جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


کنگر نخورید و لنگر نیندازید، شما به میهمانی رفته اید!


کنگر نخورید و لنگر نیندازید، شما به میهمانی رفته اید!
همه ما ،هم میهمان بوده ایم و هم در نقش میزبان ظاهر شده ایم برای هر دو مورد در فرهنگ اصیل کشورمان آدابی داریم که ما را به صفت میهمان نوازی و خونگرم بودن معروف کرده است. حال تصور کنید خود و خانواده تان رخت نو به تن دارید و می خواهید به میهمانی بروید، گروهی از میهمانان بیش از حد در خانه میزبان می مانند و ما را به یاد ضرب المثل معروف کنگر خوردن و لنگر انداختن می اندازد و دسته دیگر خیلی کم می مانند. برخی بسیار پرتوقع و پاره ای نیز بیش از حد خجالتی اند. شما در کدام دسته و گروه هستید؟ برخی موارد حفظ حضور ذهن و کاردانی ما در میزبانی ما به پاقدم میهمانان بستگی دارد. اصل مهم این است: کاری نکنید که میزبانتان از دست شما ناراحت شود اما واقعیت خلاف این را نشان می دهد. در نوشتار زیر ۸ عادت خلاف ادب و به دور از نزاکت در میهمانی را به شما معرفی می کنیم که تا حد امکان نباید از شما سر بزند:
۱) شما به میهمانی رفته اید: گاه پیش می آید که میزبان همزمان از دو دوست دعوت می کند که معمولا این دو نفر که بسیار با هم صمیمی هستند ، حرف های زیادی برای گفتن به یکدیگر دارند. از این رو در میهمانی خودشان به کناری نشسته و سرگرم صحبت کردن و گپ زدن می شوند و سایر میهمانان و میزبان را فراموش می کنند. در چنین مواقعی میزبان احساس خواهد کرد که فقط نقش گارسن این دو نفر را دارد.
۲) زمزمه نکنید و در گوشی حرف نزنید: این عمل ناخوشایند بیشتر از بچه ها سر می زند اما برای بزرگسالان خارج از ادب و نزاکت است. متاسفانه برخی زن و شوهرها عادت دارند که در جمع و میهمانی گفت وگو را هر چند کم به صورت زمزمه بین خودشان رد و بدل کنند گرچه این حرف ها ممکن است واقعا درباره مزه بد سوپ یا اضافه وزن میزبانشان نباشد اما باز هم کاری نادرست و به دور از ادب است.
۳) آرای پرخاشگرانه و توهین کنند در مورد بچه میزبانتان را برای خودتان نگه دارید( حتی اگر حقشان باشد) به عنوان پدر یا مادر، ممکن است گاهی کارهای فرزندانمان را غیرقابل تحمل بدانیم و از دستشان عصبانی شویم و بخواهیم رفتاری که با فرزندان خودمان داریم، با فرزندان میزبان نیز انجام دهیم اما بهتر است بدانیم که معمولا مردم با کسانی بیشتر رفت و آمد می کنند وصمیمی می شوند که با همه اعضای خانواده آنها مودب هستند و خوشرفتاری می کنند.
۴) هیچ وقت از دستپخت میزبان ایراد نگیرید: به واقع کمی چاپلوسی کردن و تملق در مورد دستپخت میزبان همیشه تاثیر مثبت دارد و کارساز است.
۵) طوری وانمود نکنید که بی صبرانه قصد رفتن دارید: گروهی همواره شتابزده عمل می کنند. به میهمانی یکی از آشنایان که می روند تند تند غذایشان را می خورند، چایی را پشت آن می نوشند و بی صبرانه عزم رفتن می کنند و این موضوع به دور از ادب است و بی تردید به میزبان بر می خورد. چنانچه شما میزبانید همیشه باید برنامه ای داشته باشید تا این افراد عجول و کم طاقت را سر ذوق بیاورید. برای مثال، غذا را زود سرو کنید و برای میهمانانتان سرگرمی های ویژه فراهم کنید تا از بودن نزد شما حوصله شان سر نرود.
۶) جای پرسش های خصوصی در میهمانی نیست: سوال کردن های گاه و بیگاه ممکن است سبب رنجش میزبان شود. بنابراین از این به بعد وقتی میهمان خانواده ای بودید که سه تا چهار بچه داشت دیگر نپرسید که باز هم بچه می خواهید؟
۷) قدردانی را از خاطر نبرید: این درست که میزبان معمولا تعارف های زیادی می کند اما بدانید که برای دعوت از شما متحمل وقت و هزینه زیادی شده است. هرچند با رضایت قلبی بوده باشد، اما شما نیز بهتر است به عنوان میهمان شرط آداب تشکر از میزبان را به جا آورید.
۸) دست خالی نروید: به وقت میهمانی رفتن هدیه ببرید، هرچند کوچک. این کار شما سبب می شود تا میزبان روحیه بهتری هم برای پذیرایی از شما پیدا کند. بهتر است بدانید که هیچ چیز با شانس و تصادف صورت نمی گیرد و انجام هر کاری نیازمند ممارست و تمرین بسیار است. برای این که بدانید در موقعیت های مختلف چگونه باید رفتار کنید می توانید هم از دیگران کمک بگیرید و هم رفتار بزرگان را مطالعه کنید.
منظر ایمانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید