلوگیری از مصرف مشروبات الکلی ‏توسط جوانان مالیات ها را در این بخش افزایش دهند . به گزارش خبرگزاری سامان به نقل از ‏پیونرپرس : پزشکان آمریکایی عقیده دارند که وجود کلاسهای مختلف آموزشی و تبلیغاتی فراوان ‏دولت مثمرثمر نبوده و نتوانسته مانع از نوشیدن مشروبات الکلی توسط جوانان شود . پزشکان می ‏گویند: دولت با توسل به مالیات بیشتر می تواند مانع افزایش مصرف و فراوانی آن در سطح جامعه ‏شود. دکتر کارل بورکلند از فعالان این بخش در اجلاس سالیانه انجمن پزشکان مینی سوتا گفت : ‏افزایش مالیات بر مشروبات الکلی از سطح مصرف و فراوانی آن در جامعه می کاهد . در همین حال ‏انجمن پزشکان آمریکا خواستار افزایش ۱۰سنتی مالیات ها برای هر بطری مشروب شد. از نظر ‏اعضای این انجمن اگر چه در حال حاضر مالیات بر مشروبات الکلی وجود دارد اما انتشار این ‏مصوبه توسط گروه پزشکان مطرح و لابی این طرح توسط آنان زمینه تصویب آن را ازسوی قانون ‏گذاران در سال آینده فراهم می اورد. دکتر بورکلند با انتقاد ازآنکه مالیات بر مشروبات الکلی ‏درآمریکا ۲۰سال است افزایش نیافته است ، گفت افزایش مالیات بر مشروبات الکلی سالیانه ‏‏۲۲۰میلیون دلار عایدی برای دولت دارد که می تواند در برنامه های درمانی ، تعلیم جوانان معتاد ‏به مشروبات الکلی و جلوگیری از مصرف این ماده استفاده شود. این در حالی است که طرح ‏افزایش مالیات ها بر مشروبات الکلی قبلا در مجلس این کشور شکست خورده است . بر اساس آمار ‏ارائه شده نیمی از دانشجویان آمریکا یی از مشروبات الکلی استفاده می کنند. با این حال یکی از ‏دانشجویان ترم دوم می گوید که افزایش جزئی مالیات ها باعث نخواهد شد که همکلاسان وی که ‏روزانه از ۲۰تا ۱۰۰دلار برای مشروب می پردازند، از این اقدام صرف نظر کنند. همچنین دکتر ‏رابرت میلیگان با اشاره به اینکه مرگ بهترین مالیاتی است که اینک برای مصرف کنندگان این ‏مشروبات وجود دارد ، می افزاید : همانگونه که نهی استفاده از مشروبات الکی نتوانسته مانع از این ‏رفتار زشت توسط برخی از آمریکایی ها شود ، افزایش مالیات ها نیز نمی تواند مانع از اقدام شود . ‏● ‏" طرح مالیات برنوشیدنیهای غیر الکلی وسودا در آمریکا رد شد ‏‏" ‏
نمایندگان اتحادیه پزشکی آمریکا با مالیات بر سودا مخالفت و با طرح هایی که راه حل ‏های جلوگیری از چاقی را پیشنهاد می کنند، موافقت کردند. ‏
به گزارش خبرگزاری ساما ن به نقل از آسوشیتد پرس ، اتحادیه پزشکا ن در آمریکا با طرح ‏اخذ مالیات بر نوشیدنی های غیرالکلی حاوی قند که منجر به چاقی می شود ، مخالفت کردند.‏
دکتر ویلیام همیلتن ، یکی از متخصصان بیهوشی این اتحادیه ، که در جلسه گروهی در ‏هتلی در لاس وگاس حضور داشت اعلام کرد : ما خواهان مصرف نوشیدنی های غیر الکلی حاوی ‏قند به خصوص در مدارس نیستیم ولی مالیات اعمال شده بر این نوع نوشیدنی ها ، سبب ناراحتی ‏تعداد بی شماری از مردم این کشور شده است.‏
این در حالی است که اتحادیه نوشیدنی های آمریکا به دنبال مخالفت با اعمال این مالیات، ‏با تمامی طرح های گسترش تلاش برای مبارزه با چا قی موافق است .
خاطر نشان می شود ، اپیدمی چاقی در آمریکا به مدت ۳۰ سال در آمریکا درحال رشد بوده است ‏وهم اکنون نیز گریبانگیر مردم این کشور است . ‏
● ‏" امتیاز مالیاتی برای تولید کنندگان فورد هیبریدی "‏
اداره مالیات بر درآمد امریکا اعلام کرد : وسایل نقلیه مجهز به موتورهای هیبریدی فورد ‏‏۲۰۰۵ ، از امتیاز مالیاتی برخوردار می شوند. ‏
به گزارش سامان به نقل از آسوشیتدپرس، بر اساس اعلام این اداره، موتورهای هیبریدی ‏دو زمانه از۲۶۰۰ دلار تخفیف مالیاتی و موتورهای هیبریدی ۴ زمانه از ۱۹۵۰ دلار تخفیف ‏مالیاتی بهره مند می شوند .‏
این اعتبار مالیاتی شامل وسایل نقلیه با موتورهای هبیریدی هستند که از ابتدای ژوئن ‏‏۲۰۰۶ خریداری شوند. وسایل نقلیه با موتور هبیریدی ۲۰۰۶ پیش از این برای پرداخت چنین ‏مبلغی مجاز بوده اند. فورد نزدیک ۱۲ هزار وسیله نقلیه هبیردی برای اول ماه ژوئن فروخته است ‏‏. ‏
‏" مالیات براموال درامریکا افزایش نمی یابد "‏
مالیات بر اموال در برخی از ایالات امریکا در سالآینده میلادی افزایش نمی یابد.
به گزارش پیتریت نیوز- از شبکه های خبری میدلتون شمالی -ساکنان این ایالت ، شاهد هیچ گونه ‏افزایشی در نرخ مالیات براموال نخواهند بود.‏
چهارمدیرناظراین ایالت برای برنامه ریزی بودجه سال۲۰۰۷میلاد ی درجلسه ای مشورتی ‏به بحث و گفتگو پرداختند . ‏
به گفته این منبع خبری، هزینه برنامه های موجود دربودجه آتی در مقایسه با هزینه ‏‏۱/۲میلیون دلاری برنامه های سال جاری ۴/۲میلیون دلاربرآورد شده است.
دولت همچنین قصد دارد پاداشهای اهدایی سالانه خود را به سازمان آتش نشانی از۱۰۰۰۰ به ‏‏۱۵۰۰۰دلارافزایش دهد. ‏
مالیات دریافتی چراغ برقهای خیابانی پرداخت شده از سوی ساکنانی که تا فاصله ‏‏۱۵۰پایی این چراغ برقها زندگی می کنند نیز احتمالا رقمی معادل هفتاد وشش دلاروچهارصد ‏سنت درآمد برای دولت دربرخواهد داشت.‏
بودجه سال ۲۰۰۷میلادی میدلتون شمالی روزهفتم دسامبربه اطلاع عموم می رسد وهمان ‏روز نیز برای تصویب نهایی بررسی می شود. ‏
● ‏" مالیات بر پارک کردن خودروها در آمریکا " ‏
‏ مالکین خودروها در امریکا برای پارک در خیابان نیز باید مالیات پرداخت کنند .
به گزارش یاهو نیوز، در لایحه جدیدی که از سوی اعضای کابینه این کشور ارائه شده است حتی ‏اتومبیلهای پارک شده در جاده ها باید مبلغی را به عنوان مالیات بپردازند . این قانون حتی شامل ‏خودروهایی که در مقابل درب منازل پارک شده اند نیز می شود .
این مالیات بر اساس قانون هزینه استفاده های موقتی تعریف شده است و به این ترتیب می تواند ‏راه را برای اخذ مالیات بر پارک اتومبیل در هر کجای این کشور باز کند . براین اساس از ساعت ‏‏۲ تا ۷ هر روز این قانون بر ماشین های پارک شده اعمال می شود . ‏
● ‏" لغو مالیات بر صنعت توریسم در ایتالیا "‏
▪ ایتالیا :‏
به منظور رقابت پذیری بیشتر در صنعت توریسم، مالیات براین صنعت کاهش می یابد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا ، به دنبال تصمیمات دولت ایتالیا برای مالیات گذاری بر صنعت ‏توریسم وپس از بررسی های انجام شده در این زمینه، این کشور تصمیم گرفت مالیات بر صنعت ‏توریسم را لغو کند.‏
مقامات دولت ایتالیا اعلام کردند : در حالی که متمم الحاقی به بودجه سال۲۰۰۷ میلاد ‏ی، شهرهای توریستی کشوررا علاوه بر دریافت هزینه های اقامت از گردشگران داخلی و خارجی ، ‏مجاز به دریافت روزانه ۵ یورو مالیات نیز می کرد، دولت پس از برسی های انجام شده و به دلیل ‏گسترش رقابت پذیری این صنعت درسطوح جهانی ، تصمیم به لغو این مالیات گرفت.‏
مقامات ایتالیا هدف مالیات بر صنعت توریسم را افزایش بودجه عمومی خدمات و تسهیلات ‏این صنعت کمک به حفظ نظافت وسلامت شهرهای توریستی ونیز کاهش کسری های بودجه کشور ‏اعلام کردند.‏
روم ، ونیزو فلورنس ، سه شهر توریستی بزرگ این کشوربا اعمال مالیات بر توریسم موافق و ‏شهرهای کوچک و گردشگران نیز به شدت با آن مخالفند.
یاد آوری می شود ، این مخالفت ها به تدریج منجر به کم رنگ شدن این قانون شد و پیشتر نیز ‏سبب اختلاف و تقسیم شدن حزب چپ گرای این کشور به دو دسته شده بود.
فرانسیسکو روتلی وزیر توریم و جهانگردی ایتالیا در گفتگو با این منبع گفت : کاهش مالیات بر ‏صنعت توریسم تصمیمی عاقلانه بود چرا که کشور اکنون نیاز دارد در صنعت توریسم رقابت پذیر ‏باشد و اعمال این مالیات مانع این امر می شد که دولت در نهایت تصمیم به لغو آن گرفت.‏
وی که نماینده نخست وزیرنیزمحسوب می شود، اعلام کرد : افراد مرتبط با این صنعت می ‏کوشند با مشکلات آن مقابله کنند ودر عوض از کمکها وحمایتهای دولت بهره مند شوند.
خاطر نشان می شود ، در پی این تصمیم دولت ، بسیاری ا ز گردشگران رسماً ازمقمات دولت ایتالیا ‏قدردانی کرده اند. ‏
▪ پاکستان :‏
شورای مرکزی مالیات در پاکستان از صاحبان کارخانجات اتومبیل سازی خواست تا تنها با ‏شهروندانی که شماره ملی مالیات ارائه می دهند ، معامله کنند .
به گزارش یاهو نیوز منابع آگاه با اعلام این خبر افزوند : شورای مرکزی مالیات در پاکستان ، ‏امتیازات گمرکی برخی از قطعات وارداتی اتومبیل که دارای مشابه داخلی هستند را لغو کرده ‏است . ‏
بر اساس این اصلاحیه، کارخانه های تولید لوازم یدکی وسایل نقلیه موتوری ، تنها به وسایل ‏نقلیه ای که شماره ملی مالیات داشته باشند قطعه می فروشند و اسناد آن به شورای مرکزی مالیات و ‏یا مراکز تعیین شده توسط این شورا می فرستند.
بر اساس تصمیمی مشابه، شورای مرکزی مالیات امتیازات مالیاتی و تخفیف ۲۰ درصدی گمرک ‏بروسایل مورد نیاز برای مونتا‍‍ژ یا تولید هر نوع قطعات وسایل سنگین با وزن ناخالص بیش از ۵ تن ‏را نیزرد کرد . ‏
این شورا با تخفیف ۱۰ درصدی موضوع فوق نیز مخالفت کرد.
شورای مذکور قبلاً کلیه قطعات مونتاژ شده اتومبیلهای موضوع قانون فوق رااز پرداخت مالیات در ‏زمان صادرات یا واردات قطعات معاف کرده بود
● ‏" افزایش مالیات رسانه ها در کره "‏
▪ کره :‏
مقامات اداره مالیات در کره از برنامه جدیدی برای افزایش مالیات بر رسانه های این کشور ‏خبر دادند. به گزارش کره تایمز، این مقامات تصریح کردند که این برنامه بدون توجه به شایعاتی ‏مبنی بر اینکه این افزایش مالیاتی با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد، دنبال می شود.پارک ‏چان یوکی نماینده اداره مالیات سئول در تشریح این اقدام به خبرنگاران گفت : این اقدام مالیاتی ‏اداره مالیات مشابه برخورد آن با سایر شرکت های تجاری است.
وی افزود : بررسی برای افزایش مالیات رسانه ها باید بین ۴ تا ۷ سال صورت گیرد که این دوره ‏بستگی به دوره ریاست جمهوری دارد اما هیچ انگیزه سیاسی برای این اقدام در کار نیست .
وی گفت : این بررسی مالیاتی برای خبرگزاری های دولتی این کشور چون ، کی بی اس ، و شعبه ‏فرعی آن کی بی اس آرت ویژن، روزنامه چو سان آی بو، روزنامه ورزشی دیلی اسپورت چو سان، ‏روزنامه اقتصادی میلیی ، شبکه کابلی ام بی ان نیز اجرا می شود .
همچنین اداره مالیات بر درآمد کره اعلام کرد که این اداره به رسانه ها اخطار مالیاتی ارسال ‏کرده و برنامه مالیاتی خود را از ۳۰ اکتبر شروع و تا ۲۳ ژوئن سال آینده کامل می کند.
با این حال روزنامه چو سان آی بو به این اقدام دولت اعتراض کرده است . این روزنامه نوشت ‏‏:اتخاذ مالیات بیشتر از سوی اداره مالیات بر درآمد کره به روزنامه چو سان آی بو به دلیل انتقاد ‏این روزنامه از دولت انجام می شود .‏
با این حال پارک گفت : این امر، اقدامی استاندارد از سوی اداره مالیات بر درآمد است . ‏وی افزود : ما شرکت های را انتخاب کردیم که از نظر خودمان استانداردهای لازم را برای این ‏اقدام دارند . ‏
● ‏" حکومت پوتین درآرزوی اصلاحات مالیاتی است "‏
▪ روسیه :‏
حکومت پوتین ظاهراً آماده است تا اصلاحات مالیاتی خود را در روسیه به جای وزارت ‏دارایی این کشور ادامه دهد. این در حالی است که وزارت دارایی روسیه اعلام کرده بود به ‏زودی تلاشهای مالیاتی پایان می یابد. به گزارش روزنامه روسی زبان کامرسانت؛ آرکادو ‏دوورکویچ ، ریاست اداره کارشناسی رئیس جمهور روسیه گفت : جابجایی اسناد مالیاتی مالیات بر ‏ارزش افزوده به جای مالیات بر فروش به دقت در طی چند ماه آینده صورت می گیرد .
سرگی شاتالوف معاون وزیر دارایی روسیه در کنفرانس مالیاتی صنایع و کارفرمایان گفت : ‏اصلاحات مالیاتی در روسیه رو به پایان است . ‏
وی افزود : تنها آخرین فصل که حسابرسی مالیات بر ثروت های خصوصی است باقی مانده ‏است و بالاخره انتظار روسیه برای یک نظام مالیاتی مستحکم پایان می یابد.
اما به نظر می رسد که دوورکویچ متفاوت با وی فکر می کند ومعتقد است که محاسبه سه طرح ‏مالیاتی با دو طرح دیگر در میان مدت ضروری است . ‏
بر اساس سه طرح مذکوردرمدت ۵ سال مالیات بر ارزش افزوده جایگزین مالیات بر فروش ‏می شود و مالیاتی اجتماعی بطور کلی اصلاح می شود . ‏
دوورکویچ گفت : اداره وی در خصوص بحث جابجایی مالیات ارزش افزوده به جای ‏مالیات بر فروش ۱۰ درصد پیش رفته است و در حال بازنویسی متون اسناد مالیاتی است که ظرف ‏‏۳ تا ۴ ماه آینده تقدیم دولت می شود. ‏
● ‏" معافیت های جدید مالیاتی برای مالکان بناهای تاریخی "‏
▪ ایران :‏
بر اساس طرح جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرداری‌ها و دولت متعهد ‏می‌شوند تا به جای خرید بناهای تاریخی به مالکان بناهای تاریخی تسهیلاتی مانند عدم پرداخت ‏عوارض و معافیت های مالیاتی اعطا کنند. ‏
به گزارش خبرگزاری سامان، سازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای رفع مشکلات خرید ‏بناهای تاریخی طرح جامعی را مورد بررسی قرار داده که بر اساس آن برنامه‌های جدیدی برای ‏جایگزینی خرید بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار می‌گیرد و میزان درخواست ‏مالکان بناهای تاریخی برای خرید املاکشان کاهش می‌یابد.
بر پایه این گزارش، طرح جایگزین خرید بناهای تاریخی ،تسهیلات و امکاناتی در اختیار مالکان ‏بناهای تاریخی قرار می‌گیرد تا آن‌ها به ازای این تسهیلات از فروش بناهای تاریخی صرف‌نظر ‏کنند.‏
بر اساس طرح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،شهرداری‌ها و دولت متعهد می‌شوند تا ‏به مالکان بناهای تاریخی تسهیلاتی مانند عدم پرداخت عوارض،معافیت های مالیاتی، اعطای مجوز ‏برای کاربری‌های فرهنگی و تجاری متناسب با بنا و هم‌چنین دادن تراکم به مالک در منطقه‌ای ‏دیگر را ارائه کنند.‏
همچنین پرداخت هزینه آب و برق برای بناهای تاریخی رایگان می‌شود.هم چنین وزارت ‏مسکن و شهرسازی برای مرمت این گونه بناها تسهیلات بانکی را با هماهنگی بانک مسکن در اختیار ‏مالکان بناهای تاریخی قرار می‌دهد.در بخشی از طرح جایگزین خرید بناهای تاریخی ،دستگاه‌های ‏دولتی موظف می‌شوند در صورت نیاز به خرید ساختمان اداری ،از بناهای تاریخی که در لیست ‏خرید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است،متناسب با نیازهایشان استفاده کنند.طرح جامع ‏جایگزینی خرید بناهای تاریخی در مراحل نهایی تصویب در این سازمان به سر می‌برد و تا چند ماه ‏آینده بخش‌هایی از آن که نیاز به تصویب مجلس و دولت دارد به بخش‌های مربوطه ارجاع داده ‏می‌شود. ‏
● ‏" انتقال اداره امور مالیاتی پارس‌جنوبی به عسلویه "‏
اداره امور مالیاتی منطقه پارس جنوبی به عسلویه منتقا خواهد شد.
‏ با توجه به وجود شرکت‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی در منطقه پارس جنوبی و این‌که امکان ‏دارد وصول بعضی از مالیات‌ها از دید ما پنهان بماند، اداره امور مالیاتی منطقه پارس از کنگان به ‏عسلویه منتقل می شود. درحال حاضر امور مالیاتی عسلویه در شهرستان کنگان انجام می‌شود و با ‏توجه به فاصله زمانی کنگان تا عسلویه امکان رفت‌وآمد هر روز سخت است و این انتقال در جهت ‏رفع این مشکل نیز هست. ‏
● ‏" اعتبارات مالیات برتجارت در ولز "‏
▪ ولز :‏
مقامات ولزی در نظر دارند تا اعتبارات مالیات بر تجارت را در این کشور افزایش دهند .
به گزارش خبر ولز ، این اعتبارات مالیاتی با هدف کمک به شرکتهای کوچک و متوسط ولزی ‏دریافت می شود تا بتوانند در امر تحقیق وتوسعه تجارت وسرمایه گذاری بیشتربه این شرکتها کمک ‏کند .‏
‏ مقامات ولزی اعلام کردند ، تصمیم دارند با افتتاح یک اداره پوشش دهنده جدید در ‏کاردیف در ولز دریافت این اعتبارات را تسهیل کنند . ‏
صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که تحقیق و توسعه در توسعه تجارت نقش برجسته ای را ‏ایفا می کند. ‏
امروزه گمرک وسازمانهای مالیاتی، از اعتبارات مالیاتی جدید استفاده می کنند تا ‏کارصاحبان شرکتهای نوپا وتازه کار را برای بهره مندی ازاین اعتبارات مالیاتی در زمینه سرمایه ‏گذاری ، آسانترکنند.‏
جان هیلی وزیردارایی ولزدر این باره گفت: پیش از این نیز، اعتبارات مالیاتی اختصاص ‏یافته به امر تحقیق وتوسعه تجارت وسرمایه گذاری به ارزش بیش از۸/۱میلیارد یورو بوده است و ‏نقش مهمی درترغیب افراد تازه کار و سرمایه گذاردرمشاغل کشور انگلیس ایفا میکند
● ‏" تشویق های مالیاتی ترکیه برای حمایت از مدارس غیر ‏انتفاعی "‏
▪ ترکیه :‏
سخنگوی دولت ترکیه از تشویق های ویژه مالیاتی برای حمایت از گسترش مدارس ‏خصوصی در ترکیه خبر داد . به گزارش خبرگزاری آناتولی، جمیل چیچک گفت: دولت برای ‏حمایت از گسترش مدارس خصوصی و فراهم آوردن زمینه تحصیل در این مدارس، تدابیر تشویقی ‏جدی را به اجرا می گذارد . وی با اشاره به این که در راس این تدابیر، تشویق به ادامه تحصیل در ‏مدارس خصوصی قرار دارد، گفت: والدینی که کودکان خود را به مدارس خصوصی اعزام کنند، ‏از تشویق های ویژه مالیاتی و نیز وام های تحصیلی درازمدت با بهره اندک بهره‌مند می شوند . ‏
چیچک گفت: برای گشایش مدارس خصوصی نیز برخی تشویق های مالیاتی و تخفیف در ‏قیمت آب، برق و گاز مصرفی در این مدارس و کاهش مالیات های ارزش افزوده در نظر گرفته ‏شده است.‏
به گفته سخنگوی دولت ترکیه، برای سهولت در گشایش مدارس خصوصی، اجازه گشایش ‏این مدارس به استانداری ها واگذار می شود و ودیعه‌هایی که تاکنون از این مدارس دریافت ‏می‌شد، تقلیل خواهد یافت .‏
وی با اشاره به اهمیتی که دولت اردوغان به تعلیم و تربیت قایل است، گفت: "با تشویق ‏مدارس بخش خصوصی و تشویق به تحصیل در این مدارس و فراهم آوردن زمینه‌های تحصیل، ‏سطح تعلیم و تربیت ترکیه ارتقا می یابد. ‏
‏● " پیشنهاد تجدید نظر بر تخفیفهای مالیاتی ایرلند شمالی "‏
▪ ایرلند :‏
صاحبنظران اقتصادی در ایرلند شمالی تجدید نظر دولت بر تخفیف های مالیاتی شرکت ها ‏را خواستار شدند . ‏
به گزارش بی بی سی ، این تجدید نظر به وسیله محققین انستیوی اقتصادی ایرلند شمالی ‏صورت گرفته است . ‏
این امر به آن معناست که به شرکت های تجاری ایرلند شمالی توصیه شده است که یک ‏نرخ موثر مالیاتی یعنی مالیات ۱۲ درصدی بر شرکت ها را بپردازند و این میزان مالیات در مقایسه ‏با نرخ ۳۰ درصدی انگلستان تدوین شده است .‏
در اوائل ماه جاری وزیر دارایی ایرلند، یک طرح ۵۰ میلیارد دلاری برای بازسازی مجدد ‏اختیارات را در این حوزه را پیشنهاد داده بود . ‏
این درحالی است که احزاب ایرلندی از این که گوردن بران از کاهش مالیات ها را ‏بپذیرد نا امید شده بودند . ‏
درهمین حال مجلس نمایندگان انگلیس خواستار اختصاص یک سرمایه گذاری تحت ‏عنوان تجارت آزاد شدند که در آن بیش از ۳ میلیارد دلار نه بیش از پول پیش بینی شده است و ‏این در صورتی است که رهبر شین فین در این باره گفته بود که این مبلغ ابتدائی این سرمایه ‏گذاری است . ‏
بی بی سی افزود : احزاب انگلیسی نمی خواهند مالیات بر شرکت ها بیشتر از ۳۰ درصد ‏افزایش یابد، بلکه این گروه خواستار مالیات ۱۲.۸ درصدی مالیات بر شرکت ها در ایرلند هستند ‏در همین حال گوردن بران به ادامه گفتگو ها در این باره اشاره کرد. ‏
● ‏" کاهش مالیات بر معادن در مغولستان "
▪ مغولستان :‏
به گزارش مجله اقتصادی مغولستان که اخبار معادن را نیزمنتشر می کند، این کشور در حال ‏تجدید نظر در مورد قانون مالیات بر معادن مس وطلا است .‏
این منبع در گزارش خود افزود : قانون مالیات برمعادن طلا ومس منجر به صادرات غیر ‏قانونی این فلزات شده است.‏
بر اساس این قانون مالیات که در ماه مه تصویب شد ، اگر قیمت طلابه هر اونس، پانصد ‏دلارو قیمت مس نیز به هر تن بیش ۲ دلار و۶۰۰سنت آمریکا می رسید ، کلیه شرکت های مرتبط ‏با این معادن ملزم به پرداخت ۶۸درصد مالیات می شدند.‏
از آنجا که قیمت این فلزات اغلب به بیش از این مقدار محدود می رسید ، اکثر معدنچیان ‏ملزم به پرداخت مالیات می شدند و در نتیجه دولت با کاهش ۴۲ درصدی فروش طلا به بانک ‏جهانی روبرو شد.‏
یک کارشناس معدن در این کشور در این گزارش اعلام کرده است که بر اساس بررسیهای ‏انجام شده در زمینه معادن طلا ومس کشور، در سال گذشته ۲۰ تن طلا در کشور تولید شده است ‏ولی فقط سیزده تن آن به طریق قانونی و بقیه به طریق غیر قانونی استخراج شده است. ‏
در این میان جنجال بر سر مس ، بسیار کمتر بوده است چرا که استخراج آن بر اساس ‏سرمایه گذاری مشترک این کشور و روسیه وبه طریق قانونی انجام گرفته است. ‏
● ‏" فروش خانه های لوکس سنگاپور با کاهش مالیات "‏
▪ سنگاپور :‏
خانه های لوکس سنگاپوری که در ۵ سال اخیر به بالاترین نرخ خود دست یافته اند ، نقش ‏‏۱۱۸ میلیارددلاری در اقتصاد این کشور ایفا می کنند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ ، طی ‏دوسال گذشته بخش خصوصی بانکداری سنگاپور برای جذب سرمایه گذاری خصوصی نرخ مالیات ‏ها را کاهش داد که این نرخ جدید موجبات افزایش ۴۲ درصدی بهای مسکن دربانکوک ، هنگ ‏کنگ و سنگاپور را فراهم آورد . این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این ‏نرخ تا پایان سال۲۰۰۶ ، ۱۰ الی ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت . کوک لنگ ونگ ریئس ‏شرکت سرمایه گذاری مسکن بانکونک و صاحب دومین شرکت بزرگ در این کشور در این باره ‏می گوید : ما تنها اندکی به سمت افزایش قیمت ها متمایل شده ایم . این افزایش قیمت ها شاید ‏در حال حاضر امکان پذیر نباشد اما در آینده ممکن است . قیمت خانه های لوکس در سنگاپور ‏بیش از ۱۰.۲۵۴ دلار برای هر متر مربع است ، که این میزان حاکی از افزایش ۱۱ درصدی بهای ‏این نوع منازل در سنگاپور در طی دو سال گذشته است . دولت سنگاپور در سال ۲۰۰۴ سرمایه ‏گذاران محلی و خارجی را از پرداخت مالیات معاف کرد . بر اساس گزارش بانک مرکزی این ‏کشور بانکهای خصوصی سنگاپور در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه را به گردش در ‏آورده اند و که حدود ۷۰ درصد این سرمایه از سوی سرمایه گذاران خارجی به این بانکها منتقل ‏شده است . همچنین درآمد دارائی دولت سنگاپور در سال گذشته به بیش از ۲ میلیون دلار ‏سنگاپوری رسید که سرمایه گذران خارجی این مبلغ را به منظور حضور در این کشور می پردازند ‏‏.‏
● ‏" مالیات ۳ درصدی بر زغال سنگ در ویتنام "‏
▪ ویتنام :‏
وزارت دارایی وییتنام در نظر دارد تا بر صادرات زغال سنگ مالیات ۳ درصدی اعمال کند ‏‏. ‏
به گزارش خبرگزاری سامان وبه نقل از شین هوا، روزنامه های ویتنامی با اعلام این خبر ‏اعلام کردند : قوانین مالیاتی گذشته که بر صادرات زغال سنگ اعمال می شد در سال ۱۹۹۸ ‏تدوین شده بود و تغییر مالیات ها در سال جاری موجب تشویق صادر کنندگان این محصول شده ‏است . در حال حاضر تولید ذغال سنگ ویتنام برای استفاده در صنایع داخلی این کشور به ‏خصوص به خصوص تولید برق ، کاغذ ، کود سیمان کافی است. ویتنام بزرگترین تولید کننده ‏وصادر کننده زغال سنگ است و درملاقات مقام های ویتنامی با خریداران خارجی، گروه ملی ‏تولید زغال سنگ ویتنام اعلام کرد، در نظر دارد تا ۳۶.۴ میلیون تن زغال سنگ برای سال جاری ‏تولید کند . این میزان ۷ درصد بیشتر از سال گذشته است . گروه ملی تولید زغال سنگ که پیشتر ‏شرکتی دولتی محسوب می شد، در نظر دارد تا ۳۱ میلیون تن زغال سنگ را در سال ۲۰۰۶ ‏بفروشد که از این فروش ۱۶.۴ میلیون تن آن به ویتنام و ۱۴.۶ میلیون تن آن به خریداران ‏خارجی اختصاص خواهد یافت .‏
‏ به تازگی برنامه ریزان وزرای ویتنامی و سرمایه گذاران این کشور از دولت خواسته اند که ‏صادرات زغال سنگ را در طی سال های ۲۰۰۶ – ۲۰۱۰ کاهش دهد . کشورهای صادر کننده ‏زغال سنگ پیشنهاد کردند که حجم صادرات زغال سنگ در سال ۲۰۰۶ ۱۷.۹ میلیون تن باشد ‏که این میزان برابر با حجم صادرات در سال ۲۰۰۵ است . آنها همچنین خواستار کاهش سالانه ۱ ‏میلیون تن از صادرات زغال سنگ در فاصله با هدف کاهش صادرات صورت می گیرد؛ ‏
سال های ۲۰۰۷ - ۲۰۱۰ شده اند . تا پایان امسال ویتنام از محل صادرات زغال سنگ به ‏بیش از ۲۰ کشور و ناحیه از جمله چین ، ژاپن، کره جنوبی ، تایلند، مالزی ، هند ، برزیل ، اتحادیه ‏اروپا ، ۶۵۸ میلیون دلار درآمد خواهد داشت . ‏
● ‏" افزایش مالیات کارگران خارجی در میانمار "‏
▪ میانمار:‏
میانمار در تلاشی برای عادی کردن میزان مالیات ها در این کشور ، مالیات اتباع خارجی ‏شاغل در این کشور را تشدید می کند .‏
به گزارش هفته نامه محلی الون نیوز، وزیر دارایی این کشور اعلام کرد : کارگران خارجی ‏که درآمد ارزی دریافت می کنند باید از تاریخ شروع سال مالی ۲۰۰۷ – ۲۰۰۶ در ماه آوریل ، ‏‏۱۵ درصد مالیات بر درآمد آن هم به صورت ارزی پرداخت کنند .
بر اساس گزارش سازمان درآمدهای مالیاتی میانمار ، طی ۱۸ سال گذشته ، دولت این کشور شیوه ‏ای جدی برای وصول مالیات از شرکتهای خصوصی در نظر نگرفته بود. ‏
با ثابت نگه داشتن نرخ وصول مالیات ، میزان مالیات بر درآمد برای کاسبان محلی از پول ‏رایج این کشور بین ۵ تا ۳۰ درصد متغیر بود.‏
‏۹۰ درصد درآمدهای دولت میانمار ازمالیات کسب می شود و مقامات دولتی تلاش می ‏کنند سرمایه کافی برای پروژه های تاسیساتی و زیر بنایی را با مجاب نمودن مالیات دهندگان به ‏افزایش آن ، تامین نمایند . ‏
● ‏" تعیین مالیات جدید سوخت از سوی چین "‏
▪ چین :‏
چین مالیات جدیدی را برای سوخت تعیین و جستجو برای یافتن منابع جدید انرژی را ‏تصویب کرد تا بدین ترتیب بتواند به این کشور برای کاهش مصرف نفت و صرفه جویی در این ‏فرآورده کمک کند. به گزارش خبرگزاری شین هوا ، جائو شی چان رئیس تیم تحقیق در توسعه ‏ملی و کمیسیون مرکز اصلاحات انرژی این کشور گفت : مالیات بر سوخت یکی از روشهای است ‏که برای مصرف عاقلانه سوخت در نظر گرفته شده است تا به وسیله آن به روند مصرف کاهش یابد ‏‏. چین بعد از امریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت در دنیا بشمار می رود و برای رشد سریع ‏اقصادی خود که ۱۰.۹ درصد در سال نیمه اول امسال محاسبه شده است به منابع جدید سوخت ‏نیازمند است . آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرد : تقاضای مورد ‏نیاز این کشوردر سال ۲۰۰۶ روزانه به طور متوسط ۷.۳ میلیارد بشکه و ۷.۴۲ میلیون بشکه در ‏سال ۲۰۰۷ و ۷.۸ میلیون بشکه در سال ۲۰۰۸ است . ‏
با وجود نوسانات آسان در قیمت نفت برای مصرف کنندگان جائو اشاره کرد که مالیات بر ‏سوخت با توجه به قیمت های بین المللی نفت تعیین می شود . جائو بدون هیچ توضیجی در ‏خصوص چگونگی اکتشاف منابع جدید خاطر نشان کرد : جستجوهای جدید برای کشف منابع ‏جدید و تامین انرژی لازم برای مصرف از سوی دولت تصویب شده است . وی افزود : چین باید از ‏قیمت های جدید ماشینهای تولید نفت استقبال کند و آن را در بازار عرضه و تقاضا منعکس نماید. ‏
ضیا موسوی
منابع:‏
‏ رسانه مالیاتی ایران (سامان) ‏www.itmnews.ir
منبع : بانک مقالات فارسی


همچنین مشاهده کنید