پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


در دره الاه In the Valley of Elah


در دره الاه    In the Valley of Elah
▪ کارگردان: پل هاگیس.
▪ فیلمنامه: پل هاگیس بر اساس داستانی از مارک بوآل و خودش.
▪ موسیقی: مارک ایشام.
▪ مدیر فیلمبرداری: راجر دیکینز.
▪ تدوین: جو فرانسیس.
▪ طراح صحنه: لارنس بنت.
▪ بازیگران: تامی لی جونز[هنک دیرفیلد]، چارلیز ترون[کارآگاه امیلی سندرز]، جیسون پاتریک[ستوان کیرکلندر]، سوزان ساراندون[جوآن دیرفیلد]، جیمز فرانکو[گروهبان دن کارنللی]، بری کوربین[آرنولد بیکمن]، جاش برولین[رئیس پلیس بوخوالد]، فرانسس فیشر]ایوی]، وس چاتام[سرجوخه استیو پنینگ].
▪ ١٢١ و ١٢٤ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ آمریکا.
▪ نام دیگر: Death and Dishonor. نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول، نامزد جایزه بهترین بازیگر از مراسم انجمن منتقدان فیلم لندن، نامزد جایزه بهترین بازیگر از مراسم ساتلایت، نامزد جایزه شیر طلایی و برنده جایزه از SIGNIS از جشنواره فیلم ونیز.
▪ ژانر: جنایی، درام، راز آمیز، مهیج.
هنک دیرفیلد کهنه سرباز جنگ ویتنام پیامی از طرف ارتش مبنی بر بازگشت پسرش از عراق و سپس ناپدید شدنش دریافت می کند. هنک که یکی دیگر از پسرانش را سال ها قبل از دست داده، این بار برای یافتن دومی عازم محل خدمت وی می شود.
در آنجا با مراجعه به بخش گمشدگان اداره پلیس متوجه می شود که تشکیلات پلیس قادر به کمک به او نیست، چون تحقیقات در مورد پرسنل نظامی فقط بر عهده ارتش است. اما اصرار او و اینکه نظامی ها در حال مخفی کردن چیزی هستند، توجه کارآگاه امیلی سندرز را جلب می کند.
پس از یافته شدن جسد تکه تکه شده مایک دیرفیلد ارتش با اعلام اینکه جسد در محدوده منطقه نظامی یافته شده، پرونده را از دست سندرز خارج می کند. اما پرس و جو از افراد محلی توسط هنک دیرفیلد که موفق شده موبایل پسرش را از کمدی وسایل وی در پایگاه کش برود، او را به سوی سرنخ هایی هولناک درباره چگونگی مرگ پسرش راهنمایی می کند...
● چرا باید دید؟
پل هاگیس فیلمنامه نویس و کارگردان برجسته ای است. متولد ١٩٥٣ اونتاریو که دو سال متمادی برای فیلمنامه تصادف و تیکه میلیون دلاری جایزه اسکار را به دست آورد. دارای سابقه ای طولانی و مثبت در تلویزیون که توقع منتقد و تماشاگر را بالا می برد.
ولی این بار در دره الاه برای تماشاگر چندان جذاب نبوده و پرداختن هاگیس به موضوعی به روز چون جنگ عراق و پیامدهای آن که قرار است جای ویتنام را در سینمای آمریکا بگیرد، فقط مورد پسند منتقدان قرار گرفته است.
فیلم که نام خود را از دره الاه یا دره Terebinth [اشاره به محل نبرد داود و گولیات در کتاب مقدس که در فیلم نیز قصه آن توسط دیرفیلد برای فرزند سندرز روایت می شود] گرفته، بر خلاف تصور رایج میان هیئت انتخاب فیلم خارجی جشنواره فجر امسال اثری در رد یا نکوهش جنگ عراق نیست. بلکه به نوعی یکسان پنداشتن نبرد داود با گولیات و عراق با آمریکا است.
تنها کاری که دیرفیلد انجام می دهد جست و جو برای یافتن پسر خویش[کاری مثل جان وین در جویندگان یا جورج سی اسکات در فیلم پورنو] و بعدها قاتلین او است نه محکومیت جنگ در عراق، جایی که فرزندش برای گسترش دموکراسی در آنجا جنگیده است.
هاگیس از دیدگاهی انتقادی به یک جنگ در حال وقوع می پردازد و همچون دیرفیلد عقیده دارد سربازانی که در این نبرد شرکت کرده اند مستحق مراقبت بیشتری هستند تا پس لرزه های این جنگ روان شان را بیش از این آزار ندهند. والدین این سربازان نیز مستحق برخورد بهتری از سوی نظامیان ارشد هستند. تنها نکته مثبت در دره الاه این است: جنگ جهنم است!
نکته تازه ای نیست، اما هاگیس آن را در پوشش تازه ای به خورد تماشاگر امروز می دهد. در دره الاه فیلمی احساساتی نیست. قصد سوء استفاده از احساس تماشاگر را هم ندارد که نقطه قوت فیلم محسوب می شود.
اما سر و ته آویزان کردن پرچم آمریکا به نشانه بودن وخیم بودن وضعیت از سوی دیرفیلد-کاری که در ابتدای فیلم به تصحیح آن برخاسته بود- علامتی چالش برانگیز است. در دره الاه یک درام جنایی فوق العاده خوب، اما کم تحرک[قابل توجه کسانی که دنبال هیجان هستند] درباره سرگشتگی انسان های درگیر جنگ و اینکه گاه توانایی روبرو شدن با حقیقت مهم تر از کشف آن است.
مطمئناً عراق ویتنام نیست، پس چند سالی منتظر می مانیم تا فیلم های دیگری هم در این باره ساخته شوند. بازی تامی لی جونز ویژگی اصلی فیلم است و لایق اسکار بهترین بازیگر...
امی عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید