پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


کارنامه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۸۵


کارنامه سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۳۸۵
سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌های بیمه‌ای کشور نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه پایدار کشور ایفا می‌کند‌. یکی از اهداف مهم و کلیدی سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در دولت نهم ایجاد تسهیلا‌ت لا‌زم در روند خدمت‌رسانی به مخاطبان، حذف ایستگاه‌های غیرضروری در فرآیند طراحی و اجرای برنامه‌ها به ویژه در زمینه ارایه خدمت بهینه به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارآفرینان است.
سازمان تأمین اجتماعی، یکی از نهادهای محوری برای تحقق اهداف عدالت‌خواهانه دولت است که وظایفی برای آسان‌سازی انجام امور مراجعان و مخاطبان تأمین اجتماعی در حوزه‌های اجرایی مختلف بر عهده دارد. آنچه در پی می‌آید بخشی از عملکرد این سازمان در سال ۱۳۸۵ است.
برخی از مهم‌ترین اصلا‌حات انجام شده در سازمان تأمین اجتماعی در دولت نهم طی یک‌سال گذشته عبارت‌است از:
افزایش مدت اعتبار دفترچه‌های درمانی و تحویل یک‌روزه آنها به مردم در تمام شعب. پیش از این دفترچه‌های درمانی تنها در شعبه اصلی قابل تمدید اعتبار یا تعویض بود و مدت اعتبار محدود دفترچه‌های درمانی و نوبت‌های طولا‌نی برای تعویض دفترچه‌ها، باعث تعدد موارد مراجعه و نارضایتی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران می‌شد. افزایش مدت اعتبار دفترچه ها، که کاهش شدید مراجعات و سفرهای درون شهری را در پی داشت.
حذف الزام انجام معاینه‌های پیش از صدور نخستین دفترچه درمانی و اعتماد به بیمه‌شدگان بر اساس فرم خوداظهاری در زمینه سوابق بیماری‌های قبلی که این امر منجر به رضایتمندی بیمه‌شد‌گان و افزایش سرعت در صدور دفترچه شد.
افزایش مدت اعتبار نسخه‌های دارویی و آزمایشگاهی تجویز شده در دفترچه‌های درمانی برای جلوگیری از الزام مراجعه مجدد بیمه‌شده به پزشک برای تهیه نسخه جدید.
فراهم‌سازی امکان مراجعه بیمه‌شدگان به بیمارستان‌های غیرطرف قرارداد و بازپرداخت هزینه‌های درمانی آنان بر اساس تعرفه‌های مورد عمل در بخش دولتی.
تسهیل شرایط برقراری مستمری بازنشستگی و کاهش مدت زمان صدور احکام و برقراری مستمری به کمتر از ده روز.
تسهیل شیوه‌های پرداخت مستمری به بازنشستگان و سایر گروه‌های مست مری‌بگیران، از طریق زمانبندی مراجعه بر اساس حروف الفبا و تشکیل شعب ویژه بانک رفاه به مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی‌.
ایجاد شعب حل اختلا‌ف برای بررسی مجدد پرونده‌های مطرح شده در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر حل اختلا‌ف در زمینه بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان، با حضور یک قاضی، به منظور به حداقل رساندن موارد شکایت به مراجع قانونی با کاهش جدی در آمار شکایت‌های ارجاعی.
ایجاد شعب سیار بیمه‌ای برای تسهیل دسترسی به خدمات بیمه‌ای به ویژه در مناطق محروم و اماکنی که استانداردهای لا‌زم را برای ایجاد شعب دایمی از نظر تعداد بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی احراز نکرد‌ه‌اند.
اجرای طرح معاینه و ویزیت بیماران دچار معلولیت‌های حرکتی، در منزل آنان با تجهیز و آماده‌سازی تیم‌های پزشکی مورد نیاز.
تسهیلا‌ت بیمه اختیاری از دیگر گام‌های اساسی در ارایه خدمت به بیمه‌شدگان است‌. براساس بخشنامه بیمه اختیاری با تسهیل بی‌سابقه این شرایط، مردان و زنانی که سن آنان به ترتیب از ۴۵ و ۴۰ سال بیشتر نباشد، با دارا بودن حداقل ۳۶۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند‌. همچنین مردان و زنانی که سن آنان بیش از سنین یاد شده است، باید معادل مازاد سنی علا‌وه بر ۳۶۰ روز دارای سابقه پرداخت حق بیمه نیز باشند و در نهایت کسانی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، در هر سنی می‌توانند، بیمه اختیاری شوند.
پرداخت حق بیمه می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند‌. همچنین مردان و زنانی که سن آنان بیش از سنین یاد شده است، باید معادل مازاد سنی علا‌وه بر ۳۶۰ روز دارای سابقه پرداخت حق بیمه نیز باشند و در نهایت کسانی که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، در هر سنی می‌توانند، بیمه اختیاری شوند.
همچنین به منظور ایجاد تسهیلا‌ت جدید و رفع مشکل دریافت وام بازنشستگان و مستمری‌بگیران از بانک‌های کشور، سازمان تأمین اجتماعی با صدور دستورالعمل جدیدی، موانع اداری را با تضمین بازپرداخت اقساط معوقه بازنشستگان و مستمری‌بگیران به بانک‌ها به‌ویژه بانک مسکن از پیش پا برداشت و به این ترتیب این افراد می‌توانند بدون مواجهه با مشکل از تسهیلا‌ت اعطایی بانکی استفاده کنند.
سازمان تأمین اجتماعی در قلمرو بیمه‌ای، با ارایه بالغ بر ۲۰ نوع خدمت به حدود ۵/۷ میلیون نفر بیمه‌شده اصلی و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار مستمری‌بگیر، در مجموع حدود ۲۸ میلیون بیمه شده اصلی و افراد تحت تکفل آنها را تحت پوشش دارد.
در حال حاضر در حوزه بیمه‌ای، سازمان به منظور ارایه حمایت‌های تأمین اجتماعی به افراد تحت پوشش با به کارگیری بیش از ۱۷ هزار نیروی انسانی در ۴۷۱ شعبه ثابت، ۷۵ شعبه سیار و ۱۸ کارگزاری، فعالیت می‌کند.
رفع موانع اجرایی قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، پرداخت هزینه‌های پزشکی مخاطبان هنگام مراجعه به مراکز غیرطرف قرارداد سازمان (بخش خصوصی)، پذیرش سوابق بیمه‌ای آزادگان، به رسمیت شناختن حقوق افراد تبعی بیمه شده برای اعتراض به راCی کمیسیون پزشکی بدوی و راهیابی به کمیسیون پزشکی تجدیدنظر، ترمیم حقوق مستمری‌بگیران با رویکرد افزایش قدرت خرید و جلب رضایتمندی آنان (به میزان ۱۴ درصد) و افزایش مضاعف مستمری مستمری‌بگیران دارای بیش از ۲۵ سال سابقه از دیگر اقدام‌های حوزه بیمه‌ای سازمان در سال گذشته بوده است.
افزایش سقف هزینه مسکن مجردان از ۱۴ هزار ریال در سال ۱۳۸۴ به ۲۸ هزار ریال به کمک هزینه مسکن متکلفا‌ن از ۲۲ هزار ریال به ۴۸ هزار ریال در سال ۱۳۸۵، افزایش کمک هزینه اولا‌د از ۱۲۲۸۰ ریال در سال ۱۳۸۴ به ۲۴۱۹۲ ریال (حداکثر تا ۳ فرزند)، افزایش کمک هزینه همسر متکفل فرزند از ۵۳۲۰۰ ریال در سال ۱۳۸۴ به ۶۰۴۸۰ ریال، اصلا‌ح بخشنامه‌های شماره ۳۵، ۳۷ و ۴۲ مستمری‌ها براساس راCی هیأت عمومی‌دیوان عدالت اداری در خصوص نحوه افزایش مستمری افرادی که تاریخ برقراری مستمری آنان سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ بوده و هزینه کردن بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال در این خصوص، افزایش حداقل حقوق مستمری‌بگیران از مبلغ ۱۲۲۵۹۲۰ ریال در سال ۱۳۸۴ به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۸۵، افزایش کمک‌های غیرنقدی از ۶۶۰ هزار ریال در سال ۱۳۸۴ به یک میلیون۴۵۰ هزار ریال در سال ۱۳۸۵ به عنوان کمک به تأمین معیشت مستمری‌بگیران (کالا‌برگ) و همچنین ترمیم و افزایش مستمری افرادی که دریافتی آنان در زمان برقراری مستمری بیش از حداقل دستمزد در سال ۱۳۸۵ سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده است در زمره دیگر اقدام‌های مهم حوزه بیمه‌ای سازمان در سال گذشته است.
همچنین در سال جاری مبلغ ۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار به منظور پرداخت انواع مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان به افراد واجد شرایط در نظر گرفته شده که میانگین مستمری ماهانه پرداختی، طی این مدت معادل ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال برآورد می‌شود.
● وضعیت بیمه‌شدگان تحت پوشش
وظیفه خطیر بخش درمان سازمان مراقبت و صیانت از وضعیت جسمی، روحی و فکری بیمه‌شدگان تحت پوشش است‌. از این رو، در سال‌های اخیر توجه و رسیدگی به توسعه کمی و کیفی درمان بیمه‌شدگان، به عنوان یک سرمایه‌گذاری برای آنان تلقی شده و از جایگاه ویژه‌ای در ساختار منابع و مصارف و تصمیم گیری سازمان برخوردار بوده است. سازمان تأمین اجتماعی هم اکنون در حوزه درمان مستقیم (مراکز ملکی) دارای ۸۰بیمارستان و دی کلینیک و ۲۷۰ درمانگاه با۸۲۹۲ تخت بیمارستانی فعال است.
بنابر آمار موجود در سال گذشته ۴۵ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۴۲ نفر به طور سرپایی به مراکز درمانی سازمان در سراسر کشور مراجعه کردند. همچنین در مدت یاد شده ۷۱۷ هزار و ۳۱۱ نفر در مراکز درمانی سازمان بستری شدند.
در سال ۱۳۸۵ در مراکز درمانی سازمان در سراسر کشور ۴۴۵ هزار و ۸۶۰ نفر تحت عمل جراحی قرار گرفتند که ۶۸۰هزار و ۷۱ مورد مربوط به جراحی‌های بزرگ، ۱۳۰ هزار و ۹۳۶ مورد مربوط به جراحی‌های متوسط و ۲۴۶ هزار و ۸۵۳ مورد نیز مربوط به جراحی‌های کوچک می‌شود.
بیمه‌شدگان سازمان در سال گذشته ۶ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۴۳۰ بار به آزمایشگاه‌ها و ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۹۹۳ بار به‌ رادیولوژی‌ها، مراجعه کردند.
همچنین طی سال گذشته ضریب اشغال تخت مراکز درمانی سازمان ۶۵/۷۴ درصد بوده است.
علاوه بر این در خصوص اجرای تبصره‌های بودجه در بخش درمان در سال ۱۳۸۵ عملکرد سازمان در درمان غیرمستقیم شامل پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه در بخش دولتی برای بیماران بستری شده فوتی بخش مراقبت‌های ویژه ICU ,NICU ôRCU در جمع مبلغ ۱۱۹۰۰میلیون ریال هزینه‌های رادیوتراپی مبلغ ۷۰۰۸ میلیون ریال، بیماران MS، ۲۳۰۴۰ میلیون ریال، بابت داروهای پیوند کلیه ۱۶۱۳۹میلیون ریال بابت داروهای شیمی درمانی، ۴۱۳۶۴ میلیون ریال، پرداخت هزینه‌ها در بخش بیمه مکمل مبلغ ۵۶۴۶۶ میلیون ریال و پرداخت ۳۰۰۵ میلیون ریال برای کمک به آسایشگاه سالمندان کهریزک تهران شده که مبلغ پرداختی در مجموع ۱۵۸۹۲۲ میلیون ریال بوده است.
با توجه به ضرورت و اهمیت جایگاه اقتصاد و برنامه‌ریزی در هر سازمان و خلا‌C وجود چنین حوزه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۳۷۷ معاونت اقتصادی و برنامه ریزی با اهداف و مأموریت‌هایی همچون حاکم کردن نگاه اقتصادی در تهیه برنامه و بودجه کلا‌ن سازمان در بخش‌های بیمه‌ای، درمان و سرمایه‌گذاری، نظارت و ارزشیابی عملکرد بودجه و برنامه‌ها در سازمان، ضرورت رسیدگی کارآمد بر وضعیت شرکت‌های تحت پوشش، ضرورت نظارت و ارزشیابی مداوم سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم، ضرورت جمع آوری تمام آمار و اطلا‌عات مربوط به عملکرد در حوزه‌های بیمه ای، درمان و سرمایه گذاری، نیاز به طراحی و راهبری نظام‌های یارانه‌ای تشکیل شده است.‌
سازمان تأمین اجتماعی در اجرای برنامه و بودجه مصوب سالا‌نه نسبت به اعطای تسهیلا‌ت مالی برای احداث مسکن بیمه‌شدگان به صورت تعاونی و انفرادی، خرید مسکن، وام‌های قرض‌الحسنه ضروری بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، ازدواج بیمه‌شدگان۲۱۰ هزار میلیون ریال براساس سرانه بیمه‌شدگان هر استان با معرفی به شعب سازمان با عاملیت بانک رفاه از محل وجوه اداره شده طی سال ۱۳۸۵ اقدام کرده است.
در این راستا طی مدت یاد شده مبلغ۲۵۰۰ میلیون ریال بابت وام قرض‌الحسنه تحصیلی برای یک هزار نفر، مبلغ ۲۲۵۰۰ میلیون ریال بابت وام قرض‌الحسنه ازدواج برای ۵۶۲۵ نفر، مبلغ ۶۰ هزار میلیون ریال وام قرض‌الحسنه ضروری مستمری‌بگیران برای ۲۴ هزار نفر و همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیون ریال وام قرض‌الحسنه ضروری بیمه‌شدگان برای ۸ هزار نفر و مبلغ ۱۰۵ هزار میلیون ریال وام خرید و احداث مسکن بیمه‌شدگان برای ۱۵۰۰ نفر اقدام کرده است.
طی سال ۱۳۸۶ نیز مقرر شده است، سازمان مبلغ ۳۳۸۷ میلیارد ریال در بخش‌های مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کند.
● طرح جامع کارت هوشمند
‌‌کارت هوشمند با نگرشی جامع تا پایان پاییز ۱۳۸۶ ، به صورت چندمنظوره طراحی و در فاز اول به عنوان کارت شناسایی راه‌اندازی می‌شود. این کارت به سیستم‌های بیمه‌ای و درمانی موجود سازمان متصل می‌شود که اسناد درخواست برای پیشنهاد )‌ت(RF طرح جامع کارت هوشمند (مربوط به فازهای بعد) هم‌زمان با فعالیت‌های یاد شده، تهیه خواهد شد.
پوشش الزام‌های قانونی و سازمانی، پاسخگویی به الزام‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در زمینه دولت الکترونیک، ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون الزام اختصاص شماره ملی به تمام اتباع ایرانی، تقویت امنیت سیستم‌ها، کمک به جلوگیری از اشتباه‌های غیرعمدی و روان‌سازی‌شناسایی و کنترل اشتباه‌ها، بهبود نظام تأمین اطلا‌عات دقیق برای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، بهبود تعامل اطلا‌عاتی با سایر سازمان‌ها، تسهیل برون‌سپاری خدمات درمانی و همچنین بهبود صحت محاسبات مطالبات بیمه‌ای، ایجاد زمینه مناسب برای مهندسی مجدد فرآیندها و اطلا‌عات، ایجاد بستر مناسب در زمینه تولید شماره بیمه شده منحصر به فرد و نیز تکمیل بانک اطلا‌عاتی بیمه‌شدگان، کارفرمایان، تسهیل در تجمیع اطلا‌عات در مرکز، تسهیل در یکپارچه‌سازی سیستم‌های موجود و امکان ارایه گزارش‌ها و آمارهای دقیق‌تر از اهداف سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود.
سازمان تأمین اجتماعی در آینده فعالیت‌هایی را در خصوص استفاده از شماره ملی برای درج شماره ملی در پرونده‌های مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان و ... را به انجام خواهد رساند.
شایان ذکر است طرح جامع کارت هوشمند، دارای چهار مرحله بوده که مرحله اول مربوط به مطالعه و شناخت وضعیت موجود است‌. در مرحله دوم، شناخت و تحلیل نیازها، در مرحله سوم، طراحی و تهیه کارت هوشمند و سیستم‌های مرتبط آن و در مرحله چهارم نیز تعریف طرح جامع کارت و تهیه RFP صورت می‌گیرد و امید می‌رود با اجرا این طرح گامی اساسی در راستای تقویت نظام بیمه‌ای کشور برداشته شود.
منابع
S. A. Alavi, The Impact of Sanctions Against I.R., Iraq and Libya with Special Focus on Iran’s Oil and Gas Upstream Contracts
Kenneth Katzman, The Iran-Libya Sanctions Act (ILSA), CSR Report for Congress, ۳۱ July ۲۰۰۳.
Marc Champion and Scott Miller, Europe Learns from Failures Over Iraq, The Wall Street Journal, ۱۹ June ۲۰۰۳
Anthony H. Cordesman, The Gulf in Transition, US Policy Ten Years After the Gulf War, The Challenge of Iran, CSIS, October ۲۰۰۰
Anthony H. Cordesman, The Gulf in Transition: US Policy Ten Years After the Gulf War: The Challenge of Iraq, Centre for Strategic and International Studies, Oct. ۲۰۰۰
Economist Intelligence Unit, Country Profile, Iraq, ۱۹۹۳-۹۷
Energy Information Administration (EIA), Iran, Country Analysis Brief, November ۲۰۰۳.
EIA, International Energy Outlook ۲۰۰۳:
Erica Cosgrove, The Efficacy of Sanctions, International Security Policy Paper, No ۸۲, ۲۰۰۲
Margaret Doxey, United Nations Sanctions: Lessons of Experience, Trent University, Ontario – Canada, Nov. ۱۹۹۹
Hooman Estelami, A Study of Iran’s Response to US Economic Sanctions, MERIA, Sep. ۱۹۹۹
Herman Franssen and Elaine Morton, A Review of US Unilateral Sanctions Against Iran, , International Security Policy, August ۲۰۰۲
Garfield, Mobility and Mortality Among Iraqi Children from ۱۹۹۰ to ۱۹۹۸
The Geopolitics of Oil, National Interests, Winter ۲۰۰۳/۴
T. Clifton Morgan, Dina Al-Sowayal and Carl Rhodes, United States Policy Toward Iran: Can Sanctions Work?, Rice University
OPEC, Annual Statistical Bulletin, ۱۹۹۹
M. O’Sullivan, Shrewd Sanctions, The Brookings Institute, Washington D.C. ۲۰۰۳
Chantal de Jonge Ourdraat, Making Sanctions Work, The International Institute for Strategic Studies, ۲۰۰۰
US Energy Policy, Economic sanctions and World Oil Supply, American Petroleum Institute, June ۲۰۰۱
Bob Tippee, World Gas, LNG Demand Poised to Surpass Oil, Oil & Gas Journal, ۲۲ September ۲۰۰۳
World Oil Market, May ۲۰۰۳
منبع : نشریه برنامه


همچنین مشاهده کنید