پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

درباری از جنس ذلت


درباری از جنس ذلت
وابستگی دربار پهلوی به ایالات متحده آمریکا بر هیچ کس پوشیده نیست.این وابستگی در سقوط حکومت منحوس پهلوی نقشی بلاانکار داشت.محمدرضا پهلوی ،امیر عباس هویدا،شریف امامی ،حسنعلی منصور ،جمشید آموزگار ودیگر رجال دربار تصور می کردند که در سایه وابستگی به غرب و پیاده سازی فرهنگ منحط آمریکایی می توان کشور را اداره نمود.این در حالی بود که ملت ایران همچنان به اصول و ریشه های دینی و فرهنگی خود پایبند بودند.از این رو زمانی که فساد سرتاسر دربار پهلوی را فرا گرفته بود،شاهد تلاش مردم آگاه ،متعهد و مومن در راستای براندازی حکومت فاسد شاه بودیم.
دربار ایران در راستای تامین اهداف ایالات متحده آمریکا از هیچ گونه اقدامی فروگذار نمی کرد.یکی از این اقدامات مسئله کاپیتولاسیون بود که در زمان نخست وزیری حسنعلی منصور به تصویب مجلس ملی رسید.منصور اولین دبیرکل حزب ایران نوین بود و پس از احراز پست نخست وزیری به جای امیر اسدالله علم، قصد انجام اصلاحات و تغییراتی را داشت. او با ارائه و دفاع از لایحه معاف بودن مستشاران آمریکایی از محاکمه در ایران، که به لایحه کاپیتولاسیون معروف شد با مخالفت شدید ملت و روحانیون ایران ، بویژه امام خمینی (ره) روبرو شد.
رژیم شاه که به خوبی می دانست بازتاب عمومی این لایحه ننگین تا چه حد خطرناک خواهد بود، سانسور شدیدی بر رسانه های گروهی حاکم کرد تا هیچ گونه خبری در مورد لایحه کاپیتولاسیون به بیرون درز پیدا نکند. ولی چند روزی از تصویب این لایحه نگذشته بود که مجله داخلی مجلس شورای ملی که متن کامل مذاکرات مجلس را در برداشت به دست امام خمینی (ره) رسید.
امام خمینی (ره) به منظور افشای این خیانت تصمیم گرفتند که طی ایراد نطقی، این عمل رژیم شاه را به اطلاع عموم برسانند. قبل از هر چیز، ایشان برای آگاه ساختن علما و روحانیون مرکز و شهرستانها، پیک هایی همراه با نامه به اطراف و اکناف کشور روانه نمودند و خود نیز با مقامات روحانی قم به گفتگو نشستند. به تدریج تعداد کثیری از مردم ایران وارد قم شدند، تا خود شاهد این سخنرانی باشند.از سوی دیگر،دربار ساواک جهت ممانعت از سخنرانی امام خمینی(ره)نماینده ای را به قم اعزام نمود.اما این نماینده نتوانست مانع از افشاگری تاریخی و مقتدرانه امام خمینی(ره)شود.
حضرت امام خمینی (ره) در بخشهایی از سخنرانی خود چنین فرمودند:
“قانون در مجلس بردند، در آن قانون اولا ما را ملحق کردند به پیمان وین و ثانیا الحاق کردند به پیمان وین که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده هایشان، با کارمندهای فنی شان، با کارمندان اداریشان، با خدمه شان، با هر کس که بستگی به آنها دارد، اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند؛ اگر یک خادم آمریکایی، اگر یک آشپز آمریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترورکند، زیرپا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلو او را بگیرد! دادگاههای ایران حق ندارد محاکمه کنند! بازپرسی کنند! باید برود آمریکا! آنجا در آمریکا اربابها تکلیف را معین کنند! دولت سابق این تصویب را کرده بود و به کسی نگفت. دولت حاضر این تصویب نامه را در چند روز پیش از این، برد به مجلس و در چند وقت پیش از این به سنا بردند و با یک قیام وقعود، مطلب را تمام کردند و باز نفسشان در نیامد.
در این چند روز این تصویب نامه را بردند به مجلس شورا و درآنجا صحبتهایی کردند، مخالفتهایی شد، بعضی از وکلا هم مخالفتهایی کردند، صحبتهایی کردند لکن مطلب را گذراندند، با کمال وقاحت گذراندند، دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد.....باید هیاهو کنید، باید بریزید وسط مجلس، به هم باید بپرید که نگذرد این مطلب، به صرف اینکه من مخالفم درست می شود؟! دیدید که می گذرد، پس نگذارید یک همچو مجلسی وجود پیدا کند، از مجلس بیرونشان کنید. ما این قانون را که در مجلس واقع شد، قانون نمی دانیم. ما این مجلس را مجلس نمی دانیم. ما این دولت را دولت نمی دانیم، اینها خائنند به مملکت ایران، خائنند”
امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی اکتفا نکردند و در همان روز، اعلامیه ای روشن و غنی نیز علیه احیای کاپیتولاسیون صادر کردند. در نهایت،رژیم پهلوی که در مقابل ملت ایران رسوا شده بود،تصمیم به تبعید حضرت امام خمینی (ره)به ترکیه گرفت.این در حالی بود که حسنعلی منصور مدتی کوتاه پس از تصویب کاپیتولاسیون توسط شهید محمد بخارایی،عضو گروه فداییان اسلام هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
افشاگری تاریخی امام خمینی(ره)در خصوص کاپیتولاسیون ،نشان دهنده بینش و درک عمیق بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نسبت به حقایق جاری در آن زمان بود.در حقیقت همین افشاگریها موجب بیداری بسیاری از مردم و به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ شد.
علی شاه صیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید