پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


تاثیر رنگ در آشپزخانه


تاثیر رنگ در آشپزخانه
امروزه آشپزخانه بیش از گذشته بخشی از خانه شده است که اهل خانه در آن به سر میبرند، این اتاق دیگر تنها مکانی برای تهیه غذا نیست و حتی آشپزخانههایی که بزرگ ترند، به مرکز خانه تبدیل شده اند. خانواده برای استراحت در آنجا جمع میشوند، از دوستان خود در آن پذیرایی میکنند، تکالیف شان را انجام میدهند و غذا میخورند. آشپزخانه محیطی خودمانی، ساده و صمیمی است، اما از آنجا که زمان زیادی را در آنجا سپری میکنیم، دوست داریم تا حد امکان جلوه آن دلنشین و جذاب باشد. مهمترین نکته در آشپزخانه اینست که کابینت و دیگر فضاهای نگهداری وسایل و مواد غذایی فراوانی داشته باشد تا نمای آن آشفته و درهم ریخته به نظر نرسد. بدین ترتیب، جای بیشتری برای قرار دادن لوازم مفید و زیبا خواهیم داشت.
● رنگ در آشپزخانه
آشپزخانه یکی از مهمترین بخشهای هر خانه است که فعالیتهای بسیاری در آن انجام میشود. بنابراین، با اطمینان خاطر میتوانید از رنگهای روشن و درخشان که احساس انرژی را با خود به همراه میآورند، در آن استفاده کنید. اگر علاقمند نیستید که از چند رنگ بر روی هر یک از دیوارها بهره ببرید، تنها یک رنگ را به کار برید. با این همه، استفاده از چند رنگ، آن جا که تقابلهایی میان رنگها پدید آید، میتواند منظره آشپزخانه را مدرن کند.
● جلوه های رنگین
رنگهای نارنجی، قرمز، زرد و سبز، حس زنده بودن و شکوه را برای این آشپزخانه به ارمغان آورده اند. این حس حاصل تقابل رنگهای دیوارها و وسایل است. هرگاه احساس کنید که نیاز به روحی جدید در آشپزخانه دارید، به آسانی میتوانید برخی از خرده وسایل را عوض کنید و به جای آنها جایگزینهایی با رنگ جدید تهیه کنید.
● رنگ آمیزی
برخی از شما ممکن است به طرحهای چهارخانه یا راه راه بر روی دیوارهای آشپزخانه علاقه داشته باشید. گهگاه میتوان چنین طرحهایی را از میان کاغذهای دیواری یافت. اما اگر طرح دلخواه خود را نیافتید، ناامید نشوید. خودتان دست به کار شوید و الگوی مورد نظر را پدید آورید.
▪ نخست کل دیوارها را به رنگ سفید یا کرم بسیار روشن در آورید. دقت کنید که زیرسازی رنگها به درستی صورت گیرد و سطح دیوار صاف و یکدست باشد. سپس، نوارهای باریکی از کاغذ تهیه کنید و درون آنها را با تیغ ببرید.
▪ این نوارها را بر روی دیوارها قرار دهید و درون شان را رنگ آمیزی کنید. مثلا اگر زمینه اصلی کرم رنگ است، میتوانید برای نوارها از رنگ سفید استفاده کنید.
▪ پس از این که رنگ خشک شد، نوارها را به صورت افقی قرار دهید تا خطوط افقی را نیز بر روی دیوار پدید آورید. برای این که خطوط صاف و موازی باشند، دقت بسیاری لازم است. برای این منظور، میتوانید مثلا برای کشیدن خطوط عمودی، بالا و پایین دیوار را به فاصلههای ۱۰ سانتی متری علامت گذاری کنید تا بتوانید نوارها را دقیقا موازی هم قرار دهید.
● سادگی و پاکی
اگر سراسر آشپزخانه سفید باشد، احساس خواهید کرد که در بیمارستان هستید. از این رو، برای جلوگیری از سادگی بیش از حد، رنگهایی را نیز به طرح خود بیفزایید.
● کف درخشان
تهیه کفپوشی جدید برای آشپزخانه میتواند هزینه بر باشد. از این رو خودتان میتوانید با رنگ آمیزی و سپس براق کردن کفپوش، جلوهای نو پدید آورید. تقابل این دو رنگ در تصویر بسیار دلنشین است. پس از خشک شدن رنگ، پوششی برای براق کردن بر روی کفپوش استفاده شده است.
● آبی آشپزخانه
با رنگها و شیوهها و طرحهای مختلف رنگ آمیزی، جذابیت را برای آشپزخانه خود به ارمغان آورید. یکی از رنگهای جذاب در آشپزخانه، رنگ آبی است. کاشیهای آبی نیز میتوانند همین جلوه را پدید آورند. اگر در زمینه اصلی رنگ دیوارها یا کاشیها، طرحها و خطوطی نیز دیده شود، بر جذابیت فضا افزوده میشود. از این رو، سعی کنید طرحی را برگزینید که بافت آن نیز به دلنشین کردن فضا کمک کند.
● صورتی زیبا
اگر چه در بسیاری از آشپزخانهها «صورتی» رنگ متعارف و معمول نیست، اما استفاده از آن در زیبا کردن طرح میتواند بسیار سودمند باشد. این رنگ محیط را گرم و دوستانه میکند و با هم آیی آن با سفید و خاکستری جلوه آشپزخانه را امروزی میکند. البته صورتی را میتوان با طیف گستردهای از رنگها به کار برد که هر یک احساس و حال و هوایی متفاوت را پدید میآورند.
● بوفه و کابینت
وجود بوفههای جادار مهمترین نکته در آشپزخانه است ; یعنی جایی برای قرار دادن وسائل و مواد غذایی فاسد نشدنی. در بوفهها و کابینت میتوانید قوطیهای کنسرو و خرده ریزهای آشپزخانه را قرار دهید تا بدین ترتیب، محیط شلوغ و آشفته به نظر نرسد. به هر روی، مهمتر آن است که بتوانید هر وسیلهای را که بدان نیاز دارید، به سرعت پیدا کنید و از آن استفاده نمایید. روی قفسهها و لبه کابینت نیز فضای مفیدی است که در صورت داشتن ایده، به خوبی میتوان از آن استفاده کرد. از یک سو، میتوانید برخی وسایل تزیینی یا گلدانی از گل را بر روی آن قرار دهید تا از این طریق جلوه آشپزخانه زیباتر شود.
از سوی دیگر، روی کابینت فضای مناسبی را برای قرار دادن برخی وسایل کاربردی که نمای مطلوبی نیز دارند، در اختیار مینهد. مثلا، میتوانید ماکروفر یا آبمیوهگیری خود را آنجا بگذارید. به هر تقدیر، استفاده از چنین فضاهایی در آشپزخانه از گذشته دور مرسوم بوده است، هر چند در سالهای اخیر، جلوه آن مدرن تر و کاربرد آن سودمندتر شده است. به نظر میرسد که مناسب و جادار بودن بوفهها و کابینت امروزه بیش از گذشته است، زیرا در آپارتمانهای کوچک شهری داشتن چنین فضاهایی برای هر آشپزخانهای موهبتی به شمار میرود.
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید