پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


طوفان در بازار طلا


طوفان در بازار طلا
طلا به‌عنوان مهم‌ترین و راهبردی‌ترین فلز گرانبها، پشتوانه مالی کشورها و یکی از مهم‌ترین پس‌اندازهای بشر در مواقع خطر و بحران با قدمتی بیش از سه هزار سال یکی از مهم‌‌ترین نقش‌ها را در تحلیل‌های مالی و بنیادین بازی می‌کند.
طلا به‌عنوان پیشاهنگ ریزش و خیزش در میان کالاها یکی از مهم‌ترین دماسنج‌های تورم اقتصادی شناخته می‌شود. کوتاه سخن آنکه هر گونه تحلیل کلی در مورد وضعیت اقتصادی بدون تحلیل آتیه قیمت طلا تحلیلی ناقص است.
طلا در بازارهای جهانی، قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. کاهش ارزش دلار و کاهش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو(بانک مرکزی ایالات متحده)، افزایش قیمت طلا، سایر کالا‌ها وشاخص قیمت کالا‌ها، افزایش ارزش اوراق قرضه سی ساله و سایر اوراق قرضه و در نهایت سقوط سنگین شاخص داو جونز و بازار سهام ایالات متحده ازدلایل بروز این شرایط به شمار می‌آید.
نرخ برابری جفت ارز یورو به دلار از حدود ۱.۲۵۰۰ تا ۱.۴۹۵۰ افزایش پیدا کرد. به‌عبارت ساده‌تر دلار به شدت ضعیف شد.
نرخ بهره نیز طی چند نوبت توسط فدرال رزرو کاهش پیدا کرد. طلا با ۵۰ درصد افزایش از حدود ۵۵۰ تا ۸۵۰ دلار صعود کرد. شاخص کالا‌ها نیز با ۲۵درصد افزایش از ۲۹۰ به ۳۶۰ افزایش پیدا کرد.
نرخ اوراق قرضه ۳۰ساله با حدود ۱۴درصد افزایش از ۲۹۰ به ۳۶۰ افزایش پیدا کرد. و در حلقه آخرشاخص داوجونز با ریزشی حدود ۱۰درصد از ۱۴۰۰۰ تا۱۲۵۰۰ کاهش پیدا کرد.
دلایل مختلفی در تغییرات ذکر شده مؤثر هستند که اهم آنها عبارت‌انداز:اشباع بازار سهام، کاهش ارزش دلار، تنش‌های سیاسی و انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ ایالات متحده. مکانیسم آن نیز بدین ترتیب است که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به‌دلیل احساس اشباع بازار و نزدیک بودن انتخابات سال ۲۰۰۸، آرام آرام از آن خارج شدند.
این کار باعث شروع ریزش در بازار سهام گردید اما سرمایه هرگز بیکار نمی‌ماند و به‌دنبال کسب سود بیشتر وارد بازاری جدید می‌شود.
سرمایه حاصل از فروش سهام بلا فاصله نیز وارد بازار کالا گردید. بدین وسیله بازار کالاها، مخصوصاً طلا رشد سریعی را آغاز کردند. سپس فدرال رزرو جهت حمایت از بازار سهام اقدام به کاهش نرخ بهره کرد.
کاهش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو باعث گردید تا ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگرکاهش یابد و قیمت طلا و اوراق با سرعتی بالا افزایش یابند اما اصلی‌ترین اثر آن راباید در بازار سهام جست‌وجو کرد.
نظام اقتصادی ایالات متحده اوج هوشمندی و موقعیت سنجی خود را به نمایش گذارد.فدرال رزرو با کاهش به موقع نرخ بهره و تأکید بر ادامه کاهش نرخ بهره بازار سهام را از ریزشی محتوم و سنگین در سال ۲۰۰۷ نجات داد.
به عبارت دیگر این اقدام فدرال رزرو باعث شد که بازار سهام ایالات‌متحده فاز استراحت را در سال ۲۰۰۷ به صورت یک اصلاح خنثی طی کند و از ریزش‌هایی مانند ریزش سال‌های ۱۹۸۷ یا ۲۰۰۲ جلوگیری کند.
ولی با این احوال و با وجود حمایت‌های فدرال رزرو به‌دلیل تنش‌های سیاسی، بهای بالای انرژی و انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ریزش در بازار سهام ایالات متحده کاملاً محتمل به‌نظر می‌رسد و این ریزش احتمالی به معنای خروج سرمایه بیشتر از بازار سهام و ورود سرمایه به بازارکالا، خاصا طلا و افزایش بیشتر قیمت طلا است.
از دیدگاه چرخه‌های اقتصادی با توجه به عدم چشم‌انداز مناسب در بازارهای سهام بین‌المللی و با توجه به چشم‌انداز امتداد کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، و همچنین تنش‌های سیاسی سنگین، بازار کالاها، مخصوصا طلا، همچنان جایگاه مناسبی برای جذب سرمایه به شمار می‌شود.
از دیدگاه تحلیلی نیز با توجه به شروع چرخه ۵/۵ ساله در انتهای سال ۲۰۰۶ انتظار می‌رود که روند صعودی طلادر بلند مدت همچنان باقی بماند. هدف بلند مدت صعودی طلا بالای ۱۰۰۰ دلار در هر اونس تخمین زده می‌شود. برای سال ۲۰۰۸ روندی صعودی، با شیب کم و متمایل به خنثی پیش‌بینی می‌شود.
البته انتهای این روند خنثی حوالی ماه نوامبر ۲۰۰۸ همراه با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده تخمین زده می‌شود. لازم به یادآوری است که با توجه به تحلیل تکنیکی و با توجه به کاهش نرخ بهره، در بلند‌مدت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی نیز کاهش خواهد یافت.
نتیجه اینکه قیمت طلا درون یک روند صعودی بلند مدت قرار دارد که این روند قدرت پرتاب قیمت طلا را تا محدوده ۱۰۰۰ دلار نیز دارد. در سال ۲۰۰۸ قیمت طلا عمدتاً شرایطی نوسانی، همراه با شیبی مثبت، اما ملایم را تجربه خواهد کرد.

اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نقطه آغاز تغییرات بسیار بزرگی در قیمت طلا خواهد بود.
احمدرضا خادمی
منبع : نوسازی


همچنین مشاهده کنید