پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نژادپرستان در پیست!


نژادپرستان در پیست!
مسؤولان پیست بارسلونا با تمام وجود تلاش می کنند از تکرار رفتاری که با لوییز همیلتون راننده مک لارن صورت گرفت، جلوگیری کنند. این جمله ای است که این روزها بارها از زبان مسؤولان مختلف اتومبیلرانی اسپانیا شنیده می شود، از رییس پیست بارسلونا گرفته تا وزیر ورزش این کشور و هر کس که به نحوی با این قضیه مربوط است. گرچه در ورزش های مختلف و به خصوص فوتبال رفتارهای نژادپرستانه دیده شده اما فرمول یک تاکنون شاهد چنین رفتار زشتی نبوده است، هرچند که غیر از این انتظار دیگری نمی رفت، چرا که لوییز همیلتون اولین راننده رنگین پوست تاریخ فرمول یک جهان است. این راننده ۲۳ ساله هفته گذشته در حالی که در تمرینات پیش فصل و در پیست کاتالونیای اسپانیا تمرین می کرد، با رفتار نژادپرستانه اسپانیایی ها روبرو شد. تماشاگران در حالی که همیلتون مشغول رفتن به گاراژ مک لارن بود، او را هو کردند و الفاظ زشتی را خطاب به او فریاد زدند. این قضیه با واکنش افراد مختلف روبرو شد و حتی از احتمال گرفتن میزبانی از اسپانیایی ها سخن به میان آمد. اولین واکنش از جانب همیلتون بود که با ناراحتی از این عمل گفت: «راستش را بخواهید واقعاً ناراحت شدم. من این کشور را دوست دارم به خصوص شهر بارسلونا. مردم اسپانیا همواره خونگرم و با احساس هستند.»
البته واکنش اسپانیایی ها را نمی توان تنها به مسائل نژادپرستی ربط داد، بلکه ریشه دشمنی آنها با همیلتون به حوادث فصل گذشته بازمی گردد. فرناندو آلونسو قهرمان ۲ دوره فرمول یک جهان و قهرمان ملی اسپانیا ابتدای فصل گذشته با سر و صدای فراوان راهی تیم انگلیسی مک لارن شد. در آن زمان حتی مسؤولان مک لارن هم پیش بینی نمی کردند، جوان بی تجربه ای که قرار بود فصل را به عنوان هم تیمی آلونسو و احتمالاً جاده صاف کن او آغاز کند، اعجوبه ای است که پدیده مسابقات می شود. با شروع مسابقات همیلتون نمایشی خیره کننده را ارایه کرد و مسؤولان مک لارن زودتر از چیزی که انتظار می رفت، متوجه هموطن شان شدند. از سوی دیگر آلونسو که انتظار توجهی ویژه داشت، خیلی زود خودش را غریبه ای در میان انگلیسی ها یافت. آلونسو و همیلتون خیلی زود تبدیل به دشمنان خونی هم شدند و راننده اسپانیایی در تمام طول فصل شکایت می کرد که انگلیسی ها هوای هموطن شان را بیش از او دارند. به هر حال این رقابت تا آنجا شدت گرفت که در پایان فصل کیمی رایکونن راننده فراری قهرمان شد. همیلتون نیز امیدوار است تماشاگران اسپانیایی درک کنند او نیز در فصل گذشته چاره ای به غیر از رقابت با راننده محبوب آنها نداشته است: «تنها کاری که من انجام دادم این بود که تلاش کنم بهترین نمایش ممکن را در رقابت های قهرمانی داشته باشم. در هیچ زمینه ای ندیدم که کسی تعصبی بر ضد فرناندو داشته باشد اما رقابت سال گذشته بسیار سخت و نزدیک بود و موجب شد به تصور من در اسپانیا خدشه وارد شود.»
یکی از کسانی که به خوبی می تواند حال و هوای پیست اسپانیا را تشریح کند، دیوید کرافت گزارشگر رادیو BBC است که در محل حاضر بود: «در حدود ۵۵ هزار نفر در طول ۳ روزی که تمرین برگزار می شد آنجا حاضر بودند. بعضی از آنها شعارهای کثیف و زشتی علیه لوییز می دادند و عده ای دیگر او را هو می کردند. ما تاکنون هرگز چنین چیزی در فرمول یک ندیده بودیم. حتی عده ای از تماشاگران محافظان منطقه حفاظتی تیم را هول می دادند و به نرده های محافظ فشار می آوردند.»
بازتاب این حادثه آنقدر گسترده بود که گری سوتکلیف، وزیر ورزش انگلیس نیز از مسؤولان FIA (فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی) خواست از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند: «نژادپرستی نباید تحمل شود. این اولین باری نیست که ورزشکاران انگلیسی در اسپانیا مورد توهین های نژادپرستانه قرار می گیرند (اشاره به بازیکنان فوتبال). اکنون این سؤال پیش می آید که چنین پیستی لیاقت برگزاری یک گراندپری را دارد؟ من در نامه ای از FIA خواستم هر کاری که می توانند در پاسخ به این عمل انجام دهند. همچنین نامه ای به وزیر ورزش اسپانیا خواهم نوشت تا ناراحتی مان را نسبت به رفتارهای نژادپرستانه که با ورزشکاران انگلیسی می شود، ابراز کنم.»
اسپانیا میزبان ۲ گراندپری در فرمول یک است. گراندپری بارسلونا در تاریخ ۲۷ آوریل و گراندپری والنسیا در تاریخ ۲۷ آگوست.
● واکنش اسپانیایی
با بالا گرفتن بحران و به جود آمدن شایعاتی مبنی بر به خطر افتادن میزبانی، اسپانیایی ها نیز به تکاپو افتادند. متهم ردیف اول رامون پرادرا رییس پیست بارسلونا بود که قول داد از تکرار حوادثی مشابه در گراندپری بارسلونا جلوگیری خواهد کرد: «ما صحبت هایی با مسؤولان FIA انجام داده و به آنها اطمینان دادیم نژادپرستی را از گراندپری بارسلونا محو خواهیم کرد. گرچه نمی توانیم تضمین کنیم تک تک هواداران رفتاری معقول داشته باشند اما تمام تلاش مان را می کنیم و مطمئن باشید چنین رفتاری ۲۷ آوریل تکرار نخواهد شد. من در تمام لحظات آنجا بودم و ما نباید رفتار ۴ یا ۵ نفر را به ۵۰ هزار نفر تعمیم دهیم. من روز بعد هم در پیست بودم و رفتار غیر معقولی ندیدم و با مسؤولان مک لارن هم که صحبت می کردم از شرایط کاملاً راضی بودند.»
● متهم: نژادپرست نیستم
تونی کالدرون یکی از ۴ نفری است که کلاه گیسی با موهای وزوزی به سر گذاشته بود، صورتش را مشکی کرده و تی شرتی به تن داشت که رویش نوشته بود: «خانواده همیلتون». آنها در کنار محل عبور همیلتون ایستاده بودند و به نوعی بحران سازهای اصلی پیست بارسلونا بودند اما کالدرون در مصاحبه با روزنامه پابلیکو اسپانیا می گوید، نژادپرست نیست: «ما یکشنبه گذشته بیرون رفتیم و لباسی مناسب کارناوال به تن کردیم. به پیست مونتلو رفتیم تا خوش باشیم و دوست داشتیم با پدر همیلتون شوخی کنیم. ما به هیچ وجه قصد توهین به کسی به خاطر رنگ پوست اش را نداشتیم. من نژادپرست نیستم و این چیزهایی که روزنامه های انگلیسی نوشته اند، شرم آور است. ضمن اینکه در عکس (که ۴ نفر سیاه پوش در آن دیده می شدند) من در مرکز قرار داشتم که شبیه به یک ضد قهرمان به نظر می رسیدم. این نیز مطلبی بود که موجب عصبانیتم شد.»
کالدرون همچنین می گوید، از هنگام ورود او و دوستانش هیچ یک از مسؤولان پیست به آنها تذکری در مورد لباس شان ندادند: «مأمورانی که در دروازه های ورودی ایستاده بودند، با دیدن ما لبخند زدند و به ما اجازه عبور دادند. جالب است که نیمی از مردمی که آنجا بودند فکر می کردند ما طرفداران همیلتون هستیم و عده زیادی هم با ما عکس گرفتند. اگر می دانستم چنین اتفاقاتی رخ می دهد، هرگز آنگونه لباس نمی پوشیدم و باور کنید قصد توهین به هیچ کس را نداشتم. ما به هیچ وجه قصد نداشتیم مشکلی برای مک لارن و لوییز همیلتون ستاره این تیم به وجود آوریم.»
منبع: ایندیپندنت
علی آخوندان
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید