پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


کودک گمشده Gone Baby Gone


کودک گمشده Gone Baby Gone
▪ کارگردان: بن افلک.
▪ فیلمنامه: بن افلک، آرون استوکارد بر اساس داستانی از دنیس لهین.
▪ موسیقی: هری گرگسون ویلیامز.
▪ مدیر فیلمبرداری: جان تال.
▪ تدوین: ویلیام گولدنبرگ.
▪ طراح صحنه: شاروتسایمور.
▪ بازیگران: کیسی افلک[پاتریک کنزی]، میشله موناهان[آنجی جنارو]، مورگان فریمن[جک دویل]، اد هریس[رمی برسنت]، جان اشتون[نیک پول]، امی رایان[هلن مک کریدی]، امی مدیگان[بئا مک کریدی]، تایتوس ولیور[لایونل مک کریدی]، مایکل کنت ویلیامز[دواین].
▪ ۱۱۴ دقیقه.
▪ محصول ۲۰۰۷ آمریکا.
▪ نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر ن نقش مکمل/امی رایان، برنده جایزه بهترین فیلمساز تازه کار و بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از انجمن منتقدان بوستون، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان و نامزد جایزه بهترین گروه بازیگری از مراسم انجمن منتقدان رسانه ها، برنده جایزه بهترین کارگردان خوش آتیه و نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان شیکاگو، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منقدان فلوریدا، نامزد جایزه گولدن گلاب جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان لس آنجلس، برنده جایزخ بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از انجمن ملی منتقدان آمریکا، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان نیویورک، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان سن فرانسیسکو، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان فونیکس، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم ساتلایت، نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از اتحادیه بازیگران، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان ساوث وسترن، برنده جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل/رایان از مراسم انجمن منتقدان منطقه واشنگتن دی سی.
▪ ژانر: جنایی، درام، راز آمیز.
دورچستر، یکی از خشن ترین محله های بوستون. وقتی آماندا مک کریدی ۴ ساله گم می شود، عمه او بئاتریس مک کریدی دو کار آگاه خصوصی به نام های پاتریک کنزی و آنجی جنارو را برای یافتن وی اجیر می کند. این دو کار آگاه با وجود این که تجربه زیادی در مورد پرونده هایی این چنین ندارند، به دلیل زیستن در همان محله و آشنایی با آدم های آنجا انتخاب شده اند.
چون بئاتریس می داند که خیلی ها حاضر به همکاری یا صحبت با پلیس نیستند. اولین شخص در این لیست، مادر آماندا است که سابقه خوبی هم ندارد. تلاش های این دو کارآگاه ابتدا چندان موفقیت آمیز نیست، اما همکاری شان با رمی برسنت افسر پلیس و سپس بازجویی از هلن مادر آماندا بسیاری چیزها را روشن می کند.
او معتاد است و چندین بار در جابجایی مواد مخدر نیز به فروشنده ها کمک کرده است. و در یکی از این دفعات با کمک دوستی سعی کرده تا پول هنگفتی را از قاچاقچیان بدزد و همین عمل باعث کشیده شدن پای فرزندش به این ماجرا شده است. کنزی و جنارو به زودی خود را در حال گرفتن رد قاچاقچیان مواد، تبهکاران و کودک آزاران می یابند، اما موفق به یافتن آماندا نمی شوند.
این کار رابطه کینزی و جنارو را نیز متزلزل می کند. چند ماه بعد پسر بچه دیگری ربوده می شود و یکی از دوستان کینزی با اطلاعاتی قیمتی به سراغ وی می آید.
در حمله به منزل آدم ربایان همکار رمی زخمی می شود. کینزی نیز پس از درک این موضوع که کودک دزدیده شده مورد آزار جنسی قرار گرفته و کشته شده، کودک آزار را به قتل می رساند. او اینک قهرمان است و جنارو نیز او را بخشیده، ولی هنوز امید یافتن آماندا وجود دارد...
● چرا باید دید؟
بن افلک برای دوستداران سینمای آمریکا نامی آشناست. بازیگر اسکاری و خوش قیافه که مدت هاست تهیه کنندگی، فیلمنامه نویسی و اینک کارگردانی را به کارنامه هنری خود افزوده است. البته کمتر کسی وجود دارد که اولین تجربه او در فیلمسازی من همسر لزبینم را کشتم، از چنگک قصابی آویزان کردم و حالا در دیزنی لند مشغولم[۱۹۹۳] را دیده باشد و به یاد بیاورد.
یک کمدی ۱۶ دقیقه ای درباره دنیای پشت صحنه فیلمسازی که نامش را مدیون نمایشنامه آرتور ال. کوپیت[آه پدر، پدر بیچاره، مامان تو را در گنجه آویزان کرده و من خیلی غمگینم] بود. پس عجالتاً کودک گمشده را به عنوان اولین تجربه اش می پذیریم و به تماشای آن می نشینیم.
و بر خلاف انتظار با فیلمی هوشمندانه و بسیار دور از کارنامه بازیگری افلک روبرو می شویم. کودک گمشده یک فیلم کارآگاهی بسیار امروزی، هوشمندانه و اخلاقی است.
تصویر کاملی از زندگی واقعی در آمریکا و سکون و رخوتی که بر آن حاکم است. روابط از هم گسیخته، سودجویی، فقر، مواد مخدر و ... که باعث می شود کینزی و جنارو نیز در پایان-زمانی که آماندا را یافته اند- با یک دوراهی بزرگ اخلاقی روبرو شوند. این پرونده همه چیز این دو نفر را به مخاطره می افکند از رابطه شخصی شان تا زندگی و سلامت عقل شان و اینها چیز کمی نیست.
زمانی که معمای کودک ربایی حل می شود، غیر از حیرت و شوک چیزی در انتظار بازیگران و تماشاگران نیست. این که چگونه بستگان نزدیک یک کودک معصوم با زندگی او قمار می کنند و اینها در همین همسایگی ما اتفاق می افتد. و به دست کسانی که خود باید حافظ قانون باشند، اما ضعف های انسانی و قابل درک شان سبب تغییر جایگاه و باورهای شان می شود.
بن افلک در اولین تجربه کارگردانی خود اقتباسی بسیار زیبا از قصه دنیس لهین[نویسنده Mystic River] به نمایش می گذارد و ثابت می کند امیدهایی که با نوشتن فیلمنامه ویل هانتیگ عزیز به وجود آمده بود، بیهوده نبوده است. آرزو می کنم بیشتر به کارگردانی بپردازد. بازی برادرش کیسی افلک و اد هریس از نکات قابل توجه فیلم است.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید