جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

حمایت روحی و روانی از ورزشکاران


حمایت روحی و روانی از ورزشکاران
به گفته رییس کمیته ملی المپیک ایران مرکز روان شناسی آکادمی ملی المپیک برای المپیک پکن برنامه هایی جدید را تدارک دیده که عمده ترین آن ها حمایت روحی و روانی ورزشکاران اعزامی به این بازی ها و تامین چنین نیازی است. رضا قراخانلو در این خصوص می گوید «تعیین وضعیت روانی ورزشکاران، تشخیص میزان اضطراب آن ها، شناسایی میزان انگیزشی ورزشکاران و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف روانی آنها از رئوس و اهداف کاری در این زمینه است. هر چه هست ورزشکاران المپیکی باید امنیت خاطر داشته باشند و با استفاده از روش های علمی مثل مصاحبه، پرکردن پرسشنامه ها و مشاهده و مطالعه، باید سر از وضعیت روانی ورزشکاران درآورد و با حمایت از آن ها، کاری کرد که آن ها احساس امنیت و آسایش نمایند و راحت و وسیع کار کنند. با کوششی که در همین زمینه طی دو سال اخیر صورت گرفته، ورزشکاران ما بیش از پیش با وجوه روان شناختی ورزش آشنا شده و از آن استقبال می کنند و مایل به تقویت خود در این زمینه و انجام هر کار لازمی در این خصوص اند. مربیان تیم های ملی نیز نسبت به گذشته دیدگاهی بهتر در این باره پیدا کرده اند و آن ها هم معتقدند که این امر و رسیدگی به امور روحی- روانی ورزشکاران از نهایت اهمیت برخوردار است و باید شامل تمامی تیم ها، چه ورزش های تیمی و چه انفرادی شود...»
حرف های قراخانلو به خودی خود گویای تمام حقایق موجود است، اما بد نیست بیافزاییم آن چه ما اینک از آن صحبت می کنیم و مدیران و مربیان تیم های ملی کشور تازه به اهمیت آن پی برده اند و همانا «صحت و قدرت روانی» است، فاکتوری است که سایر کشورها و تیم های ورزشی آنان دست کم از ۲۰ سال پیش به آن پرداخته و در این زمینه دست به تلاش زده اند. تقویت روانی ورزشکاران، به اعزام پزشک روان کاو در معیت تیم های ورزشی به تورنمنت های مختلف منحصر و منتهی نمی شود، بلکه مهمتر از آن تقویت روحی و فکری ورزشکاران در تمامی طول سال است، تا زمانی که قدم به تورنمنت های بین المللی می گذارند از هر جهت مهیا باشند و کم نیاورند و محکم و به لحاظ روحی استوار باشند.
سال ها است که بجز مسایل فیزیکی و فنی، وجه روحی ورزشکاران و رسیدگی به آن ها در این زمینه اهمیت یافته و اگر از این مساله غفلت ورزیده شود، امکان کسب پیروزی های بزرگ و مستمر برای هیچ تیم و ورزشکاری نیست و حتی اگر بهترین فنون را داشته باشید تا زمانی که روحیه تان قوی نباشد، خواهید لغزید و به شکست هایی ناگزیر تن خواهید داد. به واقع ورزشکاران زبده جهان باید از هر جهت تقویت روحی شوند تا در میدان هایی مثل المپیک نتیجه بگیرند و حالا که «پکن» در راه است و ۷ ماه و نیم بیشتر تا آن زمان نمانده است. امیدواریم که نه فقط در حرف بلکه در عمل نهایت توجه و الزام به آن صورت گیرد و این کار واقعا انجام شود و حرف های قراخانلو کاملا به فعل و مرحله عمل درآید.
وصال روحانی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید