پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گنجینه ملی: کتاب اسرار National Treasure: Book of Secrets


گنجینه ملی: کتاب اسرار National Treasure: Book of Secrets
▪ کارگردان: جان ترتلتاب.
▪ فیلمنامه: ماریان و کورمک وابلرلی بر اساس داستانی از گرگوری پواریه، تد الیوت، تری روزیو، ماریان و کورمک وابلرلی با الهام از شخصیت های خلق شده توسط جیم کاوف، اورن آویو، چارلز سگرز.
▪ موسیقی: تره ور رابین.
▪ مدیر فیلمبرداری: امیر مکری، جان شوارتزمن.
▪ تدوین: ویلیام گولدنبرگ، دیوید رنی.
▪ طراح صحنه: دومینیک واتکینز.
▪ بازیگران: نیکلاس کیج[بن گیتز]، جاستین بارتا[رایل پوول]، دایان کروگر[ابیگیل چیس]، جان وویت[پاتریک گیتز]، هلن میرن[پروفسور امیلی اپلتن]، اد هریس[میچ ویلکینسون]، هاروی کایتل[مامور سادوسکی]، بروس گرینوود[رئیس جمهور].
▪ ۱۲۴ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۷ آمریکا.
▪ نامزد جایزه تمشک طلایی برای بدترین بازیگر مرد/نیکلاس کیج و بدترین بازیگر مرد نقش مکمل/جان وویت.
▪ ژانر: اکشن، ماجرا، راز آمیز، میهج.
بن گیتز در یک جلسه اطلاعاتی تازه درباره جان ویلکز بوث قاتل آبراهام لینکلن و دفترچه خاطرات او که یکی از صفحاتش گمشده، ارائه می کند. مردی از میان مدعوین که خود را میچ ویلکینسون معرفی می کند، برخاسته و صفحه گمشده دفترچه خاطرات را به او عرضه می کند.
در این صفحه از جد گیتز یعنی تامس گیتز نام برده شده و ظن آن می رود که در ترور لینکلن دست داشته است. بن برای پاک کردن نام جدش به جست و جو برمی خیزد و در جریان جستجو از وجود گنجینه ای بزرگ یقین پیدا می کند. از این گنج در کتاب ها و یادداشت های به جا مانده به عنوان شهر طلایی نام برده شده است.
بن برای یافتن ردی از این گنج به همراه دوستش رایلی و سپس محبوب سابقش ابیگیل راهی سفر می شود. آنها پس از نفوذ به قصر باکینگهام، موفق به کشف کشوی مخفی ملکه شده و در می یابند برای اطلاع دقیق از محل گنجینه باید به کتابچه اسرار روسای جمهور آمریکا دست یابند. اما دستیابی به این کتابچه کار راحتی نیست، چون از داخل کشوی میز مشابه خود در کاخ سفید جابجا شده و فقط رئیس جمهور وقت به آن دسترسی دارد.
تنها راه حلی که به نظر گیتز می رسد، دزدیدن رئیس جمهور است. آیا او با این کار می تواند نام خانوادگی اش را تطهیر کند، آیا موفق به کشف گنجینه ای ملی خواهد شد؟ یا سندی درباره جدش به دست خواهد آورد که ارتباط وی با قتل لینکلن را ثابت می کند؟
● چرا باید دید؟
به قول عشاق نرم افزارهای رایانه ای! نسخه ۲.۰ محصول اولیه[گنجینه ملی، ۲۰۰۴] که با حفظ تمامی عوامل دست اندرکار قرار است یک محصول موفق دیگر از کارخانه جری بروکهایمر باشد، اما نیست. اشکال عمده آن همین عوامل هستند و ایده ایندیاناجونزی آن که این بار به شکلی مسری یقه رئیس جمهور آمریکا را هم گرفته است.
نیکلاس کیج یکی از بازیگران خودساخته و با استعداد هالیوود است که این اواخر انتخاب های غلط وی برای حضور در پروژه های پول پارو کن کارنامه هنری اش را دچار مخاطره کرده است. البته نباید انرژی منفی ساطع شده از فیلم فعلی را تنها متوجه او دانست، بلکه فیلمنامه نویسان و کارگردان نیز با شبیه کردن قسمت دوم با رمز داوینچی در این سقوط سهیم اند.
و افزودن بازیگران متشخصی چون هلن میرن و اد هریس که حکم دوپینگ کردن را داشته اند نیز قادر به نجات فیلم نیست.
البته اینها نمی تواند تماشاگر نوجوان را به تفکر وادارد یا او را از سالن فراری دهد، بلکه ارجاع سازندگان به تاریخ معاصر آمریکا و نشانه های آن مانند تصویر حجاری شده چهار رئیس جمهور در کوهستان راشمور و اینکه رئیس جهمور آمریکا نیز عقده ایندیاناجونز شدن دارد[بازی هریسون فورد در نقش رئیس جمهور فیلم هواپیمای ریاست جمهوری یادتان هست؟!]، باعث شده تا همین نوجوان ها سخاوتمندانه دست به جیب برده و ۱۸۷ میلیون دلار تا این لحظه نصیب سازندگان فیلم کنند.
از حوادث بدون منطق فیلم قبلی در این یکی هم نمونه های بسیار خواهید یافت و این بار پیچیده تر و با سهل انگاری بیشتر... بیشترین ضعف فیلمنامه در صحنه های فلاش بک فیلم نهفته که قرار است موتور محرکه فیلم باشد و تماشاگر هرگز ارتباط منطقی میان قتل لینکلن به دست بوث و گنجینه طلا پیدا نمی کند. اینها همه بهانه است تا پای رئیس جمهورهای پیشین و فعلی را به این جست و جوی گنج بکشانند و بس!
جاناتان چارلز ترتلتاب متولد ۱۹۶۳ فارغ التحصیل مدرسه سینما و تلویزیون است. از سال های آغازین دهه ۱۹۹۰ شروع به فیلمسازی کرده و از کارگردان های تجاری ساز و همه فن حریف هالیوود به شمار می رود. از فیلم های او می شود به داری دیوونه ام می کنی، ۳ نینجا، وقتی تو خواب بودی، پدیده و پسربچه اشاره کرد. کتاب اسرار دومین طبع آزمایی پولساز وی با شخصیت گیتز است. بهترین نمونه برای کسانی که موقع تماشای فیلم های مهیج دکمه "off" ذهن خود را فشار می دهند و دنبال منطق روایی نمی گردند!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید