شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شما و اتومبیل تان در زمستان


شما و اتومبیل تان در زمستان
زمستان های پربرفی همچون زمستان امسال، معمولا با خود مشکلاتی را برای رانندگان و اتومبیل هایشان به همراه می آورد، در این مطلب به بیان چند مشکل مطرح و راه حل های آنها می پردازیم:
▪ اگر در صبحی سرد، قفل در اتومبیلتان باز نشد با آن کلنجار نروید، کافی ست کلیدتان را با فندک کمی گرم کنید و سپس قفل را به راحتی باز کنید.
▪ باز هم اگر درچنین روزی هرچه استارت زدید و اتومبیلتان روشن نشد عصبانی نشوید، اگر اتومبیلتان ایراد فنی خاصی نداشته و سالم بوده است پس هوای سرد باعث چنین موردی شده، یعنی کاربراتور اتومبیل یخ زده است. به سراغ سشوار خود بروید و با آن کاربراتور را گرم کنید، خواهید دید با اولین استارت اتومبیلتان روشن خواهد شد.
▪ برای آنکه در فصل بارندگی از نفوذ آب به داخل اتومبیل جلوگیری کنید، می توانید لایی ها و لاستیک های دور درب ها و شیشه ها را با روغن نباتی چرب کنید، اینکار از نفوذ آب جلوگیری کرده و در ضمن باعث دوام آنها نیز می شود، این کار به ویژه قبل از شستن اتومبیل نیز بسیار سودمند است.
▪ یکی دیگر از مشکلات زمستانی، یخ زدن شیشه جلو اتومبیل است. تراشیدن این یخ علاوه بر وقت گیر بودن ممکن است باعث خراشیدگی شیشه نیز بشود، بهترین راه حل آنست که از لاستیک های زیرپایی کهنه استفاده کنید. برای اینکار آنها را روی شیشه و زیر برف پاکن قرار دهید، همچنین می توان از یک تکه مقوا و یا پلاستیک نیز برای این کار استفاده کرد.
▪ یکی از قطعات اتومبیل که در زمستان عزیز می شود، باتری است و در زمستان باید به باتری بیشتر توجه کرد. یکی از مشکلات باتری سفیدک زدن یا به اصطلاح سولفاته شدن بست های سرباتری است; این امر باعث می شود که جریان برق بخوبی عبور نکرده و مشکلاتی بوجود آورد; در اینگونه مواقع معمولا بست باتری را درون آب جوش قرار داده و سپس با سمباده آن را تمیز می کنند، اما بهتر آنست که سرباتری ها را بوسیله محلول غلیظی از جوش شیرین و آب تمیز کرد، سپس برای جلوگیری از سولفاته شدن مجدد، روی آنها را وازلین و یا روغن هایی که از نفت بدست می آیند مالید، مثل گریس و...
▪ برای شستن و تمیز کردن شیشه ها، چراغ ها و سپر اتومبیلتان از جوش شیرین استفاده کنید، جوش شیرین سریعا کثافات و گرد و خاک را می زداید. برای اینکار جوش شیرین را روی یک اسفنج مرطوب بپاشید و عمل تمیز کردن را انجام دهید و سپس با آب بشویید.
▪ برای آنکه در روزها و شب های سرد زمستان هنگامیکه شیشه جلوی اتومبیلتان کثیف می شود، شستن آن باعث یخ زدگی فوری نگردد و دید شما را کم نکند، می توانید از محلولی که خود ساخته اید استفاده کنید و آن را در محفظه شیشه شور اتومبیل بریزد. طرز تهیه این محلول چنین است: یک لیوان آب و دو قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی را با یک لیتر الکل مخلوط کنید; این مایع حتی در سرمای منفی۳۰درجه هم یخ نمی زند.
▪ اگر مواد چسبناکی به سپر اتومبیلتان چسبیده و با آب پاک نمی شود آن را با استون پاک کنید.
▪ بسیار پیش می آید که به جهت عبور از محل هایی که تازه آسفالت شده است بدنه اتومبیل به لکه های قیرآلوده می شود، پاک کردن این لکه ها بسیار مشکل است و گاها باعث خرابی رنگ اتومبیل می شود; برای آنکه بر این مشکل پیروز شوید می توانید مقداری روغن بزرک روی قیرها مالیده بگذارید تا نرم شود سپس یک دستمال نرم را که به روغن آغشته کرده اید روی آن بمالید، بی آنکه به رنگ اتومبیل آسیبی برسد لکه ها پاک خواهند شد.
▪ اگر به بدنه اتومبیل شما خراش کوچکی افتاده برای آنکه موقتا آن را پنهان کنید، از یک مدادشمعی هم رنگ اتومبیلتان استفاده کنید، مداد شمعی را روی خراشیدگی بکشید، خراشیدگی پنهان خواهد شد.
▪ اگر در یک روز بارانی ناگهان برف پاکن اتومبیلتان از کار افتاد تا به تعمیرگاه برسید می توانید از این روش استفاده کنید; یک سیب زمینی خام را از وسط نصف کنید و روی شیشه بمالید، با این کار قطرات باران روی شیشه لغزیده و مانع دید شما نخواهد شد.
▪ همیشه یگ گونی در صندوق عقب اتومبیل خود داشته باشید، این گونی وسیله بسیار مناسبی است برای لحظاتی است که به لیل یخ و برف، چرخ اتومبیل درجا می چرخد. هیچ چیز بهتر از آن نیست; حال اگر در برف و یخ گیر کردید و گونی، شن، بیلچه یا وسیله دیگری نداشتید می توانید از لاستیک های زیرپایی اتومبیل تان نیز استفاده کنید.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید