پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


نام‌های معتبر از سینمای جهان


نام‌های معتبر از سینمای جهان
مسابقه بین‌الملل یکی از بخش‌های پر اهمیت جشنواره فیلم فجر است،که تاکنون چه از سوی مخاطبان و چه در نزد متولیان جشنواره مورد توجه کافی قرارنگرفته است اما امسال نام‌های معتبر و کنجکاو برانگیزی در میان حاضرین این بخش به چشم می‌خورد، که اگر همه آنها به جشنواره برسند و چون هر سال شاهد حذف تعدادی از نام‌های درشت فهرست اولیه دردقیقه ۹۰ نباشیم، می‌توان سالی پربار و درخشان را برای این بخش رقابتی پیش‌بینی کرد. در این بخش ۱۹ فیلم ایرانی و خارجی از محصولات دو سال اخیر حضور دارند.
سه فیلم ایرانی این بخش عبارتند از: «آواز گنجشک‌ها» جدید‌ترین ساخته مجید مجیدی، «کنعان» به کارگردانی مانی حقیقی و «آتش سبز» نخستین فیلم سینمایی محمدرضا اصلانی پس از ۳۰ سال فعالیت به‌عنوان مستندسازی موفق. اما فیلم‌های خارجی حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.
ابتدا به سراغ فیلم‌های انگلیسی زبان می‌رویم. برایان دی پالما مشهور‌ترین نام جشنواره امسال با فیلم ضد جنگ «غیرقابل انتشار» رنگ و بویی جهانی به این بخش داده است. جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین سال گذشته دستاورد جهانی «غیر‌قابل انتشار» بود که تصویری از اوضاع سربازان آمریکایی حاضر در جنگ عراق و شیوه‌های نوین ممیزی رسانه‌ای اخبار جنگ ارائه می‌دهد.
«مایکل کلایتون» ساخته تونی گیلروی محصول ۲۰۰۷ آمریکا دیگر فیلم سرشناس و به روز حاضر در این بخش است،که عناوین بسیاری را یدک می‌کشد. این فیلم که در جشنواره ونیز نامزد دریافت جایزه شیر طلایی بود،با چهار نامزدی جایزه گلدن گلوب و ۸ نامزدی اسکار (از جمله بهترین فیلم،بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد برای جورج کلونی)از معتبر‌ترین فیلم‌هایی است که تاکنون در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده اند.
«فاصله تا خوشبختی» ساخته مایکل جیمز رولند داستان گروهی از مهاجران غیرقانونی عراقی،کامبوجی و . . . را بازگو می‌کند،که پای پیاده و بی آب و غذا باید هزاران کیلومتر را در صحرای استرالیا طی کنند تا به شهری برسند.
«فاصله تا خوشبختی» محصول ۲۰۰۷ استرالیاست و تاکنون،جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کارلووی واری و جایزه فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره سیدنی را به خود اختصاص داده است. «نیمه بالغ» ساخته علی خان و محصول ۲۰۰۶ انگلستان،دیگر فیلم انگلیسی زبانی است که به مشکلات مهاجران شبه قاره هند در جامعه بریتانیا می‌پردازد.
سه فیلم از سینمای روسیه در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند. «الکساندرا» ساخته الکساندر سوخوروف داستان پیرزنی است که به دیدار نوه اش در یک پایگاه نظامی در منطقه چچن می‌رود. «۱۲» عنوان جدید‌ترین ساخته نیکیتا میخالکوف فیلمساز نامدار روس تبار و ساکن فرانسه است،که این یکی هم به موضوع منازعات سیاسی جمهوری خودمختارچچن می‌پردازد.
۱۲ عضو هیات منصفه باید تصمیم حیاتی خود درباره اعدام نوجوانی چچنی که پدرخوانده روس خود را به قتل رسانده بگیرند. «بازگشت پرستوها»ساخته اصلان گالازوف دیگر نماینده روسیه در جشنواره امسال به شمار می‌رود. سینمای فرانسه امسال تنها با یک فیلم،یعنی «بسیار خب، متشکرم» ساخته امانوئل کائو در بخش مسابقه حضور دارد.
ژاپن تنها نماینده آسیا هم با فیلم «آریا» ساخته تاکاشی تسوباکاوا دیگر کشور مهم صاحب سهم در بخش بین‌المللی است. امسال بازار محصولات سینمایی مشترک در بخش مسابقه بین‌الملل داغ است. جالب آنکه در هر سه فیلم،استعمارگران قدیم با مستعمره‌های پیشین خود آثاری مشترک تولید کرده‌اند!» چشم‌انداز کنگو، محصول مشترک بلژیک، کانادا و فرانسه، «منطقه کروسز» محصول گواتمالا،هلند و نروژ و «سرزمین شب‌روها» ساخته موزامبیک و پرتغال نام این سه فیلم است که به همان دلیل ذکر شده می‌توانند کنجکاوی برانگیز باشند. سه فیلم اروپایی «فرزندان افتخار» ساخته کریشتینا گودا از مجارستان، «تخم‌مرغ» ساخته صالی کاپلانوغلو محصول ترکیه و میروش، فیلمی از نروژ به کارگردانی ماریوس هولت دیگر فیلم‌های این بخش هستند.
آمریکای لاتین هم با فیلم «ویولن»ساخته فرانسیسکو وارگاس از مکزیک، در بخش بین‌الملل جشنواره بیست‌وششم حاضر است. به‌هرحال با توجه به این عناوین متنوع می‌توان دوره پرباری را برای بخش مسابقه بین‌الملل پیش بینی کرد. به شرط آنکه همچون هر سال شاهد ریزش نام‌های وعده داده شده هنگام برگزاری جشنواره نباشیم.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید