پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دنیای فناوری در سال ۲۰۰۸


دنیای فناوری در سال ۲۰۰۸
سال ۲۰۰۸ برای دوست داران فناوری با تنوع بسیاری همراه است. با وجود فعالیت های انجام شده در زمینه فناوری، محصولات جدیدی با سرعت بالا، کیفیت بهتر و قیمت مناسب تر در مقایسه با قبل، در راه هستند. این محصولات در اوایل سال نو وارد بازار می شوند.
● نسل جدید آیفون
تلفن همراه آیفون را می توان موفق ترین محصول در زمینه فناوری در سال ۲۰۰۷ دانست. نسل جدید آیفون، با افزودن امکانات بیشتر از قبیل GPS، ۳G و ارتقای کیفیت تصویر دوربین، افراد بیشتری را به خود جذب می کند. اگر آیفون جدید با قیمتی مناسب روانه بازار شود، مورد استقبال زیادی قرار خواهد گرفت.
سرانجام ۱۱.۸۰۲(n)
در سال های اخیر، همیشه بحث از پروتکل بی سیم ۱۱.۸۰۲(n) مطرح بوده است. ویژگی مهم این محصول، بالا بردن سرعت اینترنت تا ده برابر بیشتر از سرعت سری g است. موسسه بین المللی استاندارد مهندسی برق و الکترونیک(IEEE)، طرح پروتکل بی سیم ۱۱.۸۰۲(n) را هنوز تایید نکرده است. طی دو سال اخیر، تولیدکنندگان به دنبال تصویب طرح ۱۱.۸۰۲(n) بوده اند تا به تولید این محصول بپردازند. در سال ۲۰۰۸ بنا بر پیش بینی ها سری n پروتکل بی سیم ۱۱.۸۰۲ با سرعت بالای اتصال به شبکه، بازار محصولات بی سیم را تسخیر خواهد کرد.
● ویندوز ویستا
ویندوز ویستا پس از ورود به بازار، مورد استقبال تعداد محدودی از کاربران قرار گرفت و شرکت های مختلف سری جدید ویندوز را مورد استفاده قرار ندادند. شرکت های انگشت شماری که ویندوز خود را به ویستا ارتقا دادند، از سرعت کم این نسخه نسبت به ویندوز XP، دشوار بودن کاربری و ضعف شناسه کاربری آن انتقاد کرده اند. شرکت مایکروسافت برای رفع نواقص سیستم عامل ویستا، سرویس پک ۱ را وارد بازار می کند. تغییراتی که در عملکرد و ساختار ویستا داده خواهد شد، باعث تثبیت جایگاه این سیستم عامل نزد مصرف کنندگان و موسسات مختلف می گردد.
● نرم افزارهای آزاد
سال ۲۰۰۸ با توجه کاربران به نرم افزارهای آزاد همراه است. سال ها است که مصرف کنندگان از Office Microsoft و سایر نرم افزارها، با قیمت های بالا استفاده می کنند. نرم افزارهای آزاد موجود در اینترنت، انواع نیازهای نرم افزاری کاربران را تامین می کنند. تعدادی از نرم افزارهای آزاد، از نظر کیفیت، قابل مقایسه با نسخه های غیر آزاد نیستند. بعضی نرم افزارها مانند org.openoffice، قابلیت رقابت با نسخه اصلی را دارند. برنامه های آزاد زیادی از طریق سایت های مختلف اینترنتی در دسترس هستند که نیازهای کاربران متوسط را مرتفع می سازند.
● نسل جدید پردازنده ها
پردازشگرهای core-Dual در سال ۲۰۰۷ با استقبال زیادی روبرو شدند. کمپانی های اینتل و AMD، پردازشگرهای core-Dual که نسبت به نمونه های پیشین سرعت بیشتر و قیمت مناسب تری داشتند را به بازار عرضه کردند.در گذشته امکان دسترسی به پردازنده های core-Quab، به دلیل محدودیت نرم افزاری و همچنین قیمت بالای آن ها وجود نداشت.
در سال جدید پردازشگرهای core-Quab که دارای چهار واحد پردازنده جداگانه روی هر تراشه هستند، محبوبیت زیادی به دست می آورند. نسل جدید پردازشگرهای اینتل، با قدرت پردازش بالاتر، اتلاف انرژی کمتر و سرعت بیشتر عرضه خواهند شد. از سوی دیگر AMD نیز در صدد تولید پردازنده های core-Quab و بهبود ساختار آن ها است.با کاهش قیمت پردازنده های core-Quab و ایجاد نرم افزارهای مناسب، تعداد بیشتری از کاربران قادر به استفاده از آن ها خواهند بود.
● هارد درایو های جدید
هارد درایو های موجود در بازار، مجموعه ای از حافظه غیر فرار و صفحه های در حال گردش هستند. این هارد درایوها به دلیل گرانی و ظرفیت محدودشان طرفداران زیادی ندارند. با توجه به دوام زیاد هارد درایوهای نیمه هادی(SSD)، اگر این محصولات با کاهش قیمت نیز همراه باشند، مورد استقبال زیادی قرار خواهند گرفت.
● کاهش مصرف انرژی
در سال ۲۰۰۸، با وجود برنامه هایی نظیر EnergyStar، صنعت تولید سیستم های رایانه ای به سوی تولید محصولاتی که انرژی کمتری مصرف می کنند، پیش می رود. البته این نگرانی وجود دارد که ادعاهای تولیدکنندگان در مورد کم مصرف بودن محصولاتشان، فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشند.
● بازی های جدید
بازار بازی های رایانه ای در سال گذشته، تحت تاثیر کنسول بازی Wii نینتندو قرار گرفت. هنگامی که سونی و مایکروسافت در حال ارتقای کیفیت گرافیکی بازی های خود بودند، نینتندو طرفداران بازی های رایانه ای را شگفت زده کرد. برخلاف بازی های معمولی که با صفحه کلید انجام می شوند، Wii محیطی مجازی برای کاربران ایجاد می کند.
محیطی که در آن کاربر قادر است با حرکت دادن اعضای بدن خود، حرکات شخصیت های بازی را تعیین کند. این بازی استثنایی، نسل جدیدی از بازی های فعل و انفعالی رایانه ای را به دنبال خواهد داشت.در سال ۲۰۰۸ بازی های رایانه ای جدیدی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
ترجمه: نازنین شاهوردی
منبع : آموزش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید