سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

اوباما یک پدیده است


اوباما یک پدیده است
چه چیز اوباما ؛جوان ۴۶ ساله سیاهپوست را ناگهان در مرکز توجهات داخلی وخارجی قرارداده است؟اوکه نماینده تازه کاری است ونه دراقتصاد ونه مسایل اجتماعی ونه سیاست خارجی ازتجربه کاری کافی برخوردار نیست ؛چگونه توانسته است درسباست آمریکا که پول ولابی های تراست های گوناگون حرف اول رامی زنند ناگهان اینچنین بدرخشد؟آیا جامعه آمریکا درحال پوست انداختن است؟ آیا چنین امری در جامعه ای چون آمریکا به این آسانی ها ممکن است؟
□□□
با پایان جنگ جهانی دوم و مرگ روزولت رییس جمهور معتدل آمریکا و با روی کار آمدن آیزنهاور رییس جمهور جنگ طلب و افراطی؛ پایه های جنگ سرد از سوی واشنگتن پی ریخته شد و به این ترتیب قدرت کمپانی های اسلحه سازی در سیاست آمریکا دست بالا را گرفت و کاربرد جنگ به عنوان یک وسیله عادی پیشبرد سیاست برای دولتمردان آمریکایی رایج شد. از آن جایی که سیاست داخلی و خارجی هر کشور رابطه ای اندام وار با یکدیگر دارند ؛ روش های خشونت بار در اداره کشور- گاه در شکل پیچیده و پنهان و گاه در شکل عیان و آشکار - در این کشور رواج و گسترش یافت؛ ترورهای سیاسی مانند ترور جان اف کندی و برادرش رابرت کندی و مارتین لوتر کینگ که چگونگی انجام و راز عاملان آن هرگز فاش نشد؛ و...؛ توطئه های کشف شده مانند واترگیت و... دوران مک کارتیسم که منجر به ترک آمریکا از سوی هنرمندانی چون چارلی چاپلین شد ؛ تقلب های انتخاباتی اثبات نشده همچون پیروزی بوش بر ال گور بدون شمارش مجدد آرا و به کمک رای دادگاه – ضعف سیستم انتخاباتی امریکا؛ باز هم پیروزی بوش بر ال گور با۵۰۰۰۰۰ رای کمتر ؛ نقش حیرت آور پول و رای سازی به کمک آن در انتخابات و تبدیل شدن مخارج انتخابات به ارقام نجومی؛ پلیسی شدن هر چه بیشتر جامعه آمریکا؛ افزایش غیرقابل کنترل زندانیان؛ افزایش خشونت ؛ گسترش سلاح در دست مردم و فروش آزادانه آن در فروشگاه ها و حتا سوپر مارکت ها محدود شدن بیمه های درمانی ؛ افزایش این هزینه ها برای کارفرمایان(۱۰درصد؛ گسترش ترس از بی کاری ؛ نارضایتی بخش بزرگی از شاغلین از نوع کار خود و سایه سنگین رکود بر اقتصاد آمریکاو... در کنار شکست های فاحش درسیاست خارجی که منجر به بی اعتباری آمریکا در صحنه بین المللی شده است نیاز به یگ دگرگونی و تغییر در شیوه حکومت داری را در این کشور به وجود آورده است از این دیدگاه اوبامای جوان از سوی طیف گسترده ای از ناراضیان آمریکایی به چشم یک شانس نگریسته می شود آن چه که از سوی رقیبانش بی تجربه گی نامیده می شود به چشم دوستدارانش عدم آلوده شدن به عملکردهای حکومتی دیده می شود فراموش نکنیم که اوباما تنها نامزد ریاست جمهوری آمریکا است که به نفع جنگ عراق رای نداد به میدان آمدن بخش بزرگی از جوانان و کسانی که تاکنون در انتخابات آمریکا شرکت نمی کردند به نفع اوباما دلیلی گویا براین مدعا است. پیروزی درایوا برای او و طرافداران "تغییر" - شعاری که اوباما با زیرکی برای خود برگزیده است-؛ این امید را بیشتر برافروخته است.
امانیروهای محافظه کار از این ضربه دچار سرگیجه ای که نتوانند از آن سر بلند کنند نشدند آنان با صندوق های پر از پول و با امکانات تبلیغاتی حلقه خود را بدور خانم کلینگتون تنگ تر کردند خانم هیلاری به کمک کارشناسان تبلیغاتی خود شروع به دزدیدن شعارهای انتخاباتی اوباما کرد. وی دراجتماع سه هزار نفری انتخاباتی خود ازجمله چنین گفت: ,,این انتخابات در مورد این مساله است که چگونه می توانیم تغییرات اساسی را در کشور اجرا کنیم...و...,, ماعزممان را جزم کرده ایم و آماده حرکتیم؛ چرا که می دانیم آمریکا آماده پذیرش تغییرات است."
پیروزی در نیوهمشایر برای هیلاری به کمک این دزدی شعارها و حمایت وسیع تراست ها ممکن شد. مطمئنا تراست های نظامی و دیگر کنسرن هایی که در انتخاب جورج بوش نقش مهمی را ایفا کردند؛ از پیروزی هیچکدام از دموکرات ها خوشحال نخواهند شد؛ اما همان ها نیز هیلاری را بر اوباما ترجیح می دهند. اساسا پول در انتخابات آمریکا نقش مهمی را بازی می کند و به غیر از کمپانی های بزرگ که نقش اصلی و هیزم تنور انتخاباتی آمریکا را بازی می کنند خود کاندیدها هم از درآمدهای افسانه ای بر خوردارند به عنوان مثال میت رمنی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ؛ جان ادوارز ۶۳۰ میلیون دلار و جان مک کین بیش از۳۰ میلیون دلار درآمد دارند با این وصف نیوهمشایر اگر چه از نظر انتخاباتی یک شکست برای اوباما- این سمبل گسست از گذشته آمریکا به حساب می آمد ولی در عین حال از نظر پیشبرد برنامه ای یک پیروزی برای او بود. اینک شعار,, لزوم تغییر" به یکی از شعارهای کلیدی انتخابات آمریکا تبدیل شده است.
گروه های هوادار اوباما را جوانان, زنان؛ رنگین پوستان؛ اتحادیه ها و کسانی که سیاست خارجی صلح آمیزی را برای آمریکا خواهانند تشکیل می دهند . در سال ۲۰۰۴ اوباما تنها فرد از میان کاندیداهای امروزین ریاست جمهوری بود که با جنگ مخالفت کرد و کلینکتون و ادوارز به جنگ رای دادند . البته ادواردز بعدها از این عمل خود پوزش خواست. هیلاری در میان زنان بالای ۶۵ سال توانست اکثریت را بدست آورد شعارهای هیلاری تا کنون بر جنگ ؛ اقتصاد و سیستم بهداشت متمرکز بوده است.
از این پس شعارهای اوباما و هیلاری بسیار به هم شبیه خواهند شد؛مگر این که اوباما پارا فراتر بگذارد و شعارهای جدیدتری را به میدان درآورد. صرفنظر از این که چه کسی کاندیدای ریاست جمهور دموکرات ها خواهد شد و سپس چه کسی در نوامبر ۲۰۰۸ راه کاخ سفید را خواهد پیمود باید گفت اوباما یک پدیده است و پیدایی او حکایت از این دارد که بخش هایی از جامعه آمریکایی دیگر نمی خواهد به راه گذشته ادامه دهد و خواهان تغییراتی اساسی است. اینک نبرد بر سر میزان و عمق این تغییرات است.
سیامک طاهری
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید