چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


جونو Juno


جونو   Juno
▪ کارگردان: جیسون ریتمن.
▪ فیلمنامه: دیابلو کودی.
▪ موسیقی: مت مسینا.
▪ مدیر فیلمبرداری: اریک استیلبرگ.
▪ تدوین: دینا ئی. گلاوبرمن.
▪ طراح صحنه: استیو سیکلد.
▪ بازیگران: الن پیج[جونو مک گاف]، مایکل سرا[پاولی بلیکر]، جنیفر گارنر[ونیسا لورینگ]،جیسون بیتمن[مارک لورینگ]، آلیسون جنی[برن مک گاف]، جی. کی. سایمونز[م کمک گافه، الیویا ثریلبای[لی].
▪ ٩٦ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا، کانادا، مجارستان. نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی-بهترین فیلم-بهترین بازیگر نقش اصلی زن و بهترین فیلمنامه اصیل، نامزد جایزه بهترین تدوین از انجمن تدوینگران آمریکا، نامزد جایزه بافتا برای بهترین بازیگر نقش اصلی زن و بهترین فیلمنامه، برنده جایزه بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران و نامزد ٤ جایزه دیگر از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول و بهترین فیلمنامه از انجمن منتقدان فیلم اوهایو، ، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول-بهترین فیلمنامه- بازیگر خوش آتیه/سرا از مراسم انجمن منتقدان فیلم شیکاگو، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از مراسم انجمن منتقدان فیلم دالاس فورت ورث، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن-بهترین فیلمنامه و جایزه پالین کیل از مراسم انجمن منتقدان فیلم فلوریدا، برنده جایزه ویژه داوران جوان و نامزد جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره گیخون، نامزد گولدن گلاب بهترین فیلم-بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمنامه و ....
▪ ژانر: کمدی، درام، عاشقانه.
جونو دانش آموز دبیرستانی بعد از مدتی دوستی با پاولی بلیکر-یک از هم مدرسه هایش و عضو تیم دوی میدانی تصمیم می گیرد تا اولین تجربه جنسی اش را با وی صورت دهد.
این تجربه منجر به حاملگی وی می شود. جونو پس از مشورت با دوستش لی و مراجعه ناموفق برای سقط فرزند ناخواسته، تصمیم می گیرد تا کودک را به دنیا آورده و سپس آن را در اختیار زوجی قرار دهد که قادر به بچه دار شدن نیستند.
پس از مدتی زوج مارک و ونیسا لورینگ را پیدا می کنند. زوجی مرفه که از بچه دار شدن نومید شده و به نظر می رسد بهترین گزینه باشند. بعد از ملاقات و امضای ورقه های قانونی پدر جونو و مادرخوانده اش شروع به مراقبت از وی می کنند. اما با نزدیک شدن به زمان به دنیا آمدن کودک همه چیز به هم می ریزد.
● چرا باید دید؟
راجر ایبرت و چند منتقد دیگر با دیدن این فیلم کوچک، جمع و جور و کمدی میان خیل فیلم درام به شدت سر ذوق آمده و ستایش های فراوانی نصیب آن کرده اند. اتفاقی که در میان اعضای آکادمی اسکار هم تکرار شده و جونو را به یکی از ٥ نامزد اصلی مراسم امسال تبدیل کرده است. اما فارغ از این هیاهوها جونو یک فیلم متوسط رو به بالا است.
یکی کمدی درام با فیلمنامه ای قابل قبول که موضوع آن بر تمامی فیلم سایه افکنده و دیدگاه های تماشاگران و منتقدان را تحت تاثیر قرارداده است. البته توفیق تجاری این فیلم کم هزینه[٧ و نیم میلیون دلار بودجه در برابر ٨٧ میلیون در آمد] نیز در این روند بی تاثیر نبوده است.
موضوع بارداری ناخواسته در میان نوجوان ها و سرنوشت کودکان محصول روابط جنسی خارج از قراردادهای مرسوم اجتماعی، چند دهه ای است که ذهن دولتمردان و روانشناسان اجتماعی را به خود مشغول کرده است. طبیعی است در کشوری چون آمریکا که هنوز بسیار از مردم مخالف سقط جنین هستند، از میان بردن ثمره چنین همخوابگی هایی گناه محسوب می شود و خیلی ها مانند جونو تشویق به تولد فرزندشان می شوند.
البته همه این جوانان پدر و مادر فهمیم و بامزه ای چون والدین او ندارند یا لااقل دوستی شفیق چون لی. اما مشکل اینجاست که جونو در خود آمادگی نگهداری از کودک را نمی یابد، ولی مارک نیز بعدها با وجود رسیدن به سومین دهه عمرش در خود آمادگی لازم را حس نمی کند. ببخشید پس تکلیف این همه بچه بی صاحب چی می شود؟!
پیشنهاد کارگردان و فیلمنامه نویس بروز علاقه و احساس مسئولیت نزد جونو نسبت به فرزند و حضور مفید ونیسا است و این که در پایان باز هم جونو و پائولی در کنار هم قرار گرفته اند. اما این بار با درکی بیشتر نسبت به قبل و قبول مسئولیت. بازهم جای شکرش باقی است. اما آن چه فیلم را دیدنی می کند تنها بازی ها یا فیلمنامه آن نیست. تیتراژ به شدت دیدنی و حاشیه صوتی آن که پر از ترانه های روز و نوجوان پسند است، نقشی بزرگ در توفیق فیلم دارد.
جیسون ریتمن متولد ١٩٧٧ مونترال و فرزند ایوان ریتمن کارگردان است. از ٢١ سالگی با فیلم Operation شروع به فیلمسازی کرده و با فیلم قبلی خود از این که سیگارمی کشید متشکریم به شهرت رسیده است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید