سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

نسل جدید الکترولارینکس کاربردی آسان، صدای انسان


نسل جدید الکترولارینکس کاربردی آسان، صدای انسان
‏electro-larynx‏ ابزار کمکی برای صحبت کردن افرادی است که صدای حنجره خود را از دست داده‌اند. متأسفانه صدای این اشخاص شبیه صدای انسان سالم نیست. با استفاده از این دستگاه بیماران آهنگ صدایشان را به وسیله بازدم کنترل می‌کنند.
این وسیله برای اولین بار در ژاپن ساخته شد و ۳۵۰۰ نفر از بیماران از سال ۱۹۸۸ تاکنون از این وسیله استفاده کرده‌اند.
به هر حال بیشتر بیماران به نوع پیشرفته آن نیاز دارند تا بتوانند بدون کمک گرفتن از دست به راحتی از آن استفاده کنند. ‏Electro-larynxهای جدید به گردن بیمار وصل می‌شود و در ساخت آنها از یک بست نرمش پذیر در برابر حرارت، استفاده شده است.‏
روش‌های مختلفی جهت توان بخشی آوایی افراد مبتلا به ‏laryngectom‏ به کار گرفته شده است. ‏Laryngectomes‏ به افرادی که قدرت صحبت کردن را به واسطه جراحی حنجره از دست داده‌اند، می‌گویند. بسیاری از این افراد روش صحبت کردن حلقی را یاد می‌گیرند و از یک ارگان حلقی برای تولید صدا به جای تارهای صوتی استفاده می‌کنند این روش به خصوص برای مسن‌ترها بسیار مشکل است و باید تمرین فیزیکی داشته باشند تا بتوانند در این کار مسلط شوند.
‏Electro-larynx‏ که صحبت کردن آن بسیار راحت‌تر از سخن گفتن حلقی است، یک ابزار کمک صحبتی برای کسانی است که نمی‌توانند از روش حلقی استفاده کنند.
. دستگاه ‏electro-larynx‏ از یک ویبراتور الکترومکانیکی تشکیل شده که به منظور ایجاد صداهای ارتعاشی به گردن وصل می‌شود. ارایه اطلاعات آواشناختی مانند لهجه و آهنگ با استفاده از این دستگاه بسیار سخت است.
بنابراین صداهای تولیدی یکنواخت است و شبیه صدای انسان سالم نیست. ‏Electro-larynx‏ رایج در استفاده روزمره بسیار مشکل‌ساز است. زیرا همواره نیاز به گرفتن با دست و کنترل آن دارد. در سال ۱۹۸۸ یک ژاپنی این وسیله را با نام "‏your tone‏" به بازار عرضه کرد.
● طراحی ‏electro-larynx‏ پوشیدنی
این وسیله از سه جزء تشکیل شده است:‏
▪ یک ارتعاش‌کننده باریک با یک بست ترموپلاستیکی
▪ یک سوئیچ on/off‏ بی‌سیم ‏
▪ یک جعبه کنترلی
● ارتعاش‌کننده باریک
ویبراتور بر روی گردن بیمار قرار می گیرد. این ویبراتورها در دو سایز مختلف ‏mm‏۱۹*‏mm‏۳۲‏‎ ‎‏ و ‏mm‏۳۱*‏mm‏۳۵ با وزن‌های ۳۲ گرمی و ۴۸ گرمی وجود دارند. از آنجا که سایز عضلات گردن در افراد، مختلف است از بست ترموپلاستیکی استفاده می‌شود تا در دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد نرم و در دمای بدن سفت شوند.
● سوئیچ ‏on/off‏ بی‌سیم
این سوئیچ شامل یک ‏push-button‏ انگشتی و یک فرستنده است که دور مچ بسته می‌شود. به وسیله فشار دادن سوئیچ دور انگشتی، یک موج بی‌سیم توان پایین به کنترلر انتقال می‌یابد.
● جعبه کنترلی
شامل مدار کنترلی کامپیوتری، یک گیرنده بی‌سیم و یک باتری ۹ ولتی با ابعاد ‏mm‏۲۴*‏mm‏۱۲۰*‏mm‏۶۰ است و ‏gr‏ ۱۱۷ وزن دارد که این مدار کنترلی، سیگنال بی‌سیم را از فرستنده دریافت و به ارتعاش‌کننده کوچک می‌دهد.
● ارزیابی
برای ارزیابی نمونه اولیه ‏electro-larynx‏ پوشیدنی، کیفیت صداهای حنجره امتحان می‌شود که برای ارزیابی عملکرد دستگاه، یک مرد ۷۲ ساله که ۱۱ سال به لارنژکتومی مبتلا بود و از دستگاه ‏electro-larynx‏ استفاده می‌کرد مورد آزمایش قرار گرفت.
او یکی از بهترین صحبت‌کنندگان ‏electro-laryn geal‏ بود و به کسانی که در ژاپن به این بیماری مبتلا بودند، این روش را یاد می‌داد.
در ابتدا از شخص تحت آزمایش خواسته شد تا نطقی را که نمای رو به جلو دارد را بیان کند.
در دفعات بعدی آزمایش از شخص خواسته شد تا به ترتیب کلماتی را که نمای رو به بالا، پایین و چپ و راست دارد را بدون فاصله ادا کند. این سیگنال‌های صحبت به وسیله یک میکروفن گوشی‌دار ‏AT۸۱۰X‏ و یک ضبط صوت ‏sony TCD ۱۰۰‎‏ ثبت شد.
در شکل‌های (‏c‏)۶ و (‏e‏)۶ به دلیل ایجاد فاصله بین پوست و ویبراتور سبک مقداری نویز ایجاد شده است که برای برطرف کردن این مشکل همان طور که در شکل‌های (‏a‏)۷ تا (‏e‏)۷ نشان داده شده از یک محکم‌کننده استفاده شده است.
سمیه صراف، سکینه یحیی زاده
منبع : مجله مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی


همچنین مشاهده کنید