چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

قاتـل پنهـان


قاتـل پنهـان
برای بسیاری از هواداران فوتبال تماشای مسابقه یعنی نشستن روی سکوی ورزشگاه و تشویق بازیکنان محبوب از فاصله ای نزدیک اما خیلی ها ترجیح می دهند در خانه، روی مبل خودشان، بدون هیاهوی دیگر هواداران و در آسایش کامل بازی را تماشا کنند. شما جزو کدام دسته هستید؟ اگر جزو گروه دوم هستید و معتقدید هیچ جا امن تر از خانه نیست ، باید بگوییم لطفا مواظب قاتلی که پشت در ایستاده باشید...
فوتبال می تواند برای هواداران حرفه ای ماجرایی خطرناک باشد؛ هوادارانی که برای تماشای مسابقه تیم محبوبشان راهی استادیوم ها می شوند با خطراتی جدی مثل وقوع مشکلات مثانه و حمله ناگهانی سندرم تورت و تماشاگران انگلیسی با مرگ واقعی از طریق کسالت و خستگی مواجه می شوند. تمام هوادارانی که با عشق و تعصب پیگیر بازی های تیمشان هستند باید بدانند شور و هیجان بیش از حد می تواند ضربات جبران ناپذیری به سلامتی شان وارد آورد.
آنهایی که شاهد کشیده شدن سرنوشت مسابقه تیم محبوبشان به ضربات پنالتی بوده اند این مسأله را به خوبی درک می کنند اما اگر کسی نسبت به خطر احتمالی سپردن سرنوشت زندگی اش به دست ۱۱ مرد محصور در یک مستطیل سبز تردید دارد، بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهد. گروهی از دانشمندان آلمانی بعد از انجام یک تحقیق بومی ثابت کرده اند باید از تعصب، استرس و هیجان افراطی پرهیز کرد.
گروه مورد مطالعه تعدادی از هواداران آلمانی در طول جام جهانی بودند که مسابقات سفید پوشان ژرمن را پیگیری می کردند. محققان دانشگاه ماکسی میلیان مونیخ دریافتند روزهایی که تیم آلمان مسابقه دارد احتمال خطر حمله قلبی یا دیگر مشکلات قلبی عروقی بین هواداران مرد تا ۳ برابر افزایش می یابد.
اما تصور اشتباهی است که تنها هواداران احساساتی و پرشور و هیجان استادیوم ها را در معرض خطر بدانیم. در واقع آنهایی هم که در خانه به تماشای مسابقه فوتبال نشسته اند ممکن است قربانی استرس و هیجان خود شوند.
جالب است بدانید قربانیان تنها مردان نیستند. میزان وقوع حملات و ناراحتی های قلبی در زنان فوتبالدوست در طول برگزاری تورنمنت تا ۸۲ درصد افزایش یافت.
محققان بعد از بررسی ۴۲۷۹ گزارش پزشکی از ۷ روزی که تیم ملی آلمان مسابقه داشت و ۲۴ روزی که سایر تیم ها مسابقه داشتند و البته ۲۴۲ روز دیگر در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به نتایجی دست یافتند.
● هزینه های پنالتی
تحقیقات نشان می دهد حمله قلبی معمولا دو ساعت بعد از شروع مسابقه رخ می دهد. حال به خوبی می توان دریافت که چرا بیشترین تعداد حملات قلبی در ۳۰ ژوئن- بازی یک چهارم نهایی که به پیروزی آلمان مقابل آرژانتین در ضربات پنالتی انجامید- ثبت شده؛ بعد از ۹۰ دقیقه وقت عادی و ۳۰ دقیقه وقت اضافه هواداران متعصب آلمانی خطر حذف شدن را حس کردند، درست همان زمان بود که ۶۴ تن از آنها به خاطر حمله قلبی راهی بیمارستان شدند.
تعداد قربانیان در بازی نیمه نهایی که به شکست آلمان مقابل ایتالیا آن هم در وقت های اضافه انجامید هم تقریبا به همان اندازه بود.
گزارش پزشکی چاپ شده در ژورنال پزشکی نیوانگلند تاکید می کند: ظاهرا عامل اصلی وعمده در بروز استرس و حملات قلبی، نتیجه بازی (برد یا باخت) نیست؛ در واقع هیجان شدید و نگرانی مفرط که در حین تماشای یک مسابقه حساس و دراماتیک هوادار را درگیر می کند، مثل آنگاه که پای ضربات پنالتی وسط می آید را باید عامل اساسی بروز مشکلات قلبی دانست.
● قربانیان میزبانی
تماشای مسابقات تیم یورگن کلینزمن در جام جهانی برای هواداران آلمانی که در خاک کشور خودشان پیگیر بازیها بودند حکم یک قاتل پنهان را داشت. خصوصا اینکه بدانید در ۶ مسابقه ای که شاگردان کلینزمن مقابل حریفان صف آرایی کردند تعداد حملات قلبی افزایش یافته بود.
تنها مسابقه ای که حتی یک مورد حمله قلبی هم گزارش نشد، بازی رده بندی بود که به پیروزی ۳ - یک آلمان مقابل پرتغال انجامید. از قرار معلوم وقتی هواداران جام قهرمانی را از دست رفته دیدند دیگر هیجان و اشتیاق سابق را بروز ندادند و دوباره آرامش بر قلب ها حاکم شد.
اگرچه هیجان و استرس از بازی افتتاحیه تا نیمه نهایی عامل اصلی در بروز حمله قلبی بین هواداران آلمانی بوده اما عوامل دیگری هم در این گزارش ذکر شده اند: کم خوابی، پرخوری، مصرف غذاهایی با ارزش تغذیه ای پایین و الکل و البته استعمال سیگار در طول جام جهانی از عوامل افزایش درصد حملات قلبی در طول این تورنمنت بودند؛ چراکه این عوامل منجر به این می شود که هواداران از لحاظ وضعیت بدنی در شرایط ایده آلی برای حمایت از تیمشان نباشند.
فاطمه حلاجی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید