ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ / Sunday, 13 July, 2014
نقش معلم در فرآیند یادگیری

نقش معلم در فرآیند یادگیریحرفه معلمی محتوایی ارزشمند دارد، چنانکه وسعت دایره فکر ما درباره هدفهای تربیتی نیز چنین است، ما ضمن رشد بچه مشاهده می کنیم که رفتار او تغییر می کند، او کارهای تازه ای انجام می دهد و روشهای پیشین انجام کارها را تغییر می دهد و متوجه می شویم که رخدادهای معینی توسط خود او و دیگران بر وی اثر می گذارد و رفتار او واکنشی است در برابر این تحریکها، با مشاهده بیشتر، رفتار و تغییرهایی را می یابیم که این تغییرها ناشی از یادگیری است، به همین سبب واژه یادگیری امر عقلانی یا ذهنی است، ولی باید توجه داشته باشیم که واژه یادگیری مبهم و اغلب گمراه کننده است.
برای معلم بهتر است که به جای انواع رفتار، معنا را محصول یادگیری بداند، این نظریه «تولمان» است که انتظار ما یا ناسازگاری با محیط را آموخته شده تلقی می کند.
«شورب»، « اشمولر» فقط ۵ اصل را در یادگیری مطرح می کنند. وقتی یادگیری آسان و دائمی می شود که معلم به نکات ذیل توجه نماید و در واقع اساس تعلیم و هدایت و یادگیری شاگردان را مدنظر قرار دهد.
یادگیری متناسب با رشد یادگیرنده باشد، وقتی که یادگیری با استعداد بدنی و عقلانی یادگیرنده متناسب است.
یادگیری از طرحی پیروی کند وقتی که یادگیرنده بتواند روابط بامعنا را در میان فعالیتها و هدفها تشخیص دهد. یادگیری مورد ارزیابی قرار گیرد.
یادگیری با رشد شخصیتی و اجتماعی ارتباط پیدا کند. وقتی که یادگیرنده رشد و سازگاری رضایت بخشی را احساس کند، این اصول نتیجه هزاران آزمایشی است که در زمینه یادگیری و ارتباط آن با تعلیم و تربیت به دست آمده است.
در نظریه یادگیری مناسب برای تدریس دو شرط لازم است، طبق نظریه «اوتانل اسمیت» که تحلیل تدریس را بر تحلیل یادگیری ترجیح می دهد، معلم امور رفتاری را یک کل در نظر بگیرد و آن را با امور مشاهده پذیر در کلاس ارتباط دهد، رفتار کودک به اندازه یک ماشین حساب پیچیده است و یک واکنش خاص مثلاً سؤال و جواب یا واکنش در مقابل تعلیم معین و یا اظهار نظر در جریان بحث، همه در زمینه ای وسیع که شامل تفاهم و جمع آوری و تفسیر اطلاعات است، درک شدنی اند، انتخاب و توسعه طرح در این جریان دخالت دارد، معلم واحدهای ساده رفتار را مشاهده نمی کند.
در کلاس درسی این واحدها مورد توجه تجربه تربیتی است، این واحدها به تجربیات موفقیت آمیزی که استمرار موقتی دارند مثلاً ۱۵ دقیقه یا دو یا سه ساعت طول می کشند تقسیم می شود.
معلم برای این تجربیات طرح تهیه می کند و نقشه خود را در ضمن تجربه یا توجه به رفتاری که مشاهده می کند، تغییر می دهد.
تهیه طرح و مشاهده رفتار، بنابر تجربه ای که به صورت واحدی مرکب ظاهر می گردد، انجام می شود و این امر بخشی از تجربه وسیع تربیتی است که استمرار موقتی آن ماهها یا سالها ادامه دارد در نظر گرفته می شود درست است که اغلب فهم و کنترل رخدادهای پیچیده بر اثر تحلیل آنها و توجه به واحدهای ساده تر بیشتر می شود، ولی این امر مستلزم این نیست که واحدهای ساده، مانند رویدادهای پیچیده مشاهده پذیر باشند، اگر چه پیدایش چنین وضعی کار را آسانتر می کند
.شرط دوم این است که نظریه یادگیری باید رفتار انسانی را دست کم تا حدی تغییرپذیر و تصحیح شدنی تلقی کند.
معلمان عموماً اعتقاد دارند که یادگیری تغییری در زندگی یادگیرنده به وجود می آورد.
بدون تردید این نوع یادگیری پیوسته در جامعه جریان دارد و به قول «جوزف ک هارت»چه در مدرسه باشد و چه نباشد. تجربیاتی از این نوع را می توان به طور سنجیده در کلاس طرح کرده و در صورت موفقیت الگوهای معنادار در عادتهای دانش آموزان منعکس خواهد شد.
البته معلمان باید نوع تجربیاتی را که می خواهند توسعه دهند با دقت در نظر بگیرند و کنترل وقتی نتیجه می دهد که مهارتها براساس فعالیت معنادار به دست آمده باشد و باید بر این موضوع اذعان داشت که معلمان حتی در اوضاع ناهنجار، می توانند اقدامهای وسیعی در زمینه پیشرفت استعداد فکری دانش آموزان انجام دهند.
منیژه اسماعیلی
منبع : روزنامه قدس

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
شعر و ادب    حافظ    دیوان اشعار    غزلیات   
دارو و درمان    درمان    روانپزشکی    اختلالات روانی    سایر اختلالات مرتبط با مواد    کوکائین   
خانه و خانواده    بهداشت خانواده    بهداشت روانی    بهداشت روانی در دوره کودکی    ویژگی های مهم دردوران رشد    دوران بارداری مادر   
شعر و ادب    عطار    دیوان اشعار    غزلیات   
تاریخ ادبیات ایران    وضع سیاسی و اجتماعی و علمی و ادبی ایران در قرن چهارم و نیمه اول قرن پنجم هجری    وضع ادبی ایران در قرن چهارم و نیمهٔ اول قرن پنجم هجری    نثر پارسی و نویسندگان بزرگ در قرن چهارم و نیمهٔ اول قرن پنجم   
شعر و ادب    سعدی    بوستان    باب هفتم در عالم تربیت   
سرگرمی    تعبیر خواب   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های تاریخی    روستاهای قدیمی   
شعر و ادب    سعدی    دیوان اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    سنائی    دیوان اشعار    غزلیات   


کلمات در حال جستجو
ظریف    سلاح هسته ای    ایران    غرب    طلا    سکه    ارز    بازار    مسافران برزیل    ممنوع الکاری    تلویزیون    سینما    معیشت    اقتصاد خرد    جان کری    وین    مذاکرات هسته ای    آمریکا    افغانستان    توافق    انتخابات   



وقتی برای کنفرانس های علمی هم «کلاه»ها برداشته می شود!
بالا رفتن قیمت ارز شرکت در کنفرانس‌های خارجی بسیار هزینه‌بر شده است و برای اکثر دانشجویان شرکت در این کنفرانس‌ها میسر نیست و درخواست‌های دانشجویان برای شرکت در کنفرانس‌های داخلی زیاد شده است که این امر سبب افزایش کیفیت مقالات چاپی در ژورنالها و کنفرانس‌های داخلی شده است اما عده‌ای نیز با سواستفاده از تقاضای زیاد دانشجویان اقدام به برگزاری کنفرانس به شکل مضحک و سطح پایین و با هزینه‌ی هنگفت کرده‌اند.

صهیونیست‌ها هجده تن از یک خانواده را به شهادت رساندند!
صهیونیست‌ها هجده تن از یک خانواده را به شهادت رساندند!
خبرنگار النشره نیز از فاجعه‌ای هولناک خبر داده و افزود، نیروهای رژیم صهیونیستی، دست به کشتار وحشیانه‌ای علیه خانواده بطش زده و خانه آن‌ها را در منطقه شعف در شرق شهر غزه هدف قرار داده که به دنبال آن آن ۱۸ فلسطینی از این خانواده به شهادت رسیده و حدود ۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

ابتکار صداوسیما در پخش مهم‌ترین مستند سیاسی سال‌های اخیر
ابتکار صداوسیما در پخش مهم‌ترین مستند سیاسی سال‌های اخیر
سوای مباحث مطرح، این مستند را می‌توان به لحاظ فنی، اثری بسیار جدی در حوزه سیاسی قلمداد کرد که تقریباً همترازش در دهه‌های اخیر در کشورمان تولید نشده و از این منظر دیدنش یک رخداد تازه و یک فرصت متفاوت به شمار می‌آید که نمی‌توان از دست داد.

لحظه به لحظه با دوازدهمین روز «وین ۶»؛ 12:13
جزئیات توافق‌ها و اختلافات از زبان عراقچی
جزئیات توافق‌ها و اختلافات از زبان عراقچی
تعطیلی مجتمع فردو اصلا در دستور کار نیست... این که چگونه و با چه ترتیباتی می توانیم ظرفیت غنی سازی خودمان را افزایش دهیم تا به سطح نیازهای واقعی برسیم، مسائلی است که اکنون در حال مذاکره درباره آن هستیم و این یکی از سخت ترین قسمتهای مذاکره است... اینکه چه میزان غنی سازی در چه مقدار زمان صورت بگیرد، موضوع مذاکره است... در خصوص آب سنگین اراک هنوز توافق حاصل نشده و پیشنهادی که ما دادیم این است که...

دولت - بررسی محتوای تولیدات بخش های خبری صداو سیما در ماههای گذشته نشان می دهد که این رویه در قبال دولت نهم و دهم مهربانانه تر بوده است.
بازرگانی - بررسی ها نشان می دهد سهم هر ایرانی از درآمدهای نفت و گاز کشور 5 میلیون و 60 هزار تومان است.
تئاتر - نمایشنامه خوانی «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی و با کارگردانی محمد رحمانیان شب گذشته در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اجرا شد.
محیط زیست - برای دومین روز در این هفته هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت این در حالی است که قبلا تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال قبل کمتر بود.
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
اسکولاری: رئیس فدراسیون فوتبال برزیل در مورد آینده من تصمیم می‌گیرد
سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل بعد از دومین شکست پیاپی در جام جهانی گفت: استعفا نخواهم داد، رئیس فدراسیون فوتبال برزیل در مورد آینده من تصمیم خواهد گرفت.
۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۰۴:۳۴
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
لوئیس فان خال: این بهترین گروه بازیکنانی بود که تا به حال با آنها کار کرده‌ام
سرمربی تیم ملی هلند بعد از پیروزی 3 بر صفر تیمش مقابل برزیل در دیدار رده بندی و کسب عنوان سومی جام جهانی از عملکرد شاگردانش در این تورنمنت تمجید کرد.
۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۰۳:۵۰
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
اسکار: چیزی برای گفتن ندارم/ تلاش‌مان را کردیم اما روز ما نبود
هافبک تکنیکی تیم ملی فوتبال برزیل بعد از شکست این تیم در دیدار رده بندی گفت: تمام تلاش مان را کردیم و موقعیت های زیادی هم ایجاد کردیم اما امروز روز ما نبود.
۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۰۳:۳۵
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
آرین روبن: در یک قدمی فینال بودیم/ سومی جام جهانی افتخار بزرگی است
مهاجم تیم ملی فوتبال هلند بعد از پیروزی در دیدار رده بندی مقابل برزیل و کسب عنوان سومی گفت: بازی خوبی به نمایش گذاشتیم و به نظر کسب عنوان سومی در جام جهانی افتخار بزرگی ...
۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۰۳:۲۰


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved