پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


پارس جنوبی و استان بوشهر


پارس جنوبی و استان بوشهر
در باره تاثیرات پارس جنوبی بر استان بوشهر مطالب و گزارش های زیادی نوشته و تحلیل های متعددی ارائه شده است. در این بین، گاهی دیده می شود که برخی تحلیل ها یکطرفه له یا علیه موضوع ارائه می گردد. به نظر من، پارس جنوبی بر استان بوشهر تاثیرات مثبت زیادی داشته است. در همین حال، برخی تاثیرات منفی آن نیز غیر قابل اغماض است.
شاید اشکال برخی تحلیل ها این است که بعضا کم کاری های برخی نامدیران استان را به پارس جنوبی گره می زنند. در این پست سعی می کنم که تا حد ممکن اشاره ای فهرست وار به اثرات مثبت پارس جنوبی بپردازم و در پست بعدی، برخی آثار منفی فعالیت پارس جنوبی را مرور می کنم. امیدوارم که مطالب فهرست وار به کار محققین و برنامه ریزان استان بیاید. در ضمن، گزاره های طرح شده در این نوشتار ممکن است قابل نقد باشد، و من از نقد آنها بسیار استقبال می کنم.
● برخی آثار مثبت پارس جنوبی بر استان بوشهر:
۱) پارس جنوبی باعث توسعه زیرساخت های استان بوشهر شده است. شبکه بزرگراهی استان از جنوب (عسلویه – پارس جنوبی) تا شمال به اتمام رسیده یا در حال انجام است، استان بوشهر را که از نظر جغرافیایی، شکلی کشیده در امتداد ساحل خلیج فارس دارد، در آینده نزدیک به یکی از استان های ممتاز مبدل خواهد ساخت.
همچنین، برخی گذرهای خطرناک و غیر استاندارد (مثل جاده طاهری - جم) بر اساس نیاز و اولویت بندی پارس جنوبی، امروز به یکی از جاده های روان کشور تبدیل شده است. به واسطه فعالیت پارس جنوبی، حداقل یک فرودگاه با استانداردهای مناسب و چشم انداز فعالیت گسترده در استان احداث شده است. همچنین، بندر بزرگ و مدرن پارس، یک زیر ساخت مهم دیگر در استان بوشهر است که به واسطه فعالیت پارس جنوبی احداث گردیده است.
۲) پارس جنوبی یکی از محل های اصلی اشتغال زایی در استان بوشهر است. هم اکنون افراد دانش آموخته زیادی از استان بوشهر در پارس جنوبی کار می کنند. وجود مدیران بومی در برخی پست های کلیدی پارس جنوبی، یک فرصت طلایی برای استان است که نیروهای متخصص و توانمند خود را هرچه بیشتر به آن دیار گسیل نماید.
از سوی دیگر، یک امر حیاتی و بسیار حائز اهمیت در بخش اشتغال، عدم به کارگیری نیروهای بومی با کیفیت متوسط و ضعیف است، چرا که باید توجه داشت مدیران بومی پارس جنوبی در کنار علاقه خود به جذب نیروهای بومی، باید در سطح کلان و ملی پیگیری برنامه های توسعه منطقه و پاسخگوی مدیریت ارشد کشور نیز باشند. در این میان، در پاره ای موارد، محافظه کاری مدیران بومی پارس جنوبی ممکن است از حد تعادل خارج شود و به ضرر استان تمام شود.
۳) پارس جنوبی باعث شده تا استان بوشهر از انزوای خبری خارج شود. در ۱۵ سال پیش، به ندرت نامی از استان بوشهر در رسانه ملی برده می شد، ولی امروز همه کشور استان بوشهر را می شناسند.
۴) پارس جنوبی باعث رونق ورزش استان شده است. این امر گرچه با تاخیر ولی در حال انجام است. پارس جنوبی در گام بزرگ و مهم خود، یک تیم فوتبال مردمی و با سابقه را تحت پوشش خود قرار داد.
آنچه در بالا آمد، گوشه هایی از خدمات پارس جنوبی در استان بوشهر است که مستقیم یا غیر مستقیم به ثمر رسیده است. آیا این خدمات کافی است؟
و آیا باید به این خدمات قناعت نمود؟ به نظر من پاسخ منفی است. در پست بعدی بیشتر در این خصوص می نویسم.
http://reza-azin.blogfa.com
رضا آذین


همچنین مشاهده کنید