جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


امروز شنبه بیستم بهمن ماه سال۱۳۸۶ هجری شمسی در تاریخ


امروز شنبه بیستم بهمن ماه سال۱۳۸۶ هجری شمسی در تاریخ
امروز شنبه بیستم بهمن ماه سال۱۳۸۶ هجری شمسی، مصادف است با اول صفر سال ۱۴۲۹ هجری قمری و برابر است با نهم فوریه سال ۲۰۰۸ میلادی.
● گام به گام تا پیروزی
در چنین روزی در سال ۱۳۵۷ ه ش هجری شمسی ، طرفداران بختیاردر استادیوم امجدیه تهران تظاهرات کردند. هدف از این تظاهرات حمایت از قانون اساسی شاهنشاهی و دولت غیرقانونی بختیار بود. در این تظاهرات عمال رژیم پهلوی و خانواده‏هایشان حضور داشتند و شعارهای آنان اغلب به حمایت از حکومت سوسیال دمکراسی بختیار بود. این اجتماع به دعوت "جبهه وحدت ملی" از ساعت نه و نیم به منظور تایید دولت بختیار تشکیل شد . شرکت کنندگان در آن که بیش از سی هزار نفر تخمین زده می شدند با صدور قطعنامه ای از دولت ، اجرای کامل و دقیق قانون اساسی و از بختیار حفظ سنگر خود به عنوان پاسدار قانون اساسی را خواستار شدند. در این روز همچنین مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر موقت دولت انقلابی در یک سخنرانی که در دانشگاه تهران ایراد کرد برنامه های دولت موقت را اعلام نمود . بازرگان در نخستین سخنرانی خود در برابر مردم گفت : ماموریتی که رهبر انقلاب به من داده است پر مخاطره ترین و سنگین ترین ماموریت در عمر ۷۱ ساله مشروطیت ایران است که به نخست وزیر ایران داده شده است . آنگاه بازرگان افزود : خطوط اصلی و وظایف دولت موقت به قرار ذیل است : احراز و انتقال قدرت ، ارایه و اثبات حقانیت ( رفراندوم )، احیاء و اداره و اصلاح مملکت ، انتخابات مجلس موسسان و ارجاع به آراء عمومی برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید ، انتخابات مجلس شورای ملی ، استعفا و تحویل کار به رییس جمهور و به دولت رسمی بعدی .
● درگذشت استاد رسام عربزاده
درچنین روزی در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی استاد رسام عرب زاده از طراحان بزرگ فرش ایران دار فانی را وداع گفت.
استاد رسام عرب زاده در سل ۱۲۹۳ هجری شمسی در شهرستان تبریز دیده به جهان گشود . وی با تلفیق هنر های سنتی با نوآوری های هنری، انقلابی بزرگ را در هنر سنتی قالی بافی کشور مان باعث شد . رسام عربزاده از شاگرد ان استاد کمال الملک و استاد حسین بهزاد بود و بافت فرش را از ۱۴ سالگی نزد پدرش آغاز کرد.‏ پس از فوت وی، شهردار تهران منزل قبلی وی را تبدیل به نمایشگاهی از آثار او کرد و در آن آثاراستاد به نمایش گذاشته شد . بنیاد فرهنگی رسام عربزاده با مساحتی حدود دوهزار مترمربع در تیرماه سال ۱۳۷۴ تأسیس شد که در آن آثار زحمات ۸۴ ساله این طراح ارزنده فرش به نمایش گذاشته شده است.‏ تعدادی از فرشهای وی هم اکنون در موزه های لوور و آرمیتاژ موجود است. استاد عرب زاده شیوه جدید گره آویز یعنی کاربرد چهار گره به جای یک گره را در بافت فرش ابداع کرد.
● اهتزاز پرچم ایران
در چنین روزی در سال ۱۳۳۲ ه ش پرچم ایران بر فراز سفارت کبرای ایران در لندن به اهتزاز درآمد.
● عدم اعتنای انگلیس به شکواییه ایران
در چنین روزی در سال ۱۳۳۰ ه ش دولت انگلیس اعلام کرد برای جواب دهی به لایحه دولت ایران هیئتی به دادگاه لاهه نمی فرستد. ناظرین امور سیاسی هم در خارج معتقدند که رأی دادگاه لاهه در هر صورت برای ایران ضمانت اجرائی ندارد. دولت مصدق علیه دولت انگلستان به منظور ملی کردن صنعت نفت لایحه ای را در دادگاه طرح کرده بود .
● واگذاری امتیاز ایجاد راه آهن خوزستان
در چنین روزی در سال ۱۲۹۱ ه ش امتیاز ایجاد راه آهن و استخراج معادن در خوزستان به انگلستان واگذار شد . البته با آغاز جنگ جهانی اول این امتیازات نادیده گرفته شد . امتیازها در دوره قاجار به عنوان یک معضل اجتماعی و اقتصادی رخ می نمود. شاهان قاجار که به علت خوشگذرانی های مقطعی و دائم خود ناشی از سفرهای مختلف به ممالک اروپایی خزانه کشوری را دچار فقر مالی می کردند به منظور تامین پشتوانه مالی برای خزانه هر یک از مناطق کشور را به ثمن بخس در اختیار بیگانگان قرار می دادند .
● شکایت عراق از ایران
در چنین روزی در سال ۱۳۵۲ شمسی عراق علیه دولت ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکایتی مطرح ساخت. در این شکایت عراق مدعی شده بود که ایران در انتقال پول ، اسلحه و کمکهای دیگر آمریکا به کردهای عراقی کمک می کند .
● خود مختاری منطقه نخجوان
در چنین روزی در سال ۱۹۲۴ میلادی منطقه نخجوان اعلام استقلال کرد. این جمهوری خودمختار که درجنوب قفقاز و شمال رود ارس واقع شده ، از شمال و مـشرق محدود به جـمهوری ارمـــنستان ، از جنوب محدود بــه «جمهوری اسلامی ایران» و از غرب محدود به جمهوری ترکیه است . طول مرزهای این جمهوری با «جمهوری اسلامی ایران» ۱۶۳ کیلومتر است. جمعیت این جمهوری خودمختار بالغ بر چهارصد هزار نفر تخمین زده شده است. نخجوان خودمختار براساس معاهده ترکمنچای در سال ۱۸۱۸ میلادی ازخاک ایران جدا شد. در سال ۱۹۱۸ میلادی توسط ارمنی‌ها از خاک جمهوری آذربایجان جدا گردید اما با اعلام خودمختاری در ترکیب جمهوری آذربایجان قرار گرفت. در سال ‌۶۲۲ هجری قمری «جلال‌الدین محمدخوارزمشاه» بر نخجوان حکمرانی می کرد و این نخستین حکومت ایرانی حاکم بر نخجوان بود . نخجوان پس از آن در اختیار ایران بود تا قرن یازدهم هجری و دوران جنگهای ایران و عثمانی، که اراضی نخجوان بارها به میدان جنگ سپاهان دو کشور تبدیل شد. درسال ۱۰۱۲ هجری قمری ، شاه عباس برای بازپس گرفتن ولایات شمال غربی ایران از دولت عثمانی به آذربایجان لشگر کشیدو توانست بخش بزرگی از آذربایجان، قره ‌باغ، ارمنستان ونخجوان را از ترکان بازپس گیرد. در دوران جنگهای ایران وروس ، نخجوان از سوی ارتش روسیه تزاری اشغال شد و طبق «معاهده ترکمنچای» اراضی این منطقه به تصرف دولت روسیه درآمد.
● درخواست پاپ
در چنین روزی در سال ۱۳۶۱ میلادی ، پاپ(رهبر کاتولیک های جهان) خواستار اتحاد کشورهای مسیحی در برابر ترکان عثمانی شد. ترکان عثمانی قصد داشتند قسطنطنیه ( استانبول ) را به تسخیر خود در آوردند .
● قرارداد لونویل
در چنین روزی در سال ۱۸۰۱ میلادی قرارداد لونویل میان دو کشور اطریش و فرانسه به امضا رسید . پس از جنگ هوهن لیندن، اطریش از فرانسه شکست خورد که در نتیجه آن مجبور شد با پرداخت غراماتی با دولت فرانسه صلح نماید .
● تصرف پایتخت او کراین
در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ ارتش شوروی شهر "خارکوف" را به تصرف خود در آورد . خارکوف پیش از کیف، پایتخت سرزمین اوکراین بود . اوکراین در قسمت جنوب شرقی مرکز اروپا واقع شده است و پرچم و دولت و سرود ملی خاص خود را دارد. مرزهای اوکراین با کشورهای روسیه سفید و مالدیو و اسلواکی و رومانی و مجارستان و لهستان در خشکی و با کشورهای روسیه و گرجستان و بلغارستان و رومانی و ترکیه در دریا قرار دارد.
● جان کوینزی رییس جمهور آمریکا
در چنین روزی در سال ۱۸۲۵ میلای نمایندگان آمریکا جان کوینزی را به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب کردند. هیچ نامزد دیگری به اندازه وی اکثریت آرا را به دست نیاورد .
● اختراع ملده شیمیایی برای تلگراف
در چنین روزی در سال ۱۸۸۴ میلادی توماس ادیسون و پاتریک کنی دستگاهی را اختراع کردند که در آن با استفاده از یک ماده شیمیایی تلگراف ها نوشته می شد .
● پایان نبرد گوادالاکانل
در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نبرد گوادالاکانل با پیروزی علیه نیروهای ژاپنی پایان یافت . این جنگ از آگوست سال گذشته میان نیروهای متفقین و متحدین آغاز شده بود و در دریا ادامه داشت . سرانجام با مداخله آمریکا در میدان جنگ، جنگ به نفع متفقین پایان یافت .
● نخستین نمایش فیلم سوپرمن
در چنین روزی در سال ۱۹۵۳ میلادی برای نخستین بار فیلم سوپر من به نمایش در آمد. سوپر من بعدها به عنوان یکی از قهرمانان فیلمهای هالیوودی درآمد و بسیاری شیفته کارهای خارق العاده او شدند . بعدها بتمن و... جای وی را گرفت .
● تولد امیر علیشیر نوایی
در چنین روزی در سال ۱۴۴۱ میلادی امیر علیشیر نوایی شاعر و نویسنده ترک به دنیا آمد ."محبوب القلوب" عنوان مهمترین اثر اوست .
● تولد فرانتس میخاییل
در چنین روزی در سال ۱۷۷۲ میلادی فرانتس میخاییل فرانزن شاعر مشهور سوئدی فنلاندی به دنیا آمد. «آبو» عنوان مهمترین اثر اوست .
● تولد واسیلی ژوکوفسکی
در چنین روزی در سال ۱۷۸۳ میلادی واسیلی ژوکوفسکی شاعر و نویسنده مشهور روس متولد شد . آثار او عمدتا محلی و فولکلور است . ترجمه هومر به روسی عنوان مهمترین اثر اوست.
● تولد ناتسومی سوسکی :
در چنین روزی در سال ۱۸۶۷ میلادی ناتسومی سوسکی نویسنده ژاپنی به دنیا آمد . "کوکورو" عنوان مهمترین اثر اوست . نام اصلی وی ناتسومنی کینوسوکی است .
● علیه میلان
در چنین روزی در سال ۱۴۹۹میلادی دو امپراطوری فرانسه و ونیز علیه میلان پیمان جنگ امضا کردند .
● معاهده آندرو سوف
در چنین روزی در سال ۱۶۶۷ میلادی دو کشور روسیه و لهستان با یکدیگر معاهده آندروسوف را که به منظور صلح تنظیم شده بود امضا کردند .
● جنگ تولون
در چنین روزی در سال ۱۷۴۴ میلادی جنگ تولون میان کشورهای فرانسه و اسپانیا علیه انگلیس به فرماندهی آدمیرال ماتیو در گرفت .
● علیه روسیه
در چنین روزی در سال ۱۷۸۸ میلادی اتریش علیه روسیه اعلان جنگ کرد .
● جمهوری روم
در چنین روزی در سال ۱۷۹۸ میلادی جمهوری روم اعلام شد. این جمهوری توسط نیروهای فرانسوی که روم و ملحقات آن را به اشغال خود در آورده بودند ، تاسیس شد . در این میان پاپ تبعید شد و جمهوری جدید تحت فرمانداری هفت کنسول شروع به کار کرد .
● جنگ داخلی در مکزیک
در چنین روزی در سال ۱۹۱۳ میلادی بر اثر یک تراژدی ده روزه در مکزیک که به جنگ های داخلی در این کشور منتهی شد بیش از سه هزار نفر جان باختند .
● سقوط دولت بونومی
در چنین روزی در سال ۱۹۲۲ میلادی دولت بونومی در ایتالیا سقوط کرد .
● گشایش یک موسسه فنی در حیفا
در چنین روزی در سال ۱۹۲۵ میلادی موسسه فنی رژیم صهوینیستی در حیفا گشایش یافت . این نخستین حضور رسمی اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی به شمار می رود .
● پیمان لیتینوف
در چنین روزی در سال ۱۹۲۹ میلادی شوروی ، استونی ، رومانی ، لهستان و لاتیوا پیمان مشترک تجاری صنعتی لیتینوف را امضا کردند .
● اتحاد بالکان
در چنین روزی در سال۱۹۳۴ میلادی اتحاد بالکان شکل گرفت و در آن کشورهای یوگسلاوی ، یونان ، ترکیه و رومانی شرکت جستند .
● اشغال اندونزی
در چنین روزی در سال ۱۹۴۲ میلادی و در جریان جنگ جهانی دوم ، نیروهای ژاپنی وارد ماکاسار واقع در جنوب اندونزی شدند و این منطقه را به اشغال خود در آوردند .
● تشکیل حزب کارگر آلمان
در چنین روزی در سال ۱۹۴۶ میلادی حزب کارگر آلمان تشکیل شد. این نخستین حزب چپگرای آلمانی بود که پس از جنگ جهانی دوم و حکومت راستگرای هیتلر در آلمان تاسیس می شد .
● اعلام استقلال جاماییکا
در چنین روزی در سال ۱۹۶۲ میلادی جاماییکا با امضای قراردادی خواستار استقلال کشورش از انگلستان شد .
● درگذشت میشله
در چنین روزی در سال ۱۸۷۴ میلادی ژول میشله مورخ مشهور فرانسوی در گذشت. وی در سن هفتادو پنج سالگی دار فانی را وداع گفت. او آثار درخشانی در حوزه تاریخ از خود به جای گذاشته است.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید