جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خون روان خواهد شد There Will Be Blood


خون روان خواهد شد    There Will Be Blood
▪ کارگردان: پل تامس اندرسون.
▪ فیلمنامه: پل تامس اندرسون بر اساس داستانی از اپتن سینکلر.
▪ موسیقی: جانی گرین وود.
▪ مدیر فیلمبرداری: رابرت الزویت.
▪ تدوین: دیلن تیچنور.
▪ طراح صحنه: جک فیسک.
▪ بازیگران: دانیل دی-لویس[دانیل پلینویو]، پل دانو[الای ساندی]، کوین جی. اوکانر[هنری]، کیاران هیندز[فلچر]، دیلان فریزیر[اچ. دابلیو. پلینویو]، سیدنی مک آلیستر[مری ساندی]، دیوید ویلیس[ایبل ساندی]، دیوید وارشاوفسکی[اچ. ام. تیلفورد]، کالتون وودوارد[ویلیام بندی]، کولین فوی[مری ساندی بزرگسال]، راسل هاروارد[اچ. دبلیوی بزرگسال].
▪ ١٥٨ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نام دیگر: Oil!. نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه-بهترین فیلمبرداری-کارگردانی-تدوین-تدوین صدا- بهترین فیلم-بهترین بازیگر نقش اول مرد-بهترین فیلمنامه اقتباسی، نامزد جایزه بهترین تدوین از انجمن تدوینگران فیلم آمریکا، نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری از انجمن فیلمبرداران آمریکا، نامزد بهترین طراحی صحنه از اتحادیه طراحان صحنه، نامزد جایزه بافتا برای بهترین فیلمبرداری-بهترین کارگردانی-بهترین فیلم-بهترین بازیگر نقش اول مرد-بهترین موسیقی-بهترین فیلمنامه اقتباسی-بهترین صدابرداری-بهترین بازیگر مرد نقش مکمل/دانو و بهترین طراحی صحنه، نامزد حزس طلای جشنواره برلین، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد-بهترین موسیقی و نامزد جایزه بهترین فیلم از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از انجمن منتقدان فیلم مرکز اوهایو، برنده جایزه بهترین بازیگر و نامزد جوایز بهترین فیلمبرداری-کارگردانی-موسیقی-فیلمنامه اقتباسی و بهترین فیلم از مراسم انجمن منتقدان سینمایی شیکاگو، برنده جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن منتقدان سینمایی دالاس فورت ورث، نامزد جایزه بهترین کارگردانی از اتحادیه کارگردان های آمریکا، برنده جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن منتقدان سینمایی فلوریدا، برنده جایزه گولدن گلاب بهترین بازیگر نقش اول مرد و نامزد گولدن گلاب بهترین فیلم، برنده جایزه بهترین فیلم از انجمن منتقدان کانزاس سیتی، نامزد جایزه بهترین بازیگر-کارگردانی-بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه نویس از انجمن منتقدان فیلم لندن، برنده جایزه بهترین بازیگر-کارگردانی-بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلم از مراسم انجمن منتقدان سینمایی لس آنجلس، برنده جایزه بهترین بازیگر-بهترین فیلمبرداری-بهترین کارگردانی وبهترین فیلم از مراسم انجمن ملی منتقدان سینمایی، برنده جایزه بهترین بازیگر-بهترین فیلمبرداری از مراسم انجمن منتقدان سینمایی نیویورک، برنده جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن منتقدان سینمایی فونیکس، نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری از مراسم ساتلایت، برنده جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن بازیگران سینما، برنده جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن منتقدان سینمایی ساوت وسترن، نامزد جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی از مراسم اتحادیه نویسندگان آمریکا.
▪ ژانر: درام.
سال ١٨٩٨، نیومکزیکو. دانیل پلینویو در معدن نقره خود سرگرم کار است. اما زمانی که رگه ای از نقره می یابد، در پی سانحه ای پایش می شکند و مجبور می شود تا سینه خیز به شهر برود. سپس چند کارگر اجیر کرده و با خود به معدن می برد.
یکی از کارگران با خود کودک بی مادری همراه دارد. کار روی رگه نقره، تصادفاً منجر به کشف نفت می شود و پلینویو را از یک صاحب معدن تبدیل به مردی دارای چاه نفت می کند. هنگام حفاری پدر کودک در پی سانحه ای کشته می شود و پلینویو بچه را به فرزندی پذیرفته و تام اچ. دابلیو. را به او می دهد. ٩ سال بعد پلینویو هر چند فردی موفق، اما هنوز ثروتمند خرده پا است. تا این که یک شب پسر جوانی به نام پل ساندی به محل کار وی آمده و نشانی منطقه ای نفت خیز در یک ملک خصوصی در کالیفرنیا را به وی می فروشد. پلینویو و اچ. دبلیو. به آنجا می روند و زمین را در ازای ١٠ هزار دلار از ایبل-پدر پل- خریداری می کنند. اما ایلای برادر دو قلوی پل تنها به شرط ساختن یک کلیسا زمین را قابل واگذاری می داند. ایلای واعظی جوان ولی پر طرفدار است و از این راه قصد دارد تا نفوذ خود را گسترش دهد.
اما پلینویو این شرط را رد می کند. پس از استقرار کارگران و شروع حفاری، پلینویو متوجه می شود که انتقال نفت خام به دلیل نبود خط آهن در محل بسیار گران تمام خواهد شد. تنها راه خریداری زمین های اطراف و کشیدن لوله است. اما یکی از زمین داران به نام باندی حاضر به واگذاری مزرعه خویش نیست. مزاحمت های ایلای نیز مزید بر علت شده و رابطه ای طوفانی میان او و پلینویو برقرار است و کشته شدن کارگری حین حفاری بر دامنه اختلافات آنها دامن می زند.
بالاخره چاه به نفت می رسد، ولی انفجار گاز باعث می شود تا اچ. دبلیو کر شود. مدتی بعد مردی به نام هنری که خود را برادر پلینویو اعلام می کند بر در خانه وی ظاهر می شود. اما دردسر واقعی با از راه رسیدن پیشنهادی مبنی بر خرید زمین و چاه های نفت وی به قیمت ١ میلیون دلار از سوی دیگر ثروتمندان منطقه آغاز می شود....
● چرا باید دید؟
پل تامس اندرسون متولد ١٩٧٠ کالیفرنیاست. در ١٨ سالگی با فیلم داستان دیرک دیگلر-یک مستند ساختگی درباره یک بازیگر فیلم های پورنو- توجه منتقدان را به خود جلب کرد. قصه این فیلم چند سال بعد گسترش یافت و تبدیل به شب های عیاشی شد و اندرسون را به اوج قله های موفقیت رساند.
اما تا قبل از آن روز فیلم کوتاهی به نام سیگار و قهوه و اولین فیلم بلندش را به نام سیدنی یا جفت چهار ساخت. جفت چهار با وجود سوژه تازه اش در زمان نمایش خود توجه زیادی جلب نکرد، اما شب های عیاشی و سپس ماگنولیا نشان داد که اندرسون فیلمسازی گران قدر و وارث کارگردان هایی چون افولس، رنوار، تروفو، اسکورسیزی،فلینی، ولز، برسون و ... است که در هر سه فیلم انگشت بر روی تباهی نسل دهه ١٩٨٠ و ٩٠ آمریکا گذاشته و تم اصلی هر سه فیلمش خانواده جایگزین است.
شب های عیاشی و ماگنولیا برای وی جوایز فراوان، ستایش منتقدان و نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه و کارگردانی را به دنبال آورد. اما فیلم Punch-Drunk Love در سال ٢٠٠٢ با وجود مقبولیت اش در میان بسیاری از منتقدان، از کارهای پیشین وی به شدت دور بود.
اینک پس از شش سال وقفه پنجمین فیلم بلند وی به نمایش در آمده و موفق به کسب نامزد چندین اسکار شده است. البته اندرسون در این سال ها به شدت سرگرم ساختن فیلم های کوتاه ویدیویی یا تلویزیونی بوده، اما می توان تمامی آنها را تجدید قوا برای ساخت یک شاهکار حماسی به نام خون روان خواهد شد ارزیابی کرد.
این شاهکار حماسی درباره حرص و آز آدمی بر خلاف تصور فقط با ٢٥ میلیون دلار ساخته شده و تا این لحظه نتوانسته در گیشه موفقیت زیادی کسب کند. فیلم اقتباسی کاملاً آزاد و حتی غیر وفادارانه از کتاب سینکلر است. قصه ای ظاهراً درباره یک جوینده ثروت، کسی مانند جویندگان طلای قرن نوزدهم آمریکا که در ابتدای قرن تصادفاً تبدیل به جوینده نفت می شود.
اشتباه نکنید، این فقط پوسته ظاهری فیلمی است که دو شخصیت محوری دارد. یکی پلینویو و دیگری واعظی شیاد به نام ایلای ساندی که هر دو به نوعی قربانی طمع خویش می شوند. البته دیگران هم قربانی حرص آنها خواهند شد.
اندرسون این بار بر فروپاشی انسان ها در پروسه ثروت و ایمان دست گذاشته و مطالعه ای موردی در تاریخ معاصر آمریکا را به تصویر کشیده است. این همان رویای آمریکایی است که حرص و باورهای غلط آن را به نابودی می کشاند. یک گنج های سی یرا مادره به روزتر که شخصیتی دراکولا وار در راس آن قرار دارد. مردی که ثروت را برای گریز از دیگر انسان ها می خواهد!
خون روان خواهد شد در مقایسه با دیگر نامزدهای اصلی اسکار فیلمی باشکوه تر، قوی تر و ماندگارتری است. یک همشهری کین دیگر که باید از سوی اعضای آکادمی به آن دقت شود! از بازی دانیل دی لوئیس، فیلمبرداری الزویت و موسیقی جانی گرین هر چه بگویم، کافی نخواهد بود. فقط توصیه می کنم آن را چند بار ببینید.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید